Ηράκλειο: 20oC

Παράλυση στο εμπορικό λιμάνι Ηρακλείου – Εκτός λειτουργίας ο ένας και μοναδικός γερανός για τα κοντέινερ!

07.10.2025, 15:01

Καθυστερήσεις έως επτά ημέρες και υπέρογκα κόστη για επιχειρήσεις και παραλήπτες φορτίων

Σοβαρό πρόβλημα στον εφοδιασμό της αγοράς της Κρήτης έχει προκαλέσει η κατάσταση που επικρατεί στον εμπορικό λιμένα Ηρακλείου.

Παρά το γεγονός ότι πριν από έναν χρόνο το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.)μεταβιβάστηκε στην κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. και Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε., έναντι 80 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, η λειτουργία του λιμανιού εξακολουθεί να βρίσκεται σε οριακή κατάσταση.

Οι παραλήπτες φορτίων αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις που ξεπερνούν τις πέντε έως επτά ημέρες, ενώ αναγκάζονται να πληρώνουν υπέρογκα ποσά σε σταλίες ή σε ιδιώτες εκφορτωτές, προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες εκφόρτωσης των κοντέινερ και να μπορέσουν να παραδώσουν έγκαιρα τα εμπορεύματά τους.

Το φαινόμενο έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις, πλήττοντας καίρια τον εμπορικό κύκλο του νησιού και προκαλώντας αντιδράσεις από επιχειρήσεις και μεταφορικές εταιρείες, που κάνουν λόγο για «κατάρρευση» του εμπορικού τμήματος του λιμανιού.

Εκτός λειτουργίας ο ένας και μοναδικός γερανός για κοντέινερ

Η βασική αιτία του προβλήματος φαίνεται να είναι η έλλειψη λειτουργικού εξοπλισμού. Από τους εννέα γερανούς που διαθέτει συνολικά ο Οργανισμός, μόνο ένας παραμένει σε λειτουργία.

Οι υπόλοιποι, σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένουν ακινητοποιημένοι για καιρό λόγω μηχανικών βλαβών και έλλειψης ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα να καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις στην εμπορική δραστηριότητα.

Το κόστος επισκευής των γερασμένων γερανών υπολογίζεται σε 100.000 έως 150.000 ευρώ ανά μονάδα, ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική ενέργεια για την αποκατάστασή τους.

Αν ο μοναδικός ενεργός γερανός τεθεί εκτός λειτουργίας, το λιμάνι κινδυνεύει να παραλύσει πλήρως, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την τροφοδοσία του νησιού.

Η προμήθεια ενός νέου γερανού εκτιμάται ότι θα κοστίσει πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ, ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, «πρόκειται για απολύτως αναγκαία δαπάνη», καθώς το λιμάνι του Ηρακλείου αποτελεί κομβικό σημείο για την εφοδιαστική αλυσίδα ολόκληρης της Κρήτης.

Την ίδια στιγμή όμως, σύμφωνα με πληροφορίες του Cretaone.gr, ο ένας και μοναδικός γερανός ο οποίος είναι αποκλειστικά για τα κοντέινερ έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, γεγονός που προκαλεί τεράστιες ουρές και καθυστερήσεις στον εμπορικό λιμένα, ενώ ταυτόχρονα εκτοξεύει τα κόστη των παραληπτών φορτίων.

Αυξημένα κόστη και πληρωμή ανύπαρκτων υπηρεσιών

Οι επιχειρηματίες που εισάγουν ή εξάγουν προϊόντα μέσω του λιμανιού κάνουν λόγο για οικονομική ασφυξία. Οι καθυστερήσεις εκφόρτωσης αυξάνουν το κόστος μεταφοράς, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν προβλήματα αποθήκευσης και διακίνησης.

Μάλιστα αξίζει να αναφερθεί ότι πολλοί παραλήπτες φορτίων καλούνται να πληρώσουν διαφυγούσα εργασία στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, για μηχανήματα που δεν λειτουργούν και υπηρεσίες που δεν παρέχονται. Παράλληλα, αναγκάζονται να προσλαμβάνουν ιδιωτικά συνεργεία εκφόρτωσης με υπέρογκα κόστη, προκειμένου να μην καθυστερήσει η διανομή των προϊόντων τους στην αγορά, ειδικά τώρα, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου.

Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι το τέρμιναλ των κοντέινερ του εμπορικού λιμένα παραμένει κλειστό σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Την τρέχουσα περίοδο, οι δραστηριότητες έχουν ανασταλεί από τις 6 έως και τις 9 Οκτωβρίου, ενώ συνολικά μέσα στο έτος το τμήμα αυτό μένει εκτός λειτουργίας περίπου για είκοσι ημέρες. Οι διακοπές αυτές εντείνουν τον συνωστισμό και τις καθυστερήσεις, καθώς τα πλοία συσσωρεύονται, αναμένοντας χώρο και εξοπλισμό για να ξεφορτώσουν.

Παράγοντες της αγοράς να αναφέρουν ότι απαιτούνται άμεσα επενδύσεις καθώς όπως υπογραμμίζουν είναι ανεπίτρεπτο το γεγονός ότι δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην κρουαζιέρα – σε βάρος μάλιστα- του εμπορικού τμήματος του λιμανιού, ενώ την ίδια στιγμή, όπως συμπληρώνουν, το εμπόριο είναι εκείνο που αποφέρει τα μεγαλύτερα έσοδα για το λιμάνι του Ηρακλείου.

Το Master Plan στα χαρτιά

Η διοίκηση του ΟΛΗ, παρά τις εξαγγελίες και το φιλόδοξο Master Plan για τη μετεξέλιξη του λιμανιού σε ένα «πράσινο» εμπορικό κόμβο της Μεσογείου, φαίνεται να εστιάζει περισσότερο στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αφήνοντας το εμπορικό τμήμα σε δεύτερη μοίρα.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, νέο κτήριο για το Λιμεναρχείο και την Πλοηγική Υπηρεσία, ξενοδοχείο και συνεδριακό κέντρο, καθώς και υποδομές για έως και τέσσερα κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα. Ωστόσο, όπως σχολιάζουν στελέχη της αγοράς, «χωρίς λειτουργικό εμπορικό λιμάνι, όλη η υπόλοιπη ανάπτυξη δεν έχει ουσία».

Η Κρήτη, που τροφοδοτείται σχεδόν αποκλειστικά από το λιμάνι του Ηρακλείου, βλέπει τις επιπτώσεις να αγγίζουν κάθε πτυχή της οικονομικής της ζωής, από τα σούπερ μάρκετ και τα ξενοδοχεία μέχρι τις μικρές βιοτεχνίες και τη βιομηχανία.

Οι καθυστερήσεις στην εκφόρτωση αυξάνουν τα κόστη των παραληπτών εταιρειών, προκαλούν αύξηση τιμών, έλλειψη προϊόντων και πίεση στις επιχειρήσεις που λειτουργούν οριακά, ιδιαίτερα εν μέσω τουριστικής περιόδου.

Ένα χρόνο μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Ηρακλείου, η κοινωνία της Κρήτης αναμένει ουσιαστικές επενδύσεις που θα διασφαλίσουν την εύρυθμη λειτουργία του. Η ανάγκη για άμεση αντικατάσταση των γερανών και ενίσχυση του προσωπικού είναι πλέον επιτακτική. Διαφορετικά, όπως προειδοποιούν παράγοντες της αγοράς, η Κρήτη κινδυνεύει να βρεθεί σε πρωτοφανή κρίση εφοδιασμού, με το λιμάνι της να γίνεται «στενωπός» για την ίδια της την οικονομία.

*Στο Cretaone συνεχίζουμε την έρευνα για την κατάσταση που επικρατεί στον εμπορικό λιμένα του Ηρακλείου και θα επανέλθουμε στο θέμα με νέο μας ρεπορτάζ.

Σύνοψη άρθρου

  • Καθυστερήσεις έως επτά ημέρες και αυξημένα κόστη πλήττουν τον εφοδιασμό της Κρήτης λόγω προβλημάτων στο λιμάνι Ηρακλείου.
  • Από τους εννέα γερανούς του λιμανιού, μόνο ένας είναι λειτουργικός, προκαλώντας σοβαρές καθυστερήσεις στην εκφόρτωση των κοντέινερ.
  • Οι επιχειρήσεις πληρώνουν υπέρογκα ποσά για υπηρεσίες που δεν παρέχονται, ενώ αναγκάζονται να προσλάβουν ιδιωτικά συνεργεία εκφόρτωσης.
  • Οι επενδύσεις για την αντικατάσταση των γερανών και την ενίσχυση του προσωπικού θεωρούνται επιτακτικές για την αποφυγή κρίσης εφοδιασμού στην Κρήτη.
πριν από 1 λεπτό
Κόσμος

Στη φυλακή drag queen για σεξουαλική κακοποίηση 13χρονου στις ΗΠΑ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 10 λεπτά
Κόσμος

Τραμπ: Πολύ κοντά στη συμφωνία για τη Μέση Ανατολή

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 11 λεπτά
Πολιτική

Βορίδης για Βάρρα: «Αν επιθυμούσε να είναι ειλικρινής, θα ανέφερε τον πραγματικό λόγο για τον οποίο ζήτησα την παραίτησή του»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 18 λεπτά
Πολιτική

Δείτε live: Η ομιλία Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Ηράκλειο

Ηράκλειο: Συνελήφθησαν 55χρονος και 24χρονος με πάνω από κιλό κάνναβης και ξιφολόγχη

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 24 λεπτά
Ηράκλειο

Ηράκλειο: Ξάδερφος του Λευτέρη Σουλτάτου ο ήρως που έσωσε την γυναίκα από τον σύζυγο της

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 31 λεπτά
Style

Κωνσταντίνος Αργυρός: Νέο μουσικό label σε συνεργασία με την Panik Records

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 37 λεπτά
Ελλάδα

Νέος ΚΟΚ: Βαριές «Καμπάνες» για οδήγηση χωρίς κράνος

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 38 λεπτά
Ηράκλειο

Κρήτη: Γυναίκα μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο ΠΑΓΝΗ μετά από κατανάλωση χαπιών

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 39 λεπτά
Πολιτισμός

Ισχυρές υποψηφιότητες για το Βραβείο Κοινού στο Greek Film Expo στη Νέα Υόρκη

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →