Ηράκλειο: 27oC

Μάθημα στα σχολεία και στην Κρήτη το πως θα ξεχωρίζουν οι μαθητές τα fake news

06.09.2025, 17:34

Σκοπός είναι τα παιδιά να διαβάσουν, να ελέγξουν, να ψάξουν και να καταλάβουν τι μπορεί να πάθουν με ένα ψέμα

Πιλοτικό πρόγραμμα για την προστασία της νέας γενιάς από τα fake news και την εξάσκηση των μαθητών και των μαθητριών στον έλεγχο των ειδήσεων και των ψευδών πληροφοριών θα λειτουργήσει φέτος πιλοτικά σε τριάντα σχολεία, ανά τη χώρα όπως κι εδώ στην Κρήτη,  όπως ανακοίνωσαν ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης και η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη σε εκδήλωση με θέμα «καλλιεργώντας κριτικούς αναγνώστες», στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες» έχει ως στόχο του την καλλιέργεια ειδησεογραφικού γραμματισμού, κριτικής σκέψης και ψηφιακής υπευθυνότητας σε μαθητές 12-18 ετών. Για να επιτευχθεί θα πραγματοποιηθεί η σύνδεση ειδήσεων με μαθήματα όπως είναι η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Γλώσσα. Παράλληλα, προβλέπεται η εμπλοκή μαθητών σε ρόλους ρεπόρτερ, συντακτών, φωτογράφων και δημιουργών πολυμεσικού περιεχομένου.

Η πρωτοβουλία θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή από τον Οκτώβριο του 2025 σε 30 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κ.ά.) και θα έχει διάρκεια 12 μηνών. Για την υλοποίησή της προβλέπεται η εκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των δημοσιογράφων που θα συμμετέχουν σε αυτή. Στο πλαίσιο του προγράμματος, μάλιστα, θα πραγματοποιηθούν διαδραστικά εργαστήρια με θεματικές όπως:

-Αναγνώριση και αντιμετώπιση fake news
-Κριτική χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στην ενημέρωση (πώς να εντοπίζονται λάθη, παραπλανητικές χρήσεις και αλγοριθμικές στρεβλώσεις)
-Προστασία προσωπικών δεδομένων και ψηφιακή ασφάλεια
-Κατανόηση δεοντολογίας ΜΜΕ και του ρόλου της δημοσιογραφίας.

Τον Ιούνιο του 2026, άλλωστε, θα διεξαχθεί Παγκόσμιο Συνέδριο στην Αθήνα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων από διεθνή Πανεπιστήμια και Οργανισμούς, με στόχο να αναδειχθεί η Ελλάδα ως κόμβος στην εκπαίδευση ειδησεογραφικού γραμματισμού.

Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στο γεγονός, ότι για πρώτη φορά εφαρμόζεται στην Ελλάδα συστηματικό πρόγραμμα ειδησεογραφικής παιδείας, με συνδυασμό δημοσιογραφίας, τεχνητής νοημοσύνης και πολιτειακής αγωγής, το οποίο μεταξύ άλλων:

-Προσφέρει στους μαθητές πρακτικά εργαλεία για να σταθούν απέναντι στην υπερπληροφόρηση, στην αποφυγή ενημέρωσης και στους κινδύνους μη κριτικής χρήσης της AI.
-Υιοθετεί project-based learning με βιωματικές μεθόδους (παραγωγή podcasts, άρθρων, βίντεο, καμπανιών).
-Προάγει την ανάγνωση και ανάλυση του έντυπου και ψηφιακού Τύπου, ενισχύοντας την αναγνωσιμότητα και βιωσιμότητα του Τύπου.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Μαρινάκης επισήμανε ότι η σχετική ιδέα προέκυψε πριν από πολλούς μήνες σε συνεργασία με τον πρώην υπουργό Παιδείας και νυν Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη, ενώ υλοποιείται σε συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τον καθηγητή του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ Νίκο Παναγιώτου.

Ο ίδιος τόνισε ότι η παραπληροφόρηση δεν είναι απλώς ένα πρόβλημα αλλά μια κρίση και σχολίασε: «Είναι μια μάστιγα η οποία – αν δεν αντιδράσουμε όπως έχουμε καθήκον σε αυτά τα παιδιά και στα δικά μας παιδιά – θα κυριεύσει τους πάντες και τα πάντα. Δεν απειλείται το πολιτικό σύστημα μόνο από ένα ψέμα. Δεν απειλείται ένα κόμμα ή μια κυβέρνηση, απειλείται πολλές φορές η ίδια μας η καθημερινότητα. Μπορεί από ένα ψέμα να χάσουμε μέρος της περιουσίας μας, να απειληθεί η ζωή δικών μας ανθρώπων, να οδηγηθούμε σε μια λάθος απόφαση ζωής, τα παιδιά μας να κινδυνεύσουν πολύ σοβαρά.

Μπορεί από ένα ψέμα να κινδυνεύσει η χώρα. Σας θυμίζω την δήθεν νεκρή Μαρία στον Έβρο. Τα δήθεν φιλοδωρήματα που φορολογούσαμε. Σας θυμίζω το πιο τραγικό απ’ όλα, τα ψέματα που είπαν κάποιοι πάνω σε ένα πολύ τραγικό δυστύχημα, ό,τι πιο τραγικό, το δυστύχημα των Τεμπών, εκμεταλλευόμενοι και τον πόνο των συγγενών. Γιατί οδηγούμαστε στο να λέμε ότι αυτό είναι κρίση; Γιατί τα μέσα διάδοσης είναι εντελώς διαφορετικά».

Σχετικά με το πρόγραμμα ανέφερε ότι σκοπός του είναι να δώσει στα παιδιά τη δυνατότητα να διαβάσουν, να ελέγξουν, να ψάξουν και να καταλάβουν τι μπορεί να πάθουν με ένα ψέμα. «Τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε να πούμε σε αυτά τα παιδιά και σε εμάς τους γονείς, ότι η διασταύρωση μιας πληροφορίας, η κριτική σκέψη, δεν είναι μια συνταγή την οποία θέλει να μας μάθει ένας κακός δάσκαλος. Μπορεί να μας αλλάξει τη ζωή, μπορεί να μας βελτιώσει και μπορεί να μας προστατεύσει από πολλούς κινδύνους» πρόσθεσε. Για τη δική του αρμοδιότητα επισήμανε: «Έχω την τιμή, κάτι παραπάνω από δύο χρόνια πέραν από Υφυπουργός αρμόδιος για τα μέσα και τον Τύπο, να είμαι και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος. Είναι δύσκολο όντως στις δέκα ερωτήσεις που δέχεσαι, στις οκτώ-εννιά να είναι απαντήσεις σ’ ένα ψέμα, να απαντήσεις σε μια συκοφαντία. Αλλά είναι και τιμή».

Από την πλευρά της, η κ. Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι το ζητούμενο της δράσης που θα ξεκινήσει πιλοτικά στα σχολεία είναι η ανάπτυξη της ελεύθερης και της κριτικής σκέψης της νέας γενιάς ώστε να ελέγξει όσα ακούγονται και γράφονται. «Η επαφή που έχουμε με το κινητό, με το τάμπλετ, γενικά με την οθόνη πολλές φορές μας έχει αποτρέψει από τη συγκέντρωση για να διαβάσουμε ένα ολόκληρο κείμενο ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο» είπε και απευθυνόμενη στα παιδιά τόνισε: «Οι γονείς ή οι παππούδες σας διάβαζαν, έπιαναν το χαρτί, πήγαιναν από την αρχή μέχρι το τέλος, διάβαζαν το άρθρο, την είδηση, το βιβλίο, μπορούσαν να σκεφτούν να συνθέσουν σκέψεις και εν τέλει να φτάσουν σε ένα συμπέρασμα. Εμείς δεν λέμε ότι θα πετύχουμε μαγικά αυτό το πράγμα με ένα πιλοτικό πρόγραμμα. Καθηγητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στήνουν ένα πρόγραμμα το οποίο θα τρέξει για κάποιες ώρες μέσα στα σχολεία θα είναι σε 30 σχολεία φέτος και αν πάει καλά θα το αξιολογήσουμε, θα δούμε πώς πήγε το πρόγραμμα, θα πάει σε όλη την Ελλάδα. Θέλουμε να σας δώσουμε ένα ακόμη εργαλείο ουσιαστικό, δομημένο, συστηματικό, να έχετε από το λύκειο από το δημόσιο σχολείο ένα ακόμη εργαλείο».

«Είναι σημαντικό να είμαστε υποψιασμένοι, να έχουμε ανθεκτικότητα και να ξέρουμε ότι αυτό πρέπει να το ελέγξουμε. Ελπίζω να προσφέρουμε στα παιδιά κριτική σκέψη, επαναφορά της σχέσης με το διάβασμα, και μια καινούρια παράμετρο που κάνει εσάς μικρούς ρεπόρτερ και τους πιο αυστηρούς ελεγκτές όσων διακινούνται γύρω σας» συμπλήρωσε.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν μαθητές και μαθήτριες από το 2ο Λύκειο Πυλαίας και το 1ο ΓΕΛ Ευόσμου.

πηγή: ΑΠΕ ΜΠΑ

Σύνοψη άρθρου

  • Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες» στοχεύει στην ανάπτυξη ειδησεογραφικού γραμματισμού στους μαθητές 12-18 ετών.
  • Θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 30 σχολεία από τον Οκτώβριο του 2025 με διάρκεια 12 μηνών και θα περιλαμβάνει βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας.
  • Η πρωτοβουλία συνδυάζει δημοσιογραφία, τεχνητή νοημοσύνη και πολιτειακή αγωγή για την προστασία από την παραπληροφόρηση.
  • Στόχος είναι η ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της ψηφιακής υπευθυνότητας, με την εμπλοκή των μαθητών σε ρόλους δημοσιογραφικού περιεχομένου.
πριν από 7 λεπτά
Ελλάδα

Δύο συλλήψεις στο κέντρο της Αθήνας -Είχαν εμπρηστικούς μηχανισμούς

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 15 λεπτά
Αθλητικά

Πιτσιρικάς συνόδευσε τον Κριστιάνο στον αγωνιστικό χώρο και έκλαψε από συγκίνηση

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 22 λεπτά
Ηράκλειο

Πέθανε ο Γιώργος Βασιλάκης, ο λυράρης από το Γαράζο – Το τελευταίο αντίο από την Κρήτη

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 26 λεπτά
Κόσμος

Απίστευτο: Ιπποπόταμος βύθισε πλοιάριο – 11 αγνοούμενοι μεταξύ τους κοριτσάκια και ένα βρέφος

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 30 λεπτά
Style

Ψαραντώνης: «Παίζω με κλειστά τα μάτια γιατί έχω κάποια τοπία και πάω. Ο νους σου σε πάει όπου θες»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 31 λεπτά
Κρήτη

Ανώγεια: Ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα της Διημερίδας για τη Μετακινούμενη Κτηνοτροφία

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 32 λεπτά
Πολιτική

Κυριάκος Μητσοτάκης: Live η ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 43 λεπτά
Ελλάδα

65χρονος έπεσε από στέγη σπιτιού – Δίνει μάχη για τη ζωή του

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 49 λεπτά
Οικονομία

Επίδομα 250 ευρώ: Ποιοι συνταξιούχοι μένουν εκτός και γιατί

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Υγεία

Καρκίνος: Το σύμπτωμα «προάγγελος» – Καθοριστικό για την έγκαιρη παρέμβαση και επιβίωση των ασθενών

Διαβάστε περισσότερα