Τι αλλάζει και ποιους αφορά
Μια μεγάλη αλλαγή βρίσκεται προ των πυλών για εκατομμύρια οδηγούς σε όλη την Ευρώπη, και φυσικά στην Ελλάδα, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει νέα, αυστηρότερα πρότυπα για τους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων. Στην καρδιά της πρότασης βρίσκεται η καθιέρωση ετήσιου ελέγχου ΚΤΕΟ για παλαιότερα οχήματα, μια κίνηση που αν εφαρμοστεί, θα επηρεάσει άμεσα τη συντριπτική πλειοψηφία των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, ιδιαίτερα σε χώρες με γηρασμένο στόλο, όπως η Ελλάδα.
Η Κομισιόν εισηγείται σημαντικές τροποποιήσεις στο ισχύον καθεστώς των περιοδικών τεχνικών ελέγχων. Το βασικότερο σημείο είναι η υποχρέωση για ετήσιο ΚΤΕΟ στα οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών, αντί για την τρέχουσα διετία. Η αλλαγή αυτή αφορά κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και μικρά φορτηγά, αλλά και τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία μέχρι σήμερα εξαιρούνταν εν μέρει ή αντιμετωπίζονταν με πιο ήπια κριτήρια.
Παράλληλα, στο νέο πλαίσιο εντάσσονται και οι μοτοσυκλέτες άνω των 125 κυβικών εκατοστών ή ισχύος μεγαλύτερης των 11 kW, οι οποίες έως τώρα εξαιρούνταν από τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου σε πολλές χώρες – μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης εκτενείς ελέγχους στα ηλεκτρονικά και λογισμικά συστήματα των σύγχρονων αυτοκινήτων, όπως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), τα φρένα, οι αισθητήρες και οι κάμερες. Στους ελέγχους θα εντάσσονται και οι εκπομπές ρύπων – ιδίως NOx και σωματιδίων – μέσω ειδικού εξοπλισμού, ενώ θα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση των οχημάτων που κυκλοφορούν με «πειραγμένα» λογισμικά.
Ψηφιοποίηση και κατάργηση της απάτης στα χιλιόμετρα
Για πρώτη φορά, προτείνεται η διασύνδεση των ΚΤΕΟ μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, ώστε να υπάρχει κοινή πρόσβαση στα δεδομένα χιλιομέτρων και κατάστασης ενός οχήματος, ανεξαρτήτως της χώρας όπου αυτό κυκλοφορεί. Έτσι επιχειρείται να καταπολεμηθεί το διαδεδομένο φαινόμενο της παραποίησης χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ειδικά στις εισαγωγές από το εξωτερικό.
Ταυτόχρονα, προωθείται η έκδοση ψηφιακών πιστοποιητικών ελέγχου και άδειας κυκλοφορίας, διευκολύνοντας τη διαδικασία για οδηγούς και αρμόδιες υπηρεσίες.
Αν ένας ιδιοκτήτης κάνει ΚΤΕΟ σε άλλη χώρα της Ε.Ε., το αποτέλεσμα του ελέγχου θα αναγνωρίζεται στη χώρα ταξινόμησης για διάστημα έως και έξι μηνών. Η πρόβλεψη αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για όσους ζουν ή εργάζονται προσωρινά στο εξωτερικό.
Ποιοι ωφελούνται και γιατί
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως η νέα νομοθεσία μπορεί να οδηγήσει σε:
- 7.000 λιγότερους θανάτους στους δρόμους της Ε.Ε. έως το 2050
- 65.000 λιγότερους σοβαρούς τραυματισμούς
- Μείωση ρύπων από πετρελαιοκίνητα και άλλου τύπου οχήματα με υψηλές εκπομπές
- Καταπολέμηση της απάτης στη μεταπώληση μεταχειρισμένων
Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Με τον μέσο όρο ηλικίας των ελληνικών ΙΧ να ξεπερνά τα 17 έτη, η αλλαγή αυτή θα αφορά σχεδόν 8 στα 10 οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα. Αυτό σημαίνει σημαντική επιβάρυνση για τους οδηγούς, αλλά και ευκαιρία ενίσχυσης του ελέγχου για την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον.
Η Ελλάδα οφείλει να προετοιμαστεί εγκαίρως για να ενσωματώσει τα νέα πρότυπα, ενισχύοντας παράλληλα τον ρόλο των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και της ψηφιακής διασύνδεσης των δεδομένων.
Η πρόταση της Κομισιόν βρίσκεται ακόμη σε στάδιο διαβούλευσης και θα περάσει από έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Εφόσον ψηφιστεί, κάθε κράτος-μέλος θα έχει συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για να την ενσωματώσει στο εθνικό του δίκαιο. Αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή σταδιακά από το 2026 και μετά.
Πηγή: newsauto.gr

Δημοφιλή
Τραγωδία στην Μεσαρά - Πατέρας τριών παιδιών πέθανε την ώρα που μάζευε ελιές
Απίστευτες εικόνες στο κέντρο του Ηρακλείου: Στο κενό αυτοκίνητο μετά από καθίζηση του οδοστρώματος - Δείτε φωτογραφίες και βίντεο
Κρήτη: Χριστούγεννα στα μπλόκα θα περάσουν οι κτηνοτρόφοι - «Δεν ξανανοίγουμε τους δρόμους»
Συναγερμός στην Ιεράπετρα από την κακοκαιρία: Κατολισθήσεις και απροπέλαστοι δρόμοι - Εγκλωβίστηκε οδηγός στα Φερμά (βίντεο)
Κρήτη: Κλείνει αύριο Πέμπτη 4/12 ο ΒΟΑΚ λόγω εργασιών
Ο θρήνος της αδερφής για τον 19χρονο: «Δεν έκανε τίποτα λάθος- Είναι δυνατόν να μην υπάρχει θυμός;»
Σοκ στην Αργολίδα: Θύμα αρπαγής και βιασμού από 5 άτομα έπεσε 17χρονη
Τραγωδία στην Πτολεμαΐδα: Εξετράπη λεωφορείο με 25 εργαζομένους της ΔΕΗ
Αδιανόητη φρίκη στην Κρήτη: Πατέρας κακοποιούσε σεξουαλικά την 3χρονη κόρη του