Ηράκλειο: 31oC

Μειώνεται η κατανάλωση ελαιολάδου και στην Ισπανία

25.12.2023, 17:30

Σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα που δημοσίευσε το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής της Ισπανίας οι συνολικές πωλήσεις αγαθών κατανάλωσης στα καλάθια αγορών αυξήθηκαν κατά 7,6% τον Νοέμβριο του 2023 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.

Η αγορά του ελαιολάδου

Όπως έχει ήδη αποδειχθεί τους τελευταία μήνες, το ελαιόλαδο αποτελεί ξανά ένα ειδικό κεφάλαιο [βλέπε Κατακρημνίζεται η κατανάλωση ελαιολάδου στην Ισπανία και Το πυρηνέλαιο είναι ο μεγάλος κερδισμένος της κατανάλωσης στην Ισπανία και Πως μειώνεται η κατανάλωση ελαιολάδου και ποια έλαια ωφελούνται ].

Όλες οι κατηγορίες ελαιολάδων καταγράφουν μεγάλες αυξήσεις των τιμών τους σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Το extra παρθένο ελαιόλαδο κατά 79,2%, το (κοινό) παρθένο κατά 68,8% και το “ελαιόλαδο” (μίγμα ραφινέ με βρώσιμο παρθένο) κατά 59,6%. Φυσικά, αυτές οι αυξήσεις τιμών επηρεάζουν τη ζήτηση, με μειώσεις της τάξης του 40,7% για το extra παρθένο ελαιόλαδο, 14,3% για το παρθένο ελαιόλαδο, και 11,1% για το “ελαιόλαδο”.

Η μειωμένη κατανάλωση ελαιολάδου οδήγησε στη στροφή προς άλλα είδη ελαίων, όπως το ηλιέλαιο, που σημειώνει αύξηση της κατανάλωσης κατά 16,0%, ενώ παράλληλα παρατηρείται πτώση της τιμής του κατά 36,1% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2022.

Διαπιστώνουμε πως το φαινόμενο της υποκατάστασης του ελαιολάδου όταν η τιμή του αυξάνεται από το ηλιέλαιο, συνεχίζει μεν να ισχύει αλλά όχι στο βαθμό που ίσχυε στο παρελθόν. Φαίνεται πως οι καταναλωτές μειώνουν συνολικά τον όγκο των αγορών τους.

Ιδιωτική ετικέτα έναντι μάρκας κατασκευαστή

Σε ό,τι αφορά τη διαφορά μεταξύ των ιδιωτικών ετικετών των αλυσίδων λιανικής και των ετικετών των κατασκευαστών τυποποιητών ελαιολάδων, προς το παρόν η εικόνα είναι παρόμοια με προηγούμενες περιόδους. Οι πωλήσεις σε αξία των ιδιωτικών ετικετών αυξήθηκαν κατά 10,9%, έναντι της αύξησης της τάξης του 5,0% για τις ετικέτες των κατασκευαστών. Όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων, παρατηρείται αύξηση κατά 4,7% για τις ιδιωτικές ετικέτες, ενώ σημειώνεται πτώση κατά 3,1% για τις ετικέτες των κατασκευαστών.

Η Patricia Daimiel, Γενική Διευθύντρια του NIQ για τη Νότια Ευρώπη, τόνισε: «Παρατηρούμε ότι η ανοδική τάση των τιμών καταναλωτή επιβραδύνεται τον Νοέμβριο και πράγματι παρατηρούνται σημαντικές μειώσεις σε σχέση με πέρυσι σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Φυσικά, αυτό επηρεάζει και την αύξηση στη ζήτηση. Θα δούμε εάν αυτή η τάση συνεχιστεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας των Χριστουγέννων και η κατανάλωση αυξάνεται, αν και αυξάνονται επίσης οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα».

Σε κάθε περίπτωση συνεχίζει η Daimiel, «οι καταναλωτές έχουν σαν προτεραιότητα εδώ και καιρό την εξοικονόμηση χρημάτων, συγκρίνουν τιμές και αναζητούν προσφορές. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με μελέτη που έχουμε κάνει στο NIQ, η αξία του μέσου καλαθιού αγορών έχει αυξηθεί κατά 800 ευρώ ανά νοικοκυριό μέσα σε ένα χρόνο, λόγω της αύξησης των τιμών και του κόστους παραγωγής. Παρόλο που η τάση είναι πτωτική, υπάρχουν μεγάλες κοινωνικοοικονομικές εντάσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους επόμενους μήνες».