Tο επίτευγμα οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες … αλλά τα όρια ταχύτητας είναι από τους σημαντικότερους
Εντυπωσιακό επίτευγμα για την Φινλανδία που στην πρωτεύουσα της το Ελσίνκι, τον τελευταίο χρόνο δεν κατέγραψε ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο.
Η θετική αυτή διαπίστωση έγινε αυτήν την εβδομάδα από τις δημοτικές αρχές της πρωτεύουσας της Φινλανδίας
Παρότι οι θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα μειώνονται σε ολόκληρη την ΕΕ — με πτώση 3% το 2024 — τα ατυχήματα με τραγική κατάληξη παραμένουν συνηθισμένα σε μητροπολιτικές περιοχές.
Το να περάσει μια ολόκληρη χρονιά χωρίς τέτοιο περιστατικό αποτελεί εντυπωσιακό επίτευγμα για τις περισσότερες πόλεις — πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.
Το 2023, 7.807 Ευρωπαίοι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα μέσα σε πόλεις της ΕΕ. Πενήντα πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία στο Βερολίνο το περασμένο έτος, ενώ εννέα άτομα σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις στην περιοχή των Βρυξελλών τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Αν και το Ελσίνκι είναι μία από τις μικρότερες πρωτεύουσες της ΕΕ, με λίγο λιγότερους από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι ζουν και μετακινούνται καθημερινά στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή.
Πού οφείλεται αυτό το επίτευγμα
Ο Ρόνι Ουτριάνεν, μηχανικός κυκλοφορίας στη Διεύθυνση Αστικού Περιβάλλοντος του δήμου, δήλωσε στον φινλανδικό Τύπο ότι το επίτευγμα οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες … αλλά τα όρια ταχύτητας είναι από τους σημαντικότερους», σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico.
Επικαλούμενες δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται στο μισό όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από τα 40 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι δημοτικές αρχές επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της πόλης ήδη από το 2021.
Τα νέα όρια επιβλήθηκαν με την εγκατάσταση 70 νέων καμερών ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», που στοχεύει σε μηδενικούς τραυματισμούς και θανάτους από τροχαία. Σύμφωνα με στοιχεία της Liikenneturva, του εθνικού φορέα οδικής ασφάλειας της Φινλανδίας, οι θάνατοι από τροχαία στο Ελσίνκι παρουσιάζουν σταθερή μείωση από τότε.
Οι αρχές στο Ελσίνκι προσπαθούν τα τελευταία πέντε χρόνια να επαναλάβουν το «θαύμα» που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σημειώθηκε κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη από τροχαίο με αυτοκίνητο.
Ο Ουτριάνεν τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε πολιτικές κινητικότητας και στρατηγικές αστικής ανάπτυξης μακράς πνοής, βασισμένες σε δεδομένα, που έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα από μια πόλη προσανατολισμένη στο αυτοκίνητο σε ένα πιο ασφαλές και βιώσιμο αστικό περιβάλλον. Σε πολλά σημεία της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με στόχο να προκαλούν ένα ελαφρύ αίσθημα «δυσφορίας» στους οδηγούς — με τη λογική ότι ένα πιο σύνθετο και «ζωντανό» αστικό τοπίο τους αναγκάζει να κινούνται πιο προσεκτικά σε κατοικημένες περιοχές.
Οι υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες
Παράλληλα, ένας ακόμη λόγος που δεν έχει σημειωθεί θανατηφόρο τροχαίο είναι επίσης επειδή το Ελσίνκι έχει επενδύσει σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που ξεπερνά τα 1.500 χιλιόμετρα. Παράλληλα, έχει ενισχύσει το δίκτυο των δημόσιων συγκοινωνιών με απανθρακοποιημένα και αυτόνομα λεωφορεία, ενώ έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία νέας γραμμής τραμ.
Ο Ουτριάνεν δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις αυτές συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτου και, μαζί με αυτή, και στον περιορισμό των σοβαρών ατυχημάτων». Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία της Ελσίνκι δεν περνά απαρατήρητη στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει για τη μείωση των θανάτων από τροχαία.
Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη-μέλη δεν βρίσκονται σε τροχιά για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ, που τέθηκε το 2018, για μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030.
Πηγή: cnn.gr
Σύνοψη άρθρου
- Οι δημοτικές αρχές του Ελσίνκι ανακοίνωσαν ότι η πόλη δεν κατέγραψε κανένα θανατηφόρο τροχαίο το τελευταίο έτος.
- Η επιτυχία αυτή αποδίδεται κυρίως στα μειωμένα όρια ταχύτητας και στην πολιτική «Vision Zero» για μηδενικούς τραυματισμούς από τροχαία.
- Επενδύσεις σε υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες και η ενίσχυση του δικτύου δημόσιων συγκοινωνιών συνέβαλαν στη μείωση της χρήσης αυτοκινήτου.
- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί το παράδειγμα του Ελσίνκι, προσπαθώντας να μειώσει τους θανάτους από τροχαία σε όλη την ΕΕ.
Δημοφιλή
«Έσπασε» το μπλόκο με τη γουρούνα και χάθηκε - Σκηνές τρόμου με λαθροκυνηγό στην Κρήτη
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεσμεύθηκαν οι περιουσίες δυο κτηνοτρόφων – Είχαν πάρει παράνομες επιδοτήσεις ύψους 1,7 εκατ. ευρώ
Απίστευτο στην Κρήτη: Πετούν ο,τι βρουν στο δρόμο για την καλύτερη παραλία στον κόσμο!
Έρχεται βαριά «καμπάνα» σε κρητική εταιρεία πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων
Κρήτη: Πήγε να μυρίσει τα αρώματα στα αφορολόγητα και τα «ξέχασε» στην τσέπη της
Ιερή «ταρίφα» για γάμους και βαφτίσεις: Καβγάς μπροστά από την Αγία Τράπεζα για το «πακέτο» που έδωσε ζευγάρι
Επεισόδια μεταξύ αλλοδαπών στην Χανιώπορτα!
Παλαιό Φάληρο: Σοκαριστικές μαρτυρίες γειτόνων για το τρίχρονο κορίτσι (βίντεο)
ΟΠΕΚΕΠΕ: Έλεγχοι «παρωδία» στην Κρήτη, μεταναστεύσεις αιγοπροβάτων και αιρετοί που την... «βγάζουν λάδι»