Ο Υπουργός Χρίστος Δήμας κάλεσε αιφνιδιαστικά τους δημάρχους στην ΑΘήνα
Συνάντηση και δη κάπως αιφνιδιαστικά συγκαλεί σήμερα (13/11) το απόγευμα το Υπουργείο Υποδομών με εμπλεκόμενους δημάρχους και τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης για το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου και τις νότιες οδικές συνδέσεις του που παραμένουν σε τελείως «θολό» τοπίο...
Η σύσκεψη συγκαλείται σε συνέχεια πρόσφατης σύσκεψης που είχε γίνει μεταξύ των δημάρχων Φαιστού, Γόρτυνας, Βιάννου και του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, βάζοντας στο «μικροσκόπιο» το ζήτημα της οδικής διασύνδεσης του νέου αεροδρομίου με τη Μεσσαρά και τον νότο.
φωτό: google maps
Στο πλαίσιο της προ ημερών συνάντησης εξετάστηκε η μελετητική ωριμότητα κάθε οδικού τμήματος που πρέπει να συνδεθεί με το νέο αεροδρόμιο, με δεδομένο το γεγονός ότι δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις σε τόσο σημαντικά έργα υποδομής όπως είναι οι οδικές συνδέσεις καθώς ο νέος αερολιμένας θα αλλάξει δραστικά την τοπική πραγματικότητα λόγω της κατακόρυφης αύξησης της επισκεψιμότητας στην Κρήτη. Όπως διαπιστώθηκε υπάρχει μια καλή ωριμότητα σε σχέση με το κτηματολογικό υπόβαθρο στα οδικά τμήματα Μάρθα- Βιάννος, Βιάννος – Καλάμι και Καλάμι Μύρτος που όμως θα πρέπει να προχωρήσουν και στα επόμενα στάδια των εγκρίσεων.
Τότε ουσιαστικά είχε προαναγγελθεί ότι θα επιδιωχθεί μια συνάντηση στο Υπουργείο Υποδομών. Συνάντηση που γίνεται τώρα, αλλά διοργανώθηκε κάπως αιφνιδιαστικά. Είναι ενδεικτικό πως αιφνιδιάστηκαν ακόμα και οι ίδιοι οι δήμαρχοι που προσκλήθηκαν τη τελευταία στιγμή. Κάτι που υποδεικνύει πως υπάρχει κάποια κινητικότητα και πως λογικά μιλώντας, θα προκύψουν νεότερα μαντάτα και ενδεχομένως και κάποιες ανακοινώσεις σε σχέση με τις οδικές προσβάσεις από Μεσαρά , Βιάννο και Ιεράπετρα προς τον νέο αερολιμένα στο Καστέλλι.

Ο Παύλος Μπαριτάκης για την συνάντηση στο Υπουργείο Υποδομών
Όπως επιβεβαίωσε μιλώντας στο cretaone.gr ο δήμαρχος Βιάννου Παύλος Μπαριτάκης, ο ίδιος όπως και οι δήμαρχοι Φαιστού Γρηγόρης Νικολιδάκης και Γόρτυνας Μιχάλης Κοκολάκης ενημερώθηκαν μόλις το βράδυ της Τρίτης για την διοργάνωση της σημερινής συνάντησης στο Υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών!
Με βάση την ενημέρωση που έχουν , πέρα από υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου και εκπροσώπους του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, στη συνάντηση αναμένεται να βρίσκεται και ο ίδιος ο Υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας, στοιχείο που αν μη τι άλλο δίνει μια άλλη βαρύτητα στο ραντεβού. Από εκεί και πέρα, όπως μας τόνισε ο κ. Μπαριτάκης, και οι ίδιοι είναι σε αναμονή. Περιμένουν να ακούσουν τι θα πει η πλευρά του Υπουργείου και αν θα έχει να κάνει κάποιες χειροπιαστές ανακοινώσεις σε σχέση με τα έργα που πρέπει να δρομολογηθούν, ενόψει της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου Καστελλίου το 2028.
Παραδόξως βεβαίως στη σημερινή συνάντηση δεν έχει προσκληθεί ο δήμαρχος Ιεράπετρας Μανώλης Φραγκούλης, παρά το γεγονός πως το θέμα όχι απλά αφορά άμεσα, αλλά «καίει» την περιοχή της Ιεράπετρας. Και αυτό χωρίς ίχνος υπερβολής αφού αν δεν φτιαχτεί ένας κανονικός οδικός άξονας που θα τη συνδέει από νότο με το νέο αερολιμένα, στην ουσία οι κάτοικοι και επισκέπτες της Ιεράπετρας θα αναγκάζονται να υποβάλλονται σε έναν εξωφρενικό κύκλο ταλαιπωρίας, πηγαίνοντας στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι από βορρά, μέσω του ΒΟΑΚ !
Ο ίδιος ο δήμαρχος Βιάννου πάντως είναι σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τον δήμαρχο Ιεράπετρας και μάλιστα, όπως μας είπε, θα επιδιώξει άμεσα μια πρωτοβουλία με τον γειτονικό δήμο για το κρίσιμο θέμα της σύγχρονης, ασφαλούς οδικής πρόσβασης στο νέο αεροδρόμιο.
Πάντως για την ενιαία οδική σύνδεση μέχρι την Ιεράπετρα απαιτείται πολλή δουλειά. Όπως σημείωσε ο Παύλος Μπαριτάκης, «υπάρχει ανάμικτη ωριμότητα και θα πρέπει το Υπουργείο Υποδομών να ανοίξει τα «χαρτιά» του για το τι σκοπεύει να πράξει σε επίπεδο μελετών και χρηματοδοτήσεων. Το τμήμα Βιάννος-Καλάμι-Μύρτος π.χ βρίσκεται σε μια «μεσαία μελετητική ωριμότητα» και προφανώς χρήζει άμεσων επικαιροποιήσεων. Το τμήμα Μύρτος -Ιεράπετρα είναι πιο πίσω και χρειάζεται περισσότερη δουλειά. Περιμένουμε λοιπόν να ακούσουμε τις προθέσεις και το σχεδιασμό του Υπουργείου».
φωτό: google maps
Η «ακτινογραφία» του περίφημου ΝΟΑΚ που έχει πολύ δρόμο για να ολοκληρωθεί!
Ο Ν.Ο.Α.Κ. ως τμήμα του λεγόμενου Διευρωπαϊκού Δικτύου Κρήτης Δ.ΔΚ. αποτελείται από πέντε οδικά τμήματα, τα οποία είναι τα εξής:
1. Καστέλι – Προτόρια, μήκους 23,4 Km.
2. Προτόρια – Βιάννος, μήκους 39 Km.
3.Βιάννος – Καλάμι, μήκους 12 Km.
4.Καλάμι – Μύρτος, μήκους 10 Km.
5.Μύρτος – Ιεράπετρα, μήκους 13 Km.
Συγκεκριμένα για τα τμήματα του Ν.Ο.Α.Κ η «ακτινογραφία» τους έχει ως εξής :
1)Η μελέτη για το τμήμα Καστέλλι – Στόλοι, μήκους 11,57 χλμ. και διατομής β2σ, πλάτους 11 μέτρων, χαρακτηρίζεται από μεσαίο βαθμό ωρίμανσης. Έχει εκπονηθεί και εγκριθεί ο λειτουργικός και γεωμετρικός σχεδιασμός και εκκρεμεί η έγκριση του κατασκευαστικού σχεδιασμού (οριστικές μελέτες). Επίσης, έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση (Α.Ε.Π.Ο.)
2)Το τμήμα Στόλοι – Προτόρια μήκους 11,83 χλμ. και διατομής β2σ χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό ωρίμανσης, καθώς έχουν ολοκληρωθεί και εγκριθεί ο λειτουργικός, γεωμετρικός και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός.
Στις παραπάνω 2 μελέτες συνολικού μήκους 23,4 Km, υπολείπεται η εκπόνηση των μελετών σήμανσης – ασφάλισης, οριστικών τεχνικών, Κτηματολογίου και Η/Μ φωτισμού.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για την κατασκευή του τμήματος Προτόρια – Στόλοι – Καστέλλι έχει υπολογιστεί στα 43 εκατομμύρια ευρώ.
3)Το οδικό τμήμα Προτόρια – Βιάννος συνίσταται στα επί μέρους υποτμήματα :
I.Προτόρια – Πύργος – Ροτάσι μήκους 5 Km το οποίο έχει αναβαθμισθεί με διατομή 12,5 m.
II.Ροτάσι – Ι/Κ Μάρθας (προς Αρκαλοχώρι & Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου) μήκους 21,0 Km το οποίο χρήζει αναβάθμισης με διατομή β2σ, όπως έχει μελετηθεί και το τμήμα Καστέλλι – Προτόρια. Το οδικό τμήμα Ι/Κ Μάρθας
– Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου έχει συνολικό μήκος 14 Km και έχει υλοποιηθεί, αλλά απαιτούνται γεωτεχνικές παρεμβάσεις ευστάθειας των πρανών, λόγω κατολισθήσεων οι οποίες επιδεινώθηκαν μετά τους σεισμούς του Αρκαλοχωρίου, τον Σεπτέμβριο του 2021.

