Πότε επιβάλλεται φόρος δωρεάς
Ανατροπή για χιλιάδες φορολογούμενους – κυρίως μέλη της ίδιας οικογένειας που διατηρούν κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς – φέρνει απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ). Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, η Εφορία οφείλει να επιβάλλει φόρο δωρεάς όταν πραγματοποιούνται μεταφορές χρημάτων μέσω κοινών λογαριασμών, ακόμη κι αν πρόκειται για συναλλαγές μεταξύ συγγενών.
Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, με την απόφαση ΔΕΔ 333/2025 έκρινε ότι όταν χρήματα αναλαμβάνονται από κοινό τραπεζικό λογαριασμό και χρησιμοποιούνται προς όφελος συνδικαιούχου που δεν τα είχε καταθέσει, τεκμαίρεται ως άτυπη δωρεά και υπόκειται σε φόρο. Στην εν λόγω υπόθεση, η μητέρα εκταμίευσε ποσό από κοινό λογαριασμό και με επιταγή εξοφλήθηκε δάνειο εταιρείας στην οποία ο γιος ήταν μέτοχος. Η μεταφορά λογίστηκε ως δωρεά προς το τέκνο, άρα φορολογητέα από πλευράς Εφορίας αν δεν καλύπτεται από το αφορολόγητο και αν δεν έχει δηλωθεί σωστά.
Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη; Σημαίνει πως η απλή κατάθεση σε κοινό λογαριασμό δεν φορολογείται από μόνη της. Ωστόσο, ο κίνδυνος ξεκινά όταν ο μη καταθέτης συνδικαιούχος «τραβά» χρήματα και τα χρησιμοποιεί ο ίδιος ή τα κατευθύνει σε πρόσωπο ή οφειλή που τον αφορά προσωπικά. Σε τέτοια περίπτωση, αν δεν έχει προηγηθεί δήλωση δωρεάς ή γονικής παροχής, η φορολογική διοίκηση μπορεί να καταλογίσει φόρο.
Υπενθυμίζεται πως για συγγενείς Α’ κατηγορίας ισχύει αφορολόγητο έως 800.000 ευρώ όταν η μεταφορά γίνεται μέσω του τραπεζικού συστήματος και δηλώνεται κανονικά. Αν η παροχή γίνει εκτός τραπεζικού συστήματος, επιβάλλεται φόρος 10% χωρίς αφορολόγητο όριο. Οι δηλώσεις υποβάλλονται ψηφιακά μέσω της πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ.
Όπως προκύπτει από την απόφαση της ΔΕΔ, εάν οι φορολογούμενοι δεν θέλουν να «μπλέξουν», όταν η πρόθεση είναι να ενισχυθεί παιδί ή σύζυγος, θα πρέπει να κάνουν κανονική δήλωση δωρεάς/γονικής παροχής, να φροντίσουν η μεταφορά να γίνεται απευθείας από τον λογαριασμό του δωρητή στον λογαριασμό του δωρεοδόχου και να κρατήσουν όλα τα παραστατικά (καταθετήρια, επιταγές, extrait). Η «παράκαμψη» μέσω κοινού λογαριασμού ή η εξόφληση οφειλής που τελικά ωφελεί τον συνδικαιούχο, όπως έδειξε η ΔΕΔ 333/2025, μπορεί να οδηγήσει σε αναπάντεχες επιβαρύνσεις.

Δημοφιλή
Φράγμα Αποσελέμη: Πάνω από 6,6 εκατ. κυβικά νερού από την κακοκαιρία και παράλληλη στήριξη από τον ΟΑΚ στους παραγωγούς!
Ποιο είναι το βαθύτερο σημείο της θάλασσας γύρω από την Κρήτη και τι υπάρχει εκεί κάτω;
Η ζωή γίνεται πολύ καλύτερη για 5 ζώδια μέχρι τις 23 Οκτωβρίου
Μεσαρά: Έκλεισε το Φράγμα Φανερωμένης – Πόσο νερό έχει σήμερα
Νικόλαος Νικολαΐδης στο CRETAONE 102,3: «Χάνουμε εκατομμύρια κυβικά νερού από κακοδιαχείριση και διαρροές»
Κύκλωμα που εξαπατούσε τον ΕΦΚΑ: Αδαμαντίδης, Θώδη, Ηλιάδη, Στανίση και ακόμη 9 τραγουδιστές εμφανίζονταν ως ασφαλισμένοι
Σε έκτακτη ανάγκη Βασιλειές και Σκαλάνι στον Δήμο Ηρακλείου
Θλίψη στο Ηράκλειο: «Έφυγε» ο Γιάννης Ηλιάκης – Πένθος για τη Βαγγελιώ Σχοιναράκη
Γαστρεντερίτιδα στο Ρέθυμνο: 70 περιστατικά σε μία ημέρα – Ψάχνουν την πηγή, ελέγχουν την ύδρευση