Τι δήλωσε στο Cretaone ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων, Χρήστος Μπέλμπας
«Ασφυκτική χαρακτήρισε την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία των Χανίων, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων, κ. Χρήστος Μπέλμπας, με τα προβλήματα στις υποδομές των κτιρίων και με τις ακατάλληλες αίθουσες διδασκαλίας να θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών».
Μιλώντας στο cretaone.gr, περιέγραψε τη σχολική πραγματικότητα που επικρατεί στον Νομό Χανίων, ιεράρχησε τα προβλήματα τονίζοντας τα πιο ουσιαστικά, όπως τις υποδομές αλλά και τα απίστευτα κενά των εκπαιδευτικών, τα οποία ταλανίζουν τον κλάδο της σχολικής κοινότητας και δυσχεραίνουν σημαντικά το έργο τους.

Παμπάλαιες υποδομές, ακατάλληλες αίθουσες και υποσχέσεις που έμειναν στα «χαρτιά»
Μεγάλο «αγκάθι» για τον Νομό Χανίων ο σεισμός του 2019, μιας και έφερε μεγάλο πρόβλημα στις κτιριακές εγκαταστάσεις των σχολείων και ιδιαίτερα στις σχολικές αίθουσες.
«Τουλάχιστον 25 αίθουσες σχολικών κτιρίων για το ΓΕΛ Κισσάμου και το ΕΠΑΛ Κισσάμου στεγάζονται σε ΠΡΟΚΑΤ», τονίζει ο κ. Μπέλμπας.
«Συνολικά στον Νομό Χανίων είναι πάνω από 50 οι αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ».
Ο κ. Μπέλμπας αναφέρει πως «η ίδια ασφυκτική κατάσταση επικρατεί και σε σχολεία της πόλης των Χανίων, γιατί τα σχολεία που υπάρχουν είναι λιγοστά, καθώς εδώ και πάρα πολλά χρόνια δεν έχουν δημιουργηθεί καινούργια σχολεία στα Χανιά».
Επίσης, «τα πυροσβεστικά πρωτόκολλα παραβιάζονται σε όλες τις αίθουσες». Όπως εξήγησε, «η πυροσβευτική βγάζει ένα κανονισμό για αυτά τα κτίρια, ποια πρέπει να είναι η πυκνότητα των ανθρώπων ανά τετραγωνικό μέτρο, ώστε να είναι ασφαλή για όσους τα χρησιμοποιούν, δηλαδή οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί».
«Είναι πολύ λίγες οι τάξεις στις οποίες δεν παραβιάζεται αυτό το πρωτόκολλο της πυροσβευτικής», λέει χαρακτηριστικά.
Ακόμα ένα ζήτημα που έθιξε ο κ. Μπέλμπας για τις κτιριακές εγκαταστάσεις είναι η καταλληλότητα των σχολικών αιθουσών, κάνοντας λόγο για κλιμακοστάσια, ημιυπογεια αλλά και εργαστήρια που έχουν μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας.
«Ένα μεγάλο ποσοστό από εργαστήρια φυσικών επιστήμων ή εργαστήρια πληροφορικής, που κανονικά απαγορεύεται να γίνουν τάξεις για κανονικό μάθημα, γιατί είναι εργαστήρια και οι μαθητές πρέπει να πηγαίνουν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, έχουν γίνει αίθουσες».
Σε άλλη περίπτωση αναφέρει πως «κλιμακοστάσια, ημιυπόγεια και άλλοι χώροι που δεν ενδείκνυνται για σχολικό μάθημα έχουν δημιουργηθεί λανθασμένα σε αίθουσες διδασκαλίας, δηλαδή υπάρχουν περίπτωσεις σχολείων που δεν έχουν τεχνητά παραπετάσματα και χρησιμοποιούνται οι προαναφερόμενοι χώροι σαν αίθουσες, που ενδεχομένως να μην πληρούν τις προυποθέσεις για την ασφάλεια των μαθητών, δηλαδή δεν έχουν καν φυσικό φωτισμό, δεν έχουν παράθυρο κ.ά».
«Είναι παράλογο μαθητές και εκπαιδευτικοί να κάνουν μάθημα κάτω από κλιμακοστάσια».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Γενικό Λύκειο Βάμου, όπου πέρυσι είχαν πέσει σοβάδες κι ευτυχώς που το περιστατικό συνέβη σαββατοκύριακο και δεν υπήρξαν τραυματισμοί ενώ σε σχετική αυτοψία που έγινε φάνηκε ότι δεν υπήρχε καλή υδρομόνωση.
φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Υπάρχει μέριμνα για τα σχολεία του Νομού Χανίων;
Ο κ. Μπέλμπας ερωτώμενος σχετικά με την μέριμνα που υπάρχει σχετικά με τις κτιριακές εγκαταστάσεις στο Δήμο Χανίων απάντησε τα εξής:
«Για το Καστέλλι Κισσάμου που πρόκειται για μια μεγάλη επαρχία του νομού, το ένα ΓΕΛ που έχει και το ένα ΕΠΑΛ, επι της ουσίας είναι σε ΠΡΟΚΑΤ», επισημαίνει.
«Ακούσαμε και υποσχέσεις οι οποίες διαψεύθηκαν. Δηλαδή, ο πρώην υφυπουργός παιδιάς του κ. Φιγαλάκης είπε ότι το Δεκέμβριο του 2023 θα είναι έτοιμο το σχολείο, όμως μετά από δύο χρόνια και δεν έχει μπει ούτε τούβλο, ενώ τώρα συζητάμε για να υπογραφεί η σύμβαση. Είμαστε μακριά δηλαδή ακόμα από τη δημιουργία του σχολείου».
«Στον Δήμο Χανίων έχουμε 8 σχολεία, τα οποία θεωρητικά είναι πιο κοντά στο να χτιστούν και αυτά είναι έξι στην πρωτοβάθμια, δύο στη δευτεροβάθμια.
Στη Δευτεροβάθμια είναι το 2ο γυμνάσιο Κουνουπιδιανών και το 4ο γυμνάσιο Χανίων που τώρα συστεγάζεται στο σχολικό συγκρότημα του Κουμπέ».
Όπως αναφέρει, «ο Δήμος υποστηρίζει ότι επειδή έχει ρήτρες, είναι εισπράξεις δημοσίου- ιδιωτικού τομέα γι’αυτό καθυστερεί η διαδικασία», ωστόσο η διαδικασία ξεκίνησε το 2024, κι ο Δήμος ισχυρίζεται ότι μέχρι το 2027 θα είναι έτοιμα».
«Ένα σχολείο για να χτιστεί θέλει κατά μέσο όρο 8 χρόνια από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η διαδικασία. Για τα συγκεκριμένα σχολεία δεν έχουν ξεκινήσει καν οι διαδικασίες και υποτίθεται σε 2 χρόνια θα είναι έτοιμα, όμως τα χρονοδιαγράμματα δεν βγαίνουν, δεν νομίζω ότι μπορεί να χτιστούν τέτοιου τύπου σχολεία σε τόσο γρήγορο χρονικό διάστημα», προσθέτει.
Πηγή: pexels
Τεράστια κενά σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση- «Σφαγή» στην ειδική αγωγή
Τα τεράστια κενά των εκπαιδευτικών συμπληρώνουν τη λίστα με τα βασικά προβλήματα στον εκπαιδευτικό κλάδο του Νομού Χανίων, καθώς η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια αντιμετωπίζουν δεν γίνονται προσλήψεις και χάνονται διδακτικές ώρες
Ο κ. Μπέλμπας χαρακτηριστικά ανέφερε: «Έχει πραγματοποιηθεί η δεύτερη φάση με τις προσλήψεις των αναπληρωτών κι υπάρχει έλλειψη σε 160 καθηγητές που αυτό μεταφράζεται σε 3.000 διδακτικές ώρες χαμένες την εβδομάδα στα τέλη Οκτώβρη. Αν δηλαδή τις επόμενες εβδομάδες δεν γίνει νέα φάση προσλήψεων για τους αναπληρωτές, θα χαθούν άλλες 3.400 διδακτικές ώρες στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αναφορικά με την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση τόνισε πως «μάλλον είναι σχεδόν διπλάσια τα κενά από ότι ισχύει στην Δευτεροβάθμια, δηλαδή θα είναι ενδεικτικά γύρω στα 400 κάπου παραπάνω, λίγο λιγότερο».
Όσο για την ειδική αγωγή ανέφερε πως γίνεται «πραγματική σφαγή» αναφορικά με τα κενά που υπάρχουν στα τμήματα ένταξης.
Ειδικότερα, ο ίδιος επισήμανε πως «παιδιά παιδιά και μαθητές που έχουν ιδιαίτερα μαθησιακά, γνωσιακά και ψυχολογικά ζητήματα, τα οποία βρίσκονται σε μια δομή που εξυπηρετεί τις ανάγκες τους στερούνται καθηγητές και άτομα που μπορούν να τους προσφέρουν όσα χρειάζονται».
«Χρειάζονταν 50 καθηγητές λίγο πριν την δεύτερη φάση των αναπληρωτών σε δομές που τα παιδιά χρήζουν ιδιαίτερης φροντίδας, όμως το Υπουργείο δεν έκανε καμία πρόσληψη».