III. Ι/Κ Μάρθας – Κυκλ.Κόμβος Βιάννου μήκους 12,5 Km το οποίο πρέπει να μελετηθεί κυρίως από γεωτεχνικής πλευράς (ευστάθεια πρανών, κατολισθήσεις, κ.α.) και αναβάθμισης της απορροής των ομβρίων και του οδοστρώματος.
IV.Παράκαμψη Βιάννου μήκους ~3,2 km , έχει υλοποιηθεί με διατομή 12,5 m.
4)Στο τμήμα Βιάννος – Καλάμι, συνολικού μήκους 12,49 χλμ. και διατομής γ2 έχει εκπονηθεί και εγκριθεί μόνο ο λειτουργικός σχεδιασμός και εκκρεμούν τόσο ο γεωμετρικός όσο και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Συνεπώς χαρακτηρίζεται από χαμηλό βαθμό ωρίμανσης και ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου οδικού τμήματος εκτιμάται στο ποσό των 95 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω μεγάλων τεχνικών έργων.
5)Το τμήμα Καλάμι – Μύρτος, μήκους 10 χλμ. και διατομής γ2 χαρακτηρίζεται από μεσαίο βαθμό ωρίμανσης καθώς έχει ολοκληρωθεί ο λειτουργικός σχεδιασμός, εν μέρη ο γεωμετρικός και εκκρεμεί ο κατασκευαστικός. Ο προϋπολογισμός για το εν λόγω τμήμα έχει προυπολογισθεί στα 85 εκατομμύρια ευρώ.
6)Η μελέτη του οδικού τμήματος Μύρτος – Ιεράπετρα, μήκους 13 χλμ. και διατομής β2σ παρουσιάζει χαμηλό βαθμό ωρίμανσης καθώς έχει εκπονηθεί μόνο ο λειτουργικός σχεδιασμός και εκκρεμούν τόσο ο γεωμετρικός όσο και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Το οδικό τμήμα Μύρτος – Ιεράπετρα έχει προϋπολογισμό περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ.
7)Η μόνη μελέτη που έχουν ολοκληρωθεί όλα τα στάδια της αφορά το οδικό τμήμα Ιεράπετρα – Παχειά Άμμος, συνολικού μήκους 14 χλμ, με διατομή αυτοκινητοδρόμου (β4ν*σ). Το οδικό τμήμα Ιεράπετρα – Παχειά Άμμος έχει προϋπολογισμό 90 εκατομμύρια ευρώ.
Σύνοψη άρθρου
- Ο Υπουργός Υποδομών κάλεσε αιφνιδιαστικά τους δημάρχους στην Αθήνα για συζήτηση σχετικά με τις οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου Καστελίου.
- Η συνάντηση έχει στόχο να αντιμετωπιστούν καθυστερήσεις και να καθοριστούν προτεραιότητες σε μελέτες και χρηματοδοτήσεις για τις οδικές συνδέσεις.
- Ο δήμαρχος Ιεράπετρας δεν προσκλήθηκε, παρά τη σημασία του θέματος για την περιοχή, προκαλώντας ανησυχία για την πρόσβαση στο νέο αεροδρόμιο.
- Υπάρχει ποικιλία στην ωριμότητα των μελετών για τα οδικά τμήματα, με μερικά να απαιτούν σημαντική δουλειά για αναβάθμιση και ολοκλήρωση.

Δημοφιλή
Κρήτη: Κλειστός αύριο Πέμπτη 13/11 ο ΒΟΑΚ λόγω εργασιών
Κρήτη: Έφυγε από την ζωή γνωστός Χανιώτης επιχειρηματίας
Η Κρητικοπούλα που «μάγεψε» με τον χορό της - Δείτε το βίντεο
Βορίζια: Βίντεο και κινητό «έκαψαν» τον 23χρονο ανιψιό του Φανούρη Καργάκη
Βορίζια: Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια της 56χρονης πριν ξεψυχήσει
Τραγικός θάνατος 49χρονης σε φούρνο: Έμπλεξαν τα μαλλιά της στο ζυμωτήριο
Ηράκλειο: Απίστευτο τροχαίο στην Λ. Καλοκαιρινού - Αυτοκίνητο «καρφώθηκε» στην βιτρίνα καταστήματος
Αυτός είναι ο 40χρονος κρεοπώλης που πέθανε κόβωντας καταλάθος τη μηριαία αρτηρία του
Με αίμα βάφτηκαν ξανά οι δρόμοι της Κρήτης: Νεκρός 48χρονος άνδρας που παρασύρθηκε από μηχανή