Η μείωση των τροχαίων δεν αφορά μόνο τους θανάτους
Μια ευρωπαϊκή πόλη καταγράφει το εντυπωσιακό ρεκόρ των 0 νεκρών από τροχαία, την ώρα που πολλές ευρωπαϊκές χώρες πασχίζουν να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα και τους θανάτους στους δρόμους.
Το Ελσίνκι, η πρωτεύουσα της Φινλανδίας, πέτυχε κάτι που φαντάζει αδιανόητο για πολλές μεγαλουπόλεις, αφού συμπλήρωσε έναν ολόκληρο χρόνο χωρίς ούτε έναν θάνατο από τροχαίο δυστύχημα.
Σύμφωνα με τη φινλανδική δημόσια ραδιοτηλεόραση YLE, από τον Ιούλιο του 2024 μέχρι σήμερα, δεν έχει καταγραφεί καμία απώλεια ζωής στους δρόμους της σκανδιναβικής πόλης.
Το αξιοσημείωτο αυτό επίτευγμα δεν προήλθε από μία και μόνο ριζική πολιτική μεταρρύθμιση, αλλά από έναν συνδυασμό μικρών αλλά στοχευμένων παρεμβάσεων, που σε βάθος χρόνου έφεραν χειροπιαστά αποτελέσματα. Όπως εξήγησε ο Roni Utriainen, μηχανικός κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Αστικού Περιβάλλοντος του Ελσίνκι, «πολλοί παράγοντες συνέβαλαν, αλλά τα όρια ταχύτητας είναι από τα πιο καθοριστικά».
Το 2024, η πόλη μείωσε το όριο ταχύτητας γύρω από τα σχολεία στα 30 χλμ./ώρα, ενώ σήμερα πάνω από τους μισούς δρόμους της πόλης φέρουν αυτό το όριο. Πρόκειται για σημαντική διαφοροποίηση, αν σκεφτεί κανείς ότι πριν από 50 χρόνια οι ίδιοι δρόμοι είχαν όριο 50 χλμ./ώρα.
Ωστόσο, οι αλλαγές δεν περιορίστηκαν στα όρια ταχύτητας. Η πόλη επένδυσε σημαντικά σε υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, ενίσχυσε τους αυτόματους μηχανισμούς ελέγχου κυκλοφορίας (κάμερες ταχύτητας και παραβίασης σηματοδότησης), αύξησε την παρουσία τροχαίας στους δρόμους και επένδυσε στο ήδη ισχυρό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών. Παράλληλα, η ευρεία χρήση σύγχρονων τεχνολογιών ασφαλείας στα αυτοκίνητα συνέβαλε στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για όλους.
Η μείωση των τροχαίων δεν αφορά μόνο τους θανάτους. Σύμφωνα με τη YLE, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία περιστατικά έχει μειωθεί δραματικά: Από σχεδόν 1.000 περιστατικά ετησίως τη δεκαετία του 1980, πλέον η πόλη καταγράφει μόλις 277.
Ο Utriainen απέδωσε τα εύσημα όχι μόνο στις αρχές, αλλά και στους ίδιους τους πολίτες — οδηγούς, ποδηλάτες και πεζούς — για τη συνεπή στάση τους υπέρ της οδικής ασφάλειας. Άλλωστε, όπως υπενθύμισε, το Ελσίνκι δεν είχε ούτε έναν πεζό νεκρό σε τροχαίο το 2019, δείχνοντας ότι η θετική πορεία είχε ήδη ξεκινήσει εδώ και χρόνια.
Το παράδειγμα του Ελσίνκι αποτελεί ηχηρό μήνυμα για την χώρα μας, όπου οι θάνατοι από τροχαία εξακολουθούν να αγγίζουν ιδιαίτερα ανησυχητικά ύψη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το προηγούμενο έτος, μόνο στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 σημειώθηκαν 9.696 τροχαία ατυχήματα, αυξημένα κατά 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023. Οι νεκροί ανήλθαν στους 569, αριθμός αυξημένος σε σχέση με το 2023 (537) και το 2022 (546). Ειδικά τον Οκτώβριο του 2024, ενώ τα συνολικά ατυχήματα παρουσίασαν μικρή μείωση (3,6%), οι θάνατοι αυξήθηκαν δραματικά: 64 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, δηλαδή 45,5% περισσότεροι από τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Μάλιστα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα τροχαία, η χώρα κατέγραψε το 2024 αύξηση κατά 4% στους θανάτους εξαιτίας τροχαίων, φτάνοντας τους 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους από 61 το 2023, καθιστώντας την τρίτη χειρότερη μεταξύ των κρατών‑μελών της Ε.Ε.
Η απόσταση ανάμεσα στο όραμα μηδενικών θανάτων που ήδη εφαρμόζουν πόλεις όπως το Ελσίνκι και στην ελληνική πραγματικότητα των καθημερινών δυστυχημάτων παραμένει τεράστια. Τα παραδείγματα όμως υπάρχουν, και αποδεικνύουν ότι με στοχευμένες παρεμβάσεις στην αστική κινητικότητα, τη νοοτροπία και την παιδεία, η ραγδαία μείωση δυστυχημάτων στους δρόμους είναι ένας εφικτός στόχος.
Πηγή: carandmotor.gr
Σύνοψη άρθρου
- Το Ελσίνκι πέτυχε μηδενικούς θανάτους από τροχαία δυστυχήματα για έναν χρόνο, με συνδυασμό στοχευμένων παρεμβάσεων.
- Η μείωση των ορίων ταχύτητας, επενδύσεις σε υποδομές πεζών και ποδηλατών, και η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών συνέβαλαν καθοριστικά.
- Η πόλη σημείωσε δραματική μείωση και στους τραυματισμούς από τροχαία περιστατικά, χάρη στη συμμετοχή πολιτών και αρχών.
- Το παράδειγμα του Ελσίνκι αναδεικνύει τη δυνατότητα ραγδαίας μείωσης δυστυχημάτων μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων, σε σύγκριση με την ελληνική πραγματικότητα.
Δημοφιλή
Παλαιό Φάληρο: Αυτή είναι η 32χρονη μητέρα του 3χρονου κοριτσιού που βρέθηκε νεκρό - Είχε κατηγορηθεί για έκθεση ανηλίκου το 2022
Θρίλερ στο Παλαιό Φάληρο: «Μπήκε στο ταξί βρεγμένη», όσα αναφέρει ο οδηγός ταξί που την μετέφερε
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεσμεύθηκαν οι περιουσίες δυο κτηνοτρόφων – Είχαν πάρει παράνομες επιδοτήσεις ύψους 1,7 εκατ. ευρώ
Κατέληξε η δημοσιογράφος Αύρα Γρηγορίου που αυτοπυρπολήθηκε στο Ζάππειο
«Κανόνι» από μεγάλο τουριστικό πρακτορείο με πακέτα διακοπών και στην Κρήτη
«Πέταξαν» οι Κρητικοί στα Ανώγεια (βίντεο)
Φρίκη και οργή στην Αιθιοπία: Έβαζαν πέτρες και βίδες στα αναπαραγωγικά όργανα των γυναικών – Μαζικοί βιασμοί και δολοφονίες μπροστά σε παιδιά
Παλαιό Φάληρο: Ισραηλινός «ξετύλιξε το κουβάρι» και οδήγησε την αστυνομία στη σύλληψη της Αλγερινής
Παλαιό Φάληρο: Ομολόγησε η γυναίκα - Είναι μητέρα του νεκρού κοριτσιού - Τι είπε στους αστυνομικούς