Ηράκλειο: 10oC
CretaOne Radio 102,3 Δείτε Ζωντανά
Ακούστε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3
Δείτε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3

Tim Berners-Lee: «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ανατρέψει τη διαδικτυακή διαφήμιση»

06.11.2025, 15:43

Ο Sir Tim Berners-Lee, ο άνθρωπος που θεωρείται ο «πατέρας» του Παγκόσμιου Ιστού, προειδοποιεί ότι η ραγδαία ανάπτυξη της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης απειλεί να αναδιαμορφώσει ριζικά το οικοσύστημα της διαδικτυακής διαφήμισης.

Όπως επισημαίνει ο οικονομικός ταχυδρόμος ot.gr, τα μοντέλα ΑΙ που μπορούν να παράγουν περιεχόμενο, να προσωποποιούν εμπειρίες και να δημιουργούν νέες μορφές αλληλεπίδρασης, ενδέχεται να αποδυναμώσουν το σημερινό μοντέλο διαφημιστικών εσόδων που στηρίζει το μεγαλύτερο μέρος του διαδικτύου.

Ο δημιουργός του web υπογραμμίζει ότι «η τεχνολογία αλλάζει ταχύτατα, όμως οι αξίες της διαφάνειας, της ιδιωτικότητας και της αξιοπιστίας δεν μπορούν να χαθούν μέσα στο χάος των αλγορίθμων».

Στη σκηνή του FT Future of AI Summit στο Λονδίνο, ο Sir Tim Berners-Lee, o επονομαζόμενος «πατέρας» του World Wide Web, δεν μιλά απλώς για την τεχνολογία. Προειδοποιεί για έναν «σεισμό» που μπορεί να ανατρέψει τα θεμέλια του διαδικτύου, αναφέρουν οι Financial Times.

Η ίδια τεχνολογία που έφερε τον κόσμο πιο κοντά και δημιούργησε τρισεκατομμύρια σε διαφημιστικά έσοδα, αναδεικνύοντας εταιρείες-κολοσσούς όπως είναι η Google και η Meta αντιμετωπίζει τώρα τον δικό της «εικονικό αντίπαλο»: την τεχνητή νοημοσύνη που διαβάζει, επεξεργάζεται και παρέχει πληροφορία χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση.

Ο κόσμος της διαδικτυακής διαφήμισης βρίσκεται μπροστά σε μια αχαρτογράφητη κρίση, και ο δημιουργός του Web βλέπει τα πρώτα προειδοποιητικά σημάδια.

Tim Berners-Lee: «Η παραδοσιακή διαφήμιση μπορεί να καταρρεύσει»

Ο Berners-Lee προειδοποιεί ότι η παραδοσιακή διαφήμιση, που στηρίζει το  οικοσύστημα του διαδικτύου, μπορεί να καταρρεύσει. Όπως εξηγεί, αν τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) αρχίσουν να διαβάζουν ιστοσελίδες αντί των ανθρώπων και να παρέχουν απευθείας τις απαντήσεις στους χρήστες, οι άνθρωποι δεν θα βλέπουν πια τις διαφημίσεις που αποτελούν τη βάση των εσόδων εταιρειών κολοσσών όπως είναι η Google και η Meta.

«Αν οι ιστοσελίδες διαβάζονται μόνο από LLMs, και οι άνθρωποι παίρνουν την πληροφορία απευθείας από αυτά, τότε το επιχειρηματικό μοντέλο της διαδικτυακής διαφήμισης αρχίζει να διαλύεται», είπε ο Berners-Lee.

Η προειδοποίηση αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αν σκεφτεί κανείς ότι η Google αντιμετωπίζει για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες πραγματικό ανταγωνισμό στην αναζήτηση, μετά την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI στα τέλη του 2022.

Η Google αντιμετωπίζει για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες πραγματικό ανταγωνισμό στην αναζήτηση, μετά την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI στα τέλη του 2022

Οι αντιδράσεις των μεγάλων παικτών

Η Google απάντησε με την εισαγωγή του «AI mode» στις αναζητήσεις, το οποίο δίνει στους χρήστες «συνομιλητικές» απαντήσεις αντί για λίστες συνδέσμων. Αυτό, ωστόσο, σημαίνει ότι οι χρήστες βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις, αυξάνοντας την πίεση στο παραδοσιακό μοντέλο.