Συνεχίζει λέγοντας: «Είναι τραγικό όταν η ελληνική κοινωνία έχει παλέψει σκληρά για να φύγουμε από τα παλιότερα χρόνια, όπου παιδιά που έχρηζαν ιδιαίτερης φροντίδας χαρακτηρίζονταν με άθλιες εκφράσεις, να μην μπορούμε πλέον να υποστηρίξουμε και κάποια παραπάνω πράγματα ώστε όλα αυτά τα παιδιά να μεγαλώσουν με την πλήρη φροντίδα που χρειάζονται».
«Πρέπει να δώσουμε μάχη για το ουσιαστικό, καθώς ακόμα δεν έχει γίνει και κάτι να αλλάξει η κατάσταση», σημειώνει.
Ο ίδιος έκανε ονομαστική αναφορά και σε λιγότερο ουσιαστικά ζητήματα που απασχολούν τις σχολικές δομές, όπως τα εσωτερικά συστήματα του κλάδου, τα πειθαρχικά, τις αξιολογήσεις, τα πολλαπλά βιβλία που έρχονται και την ελάχιστη βάση εισαγωγής.
φωτό: freepik
Περιστατικά βίας και «εξόντωση» των μαθητών
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς και περιστατικά βίας που απασχολούν την τοπική κοινωνία των Χανίων, κάνοντας λόγο για τα πολλαπλά τροχαία, το σχολικό bullying αλλά και γενικότερα τη βία που φέρνει η κοινωνική και εργασιακή εξουθένωση των πολιτών.
«Όλα τα ζητήματα συνδέονται με κάποιο τρόπο, αναφέρει ο κ. Μπέλμπας, τονίζοντας πως η παραβατικότητα και η βίαιη συμπεριφορά των μαθητών είναι αποτέλεσμα της κοινωνικής και εργασιακής συνθήκης των ίδιων και των γονιών τους. Το καθεστώς βίας που βιώνει ένας άνθρωπος για να τα βγάλει πέρα μεταφέρεται μέσα στο σπίτι του, όταν γυρνάει εξουθενωμένος από τη δουλειά, ή από τα προβλήματα της καθημερινότητας».
Καταλήγοντας, έκανε λόγο για κάποιους μαθητές που χάθηκαν σε τροχαία ατυχήματα, οι οποίοι δούλευαν νόμιμα σαν ενήλικοι εργαζόμενοι, παράνομα δε λόγω αυξημένου ωραρίου και κοτώθηκαν σε τροχαίο όταν εξαντλημένοι συγκρουστήκαν στην εθνική.
Σύνοψη άρθρου
- Η κατάσταση στις σχολικές υποδομές των Χανίων είναι επικίνδυνη, με παλιές κατασκευές και ακατάλληλες αίθουσες που δεν πληρούν τα πυροσβεστικά πρωτόκολλα.
- Η κατασκευή νέων σχολείων καθυστερεί σημαντικά, με πολλά υποσχόμενα έργα να παραμένουν αναξιοποίητα και οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις να είναι ανεπαρκείς.
- Υπάρχουν τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επιπλέον, η ειδική αγωγή αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις.
- Η παραβατική συμπεριφορά και τα περιστατικά βίας στα σχολεία συνδέονται με την κοινωνική εξουθένωση και τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους.

Δημοφιλή
«Είναι όλοι νεκροί, τρέξτε Θεέ μου» – Σοκάρουν τα ηχητικά ντοκουμέντα λίγα λεπτά μετά την φονική παράσυρση της Μαρίας Νιώτη
Άγρια συμπλοκή στα Δικαστήρια – Αστυνομικοί χώρισαν τον καβγά και «θεατές» το διασκέδαζαν
Κώστας Αντετοκούνμπο: Η ανάρτηση από οικογενειακές στιγμές με τη σύντροφο και την κόρη του
Όταν η λογική χάνεται στον φόβο ... ενίοτε και στον δρόμο
Ηράκλειο: Οριστικό κλείσιμο του ΒΟΑΚ από τους κτηνοτρόφους - «Είμαστε αναγκασμένοι να πάμε σε πιο επιθετικά μέτρα»
Κρήτη: Θλίψη για τον θάνατο αγαπητού ιερέα
Κρήτη: Κλείνει αύριο Πέμπτη 30/10 ο ΒΟΑΚ λόγω ανατινάξεων
Αυτά τα ζώδια θα δουν παλιές αγάπες να τους χτυπούν ξανά την πόρτα
Σταύρος Ζαλμάς: Πήγα σε δημόσιο νοσοκομείο, έκανα εξετάσεις για AIDS, τις πήρα και τις πήγα στον διευθυντή