«Πράσινο φως» για την κατασκευή και λειτουργία του καταδυτικού πάρκου βόρεια του Αγίου Νικολάου
«Πρόσω ολοταχώς» για το καταδυτικό πάρκο στον Άγιο Νικόλαο καθώς μετά από επίπονες προσπάθειες εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, που θα ανοίξει μια νέα τουριστική σελίδα και νέες τουριστικές «πόρτες» για την περιοχή, προάγοντας εναλλακτικές μορφές τουρισμού στην περιοχή του Μεραμπέλλου.
Μετά το «ναι» από το Λιμεναρχείο Αγίου Νικολάου και από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έγινε το κομβικό βήμα με το «πράσινο φως» επί των περιβαλλοντικών όρων. Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (η λεγόμενη ΑΕΠΟ) για την κατασκευή και λειτουργία του καταδυτικού πάρκου Αγίου Νικολάου εκδόθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης. Οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος θα έχει περιθώριο 1 μήνα για να καταθέσει τυχόν προσφυγή κατά της ΑΕΠΟ ενώ θα ακολουθήσει η διαδικασία των τελικών εγκρίσεων που θα περάσει από τα συναρμόδια Υπουργεία, με τελικό στόχο την τελική έγκριση και έκδοση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ).
Το Καταδυτικό Πάρκο Αγίου Νικολάου σχεδιάζεται βόρεια του Αγίου Νικολάου και αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για τον Δήμο και ολόκληρο το νομό Λασιθίου, εξυπηρετώντας ένα τρίπτυχο στόχων:
-Την ανάδειξη του φυσικού και θαλάσσιου πλούτου της περιοχής.
-Την ενίσχυση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
-Τη δημιουργία νέων ευκαιριών για εναλλακτικές μορφές τουρισμού και την τοπική οικονομία.
φωτό: freepik
Το προφίλ του καταδυτικού πάρκου στον Άγιο Νικόλαο
Τo έργο προγραμματίζεται στη θαλάσσια περιοχή βόρεια του Αγίου Νικολάου, μεταξύ των ισοβαθών 15 και 30μ. Το υποθαλάσσιο οικόπεδο στο οποίο θα δημιουργηθεί το Πάρκο Αναψυχής είναι ορθογωνίου σχήματος διαστάσεων 230μ. επί 131μ. και θα καταλαμβάνει έκταση 29.899,50 τ.μ.
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν προβλέπονται για τη λειτουργία του πάρκου μόνιμες εγκαταστάσεις στη στεριά. Οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις στην ακτή θα είναι προσωρινές και θα απομακρυνθούν με την ολοκλήρωση της κατασκευής. Το υπό μελέτη πάρκο χωροθετείται εκτός περιοχής NATURA 2000, ενώ σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων, δεν υπάρχει αντίρρηση για την υλοποίηση του πάρκου.
Τεχνητοί ύφαλοι και ναυάγια
Εντός του Καταδυτικού Πάρκου πρόκειται να ποντισθούν 57 τεχνητοί ύφαλοι από φιλικό προς το θαλάσσιο περιβάλλον σκυρόδεμα. Πιο συγκεκριμένα θα δημιουργηθούν 4 ομάδες των 10 τεχνητών υφάλων, καθώς επίσης και 17 μεμονωμένοι τεχνητοί ύφαλοι ως σήμανση για τον προσανατολισμό καταδυτικής διαδρομής. Ενδεικτικά προτείνεται ο κάθε ύφαλος να έχει διαστάσεις 2 x 2 x 2 m. Η τελική μορφή των υφάλων θα οριστικοποιηθεί κατά το στάδιο της έκδοσης της απόφαση πόντισης πλοίων, ναυαγίων, πλωτών ναυπηγημάτων ή άλλων τεχνητών καταφυγίων ιχθύων σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ 3000.0/31173/2023 (ΦΕΚ 2968/Β/5-05-2023). Στο πλαίσιο δημιουργίας του Καταδυτικού Πάρκου Αγίου Νικολάου προβλέπεται η πόντιση τριών παλαιών μεταλλικών σκαφών για τη δημιουργία τεχνητών ναυαγίων. Πιο συγκεκριμένα χωροθετούνται 3 περιοχές διαστάσεων 30 x 50μ εντός των οποίων επιτρέπεται η πόντιση από ένα μεταλλικό σκάφος μέγιστου μήκους 40μ.
