Ηράκλειο: 33oC

Ευρωβουλευτές ΠΑΣΟΚ: «Πράσινο φως από Κομισιόν για Άρτα–Καρδίτσα»

04.08.2025, 10:51

 «Όχι άλλη καθυστέρηση για τα αυτονόητα από την Ελληνική Κυβέρνηση»

Θετική και ουσιαστική ήταν η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση που είχαν καταθέσει οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης, Σάκης Αρναούτογλου και Νίκος Παπανδρέου για την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης Άρτας–Καρδίτσας σε σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Η Επιτροπή, μέσω του αρμόδιου Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού κ. Τζιτζικώστα, αναγνωρίζει τη σημασία του έργου για τη βιώσιμη Περιφερειακή ανάπτυξη, την άρση της απομόνωσης και τη συγκράτηση του πληθυσμού στην Ελληνική Ύπαιθρο.

Όπως επισημαίνεται στην απάντηση, το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί στο άμεσο μέλλον τόσο μέσω των Ταμείων Συνοχής όσο και —σε επόμενη φάση— μέσω του νέου ανανεωμένου Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», που προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί με 51,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2028–2034.

Η Κομισιόν επισημαίνει τη σημασία της στήριξης των απομακρυσμένων και ορεινών περιοχών, στο πλαίσιο του στόχου «Μια Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες» της Πολιτικής Συνοχής, με έργα που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή, την τοπική οικονομία, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μέλλον.

«Δεν ζητήσαμε απλώς την ένταξη ενός τοπικού έργου υποδομής. Θέσαμε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο την ανάγκη για έναν σύγχρονο, ασφαλή και βιώσιμο άξονα που θα άρει την απομόνωση της ενδοχώρας, θα ανακόψει τη δημογραφική κατάρρευση και θα επανεντάξει ολόκληρες περιοχές στον χάρτη της ανάπτυξης. Η απάντηση της Κομισιόν είναι ξεκάθαρη: το έργο είναι επιλέξιμο, κρίσιμο και μπορεί να στηριχθεί με Ευρωπαϊκά κονδύλια. Από εδώ και πέρα, η ευθύνη ανήκει στην Ελληνική Κυβέρνηση. Οφείλει να επιταχύνει τις αναγκαίες μελέτες, να εξασφαλίσει την ωρίμανση του έργου και να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμο Ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Η Άρτα, η Καρδίτσα, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα και η Θεσσαλία δεν χρειάζονται άλλες υποσχέσεις – χρειάζονται πράξεις, σχέδιο και πολιτική βούληση», τονίζουν οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ.

Η αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου Άρτας–Καρδίτσας αποτελεί κρίσιμο κρίκο για την Ιόνια Οδό και τον Ε65, συνδέοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα με τη Θεσσαλία, στηρίζοντας την τοπική παραγωγή και δημιουργώντας συνθήκες επιστροφής του πληθυσμού στην ύπαιθρο. Μπορεί δε να λειτουργήσει ως πυλώνας παραγωγικής ανασυγκρότησης για αυτές τις περιοχές. Το έργο έχει τη δύναμη να μετατρέψει την απομόνωση σε σύνδεση, την υστέρηση σε προοπτική, και τη στασιμότητα σε ανάπτυξη.

Η χάραξη και αναβάθμιση του συγκεκριμένου άξονα μπορεί να δώσει νέα πνοή και στις ορεινές ζώνες των Τζουμέρκων και της Κοιλάδας του Αχελώου, περιοχές με σπουδαίο φυσικό και πολιτιστικό απόθεμα, αλλά περιορισμένη πρόσβαση και υποδομές. Η βελτίωση της οδικής διασύνδεσης μπορεί να ενισχύσει τον οικοτουρισμό, την τοπική επιχειρηματικότητα και την παραμονή των νέων στον τόπο τους, λειτουργώντας ως καταλύτης ήπιας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ δεσμεύονται να παρακολουθούν στενά τα επόμενα βήματα και να στηρίξουν την υλοποίηση του έργου σε όλα τα ευρωπαϊκά επίπεδα.

Ακολουθεί η ερώτηση των Ευρωβουλευτών καθώς και η απάντηση της Κομισιόν:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001661/2025

προς την Επιτροπή

Άρθρο 144 του Κανονισμού

Σάκης Αρναούτογλου (S&D), Γιάννης Μανιάτης (S&D), Νίκος Παπανδρέου (S&D)

Θέμα: Στήριξη της αναβάθμισης της οδικής σύνδεσης Άρτας-Καρδίτσας, για την αντιμετώπιση της απομόνωσης και της ερημοποίησης της υπαίθρου

Η οδική σύνδεση Άρτας-Καρδίτσας αποτελεί κρίσιμη αρτηρία για τη Δυτική Ελλάδα, την Ήπειρο και τη Δυτική Θεσσαλία, περιοχές που αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα γεωγραφικής απομόνωσης, δημογραφικής συρρίκνωσης και οικονομικής υστέρησης. Η αναβάθμιση αυτού του δρόμου σε σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα ταχείας κυκλοφορίας, με χαρακτηριστικά βιώσιμης και περιβαλλοντικά φιλικής υποδομής, εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της τοπικής οικονομίας, την ενίσχυση της αγροδιατροφικής παραγωγής και την τόνωση της επιστροφής νέων και οικογενειών στην ύπαιθρο.

Λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική σημασία της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με τον Ε65 για τη διαπεριφερειακή συνοχή, καθώς και την επιτακτική ανάγκη για ισόρροπη ανάπτυξη και άρση των ανισοτήτων μεταξύ των περιφερειών, σε συνδυασμό με τις χρηματοδοτικές δυνατότητες που προσφέρουν τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Συνοχής, ερωτάται η Επιτροπή:

  • Πώς αξιολογεί τη συμβολή της αναβάθμισης του δρόμου Άρτας-Καρδίτσας στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για βιώσιμη περιφερειακή ανάπτυξη και αντιμετώπιση της ερημοποίησης της υπαίθρου;
  • Προτίθεται να ενθαρρύνει και να στηρίξει την ένταξη του έργου αυτού στα κατάλληλα χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ (ΔΕΔ-Μ, ΜΑΑ, ΕΣΠΑ) και να συνεργαστεί με τις ελληνικές αρχές για την ωρίμανση και υλοποίησή του;
  • Ποιες πρωτοβουλίες σχεδιάζει για ενίσχυση υποδομών που συνδυάζουν κοινωνική συνοχή, οικονομική εξωστρέφεια και πράσινη μετάβαση σε απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές, όπως η Κοιλάδα του Αχελώου και οι ορεινοί Δήμοι Ηπείρου και Θεσσαλίας;

Κατάθεση: 24.4.2025

EL E-001661/2025 Απάντηση του κ. Τζιτζικώστα εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (29.7.2025)

  • Η Επιτροπή αναγνωρίζει τη σημασία της βελτίωσης της συνδεσιμότητας των μεταφορών σε απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές, όπως μεταξύ της Άρτας και της Καρδίτσας. Η βελτίωση της προσβασιμότητας σε αυτές τις περιοχές μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της δημογραφικής συρρίκνωσης, στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, καθώς και στην προώθηση της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής —η οποία είναι καίριας σημασίας για την περιφερειακή πολιτική της ΕΕ.
  • Κάποια τμήματα της διαδρομής Άρτας-Καρδίτσας στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα μπορούσαν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ). Ωστόσο, το κονδύλιο για την τρέχουσα περίοδο χρηματοδότησης έχει εξαντληθεί με την ολοκλήρωση της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων του ΜΣΕ για το 2024. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2028-2034, οι επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών θα ακολουθήσουν μια νέα δομή, που περιλαμβάνει έναν ανανεωμένο μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τις μεταφορές, με προσωρινό προϋπολογισμό ύψους 51,5 δισ. EUR. Οι επενδύσεις μπορούν επίσης να υποστηριχτούν μέσω εθνικών κονδυλίων. Έως ότου εγκριθεί ο επόμενος προϋπολογισμός και καθοριστούν οι προτεραιότητες, τα έργα αυτά θα μπορούσαν προς το παρόν να χρηματοδοτηθούν και από τα ταμεία της πολιτικής συνοχής.
  • Η Επιτροπή στηρίζει τις επενδύσεις σε απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές στο πλαίσιο του στόχου πολιτικής «Μια Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες» της πολιτικής συνοχής. Η συμφωνία εταιρικής σχέσης 2021-2027 μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας περιλαμβάνει προτεραιότητες για τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της συνδεσιμότητας, την προώθηση της τοπικής επιχειρηματικότητας, της κυκλικής και της γαλάζιας οικονομίας, την προώθηση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε αγροτικές και λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις εθνικές και περιφερειακές αρχές για να διασφαλίσει ότι τα διαθέσιμα κονδύλια της ΕΕ συμβάλλουν σε έργα υποδομών που προωθούν την κοινωνική συνοχή, την οικονομική ανθεκτικότητα και την πράσινη μετάβαση στους εν λόγω τομείς.
πριν από 2 λεπτά
Ηράκλειο

Εκδήλωση τιμής και μνήμης στο Αμαριανό του Δήμου Μινώα Πεδιάδας για τις γυναίκες της Kρητικής Αντίστασης (Φώτο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 λεπτά
Αθλητικά

Τένις: Ο Ρος Χάτσινς νέος διευθύνων σύμβουλος της ITF

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 λεπτά
Αθλητικά

Ερασιτέχνης ΟΦΗ: Χρυσό με Παγκρήτιο ρεκόρ η ομάδα 4Χ400 ανδρών

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 λεπτά
Κρήτη

Νέο εργατικό ατύχημα στην Κρήτη: 63χρονος έπεσε από ύψος 2,5 μέτρων σε ξενοδοχείο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 12 λεπτά
Ελλάδα

Χαλκιδική: Τραυματίστηκε 22χρονη μετά από σύγκρουση σκαφών – Μεθυσμένος ο χειριστής

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 12 λεπτά
Αθλητικά

UEL:Ο Παναθηναϊκός με Σαμσουνσπόρ, ο ΠΑΟΚ με Ριέκα ή Σέλμπουρν, αν περάσουν στα πλέι οφ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 16 λεπτά
Αρθρογραφία

Η Δημοκρατία στον Καιρό του Instagram, του TikTok, του Facebook και του X (Twitter): Πραγματική Πολιτική Συμμετοχή ή Εικονική Ελευθερία σε έναν Αλγοριθμικά Καθοδηγούμενο Δημόσιο Λόγο;

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Ελλάδα

Μεγάλη φωτιά στη Ρόδο: Καίει κοντά στην κοιλάδα με τις πεταλούδες (Βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 24 λεπτά
Ελλάδα

Αγωνία για τουρίστρια στην Καβάλα – Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό της

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 29 λεπτά
Κόσμος

Χαμός σε παραλία της Ιταλίας: Ξαφνικός ανεμοστρόβιλος σήκωσε ομπρέλες και πετσέτες – Έτρεχαν όλοι πανικοβλητοι (Βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα