Το 55% των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα είναι ηλικίας άνω των 10 ετών
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια κρίσιμη περίοδο για τον κυκλοφορούντα στόλο οχημάτων, καθώς ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων κινδυνεύει να βρεθεί στο περιθώριο των νέων ευρωπαϊκών ρυθμίσεων.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, περίπου το 55% των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα είναι ηλικίας άνω των 10 ετών, σε μια αγορά όπου ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. αγγίζει τα 17,5 έτη, ο υψηλότερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτή η ηλικιακή σύσταση του στόλου σημαίνει ότι πολλές από αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους μας φέρουν παλαιές προδιαγραφές εκπομπών (Euro 4 και παλαιότερες), κάτι που τις τοποθετεί πλέον, ξεκάθαρα, σε μία κόκκινη γραμμή η οποία υποχρεωτικά θα τεθεί σε εφαρμογή σύντομα και στην Ελλάδα.
Θυμίσουμε πως ήδη στη χώρα μας, για τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα όπως και για τα μικρά επαγγελματικά Ν1 που έχουν τεχνολογία Euro 4 και πίσω (π.χ. Euro 3, Euro 2) ισχύουν περιορισμοί, όπως η πλήρης απαγόρευση της κυκλοφορίας τους στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν λοιπόν σοβαρές σκέψεις και γίνονται μελέτες αυτό το μέτρο απαγόρευσης να επεκταθεί και στα βενζίνης, αρχικά για τα Euro 4 και πίσω, ενώ στα diesel μελετάτε η επέκταση σε Euro 5 και πίσω…
Σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, η έλευση του Euro 7 από το 2026 εισάγει αυστηρότερα όρια εκπομπών, όχι μόνο για τα καυσαέρια αλλά και για σωματίδια, από φθορά ελαστικών-φρένων, κ.α., γεγονός που αυξήσει την πίεση στους κατόχους παλαιών οχημάτων.
Παράλληλα, οι ζώνες χαμηλών εκπομπών (ZBE/LEZ) σε ευρωπαϊκές πόλεις (και σύντομα και στην Αθήνα, όπως αποκάλυψε ο Δήμαρχος Αθηναίων στο συνέδριο newsauto Talks) πολλαπλασιάζονται. Στην πράξη, η προαναγγελθείσα σταδιακή αποχώρηση των παλαιών οχημάτων σημαίνει πως δεν θα υπάρξει μαζικό Stop της κυκλοφορίας την ίδια μέρα για όλους, αλλά μία σταδιακή απώλεια της δυνατότητας ελεύθερης κίνησης, ραγδαίας αύξησης του κόστους χρήσης και περιορισμοί της εισόδου σε αστικές περιοχές.
Για τον Έλληνα οδηγό αυτό μεταφράζεται ως εξής: εάν το όχημά του ανήκει σε προδιαγραφές Euro 4 ή χαμηλότερες, και Euro 5 σε diesel, πρέπει να προετοιμάζεται για πιθανές αυξήσεις τελών, περισσότερους ελέγχους σε ΚΤΕΟ, καθώς και περιορισμούς σε κάποιες περιοχές. Καθώς η πολιτεία δεν αναμένεται να ανακοινώσει πρόγραμμα αντικατάστασης (απόσυρσης), υπάρχει ορατός κίνδυνος τα νοικοκυριά με παλαιά οχήματα να αναλάβουν το βάρος της μετάβασης.
Η πρόκληση για τον Έλληνα οδηγό δεν είναι το «αν» θα χρειαστεί να αλλάξει όχημα, αλλά το «πότε». Οι αλλαγές δεν θα έρθουν με μία ημέρα ειδοποίησης, αλλά μέσω μιας σειράς εξελίξεων που θα περιορίζουν σταδιακά τις δυνατότητες των παλιών οχημάτων.
Προδιαγραφή Πρώτη εφαρμογής Χρονολογία αυτοκινήτου
EURO 1 1992 1992–1996
EURO 2 1996 1996–2000
EURO 3 2000 2000–2005
EURO 4 2005 2005–2010
EURO 5 2009–2011 2010–2015
EURO 6 2014–2015 2015–σήμερα
EURO 7 Από 2026 (νέα μοντέλα) Μετά το 2026
Πηγή: newsauto.gr

Δημοφιλή
Σοκ στο Ηράκλειο για τον 42χρονο Μάνο που «έσβησε» πρόωρα (Φώτο)
Ηράκλειο: Ανείπωτη θλίψη για τον Μάνο – «Έφυγε» κάνοντας αυτό που αγαπούσε
Δεν σταματούν οι μπαλοθιές στην Κρήτη - «Έβγαλαν» πιστόλια σε ρακοκάζανο
Θρήνος στην Τύλισο: Παιδάκι 2,5 ετών υπέστη ανακοπή καρδιάς και πέθανε
Στα μαύρα η Τύλισος: Σήμερα το τελευταίο αντίο στην 2χρονη Εφραιμία που έσβησε στην αγκαλιά της μητέρας της
Τραγωδία σε παραλία της Κρήτης - Άνδρας ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του
Τραγωδία στη Νέα Πέραμο: Σκότωσε τον αδερφό του με ψαλίδι
ΒΟΑΚ: Τοποθετήθηκε η μεταλλική πεζογέφυρα στην Γεωργιούπολη - Δείτε φωτό και βίντεο
Ποιοι παραγωγοί βγαίνουν εκτός επιλεξιμότητας και χάνουν τις επιδοτήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