Καταδυτικές διαδρομές
Εντός των ορίων του ΚΠ δημιουργούνται 5 κύριες καταδυτικές διαδρομές (Α, Β, Γ, Δ και Ε) που έχουν σχεδιαστεί με τρόπο ώστε το Πάρκο να μπορεί ταυτόχρονα να φιλοξενεί ισάριθμες
ομάδες επισκεπτών και μια εναλλακτική καταδυτική διαδρομή.
Πιο συγκεκριμένα:
– Στη διαδρομή Α τα σκάφη μεταφοράς θα προσεγγίζουν και θα προσδένονται στον επιφανειακό πλωτήρα START-Α-Β-Γ που χωροθετείται στο νοτιοδυτικό τμήμα του ΚΠ. Οι επισκέπτες θα
καταδύονται υπό την εποπτεία των συνοδών-δυτών σε βάθος -17μ και θα καταλήγουν σε μέγιστο βάθος -26μ. Η διαδρομή θα έχει μήκος 255μ και αφορά περιήγηση στους τεχνητούς υφάλους. Η
διαδρομή θα καταλήγει στον πλωτήρα END-Α από όπου θα αναδύονται οι δύτες, από βάθος -26 μ. περίπου.
– Στη διαδρομή B τα σκάφη μεταφοράς θα προσεγγίζουν και θα προσδένονται στον επιφανειακό πλωτήρα START-Α-Β-Γ που χωροθετείται στο νοτιοδυτικό τμήμα του ΚΠ. Οι επισκέπτες θα
καταδύονται υπό την εποπτεία των συνοδών-δυτών σε βάθος -17μ και θα καταλήγουν σε μέγιστο βάθος -23μ. Η διαδρομή θα έχει μήκος 285μ και αφορά περιήγηση στο μεταλλικό σκάφος σε βάθος -20μ, έπειτα διέρχεται από μια συστάδα τεχνητών υφάλων και καταλήγει στο ξύλινο σκάφος με τους αμφορείς στα -23μ. Η διαδρομή θα καταλήγει στον πλωτήρα END-Β από όπου
θα αναδύονται οι δύτες, από βάθος -21 μ. περίπου.
– Στη διαδρομή Γ τα σκάφη μεταφοράς θα προσεγγίζουν και θα προσδένονται στον επιφανειακό πλωτήρα START-Α-Β-Γ που χωροθετείται στο νοτιοδυτικό τμήμα του ΚΠ. Οι επισκέπτες θα
καταδύονται υπό την εποπτεία των συνοδών-δυτών σε βάθος -17μ και θα καταλήγουν σε μέγιστο βάθος -20μ. Η διαδρομή θα έχει μήκος 370μ και αφορά περιήγηση στο μεταλλικό σκάφος σε
βάθος -20μ, έπειτα διέρχεται από μια συστάδα τεχνητών υφάλων στα – 18μ, στη συνέχεια διέρχεται από την περιοχή μελλοντικής πόντισης κατασκευών στα -18μ και καταλήγει στο ξύλινο
σκάφος με τους αμφορείς στα -16,5μ. Εναλλακτικά δημιουργείται η Διαδρομή Γ΄ με μήκος 270μ η οποία μετά τους τεχνητούς υφάλους κινείται κατευθείαν προς το ξύλινο σκάφος με τους
αμφορείς στα -16,5μ. Η διαδρομή (κύρια ή εναλλακτική) θα καταλήγει στον πλωτήρα END-Γ από όπου θα αναδύονται οι δύτες, από βάθος -15 μ. περίπου.
– Στη διαδρομή Δ τα σκάφη μεταφοράς θα προσεγγίζουν και θα προσδένονται στον επιφανειακό πλωτήρα START-Δ που χωροθετείται στο νοτιοανατολικό τμήμα του ΚΠ. Οι επισκέπτες θα
καταδύονται υπό την εποπτεία των συνοδών-δυτών σε βάθος -27μ και θα καταλήγουν σε μέγιστο βάθος -29μ. Η διαδρομή θα έχει μήκος 180μ και αφορά περιήγηση στο μεταλλικό σκάφος σε
βάθος -29μ. Η διαδρομή θα καταλήγει στον πλωτήρα END-Δ από όπου θα αναδύονται οι δύτες, από βάθος -27 μ. περίπου.
– Στη διαδρομή Ε τα σκάφη μεταφοράς θα προσεγγίζουν και θα προσδένονται στον επιφανειακό πλωτήρα START-Ε που χωροθετείται στο βορειοανατολικό τμήμα του ΚΠ. Οι επισκέπτες θα
καταδύονται υπό την εποπτεία των συνοδών-δυτών σε βάθος -25μ και θα καταλήγουν σε μέγιστο βάθος -28μ. Η διαδρομή θα έχει μήκος 180μ και αφορά περιήγηση στο μεταλλικό σκάφος σε
βάθος -28μ. Η διαδρομή θα καταλήγει στον πλωτήρα END-Ε από όπου θα αναδύονται οι δύτες, από βάθος -25 μ. περίπου.
φωτό: freepik
Τα επιμέρους χρονοδιαγράμματα μέχρι τη λειτουργία του καταδυτικού πάρκου
Στην ΑΕΠΟ (Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων) του καταδυτικού πάρκου περιγράφονται καρέ-καρέ και τα επιμέρους χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, από το εργοτάξιο μέχρι τη λειτουργία του. Όπως αναφέρεται:
-Πρώτο βήμα: Παραγγέλνονται τα υλικά που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου ενώ κατασκευάζεται το εργοταξιακό γραφείο – Εκτιμώμενος χρόνος 1 μήνας. Ως εργοτάξιο κατασκευής των ενδιαιτημάτων προσφέρεται από τον Δήμο Αγίου Νικολάου ο ανοιχτός χερσαίος χώρος στη δυτική προκυμαία της μαρίνας του Αγίου Νικολάου που απέχει 3,5 χλμ. περίπου από τη θέση του προτεινόμενου Καταδυτικού. Σε κάθε περίπτωση η χωροθέτηση και η λειτουργία του εργοταξίου θα καθοριστούν κατόπιν υποβολής και έγκρισης της αναγκαίας Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
• Παραγωγή των τεχνητών υφάλων: Σταδιακά θα κατασκευαστούν 57 τεχνητοί ύφαλοι. Εκτιμώμενος χρόνος ένας μήνας.
• Τοποθέτηση των τεχνητών υφάλων: Σταδιακά θα τοποθετηθούν οι τεχνητοί ύφαλοι με την χρήση πλωτού γερανού – Εκτιμώμενος χρόνος ένας μήνας
• Πόντιση τεχνητών ναυαγίων – Εκτιμώμενος χρόνος ένας μήνας.
• Πόντιση 8 πλωτήρων πρόσθεσης σκαφών, 12 σημαντήρων οριοθέτησης,1 πλωτήρα ασφαλείας και προσθήκη 2 επιπλέον φωτοσημαντήρων επισήμανσης των ορίων του Πάρκου – Εκτιμώμενος χρόνος μισός μήνας

Δημοφιλή
Γαμήλιες χαρές στον ΣΥΡΙΖΑ - Με ποια βουλευτή παντρεύεται ο Γιάννης Ραγκούσης
Όταν ο πασίγνωστος αγροτοσυνδικαλιστής έδινε συνεντεύξεις ως... «πολυεκατομμυριούχος»
Μια φωτογραφία αξίζει όσο μια... ολόκληρη εξεταστική!
Και η οικογένεια Σεμερτζίδου είχε κερδίσει σε τυχερά παιχνίδια - Αλλά το... ξέχασε
Ηράκλειο, η πόλη που δεν γιορτάζει τα Χριστούγεννα
Θλίψη στο Ηράκλειο για την απώλεια του Σπύρου Καλλέργη
Θλίψη στον Άγιο Νικόλαο: Έφυγε από τη ζωή ο Γιώργος Δανδουλάκης
Ρέθυμνο: Στη γιαγιά, με εντολή εισαγγελέα, τα δύο παιδάκια που εγκαταλείφθηκαν από τους γονείς τους
Τραγωδία στον Μυλοπόταμο - Εντοπίστηκε νεκρός στο χωράφι του