Αυτή είναι η νέα κανονικότητα για πολλά παιδιά και εφήβους στην Ελλάδα
Το νεαρό κορίτσι, περιγράφει κάθε βήμα που κάνει στη πρωινή της ρουτίνα σαν να είναι επαγγελματίας influencer ομορφιάς.
Είναι μόλις 6:30 το πρωί και η Κάτια, 16 ετών, στηρίζει το τηλέφωνό της σε μια στοίβα βιβλίων, ελέγχει την εικόνα της στην μπροστινή κάμερα και πατάει το κουμπί εγγραφής. «Καλημέρα σε όλους», λέει χαρούμενα στους ακόλουθους της. «Ας κάνουμε την πρωινή περιποίηση του δέρματος πριν το σχολείο!» Ακολουθεί μια λεπτομερής, δεκάλεπτη ρουτίνα που περιλαμβάνει καθαριστικό, τονωτικό, ορό, ενυδατική κρέμα και αντηλιακό, όλα τακτοποιημένα σε παστέλ μπουκάλια. Λίγα λεπτά αργότερα, το βίντεο ανεβαίνει στο TikTok, όπου εκατοντάδες άλλοι έφηβοι -και μερικοί ενήλικες- θα το παρακολουθήσουν, θα το σχολιάσουν και θα το συγκρίνουν με τις ρουτίνες τους.
Αυτή είναι η νέα κανονικότητα για πολλά παιδιά και εφήβους στην Ελλάδα. Αυτό που κάποτε ήταν μια νυσταγμένη, βιαστική προσπάθεια να βουρτσίσουμε τα δόντια μας και να βρούμε ταιριαστές κάλτσες, έχει πλέον εξελιχθεί σε ένα προσεκτικά επιμελημένο τελετουργικό -που εκτελείται όχι μόνο για προσωπική ικανοποίηση, αλλά και για το κοινό. Στο TikTok, το Instagram και το YouTube, τα βίντεο «Get Ready With Me» (Ετοιμαστείτε μαζί μου) για παιδιά και εφήβους, γνωστά με τη συντομογραφία GRWMs, έχουν γίνει μια από τις πιο δημοφιλείς μορφές περιεχομένου μεταξύ της Γενιάς Άλφα και της Γενιάς Ζ.
Αντί για σχολική τσάντα, οροί και ενυδατικές
Το φαινόμενο ξεκίνησε ως παράγωγο της κουλτούρας των influencer που άνθισε τη δεκαετία του 2010. Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχει μετατοπιστεί προς τις νεότερες γενιές. Παιδιά ηλικίας μόλις εννέα ή δέκα ετών δημιουργούν πλέον περιεχόμενο που μιμείται τους ενήλικες beauty vloggers. Παρουσιάζουν εκτενείς πρωινές ρουτίνες χρησιμοποιώντας high-end μάρκες περιποίησης δέρματος όπως Drunk Elephant, Glow Recipe, Nars, Beauty of Joseon και Shiseido-προϊόντα που συχνά κοστίζουν περισσότερο από το τυπικό εβδομαδιαίο χαρτζιλίκι τους.
Η αισθητική είναι άμεσα αναγνωρίσιμη: λευκά πλακάκια μπάνιου, αφράτα headbands, παστέλ συσκευασίες και χαλαρωτική μουσική υπόκρουση. Πολλοί από τους δημιουργούς φορούν φούτερ με κουκούλα, ή τα ρούχα που θα βάλουν για το σχολείο εφαρμόζοντας ορούς πριν γεμίσουν τα σχολικά τους σακίδια. Κορίτσια και αγόρια εφαρμόζουν make up, κραγιόν, αντιηλιακές κρέμες και σέρουμ ενυδάτωσης, όλα το ένα μετά το άλλο, εξηγώντας στην κάμερα πόσο σημαντικό είναι να φροντίζεις το πρόσωπό σου λίγο πριν μια μεγάλη ημέρα στην τάξη και το φροντιστήριο.
Στο TikTok, hashtags όπως #GRWMForSchool, #MorningRoutine και #SkincareForTeens έχουν συγκεντρώσει συνολικά εκατομμύρια προβολές, ενώ στα σχόλια κάτω από το βίντεο, άλλοι χρήστες ρωτούν να μάθουν από που μπορούν να προμηθευτούν τα συγκεκριμένα προϊόντα. Οι ρουτίνες γίνονται viral και τα παιδιά καταλήγουν να κάνουν δώρα (giveaway) στους ακολούθους τους.
(φωτο:freepik)
Ένα νέο είδος πρωινής ρουτίνας
Για τους περισσότερους εφήβους και παιδιά, αυτή η διαδικασία, η οποία συχνά μεταδίδεται ζωντανά στο Instagram και το Tiktok, αρκετές φορές την εβδομάδα, είναι πλέον η νόρμα. Το θεωρούν ως κάτι που είναι “απόλυτα φυσιολογικό” και που τους “φέρνει πιο κοντά με τους φίλους τους”, όπως μας εξηγεί η 16χρονη Χριστίνα. Για άλλους, είναι μια πράξη αυτοέκφρασης. Μερικοί βλέπουν τη διαδικασία ως ένα μέσο ενδυνάμωσης έναν τρόπο να νιώθουν αυτοπεποίθηση, να ελέγχουν την εικόνα τους και να ασχολούνται δημιουργικά με τα κοινωνικά μέσα. Πειραματίζονται με το φωτισμό, τη μουσική, το μοντάζ, την αισθητική και την εικόνα τους.
Κάποιοι φαίνεται να συμφωνούν με αυτή την νέα κουλτούρα ομορφιάς. Η ειδική στην περιποίηση του δέρματος Caroline Hirons δήλωσε στο BBC, ότι είναι «φανταστικό» το γεγονός ότι τα παιδιά κάνουν «ενημερωμένες, συνειδητές επιλογές». Επιπλέον είπε, ότι οι γονείς δεν πρέπει να «φοβούνται να πουν όχι» στα αιτήματα των παιδιών τους για προϊόντα περιποίησης του δέρματος. Αυτό έρχεται βέβαια, μετά την προειδοποίηση της Βρετανικής Ένωσης Δερματολόγων ότι ορισμένα δυνητικά επιβλαβή δραστικά συστατικά που περιέχονται σε κάποια από αυτά τα προϊόντα που προορίζονται για ενήλικες, όπως τα απολεπιστικά οξέα, μπορούν να προκαλέσουν αλλεργίες ή έκζεμα στο νεανικό δέρμα.
Η δύναμη της επιρροής
Η επιρροή των διασημοτήτων των κοινωνικών μέσων όμως, είναι τεράστια. Οι influencers ομορφιάς όπως η Alix Earle και η Emma Chamberlain, οι Kardashians έχουν καταστήσει το format GRWM ακρογωνιαίο λίθο της διαδικτυακής κουλτούρας. Τα βίντεό τους είναι εν μέρει tutorial, εν μέρει ημερολόγιο, εν μέρει εξομολογητήριο -δείχνοντας όχι μόνο πώς να εφαρμόζεις το concealer, αλλά και αποσπάσματα από τη ζωή τους. Για τους νεότερους θεατές, το format αυτό είναι ιδανικό. Τα παιδιά λοιπόν, που θέλουν να μιμηθούν τα είδωλά τους, πείθουν τους γονείς τους να αγοράσουν ακριβά προϊόντα που προορίζονται ωστόσο, για μια ώριμη επιδερμίδα -ρετινόλες, χημικά απολεπιστικά ή αντιγηραντικά οροί.
Το τίμημα του skincare
Η ΕΔΑΕ, η Ελληνική Δερματολογική και Αφροδισιολογική Εταιρεία εξηγεί ότι αν και είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε το παιδί να αποκτήσει ρουτίνα καθαρισμού του δέρματος, αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει απλώς το πλύσιμο του προσώπου, πρωί και βράδυ με ένα ήπιο υγρό καθαριστικό. Συμβουλεύει να αποφεύγονται σφουγγαράκια ή βουρτσάκια και κυρίως να “αποφεύγουμε να συμβουλευόμαστε μη ειδικούς (οικείους, διαδίκτυο, τηλεόραση) στην επιλογή προϊόντων”. Ωστόσο, παρά τις ιατρικές προτροπές, μια απλή περιήγηση στο TikTok αρκεί για να αποκαλύψει πόσο συνήθεις έχουν γίνει αυτές οι ρουτίνες. Πολλοί νέοι δημιουργοί μάλιστα, παρουσιάζουν προϊόντα από μάρκες όπως Dior Beauty, Laneige ή Glow Recipe, τα οποία που μπορούν να κοστίζουν πάνω από 40 ευρώ το μπουκάλι. Μερικοί παρουσιάζουν ολόκληρα «ψυγεία περιποίησης δέρματος», μίνι συσκευές σχεδιασμένες για να διατηρούν τους ορούς ενυδάτωσης δροσερούς.
Το τίμημα όμως δεν σταματά εκεί, καθώς υπάρχει επίσης το βαθύτερο ζήτημα της εικόνας του σώματος και της αυτοεκτίμησης. Όταν η πρωινή ρουτίνα ενός παιδιού γίνεται μια παράσταση που συγκεντρώνει likes και σχόλια, η γραμμή μεταξύ αυτοφροντίδας και αυτοκριτικής μπορεί να θολώσει.
Η Δρ McPherson, που εκπροσωπεί τη Βρετανική Ένωση Δερματολόγων, σύ,φωνα με το newmoney.gr, ανησυχεί επίσης για τις «προκλητικές συσκευασίες», που είναι συχνά φωτεινές και πολύχρωμες και ως εκ τούτου ελκυστικές για τα παιδιά. «Αυτά τα προϊόντα πωλούνται ως ενδυνάμωση, αλλά αυτό εκμεταλλεύεται τις ευπάθειες», δηλώνει στο BBC. «Δεν χρειάζεται να ξοδεύετε πολλά χρήματα σε ακριβά προϊόντα και δεν έχει νόημα να αναζητάτε την τέλεια επιδερμίδα, που όπως γνωρίζουμε δεν υπάρχει», τονίζει η ίδια.
Σύνοψη άρθρου
- Η πρωινή ρουτίνα των εφήβων στην Ελλάδα έχει μετατραπεί σε τελετουργικό περιποίησης δέρματος που μοιράζεται στα κοινωνικά μέσα.
- Η κουλτούρα των influencer έχει επηρεάσει ακόμη και παιδιά μικρής ηλικίας να μιμούνται beauty vloggers με ακριβά προϊόντα περιποίησης.
- Η νέα αυτή τάση μπορεί να επηρεάσει την αυτοεκτίμηση και την εικόνα του σώματος των παιδιών, δημιουργώντας προσδοκίες για τέλεια επιδερμίδα.
- Οι ειδικοί προειδοποιούν για τους κινδύνους χρήσης προϊόντων ενηλίκων στο νεανικό δέρμα και τονίζουν τη σημασία της ορθής καθοδήγησης από γονείς και δερματολόγους.
Δημοφιλή
Ηράκλειο: Ξάδερφος του Λευτέρη Σουλτάτου ο ήρωας που έσωσε την γυναίκα από τον σύζυγο της
Σοκ σε Γυμνάσιο του Ηρακλείου: 15χρονος έκανε κεφαλοκλείδωμα σε 14χρονη συμμαθήτριά του
Με αίμα βάφτηκε ξανά η άσφαλτος: Νεκρή 46χρονη σε τροχαίο δυστύχημα
Κρητικός Δήμαρχος «ράβει»... βουλευτικό κοστούμι;
«Βόμβα» στο ΠΑΓΝΗ: Μαζικές αποχωρήσεις νοσηλευτών
Κρήτη: Απίστευτο προσκλητήριο γάμου σε... κηδειόχαρτο - Το χιούμορ δεν «πεθαίνει»
Σοκ στα Χανιά: 49χρονη βρέθηκε αιμόφυρτη στο κλιμακοστάσιο – Δίνει μάχη στη ΜΕΘ
Ηράκλειο: Θρήνος για τον πρόωρο χαμό της 35χρονης Ιωάννας
«Σβήνουν» τα χρέη από τις κληρονομιές - Όλα όσα αλλάζουν στις διαθήκες