Ηράκλειο: 29oC

Πόσα άλογα κόβει το air condition από τον κινητήρα; (βίντεο)

28.06.2025, 13:15

Τι έδειξε η οθόνη του δυναμόμετρου;

Όσοι έχουν οδηγήσει (ή οδηγούν ακόμα) παλιότερα αυτοκίνητα, θα γνωρίζουν πως η ενεργοποίηση του air condition συνοδεύεται από απώλεια ισχύος. Αυτό το χαρακτηριστικό «κόψιμο» στην απόδοση, μετά το κομπλάρισμα του συμπιεστή. Στα σύγχρονα μοντέλα, με τα τούρμπο βενζίνης ή πετρελαίου, τους ηλεκτροκινητήρες και τις σεμιναριακές καμπύλες ροπής, το φαινόμενο είναι ανεπαίσθητο. Σε κατασκευές μέτριας ιπποδύναμης 20ετίας και άνω, όμως, κάνει με το παραπάνω αισθητή την παρουσία του.

Κάτι απολύτως λογικό, καθώς ο κομπρέσορας του air condition παίρνει κίνηση από τον κινητήρα. Όσο μεγαλύτερη η δύναμη, τόσο λιγότερο αισθητή η απώλεια – και τούμπαλιν: όσο πιο αδύναμο το μοτέρ, τόσο πιο έντονο το «γονάτισμα». Αυτό που μας έκανε να κλείνουμε τον κλιματισμό στις ανηφόρες, προκειμένου να βοηθάμε το τράβηγμα του κινητήρα. Πόσα άλογα, τελικά, χάνονται με το πάτημα του μπουτόν που γράφει «A/C» ή φέρει μια νιφάδα πάνω του; Οι Ρώσοι αποφάσισαν να το εξακριβώσουν, χρησιμοποιώντας ένα καινούργιο αυτοκίνητο μεν, παλαιάς κοπής δε. Το Lada Niva Travel ανανεώθηκε πρόσφατα και απέκτησε νέο κινητήρα, αλλά οι ρίζες του πηγαίνουν μέχρι το 2003.Tότε, δηλαδή, που πρωτομπήκε ο 1.700άρης τετρακύλινδρος (εφεξής 1.8 λίτρα και 90 άλογα) στο μηχανοστάσιο του ρωσικού εργαλείου, με απόδοση 80 ίππων στις 5.200 σ.α.λ. και 127 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Προκειμένου να διαπιστωθούν οι απώλειες λόγω air condition, το αυτοκίνητο μετρήθηκε δυο φορές κανονικά και άλλες δυο με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο.

Τι έδειξε η οθόνη του δυναμόμετρου; Kαταρχάς μεγάλες απώλειες μετάδοσης. Τη στιγμή που ο στρόφαλος παράγει 79 ίππους και 118,6 Nm ροπής, στους τροχούς καταλήγουν μόλις 49,3 άλογα και 78,8 Nm! Η τετρακίνηση με τα τρία διαφορικά και το βοηθητικό κιβώτιο επιβαρύνει τα μέγιστα, με το μοτέρ να καλείται να αντιμετωπίσει και την τροφοδοσία του κλιματισμού. Κόντρα σε ό,τι περιμένει κάποιος, ωστόσο, τα «δανεικά» δεν είναι πολλά. Στα 73,7 άλογα και 110,7 Nm πέφτει το νεύρο του στρόφαλου, με τους τροχούς να παραλαμβάνουν 45,4 ίππους και 72,2 Nm.

Χοντρικά, λοιπόν, μιλάμε για απώλειες της τάξης των 4-5 ίππων και 8-10 Nm ροπής. Φυσικά τα αποτελέσματα ποικίλουν από air condition σε air condition κι από μοτέρ σε μοτέρ, όμως παίρνουμε μια καλή ιδέα. Εξίσου πειστική είναι και η εξήγηση στο γιατί τα παλαιότερα αυτοκίνητα αγκομαχούν μόλις ανάβει ο κλιματισμός: απλούστατα, δεν είναι αρκετά δυνατά. Άλλο να ενεργοποιείς το air condition σε ένα καινούργιο 1.500άρι τούρμπο Hyundai i30, άλλο σε BMW 318i E36.

Πηγή: autogreeknews.gr

πριν από 1 λεπτό
Ελλάδα

Έργα-«ανάσα» στον ΒΟΑΚ: Μειώνονται τα τροχαία δυστυχήματα, αυξάνεται η ασφάλεια

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 λεπτά
Αθλητικά

Η FIBA ανακοίνωσε τους διαιτητές για το Ελλάδα–Ισπανία

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 λεπτά
Ελλάδα

«ΕΡΓΑΝΗ»: Πάνω από 3,5 εκατομμύρια καταγεγραμμένες υπερωρίες στο 7μηνο του 2025

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 10 λεπτά
Κόσμος

Απαγορεύθηκε συναυλία του Ενρίκο Μασιάς στη Κωνσταντινούπολη εξαιτίας της υποστήριξης του προς το Ισραήλ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 11 λεπτά
Ελλάδα

Συμμορία ανηλίκων ξάφριζε σπίτια στην Πτολεμαΐδα – Πάνω από 90.000 ευρώ η λεία τους

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 14 λεπτά
Πολιτική

Νίκος Παπανδρέου: «Η 3η του Σεπτέμβρη είναι η μέρα που το ΠΑΣΟΚ έδωσε φωνή σε όλους εκείνους που αισθάνονταν αδικημένοι»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Ελλάδα

Σύλληψη στην γυναίκα που συνδέεται με την εγκατάλειψη του βρέφους στην Ακρόπολη

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 21 λεπτά
Αθλητικά

«Εκκίνηση» της εθνικής με Λευκορωσία, έτοιμη να μπει με το «δεξί»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 22 λεπτά
Ηράκλειο

Ηράκλειο: Ξεκινά την Παρασκευή η μεγάλη γιορτή πολιτισμού, το 3ο Malevizi Festival

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 22 λεπτά
Ηράκλειο

Ηράκλειο: Γονείς μάζεψαν λεφτά, έφτιαξαν μόνοι τους τα κουφώματα του σχολείου και τα βρήκαν ξηλωμένα!

Διαβάστε περισσότερα