Η Meta, από την πλευρά της, εξακολουθεί να εμφανίζει εντυπωσιακά έσοδα: 51,2 δισεκατομμύρια δολάρια το τρίτο τρίμηνο, αυξημένα κατά 26% σε σχέση με πέρυσι, αλλά η ανησυχία των επενδυτών για τα μεγάλα σχέδια της εταιρείας στην τεχνητή νοημοσύνη επηρέασε αρνητικά την τιμή των μετοχών της.

Μια ευκαιρία για αλλαγή

Ο Mark Surman, πρόεδρος της Mozilla, βλέπει στην κρίση αυτή μια ευκαιρία. Καλεί τους ανθρώπους να αναπτύξουν μοντέλα που σέβονται περισσότερο την ιδιωτικότητα και ενισχύουν τον έλεγχο του χρήστη πάνω στα δεδομένα του. Παρά τη μεγάλη δημοφιλία των chatbots, προειδοποιεί ότι η «μονοκαλλιέργεια πληροφοριών» δεν θα γίνει αποδεκτή από τους χρήστες, και το υπάρχον μοντέλο διαφήμισης εξακολουθεί να έχει μακρά διάρκεια ζωής.

Ο John Bruce, CEO και συνιδρυτής της Inrupt μαζί με τον Berners-Lee, λένε ότι μεγάλες εταιρείες και πλατφόρμες πληρωμών βρίσκονται σε «υπαρξιακό σημείο» καθώς η AI μπορεί να τις υποτάξει στη λειτουργία ενός LLM.

Η κλιμάκωση της στοχευμένης διαφήμισης πρόκειται να φτάσει σε επίπεδα ακόμα πιο έντονα λόγω της τεχνητής νοημοσύνης.

Η μελλοντική προοπτική

Ο εφευρέτης του διαδικτύου ελπίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα δώσει την ευκαιρία για ένα “reset” στο διαδίκτυο, απαλλάσσοντάς το από την υπερβολική διαφημιστική πίεση και επιτρέποντας νέους τρόπους ελέγχου των προσωπικών δεδομένων.

Μέχρι τότε, όμως, η ισορροπία ανάμεσα σε τεχνολογία, έσοδα και προστασία της ιδιωτικότητας παραμένει αβέβαιη.

Σύνοψη άρθρου

  • Ο Tim Berners-Lee προειδοποιεί ότι η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να ανατρέψει το μοντέλο διαδικτυακής διαφήμισης.
  • Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επηρεάσει τα έσοδα από διαφημίσεις, καθώς οι χρήστες θα παίρνουν πληροφορίες απευθείας από AI, παρακάμπτοντας τις παραδοσιακές διαφημίσεις.
  • Η κρίση αυτή μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την ανάπτυξη πιο ιδιωτικών και ελεγχόμενων μοντέλων διαφήμισης.
  • Παρά την αβεβαιότητα, ελπίζεται ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέψει νέους τρόπους ελέγχου των προσωπικών δεδομένων και μια νέα ισορροπία στο διαδίκτυο.
πριν από 2 λεπτά
Style

Αστρολογία: Τα ζώδια που θα δουν την τύχη να τους «χαμογελά» το πρώτο 15ήμερο του 2026

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 12 λεπτά
Style

Χρήστος Μάστορας: «Γιορτάζω αλλά δεν γιορτάζω κιόλας»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 26 λεπτά
Κόσμος

Ένας νεκρός σε σύγκρουση ελικοπτέρων στο Νιου Τζέρσεϊ (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 36 λεπτά
Ελλάδα

Κλήρωση Τζόκερ 28/12: Οι αριθμοί που κερδίζουν

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 44 λεπτά
Πνευματικά

Εορτολόγιο: Ποια ονόματα γιορτάζουν αύριο Δευτέρα 29/12

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 48 λεπτά
Καιρός

Καιρός: Πρωτοχρονιά με επέλαση ψύχους – Ποιες περιοχές επηρεάζονται

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 56 λεπτά
Κόσμος

Ταϊβάν: Μητέρα «άρπαξε» το μωρό της κατά τη διάρκεια ισχυρού σεισμού για να το μεταφέρει σε ασφαλές μέρος – Δείτε βίντεο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 57 λεπτά
Κόσμος

Ισπανία: Τουλάχιστον ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του από τις σφοδρές πλημμύρες

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Ελλάδα

Βαρδούσια Όρη: Συγκλονίζει η μητέρα της 31χρονης Δώρας που καταπλακώθηκε από χιονοστιβάδα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Ελλάδα

Μεθυσμένος οδηγός «καρφώθηκε» σε απορριμματοφόρο και τραυμάτισε εργαζόμενο – Δείτε βίντεο

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →