Η εξαφάνιση του χειροκίνητου δεν είναι απλώς τεχνολογική μετάβαση, είναι το τέλος μιας κουλτούρας
Η ιστορία του χειροκίνητου κιβωτίου είναι γεμάτη αναμνήσεις από εποχές που η οδήγηση δεν ήταν απλώς μετακίνηση, αλλά εμπειρία.
Κάθε αλλαγή ταχύτητας ήταν μια μικρή τελετουργία, ένας διάλογος ανάμεσα στον οδηγό, τον κινητήρα και τον δρόμο.
Όμως όλα αυτά φαίνεται να αποτελούν παρελθόν. Και τα στοιχεία που έρχονται από τις μεγάλες αγορές επιβεβαιώνουν τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί.
Το 2001, στις πέντε μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές –Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία– το 91% των νέων αυτοκινήτων διέθεταν χειροκίνητο κιβώτιο.
Η Γερμανία κατέγραφε ποσοστό 83%, το Ηνωμένο Βασίλειο 86%, η Γαλλία 95%, η Ισπανία 97% και η Ιταλία σχεδόν καθολική προτίμηση με 98%.
Το αυτόματο κιβώτιο ήταν τότε πολυτέλεια, προνόμιο λίγων και κυρίως των premium μοντέλων, που ωστόσο μόλις στο 31% διέθεταν αυτόματη μετάδοση. Μέχρι το 2024, έφτασαν το 97%.
Δύο δεκαετίες αργότερα, η εικόνα ανατρέπεται. Το 2024, τα ποσοστά έχουν καταρρεύσει: Γερμανία 18%, Ηνωμένο Βασίλειο 22%, Γαλλία 28%, Ισπανία 41% και Ιταλία 48%.
Ο μέσος όρος πέφτει στο 29%, σηματοδοτώντας μια εντυπωσιακή στροφή των καταναλωτών προς την ευκολία και την τεχνολογική ανωτερότητα των αυτόματων συστημάτων.
Ακόμα και στις mainstream μάρκες, η αλλαγή είναι εξίσου δραματική: το μερίδιο αγοράς του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων αυξήθηκε από 5% το 2001 σε 63% πέρυσι.
Ακόμη πιο απόλυτη είναι η κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκεί όπου το 2001 περίπου το 28% των αυτοκινήτων πωλούνταν με χειροκίνητο.
Σήμερα, το ποσοστό μόλις αγγίζει το 0,7%, γεγονός που καθιστά το manual κιβώτιο σχεδόν μουσειακό είδος, περιορισμένο σε λίγα σπορ αυτοκίνητα για τους ελάχιστους ρομαντικούς οδηγούς.
Η εξαφάνιση του χειροκίνητου δεν είναι απλώς τεχνολογική μετάβαση, είναι το τέλος μιας κουλτούρας. Μιας εποχής όπου οι αλλαγές ταχυτήτων δεν γίνονταν για λόγους άνεσης ή κατανάλωσης, αλλά γιατί ο οδηγός ήθελε να είναι κομμάτι της διαδικασίας.
Σήμερα, καθώς η τεχνολογία υπόσχεται ευκολία και αυτοματοποίηση, μένει η νοσταλγία για εκείνες τις διαδρομές όπου το δεξί χέρι και το αριστερό πόδι ήταν οι πρωταγωνιστές.
newsauto.gr
Σύνοψη άρθρου
- Η εξαφάνιση του χειροκίνητου κιβωτίου σηματοδοτεί το τέλος μιας κουλτούρας όπου η οδήγηση ήταν βιωματική εμπειρία.
- Η στροφή των καταναλωτών προς τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων οφείλεται στην ευκολία και την τεχνολογική ανωτερότητά τους.
- Το 2024, τα ποσοστά των χειροκίνητων κιβωτίων στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές έχουν μειωθεί δραματικά.
- Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το χειροκίνητο κιβώτιο έχει σχεδόν εκλείψει, περιοριζόμενο σε λίγα σπορ αυτοκίνητα.

Δημοφιλή
Ηράκλειο: Θρήνος για τον πρόωρο χαμό της αγαπητής Άννας μητέρας τριών παιδιών
Σκηνές πανικού σε κηδεία: Η νεκρή άρχισε να χτυπά το φέρετρο!
Πένθος στο Ηράκλειο: Έφυγε από τη ζωή η Άννα Μαστρογαμβράκη
Καταιγίδες και ισχυροί άνεμοι από αύριο 26/11 – Προ των πυλών η κακοκαιρία Adel και στην Κρήτη
Τελευταία ευκαιρία για χιλιάδες Κρητικούς για να....σώσουν τα οικόπεδα τους!
Συγκίνηση στην απονομή του Βραβείου «Μιλτιάδη Καράτζη» στο Ηράκλειο - Απονεμήθηκε στον ερευνητή Δημήτρη Ζαρίδη
Μεγάλη επιχείρηση κατά της οπλοκατοχής στο Ρέθυμνο: Τους «τσάκωσαν» με πολεμικά όπλα, πιστόλια μέχρι υποπολυβόλο - Δείτε εικόνες
Μια υπόκλιση αμοιβαίου σεβασμού στο Ηράκλειο - Το νόημα της τιμής σε μια κίνηση
Σφοδρή σύγκρουση μετά από παραβίαση STOP - Τρία οχήματα στην καραμπόλα