Ηράκλειο: 24oC
CretaOne Radio 102,3 Δείτε Ζωντανά
Ακούστε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3
Δείτε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3

Διπολική διαταραχή: Το πολύτιμο λιπαρό οξύ που μειώνει τον κίνδυνο

28.09.2025, 20:08

Ποια τρόφιμα το περιέχουν

Αυγά, πουλερικά και θαλασσινά, τροφές δηλαδή πλούσιες σε ωμέγα-6 λιπαρά οξέα, θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο διπολικής διαταραχής, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Νότιας Αυστραλίας που δημοσιεύθηκε στο Biological Psychiatry.

Αξιοποιώντας μια ισχυρή μέθοδο εξαγωγής αιτιώδους συμπεράσματος, την Μεντελιανή τυχαιοποίηση, οι ερευνητές εξέτασαν 913 μεταβολίτες σε 14.296 Ευρωπαίους και διαπίστωσαν ότι 33 (κυρίως λιπίδια) σχετίζονταν με τον κίνδυνο διπολικής διαταραχής.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής ερευνητή Δρ David Stacey, τα νέα στοιχεία ανοίγουν το δρόμο για νέες πιθανές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής ή στη διατροφή: «Υπάρχουν ολοένα και περισσότερα στοιχεία που δείχνουν ότι οι μεταβολίτες παίζουν βασικό ρόλο στη διπολική διαταραχή και σε άλλες ψυχιατρικές διαταραχές» αναφέρει σχετικά ο Δρ Stacey.

Ένας στους 8 ανθρώπους παγκοσμίως ζει με κάποια ψυχική ασθένεια, ενώ περίπου 40 εκατομμύρια έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τα χαρακτηριστικά της διπολικής διαταραχής, όπως τα επαναλαμβανόμενα επεισόδια μανίας και κατάθλιψης. Αν και η αιτία της συγκεκριμένης διαταραχής της διάθεσης δεν είναι σαφής, προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι σχετίζεται με την κληρονομικότητα: εάν ο ένας γονιός πάσχει από διπολική διαταραχή, το παιδί έχει 1 στις 10 πιθανότητες να αναπτύξει επίσης τη νόσο.

Το πολύτιμο συστατικό

Στην παρούσα μελέτη, όπως εξηγεί ο Δρ David Stacey, η θετική επίδραση οφειλόταν σε ένα σημαντικό συστατικό: «Διαπιστώσαμε ότι η γενετική προδιάθεση για υψηλότερα επίπεδα λιπιδίων που περιέχουν αραχιδονικό οξύ, οδηγούσε σε χαμηλότερο κίνδυνο διπολικής διαταραχής. Και αντίστροφα, ότι τα χαμηλότερα επίπεδα αραχιδονικού οξέος παρουσίαζαν υψηλότερο κίνδυνο για διπολική διαταραχή» προσθέτει.

Το αραχιδονικό οξύ μπορεί να προέρχεται απευθείας από προϊόντα κρέατος και θαλασσινών ή να συντίθεται από το διαιτητικό λινολεϊκό οξύ – που προέρχεται από ξηρούς καρπούς, σπόρους και έλαια. Υπάρχει όμως και στο μητρκό γάλα, οπότε θεωρείται απαραίτητο για την ανάπτυξη του εγκεφάλου των βρεφών. Γι’ αυτό και ως συστατικό προστίθεται στο βρεφικό γάλα για να διασφαλιστεί ότι το παιδί θα έχει το καλύτερο ξεκίνημα στη ζωή. Υπό αυτό το πρίσμα, σύμφωνα με τον Δρα Stacey, τα άτομα που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο διπολικής διαταραχής θα μπορούσαν να λαμβάνουν ένα συμπλήρωμα.

Σύμφωνα με το ygeiamou.gr, η καθηγήτρια Δρ Elina Hyppönen, η οποία συνυπογράφει τη μελέτη, συμπληρώνει ότι απαιτούνται προκλινικές μελέτες και τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές για να προσδιοριστεί η προληπτική ή θεραπευτική αξία των συμπληρωμάτων αραχιδονικού οξέος για την καταπολέμηση της διπολικής διαταραχής.

Εξάλλου, δεν κατέστη σαφές εάν ένα συμπλήρωμα θα πρέπει να λαμβάνεται περιγεννητικά, κατά τη διάρκεια της πρώιμης ζωής, ή ακόμη και αν θα ωφελούσε όσους έχουν ήδη διαγνωστεί.

«Αν καταφέρουμε να καθορίσουμε πώς, γιατί και πότε οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στη συμπληρωματική χορήγηση αραχιδονικού οξέος, τότε θα είμαστε ένα βήμα πιο κοντά στο να βοηθήσουμε τους ανθρώπους που παλεύουν με αυτή τη σοβαρή και δια βίου ψυχική κατάσταση» κατέληξε η καθηγήτρια.

 

Προσθέστε το cretaone.gr ως προτιμώμενη πηγή στο Google
πριν από 6 ώρες
Αθλητικά

Δεν ικανοποίησε η Εθνική στο Παγκρήτιο, ήττα 1-0 από την Ιταλία (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Οικονομία

Aγρότες: Ανοίγει η πλατφόρμα για την επιδότηση 15% στην αγορά λιπασμάτων

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Κρήτη

Διαμαρτυρία στο ΓΝΑΝ για τα ΒΑΕ: «Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν λύνει το πρόβλημα» – Αποκλεισμοί και δυσμενείς όροι ένταξης

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Ελλάδα

Τραγωδία στην Αγία Παρασκευή: Νεαρός μοτοσικλετιστής «έσβησε» στην άσφαλτο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Αθλητικά

Ο Εσπόζιτο «πλήγωσε» την Εθνική, 1-0 η Ιταλία (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Ελλάδα

Στον Άγιο Νικόλαο ο κρίκος της υπόθεσης Χαμάς με τον 37χρονο – Πώς απετράπη το τρομοκρατικό χτύπημα στην Ελλάδα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Ελλάδα

Δημοσκόπηση Marc: Στο 30,8% η ΝΔ, δεύτερος ο Τσίπρας – Τέταρτο το ΠΑΣΟΚ, μετά την Καρυστιανού

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Κόσμος

Ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή: Πυραυλική επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, η πρώτη μετά την εκεχειρία (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Ελλάδα

Κλήρωση Τζόκερ 3076: Οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν σήμερα 7/6!

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Αθλητικά

Μάγεψε ο Βασίλης Σκουλάς στα… προεόρτια του Ελλάδα – Ιταλία (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →