Ο Αερολιμενάρχης Ιάκωβος Ουρανός μιλά στο cretaone για τη χρονιά-ρεκόρ και τις προκλήσεις ενός κορεσμένου αεροδρομίου
Μια ακόμη χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό της Κρήτης καταγράφει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο, με την επιβατική κίνηση να σπάει κάθε προηγούμενο όριο και να αποδεικνύει πως, παρά τις πιέσεις, οι άνθρωποι και οι υποδομές του αεροδρομίου κρατούν γερά.
Ο Αερολιμενάρχης κ. Ιάκωβος Ουρανός, δίνει τη συνολική εικόνα της φετινής σεζόν, παρουσιάζοντας τους αριθμούς, τις νέες αγορές, αλλά και τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν.
«Φτάνουμε πιο κοντά από ποτέ στα 10 εκατομμύρια επιβάτες»
Πως κύλησε η φετινή τουριστική σεζόν για το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης”; Μπορείτε να μας δώσετε μια συνολική εικόνα αφίξεων και επισκεπτών;
Ο αερολιμενάρχης μας εξηγεί:
“Το αεροδρόμιο μας ένα έχω να πω. Κρατάει γερά και το 2025, που εξελίσσεται σε ακόμα μια χρονιά ρεκόρ για την επιβατική κίνηση. Στα μέσα Οκτωβρίου έχουμε ήδη ξεπεράσει τα 9 εκ. διακινούμενους επιβάτες από την αρχή του έτους, καταγράφοντας αύξηση κοντά στο 7% συνολικά, με τις αφίξεις εξωτερικού να αναμένεται να ξεπεράσουν το ορόσημο των 4 εκ. επιβατών.
Φανταστείτε ότι σε μια μέρα αιχμής διακινούνται από το αεροδρόμιο μας πάνω 60000 επιβάτες και διαχειριζόμαστε περί τις 400 πτήσεις. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε μπροστά μας σχεδόν ένα μήνα ακόμα μέχρι τη λήξη της τουριστικής περιόδου, και με δεδομένο ότι έχουμε έναν πολύ καλό Οκτώβριο που έχει αύξηση πάνω από 14% συνολικά. Έτσι αναμένεται να φτάσουμε πιο κοντά από ποτέ στα 10 εκ. συνολική επιβατική κίνηση”.
Οι τουρίστες της Κρήτης: Πρώτοι οι Γερμανοί, εντυπωσιακή άνοδος από Ισραήλ και Ιταλία
Ποιες ήταν οι βασικές χώρες προέλευσης των τουριστών φέτος;
Όπως τονίζει ο Αερολιμενάρχης κ. Ουρανός, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου συνεχίζει να «κρατά γερά», με αριθμούς που ξεπερνούν κάθε προσδοκία:
Και φέτος η πρώτη πεντάδα στις αφίξεις από χώρες του εξωτερικού παραμένει αμετάβλητη. Γερμανία, Ηνωμ. Βασίλειο, Γαλλία, Πολωνία, Ολλανδία. Οι Γερμανοί μάλιστα καταγράφοντας αύξηση άνω του 6% και το Η.Β. 10%, αποδεικνύοντας ότι η Κρήτη και το Ηράκλειο είναι ψηλά στις προτιμήσεις τους.
Παρατηρείται μια μεγάλη αύξηση στις αφίξεις επιβατών από το Ισραήλ, που ανέβηκε στην 7η θέση με άνω του 40% ποσοστό αύξησης, αλλά και η Ιταλία με αύξηση 17% στην 7η θέση. Στις πιο χαμηλές θέσεις παρατηρείται αύξηση στις πτήσεις από Μολδαβία της τάξης του 40% αλλά και από Τουρκία που είχαμε τακτικές πτήσεις.
Όσον αφορά νέες αγορές είχαμε πτήσεις στην αρχή του καλοκαιριού από το Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) και την Τζέντα (Σαουδ. Αραβία), οι οποίες όμως σταμάτησαν γρήγορα.
Να αναφέρουμε εδώ ότι κατά την διάρκεια του χειμώνα 2026 θα έχουμε σε μόνιμη βάση πτήσεις από και προς Λάρνακα, ενώ θα συνεχιστούν οι πτήσεις από/προς Κωνσταντινούπολη, Τίρανα αλλά και Μόναχο, Φρανκφούρτη, Άμστερνταμ.
Έχει ήδη αρχίσει και εφαρμόζεται σταδιακά από 12 Οκτωβρίου το νέο σύστημα εισόδου – εξόδου για τις πτήσεις από τρίτες χώρες, το οποίο σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα εφαρμόζεται υποχρεωτικά από τη νέα τουριστική περίοδο. Έτσι πλέον θα καταγράφονται βιομετρικά χαρακτηριστικά κατά τον διαβατηριακό έλεγχο με σκοπό στο μέλλον να γίνονται πολύ πιο γρήγορα οι διαδικασίες.
«Οι υποδομές δεν επαρκούν για τέτοιο όγκο επιβατών»
Η αυξημένη τουριστική κίνηση έφερε πιέσεις στις υποδομές του παλιού αεροδρομίου. Για μια ακόμα τουριστική σεζόν τα προβλήματα και οι δυσκολίες ήταν πολλά.
Ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου, χωρίς να ωραιοποιεί την κατάσταση, περιγράφει τη μάχη της καθημερινής διαχείρισης:
Όπως γνωρίζετε το αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει σχεδιαστεί για πολύ μικρότερη επιβατική κίνηση, και ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες δεν επαρκούν οι κτιριακές του υποδομές για την εξυπηρέτηση αυτού του όγκου των επιβατών. Όπως ανέφερα παραπάνω, σε μια μέρα αιχμής περνάνε πάνω από 60000 επιβάτες από το κτίριο και προσαπογειώνονται περί τις 400 πτήσεις.
Αυτό έχει φυσικά αντίκτυπο τόσο στις αίθουσες αναχωρήσεων – αφίξεων, όπου υπάρχει μεγάλος συνωστισμός, στις τουαλέτες και την καθαριότητα, στον περιβάλλοντα χώρο με τη διακίνηση των οχημάτων, αλλά και σε πιο επιχειρησιακούς τομείς, την πίστα, τα πεδία ελιγμών κ.λπ.
Επίσης πέρα από τις υποδομές καταπονείται και το προσωπικό όλων των φορέων και ειδικοτήτων. Οι άνθρωποι αυτοί αλήθεια είναι ότι αποτελούν τους «στυλοβάτες» του αεροδρομίου και του τουρισμού γενικότερα.
Με τις ενέργειες που γίνονται σε συνεργασία με την κεντρική διοίκηση της ΥΠΑ φέτος η εικόνα έχει βελτιωθεί σε αρκετούς τομείς, ενώ σύντομα θα δείτε και περαιτέρω θετικές εξελίξεις όσον αφορά τη διαχείριση της καθημερινότητας, καθώς το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που έχει κατατεθεί στη Βουλή, μόνο ευεργετικά αποτελέσματα θα έχει σε αυτόν τον τομέα.
«Οι άνθρωποι του αεροδρομίου είναι οι στυλοβάτες του τουρισμού»
Όπως τονίζει ο κ. Ουρανός, το αεροδρόμιο λειτουργεί σήμερα στα όριά του, αλλά με απόλυτο επαγγελματισμό, εξηγώντας πώς διαχειρίζεται η διοίκηση τις αυξημένες απαιτήσεις αλλά και τις καθημερινές προκλήσεις:
Όπως είναι γνωστό, αυτή είναι πρώτη χρονιά μου ως αερολιμενάρχης, και παρόλο που έχω αντιμετωπίσει τόσο ως προϊστάμενος τεχνικής υπηρεσίας αλλά και ως ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας αρκετές προκλήσεις τις προηγούμενες σαιζόν, ως αερολιμενάρχης ο ρόλος είναι διαφορετικός.
Από την πρώτη στιγμή βασίστηκα στην ομάδα, και κάλεσα όλους τους φορείς και τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο και στον τουρισμό γενικότερα να συνεργαστούμε για να αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα προβλήματα που υπάρχουν.
Στο πλαίσιο της επιτροπής χρηστών του αεροδρομίου κατατίθενται προτάσεις και αναφέρονται προβλήματα και δυσλειτουργίες που παρατηρούνται. Έτσι καθίσαμε και τα καταγράψαμε και σε συνεργασία με τους συναδέλφους τμηματάρχες αλλά και τις εταιρείες βελτιώσαμε αρκετά πράγματα ενώ έχουμε δρομολογήσει λύσεις σε άλλα.
