Ηράκλειο: 27oC
CretaOne Radio 102,3 Δείτε Ζωντανά
Ακούστε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3
Δείτε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3

Οι «σωστοί» υδατάνθρακες για μνήμη και εγκεφαλική υγεία

24.01.2026, 17:36

Πώς οι σύνθετοι υδατάνθρακες και οι φυτικές ίνες συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη

Η ποιότητα, αλλά και η ποσότητα των υδατανθράκων που καταναλώνουμε καθημερινά φαίνεται πως παίζουν καθοριστικό ρόλο στην υγεία του εγκεφάλου και στον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας και νόσου Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο International Journal of Epidemiology και πραγματοποιήθηκε από την ομάδα Διατροφής και Μεταβολικής Υγείας (NuMeH) του Πανεπιστημίου Rovira i Virgili, σε συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής, Διατροφικής και Τοξικολογικής Τεχνολογίας (TecnATox) και το Ινστιτούτο Έρευνας Υγείας Pere Virgili.

Διατροφή και εγκεφαλική υγεία

Η ηλικία παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη άνοιας. Ωστόσο, και ο τρόπος ζωής, και ειδικά η ποιότητα της διατροφής, μπορεί να επηρεάσει ουσιαστικά τη γνωστική λειτουργία και να συμβάλει στην υγιή γήρανση.

Οι υδατάνθρακες αποτελούν βασικό συστατικό της διατροφής μας και προσφέρουν περίπου το 55% της συνολικής ημερήσιας ενέργειας. Λόγω της άμεσης επίδρασής τους στον μεταβολισμό της γλυκόζης και της ινσουλίνης, τόσο η ποιότητα όσο και η ποσότητά τους επηρεάζουν σημαντικά τη μεταβολική υγεία και τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων, όπως η νόσος Αλτσχάιμερ.

Τι είναι ο γλυκαιμικός δείκτης

Κεντρικό ρόλο στη μελέτη παίζει ο γλυκαιμικός δείκτης, ένας δείκτης που δείχνει πόσο γρήγορα αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα μετά την κατανάλωση ενός τροφίμου. Τρόφιμα όπως το λευκό ψωμί και οι πατάτες έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, προκαλώντας απότομες αυξήσεις του σακχάρου, ενώ τα φρούτα, τα όσπρια και τα προϊόντα ολικής άλεσης χαρακτηρίζονται από χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη.

Τι εξέτασε και τι έδειξε η μελέτη

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερους από 200.000 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίοι δεν είχαν άνοια στην αρχή της μελέτης. Μέσω αναλυτικών ερωτηματολογίων, αξιολογήθηκαν οι διατροφικές τους συνήθειες και ο γλυκαιμικός δείκτης της διατροφής τους.

Μετά από μέση παρακολούθηση 13,25 ετών, 2.362 άτομα ανέπτυξαν άνοια. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:

  • Όσοι ακολουθούσαν διατροφή χαμηλού έως μέτριου γλυκαιμικού δείκτη είχαν 16% μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ.
  • Τα άτομα με διατροφή υψηλού γλυκαιμικού δείκτη παρουσίαζαν 14% αυξημένο κίνδυνο.

«Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι η υιοθέτηση μιας διατροφής πλούσιας σε τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, όπως τα φρούτα, τα όσπρια ή τα προϊόντα ολικής άλεσης, θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο γνωστικής εξασθένησης, της νόσου Αλτσχάιμερ και άλλων μορφών άνοιας», επιβεβαίωσε η επικεφαλής της μελέτης, Mònica Bulló, καθηγήτρια στο Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας του URV, ερευνήτρια στο ICREA και διευθύντρια του Κέντρου TechnATox του URV.

Συμπέρασμα 

Τα αποτελέσματα της μελέτης ενισχύουν την άποψη ότι η διατροφή αποτελεί σημαντικό εργαλείο πρόληψης για τη γνωστική εξασθένηση. Η προσεκτική επιλογή υδατανθράκων, με έμφαση στην ποιότητα και όχι μόνο στην ποσότητα, μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη «όπλο» στη μάχη κατά της άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ.

πηγή:ygeiamou.gr

  • Οι σύνθετοι υδατάνθρακες και οι φυτικές ίνες σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο άνοιας.
  • Η καθημερινή κατανάλωση υδατανθράκων επηρεάζει την υγεία του εγκεφάλου και τον κίνδυνο άνοιας.
  • Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Rovira i Virgili και άλλους επιστημονικούς φορείς.
  • Η ποιότητα της διατροφής μπορεί να επηρεάσει θετικά τη γνωστική λειτουργία και τη γήρανση.
Προσθέστε το cretaone.gr ως προτιμώμενη πηγή στο Google
πριν από 2 λεπτά
Οικονομία

ΕΛΓΑ: Στους λογαριασμούς των δικαιούχων 6,6 εκατ. ευρώ – Ποιοι παραγωγοί πληρώθηκαν

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 6 λεπτά
Style

Τα ζώδια που παίρνουν πάντα αυτό που θέλουν στη ζωή

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 λεπτά
Ηράκλειο

Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου προειδοποιεί για αύριο Παρασκευή 13/8

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 10 λεπτά
Οικονομία

Ένσημα πριν το 2002: Πώς να βρείτε τα χαμένα χρόνια στον ΕΦΚΑ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 16 λεπτά
Ελλάδα

Ελληνικό ελαιόλαδο: Πτώση 18% στις εξαγωγές λόγω χαμηλών τιμών

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 18 λεπτά
Ελλάδα

Λευκάδα: Τουριστικό σκάφος έπεσε πάνω σε άλλα σκάφη στο λιμάνι – Προσήχθη ο πλοίαρχος από το Λιμενικό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 19 λεπτά
Κρήτη

Δεκαπενταύγουστος με θυελλώδεις ανέμους στην Κρήτη – Ριπές έως 126 χλμ./ώρα στο Κρητικό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 23 λεπτά
Κρήτη

Χανιά: «Με έδεσε στην καρέκλα, μου πήρε το τηλέφωνο, κλείδωσε κι έφυγε» – Συγκλονίζει ο ιδιοκτήτης καντίνας μετά τη ληστεία (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 26 λεπτά
Ηράκλειο

Ο ΟΦΗ σήκωσε την κούπα και έφερε «ζεστό» χρήμα στο Ηράκλειο – Ποιοι κέρδισαν από το Super Cup;

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 37 λεπτά
Ελλάδα

Φωτιά ΤΩΡΑ σε αγροτική έκταση στο Ακόντιο Βοιωτίας

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →