Τι δήλωσε ο Πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Γιάννης Λιονάκης, στο Cretaone
Συγκριτικά μειωμένος ο αριθμός θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που αναδεικνύει μια θετική εξέλιξη, παρά το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων μένει σταθερός, οι αιτίες των ατυχημάτων παραμένουν ίδιες και συνεχίζουν να αποτελούν σοβαρό πρόβλημα, με τις συνέπειες να πλήττουν όχι μόνο τους εμπλεκόμενους οδηγούς και πεζούς, αλλά και την ίδια την κοινωνία.
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Γιάννης Λιονάκης, μίλησε στο cretaone.gr για τα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται στην Κρήτη, ένα φαινόμενο που εξακολουθεί να απασχολεί την κοινωνία, υπογραμμίζοντας τις αιτίες αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης που συμβάλλουν στον περιορισμό τους.
Τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη: Ένα φαινόμενο που εγείρει ανησυχία
Η Κρήτη κάθε χρόνο καταγράφει αρνητικό ρεκόρ στα τροχαία ατυχήματα, κάτι που προκαλεί έντονη ανησυχία και εγείρει προβληματισμούς για την οδική ασφάλεια στο νησί.
Βέβαια, «τα τροχαία ατυχήματα φέτος στην Κρήτη είναι μειωμένα σε σχέση με πέρυσι», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης.
«Στις 70 ανέρχονται οι συγκρούσεις κατά μέσο όρο στο νησί, εκ των οποίων οι 32 σημειώνονται καθημερινά στο Ηράκλειο».
Ωστόσο, παρά τη σχετική μείωση των θανάτων, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων παραμένει ίδιος, όπως μας εξήγησε «έχουμε 15 νεκρούς μέχρι σήμερα, ενώ πέρυσι το αντίστοιχο χρονικό διάστημα είχαμε 33».
freepik
Πρόκειται για συγκυρία ή σχετίζεται με αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς των οδηγών;
Για τις συχνότερες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, ο κ. Λιονάκης σημείωσε «Η Κρήτη συνεχίζει να καταγράφει υψηλά ποσοστά ατυχημάτων κυρίως λόγω παραγόντων όπως η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και οι κακές συνθήκες των οδικών υποδομών σε πολλές περιοχές».
Ακόμα, έκανε λόγο για το κυκλοφοριακό αλλά και το οδικό δίκτυο, τα οποία συμβάλλουν αρνητικά στην αύξηση των ατυχημάτων λέγοντας: «Το οδικό δίκτυο χρήζει βελτίωσης, ενώ τα προβλήματα κυκλοφορίας στις πόλεις εντείνουν ακόμα περισσότερο την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων».
Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο κατά τις νυχτερινές ώρες, καθώς οι οδηγοί αναπτύσσουν πολύ μεγάλες ταχύτητες.
Παράλληλα, σημαντικό ρόλο παίζει κι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, μιας και πολλοί οδηγοί πιάνουν τιμόνι ενώ βρίσκονται υπό την επήρεια αλκοόλ.
Μερικά ακόμα ζητήματα που ταλαιπωρούν τους οδηγούς στην Κρήτη, όπως τονίζει, είναι η παραβίαση προτεραιότητας του άλλου αλλά και του STOP ενώ μεγάλη μερίδα οδηγών έχουν την τάση να μην ακολουθούν την σήμανση στους δρόμους με αποτέλεσμα ο κίνδυνος ενός ατυχήματος να καραδοκεί επικίνδυνα.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «οι Κρητικοί δεν τηρούν τον ΚΟΚ, είναι πολύ απρόσεκτοι και η οδηγική τους συμπεριφορά δεν είναι πάντα η πρέπουσα».
«Πρωτιά» για το Ηράκλειο στα τροχαία ατυχήματα
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ανατρέχοντας στα στοιχεία για τα «Οδικά Τροχαία Ατυχήματα» που συνέβησαν τον Απρίλιο του 2024 και του 2025 στους τέσσερις νομούς της Κρήτης προκύπτει μια αρκετά ενδιαφέρουσα εικόνα με διαφορές από χρονιά σε χρονιά και από περιοχή σε περιοχή.
Ξεκινώντας από το Λασίθι, το 2024 ο νομός δεν κατέγραψε ούτε ένα τροχαίο ατύχημα τον Απρίλιο. Ωστόσο, έναν χρόνο μετά τον Απρίλιο του 2025, σημειώθηκαν δύο τροχαία περιστατικά. Δυστυχώς, το ένα από αυτά είχε τραγική κατάληξη, καθώς ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του.
Προχωρώντας στο Ηράκλειο, βλέπουμε μια σχετική μείωση των τροχαίων από το 2024 στο 2025. Τον Απρίλιο του 2024 καταγράφηκαν συνολικά 14 τροχαία, αριθμός αρκετά υψηλός, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2025 μειώθηκαν σημαντικά στα 4. Το 2024 είχαμε 4 θανάτους από αυτά τα ατυχήματα, ενώ το 2025, αν και τα περιστατικά ήταν σαφώς λιγότερα, υπήρξε δυστυχώς ένας νεκρός.
Στο Ρέθυμνο, τον Απρίλιο του 2024 σημειώθηκαν 2 τροχαία ατυχήματα και το 2025 1. Ευτυχώς, καμία από τις δύο χρονιές δεν υπήρξε θανατηφόρο περιστατικό.
Όσον αφορά τα Χανιά, τον Απρίλιο του 2024 καταγράφηκαν 6 τροχαία, ενώ ένα χρόνο αργότερα ο αριθμός τους μειώθηκε ελαφρώς σε 5. Όμως το 2024 είχαμε 3 θανάτους από αυτά τα ατυχήματα, ενώ τον Απρίλιο του 2025 δεν καταγράφηκε κανένας θάνατος.
pexels
«Τα τροχαία είναι ζήτημα μεταναστευτικό»
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια μετακίνηση των τροχαίων πανελλαδικά αλλά και σε μικρό βαθμό στην Κρήτη, όπως αναφέρει ο κ. Λιονάκης, «έχουμε μετανάστευση τροχαίων ατυχημάτων».
«Τα τροχαία είναι ζήτημα μεταναστευτικό», επισημαίνει, «όταν δηλαδή γίνονται προσπάθειες ελέγχου της κυκλοφορίας στις πόλεις, οι περιοχές με λιγότερη αστυνόμευση, όπως τα επαρχιακά δίκτυα, βλέπουν αύξηση των ατυχημάτων».
Χρειάζεται, λοιπόν, όπως υπογραμμίζει, μια ολιστική προσέγγιση και πολιτική για την αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων με νομοθετικά μέτρα, επιτήρηση της κυκλοφορίας, αστυνόμευση, κάμερες κ.ά.
Παρά τις βελτιώσεις, το ζήτημα παραμένει κρίσιμο, καθώς η οδική ασφάλεια συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα για την τοπική κοινωνία και τις αρχές.
Πώς θα μπει «φρένο» στα τροχαία
Οι αριθμοί τόσο των τροχαίων, όσο και των θυμάτων υπογραμμίζουν τη σημασία της συνεχούς προσπάθειας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλη την Κρήτη.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι γίνονται δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλο το χρόνο, οι οδηγοί δεν συμμορφώνονται και δεν βάζουν μυαλό.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια, οι Αστυνομικές Αρχές, η Δημοτική Αστυνομία αλλά και Ιδιωτικοί φορείς, όπως σύλλογοι, προχωρούν σε δράσεις κι εκδηλώσεις για θέματα τροχαίων ατυχημάτων και οδικής ασφάλειας με σκοπό τον περιορισμό τους.
Παρόλα αυτά, ο κ Λιονάκης εξηγεί ότι «θα πρέπει να γίνει επιτήρηση της κυκλοφορίας με τεχνικά μέσα, δηλαδή χρειάζεται να τοποθετηθούν κάμερες στις κρίσιμες διασταυρώσεις και οπουδήποτε υπάρχουν θέματα κυκλοφορίας στην πόλη, προκείμενου να ελέγχονται καλύτερα τα σημεία και να αποφεύγονται οι συγκρούσεις».
Η ανάγκη για συνολική και ενιαία πολιτική αντιμετώπισης των τροχαίων ατυχημάτων είναι πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς εξίσου σημαντική είναι και η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των πολιτών.
«Θα πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπίες και να αποκτήσουμε επιτέλους οδηγική συμπεριφορά», καθώς «η πρόληψη γίνεται πρώτα μέσα από το σπίτι», κατέληξε ο κ. Λιονάκης.
Τα 5 σημεία-καρμανιόλα στο Ηράκλειο
Υπάρχουν προβλήματα σε πολλούς δρόμους της πόλης, στους οποίους η κυκλοφορία είναι άναρχη με αποτέλεσματα να γίνονται συχνά τροχαία ατυχήματα, δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης.
Τα περισσότερα ατυχήματα λαμβάνουν χώρα στην Παραλιακή του Ηρακλείου αλλά και σε γνωστούς δρόμους της πόλης, όπως η λεωφόρος Καζαντζίδη στην Αλικαρνασσό, η περιοχής της Αμμουδάρας αλλά και η Ούλωφ Πάλμε.
Τροχαία ατυχήματα στο Ηράκλειο: Αυτά είναι τα 5 σημεία – καρμανιόλα της πόλης
Σύνοψη άρθρου
- Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη μειώθηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αν και τα ατυχήματα παραμένουν σταθερά.
- Οι κύριες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και οι κακές οδικές υποδομές.
- Η οδική ασφάλεια απαιτεί ολιστική προσέγγιση με νομοθετικά μέτρα, επιτήρηση και ευαισθητοποίηση των πολιτών.
- Η ανάγκη για αλλαγή της οδηγικής νοοτροπίας και για ενίσχυση της επιτήρησης είναι απαραίτητη για τη μείωση των ατυχημάτων.
Δημοφιλή
Βαγγέλης Στεφανάκης: Τι σκότωσε τον δολοφόνο της Φαίης - Πέθανε κατά τη διάρκεια σεξουαλικής πράξης αφού είχε πάρει χάπια
Σοκ στην Κρήτη: Βρέφος ενός έτους έπεσε από το μπαλκόνι
Ηράκλειο: Βαρύ το πένθος για την οικογένεια Σκουλά
Συναγερμός για την εξαφάνιση του 33χρονου Κωνσταντίνου (φωτογραφία)
Δεμένα τα πλοία στα λιμάνια - Που ισχύει απαγορευτικό
Τραγωδία στην άσφαλτο: Νεκρός 60χρονος μετά από σφοδρή σύγκρουση νταλίκας με φορτηγάκι - Σοκαριστικές φωτογραφίες
Αντώνης Σαμαράς: Πέθανε σε ηλικία 34 ετών η κόρη του πρώην πρωθυπουργού
Τροχαίο με το «καλημέρα» στην Κρήτη: Στο νοσοκομείο μία γυναίκα μετά από σύγκρουση 3 οχημάτων
Απόλυτη οδύνη για την οικογένεια του Αντώνη Σαμαρά: Πως έφυγε από τη ζωή η 34χρονη κόρη του Λένα