Για παράδειγμα, φέτος ήταν βελτιωμένη η εικόνα όσον αφορά τις ουρές αναμονής στον έλεγχο στις αναχωρήσεις, πάντα λαμβάνοντας υπόψη για τι μεγέθη μιλάμε.
Αναφορικά με την καθαριότητα, που είχαμε μια σύμβαση με περιορισμένες δυνατότητες καθώς ο διαγωνισμός είχε γίνει με άλλα δεδομένα επιβατικής κίνησης, προσπαθήσαμε ως διοίκηση και καταφέραμε να αυξηθεί ο αριθμός των εργαζομένων στο πλαίσιο πάντα των δυνατοτήτων που μας δίνει ο νόμος, από 30 σε 39 άτομα ημερησίως.Εδώ να διευκρινίσουμε ότι για την καθαριότητα η υπηρεσία μας κάνει σύμβαση κατόπιν διαγωνισμού με ιδιωτική εταιρεία, η οποία προσλαμβάνει το προσωπικό, έχει την ευθύνη να προμηθεύεται και να συμπληρώνει χαρτί υγείας, κρεμοσάπουνο και ό,τι άλλο απαιτείται και εμείς έχουμε την ευθύνη να τους ελέγχουμε μέσω ειδικής επιτροπής την οποία αποτελούν συνάδελφοι που όλο το καλοκαίρι προσπάθησαν παράλληλα με τα καθήκοντά τους, να τρέξουν και να βοηθήσουν στην βελτίωση της κατάστασης.
Φέτος είχαμε λιγότερα παράπονα αναφορικά με τον κλιματισμό, καθώς τα προηγούμενα χρόνια έγιναν καίριες παρεμβάσεις και αναβαθμίσεις στον εξοπλισμό. Επίσης στις μεταφορικές ταινίες που καταπονούνται αρκετά, είχαμε λιγότερες βλάβες. Και πολλές άλλες υπηρεσίες και υποδομές του αεροδρομίου δούλεψαν αδιάλειπτα.
Φυσικά όταν παρουσιαστεί μια δυσλειτουργία δημιουργείται τοπικά ένα πρόβλημα και μέχρι να αντιμετωπιστεί υπάρχουν παράπονα και ταλαιπωρία για τους επιβάτες, αλλά προσπαθούμε να τις αντιμετωπίσουμε άμεσα δίνοντας εναλλακτικές λύσεις για το διάστημα που έχουμε το πρόβλημα.
Αυτό που μπορούμε να υποσχεθούμε στην αεροπορική κοινότητα, είναι ότι θα συνεχίσουμε τη συνεργασία και την προσπάθεια όλοι μαζί, για να βελτιωθεί περαιτέρω η εικόνα του αεροδρομίου μας.
Το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” μπορεί να λειτουργεί στα όριά του, ωστόσο παραμένει ένας από τους πιο δυναμικούς πνεύμονες της τουριστικής οικονομίας της Κρήτης, μέχρι την ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, που αναμένεται να αλλάξει ριζικά τα δεδομένα των αερομεταφορών στο νησί.
Δημοφιλή
Βαθιά θλίψη στα Χανιά για τον θάνατο του αγαπητού γιατρού
Κατ’ οίκον περιορισμός 13,5 ετών για τον Γιάννη Ξυδάκη – Ένοχος για απόπειρα ανθρωποκτονίας
Τραγωδία στο Περιστέρι: Νεκρός 37χρονος έξω από κλαμπ μετά από θανάσιμες μαχαιριές
Θλίψη στο Ηράκλειο: Έφυγε από τη ζωή ο μηχανικός Κωνσταντίνος Πετράκης
Φρίκη στην Ηλεία: Βίαζε την ανήλικη κόρη του και έβαλε στο φούρνο το κεφάλι της γυναίκας του για να την κάψει
Γνωστός ηθοποιός παντρεύτηκε με πολιτικό γάμο τη σύντροφό του
Κρήτη: «Θέλω 90 ευρώ τη μέρα για να μαζεύω ελιές» – Αγγελία που άναψε… φωτιές στο διαδίκτυο
Ρέθυμνο: Η νύφη πριν τον γάμο έκανε στάση στο δημαρχείο και το γλέντι ξεκίνησε με χορούς - Δείτε βίντεο
Δημήτρης Αλεξάνδρου: «Σφόδρα ενοχλημένος» με την εμφάνιση της Ιωάννας Τούνη με το νέο σύντροφό της και τον γιο τους αγκαλιά