Ηράκλειο: 33oC

Μεγάλο πρόβλημα αντιμετώπισης στους οδηγούς φορτηγών-3,6 εκ. κενές θέσεις εργασίας σε 36 χώρες

02.09.2025, 12:43

H έλλειψη οδηγών το 2024 εδραιώθηκε στις 3,6 εκατ. κενές θέσεις εργασίας

Ο κλάδος των οδηγών φορτηγών αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα, καθώς εκτός από τις 3,6 εκ. κενές θέσεις εργασίας σε 36 χώρες, μεγαλώνει όλο και περισσότερο ο μέσος όρος ηλικίας των επαγγελματιών.

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη οδηγών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ένα εξίσου σοβαρό πρόβλημα είναι ότι οι νέοι σε ηλικία επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών αποτελούν… είδος προς εξαφάνιση.

Μολονότι η έλλειψη οδηγών το 2024 εδραιώθηκε στις 3,6 εκατ. κενές θέσεις εργασίας –στο σύνολο των 36 υπό μελέτη χωρών- παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2023, το ηλικιακό χάσμα διευρύνεται, συνθέτοντας μια δημογραφική βόμβα:

τα επόμενα έτη αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί, με την επιβραδυνόμενη είσοδο στο επάγγελμα νέων οδηγών να συνηγορεί στην περαιτέρω αύξηση της έλλειψης επαγγελματιών.

Οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν το 6,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού των οδηγών, με τα ποσοστά ορισμένων χωρών να χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα κρίσιμα, όπως αυτά της Ιταλίας (2,2%), της Γερμανίας (2,6%), της Πολωνίας (3%) και της Ισπανίας (3%).

«Δυστυχώς, η τάση είναι καθοδική.

Το ποσοστό των νέων οδηγών φορτηγών σε σχέση με το σύνολο των οδηγών μειώθηκε κατά 5,8% από το 2023 έως το 2024.

Αυτό συμβαίνει παρά την αντίθετη τάση που παρατηρείται στο συνολικό εργατικό δυναμικό των χωρών που μελετήθηκαν, με τους νέους εργαζομένους να αυξάνονται κατά 1,4%», αναφέρει η IRU.

Στον αντίποδα, το ποσοστό των οδηγών φορτηγών που είναι άνω των 55 ετών αγγίζει το 32%.

Χώρες με πολύ υψηλά ποσοστά ηλικιωμένων οδηγών περιλαμβάνουν την Ισπανία με 50%, την Αυστραλία με 47% και την Ιταλία με 45%.

Η τάση εδώ είναι επίσης ανησυχητική, σύμφωνα με την έρευνα, καθώς το ποσοστό των οδηγών φορτηγών άνω των 55 ετών αυξήθηκε κατά 1,6% το περασμένο έτος.

Η μέση ηλικία οδηγού φορτηγού παγκοσμίως έχει φτάσει πλέον στα 44,5, έτη.

Δημογραφική βόμβα και μισθοί

Η IRU επισημαίνει ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, λόγω συνταξιοδότησης το επάγγελμα θα εγκαταλείψουν 3,4 εκατ. οδηγοί φορτηγών, και συγκεκριμένα το 21% των υφιστάμενων οδηγών στην Αυστραλία, το 18% στην Κίνα και το 17% στην Ευρώπη.

Οι απολαβές συχνά αναφέρονται ως ο βασικός λόγος για την έλλειψη οδηγών, αλλά τα δεδομένα καταρρίπτουν αυτή την άποψη.

Οι μέσοι μισθοί οδηγών φορτηγών είναι 30-135% υψηλότεροι από το βασικό επίπεδο διαβίωσης σε όλες τις περιοχές.

Έρευνα της IRU σε συνεργασία με τη Michelin, για τον βαθμό ικανοποίησης από το εν λόγω επάγγελμα και με δείγμα 1.100 οδηγούς φορτηγών σε επτά μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, έδειξε ότι το 81% των οδηγών φορτηγών είναι ικανοποιημένο από τη δουλειά του, με το 57% να δηλώνει πολύ ή και εξαιρετικά ικανοποιημένο.

Οι Βρετανοί, Γάλλοι και Ιταλοί οδηγοί είναι οι πιο ικανοποιημένοι, ενώ σύμφωνα με την IRU πιο χαρούμενοι για τη δουλειά τους είναι οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα που θέτουν στο τραπέζι οι οδηγοί και ζητούν την άμεση επίλυσή τους είναι καλά εξοπλισμένοι χώροι ξεκούρασης και η μεταχείρισή τους στους χώρους παράδοσης, δηλαδή πώς αντιμετωπίζονται όταν φθάνουν στους χώρους για να παραδώσουν τα εμπορεύματά τους.

Το φύλο και η ηλικία δεν επηρεάζουν αυτή τη σειρά προτίμησης.

Η έλλειψη οδηγών προκαλεί εκτροχιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, υπερβολική εργασία για τους οδηγούς και δυσκολίες για τις μικρές εταιρείες μεταφορών.

Πηγή: car and motor gr

Σύνοψη άρθρου

  • Η έλλειψη οδηγών φορτηγών το 2024 αγγίζει τις 3,6 εκατομμύρια κενές θέσεις εργασίας σε 36 χώρες, με το πρόβλημα να αναμένεται να επιδεινωθεί λόγω της συνταξιοδότησης πολλών επαγγελματιών.
  • Η μέση ηλικία των οδηγών φορτηγών έχει αυξηθεί σημαντικά, με το 32% να είναι άνω των 55 ετών, ενώ οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν μόνο το 6,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού.
  • Παρά τους υψηλότερους μισθούς, η έλλειψη οδηγών προκαλεί προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και οδηγεί σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.
  • Οι οδηγοί ζητούν καλύτερες συνθήκες εργασίας, όπως καλά εξοπλισμένοι χώροι ξεκούρασης και καλύτερη μεταχείριση στους χώρους παράδοσης.
πριν από 1 λεπτό
Κόσμος

Ανθρωπιστική βοήθεια από την Ευρωπαϊκη Ένωση μετά τον φονικό σεισμό στο Αφγανιστάν

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 λεπτά
Ελλάδα

Τι ώρα και πότε είναι ο αγιασμός για τη σχολική χρονιά 2025-2026

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 6 λεπτά
Ρέθυμνο

Ρέθυμνο: 19χρονος κατέληξε στο νοσοκομείο μετά από σοβαρό ατύχημα με τζετ σκι

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 λεπτά
Ελλάδα

«Ήταν εκδίκηση – Ο γιός μου σκοτώθηκε στο μέτωπο» – Τι είπε ο δολοφόνος του Παρούμπι

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 9 λεπτά
Κόσμος

Ζεράρ Ντεπαρντιέ: Σε δίκη για βιασμούς ο ηθοποιός

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 13 λεπτά
Κρήτη

Εμπλοκή του Πάνου Καμμένου στη δικογραφία για την εγκληματική οργάνωση στην Κρήτη! Τι κατέγραψε ο «κοριός» της ΕΛ.ΑΣ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 16 λεπτά
Ηράκλειο

Κρήτη: Το χρονικό της αρπαγής των 175 στρεμμάτων της Μονής, ο ρόλος του αρχιμανδρίτη και οι εκβιασμοί του αρχιμαφιόζου

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 22 λεπτά
Υγεία

Οδήγηση: Οι παράγοντες που δεκαπλασιάζουν τον κίνδυνο τροχαίου

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 24 λεπτά
Πολιτική

ΔΕΘ 2025: Παρεμβάσεις 1,5 δισ. ευρώ για τη μεσαία τάξη προανήγγειλε ο Χατζηδάκης

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 26 λεπτά
Κόσμος

Νέος σεισμός 5,4 Ρίχτερ στο Αφγανιστάν

Διαβάστε περισσότερα