Τα βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζουμε
Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στην κορυφή των πιο θανατηφόρων δρόμων της Ευρώπης. Όταν ένας στους τρεις νεκρούς είναι αναβάτης δικύκλου, όταν η ζώνη ασφαλείας αντιμετωπίζεται σαν «προαιρετική επιλογή» και το κινητό έχει γίνει μόνιμος συνοδηγός, τότε κάτι πρέπει να αλλάξει άμεσα.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έρχεται με στόχο να φέρει ριζικές αλλαγές, όχι απλώς για να μειώσει αριθμούς, αλλά για να σώσει ζωές.
Τα βασικά σημεία που πρέπει να ξέρουμε:
Εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής
Οι ποινές δεν θα «ξεχνιούνται» πια με τον χρόνο
Οι παραβάτες που υποτροπιάζουν θα τιμωρούνται πιο αυστηρά
Από χρηματικά πρόστιμα μέχρι αφαίρεση διπλώματος και ποινικές διώξεις
Το κινητό στο τιμόνι αντιμετωπίζεται ως έγκλημα
Στην Ελλάδα, η χρήση κινητού από οδηγούς φτάνει το 9%, τριπλάσιο από την υπόλοιπη Ευρώπη
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει:
Πρόστιμα έως 4.000 ευρώ στη δεύτερη υποτροπή
Αφαίρεση άδειας οδήγησης έως 8 έτη
Ποινικοποίηση σε περίπτωση ατυχήματος
Ο οδηγός που στέλνει μήνυμα ή μιλά στο κινητό ενώ οδηγεί, βάζει σε άμεσο κίνδυνο ανθρώπινες ζωές
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: μηδενική ανοχή
Στην Ευρώπη, ένα στα τέσσερα θανατηφόρα τροχαία συνδέεται με αλκοόλ
Στην Ελλάδα, οι νυχτερινές έξοδοι συχνά καταλήγουν σε τραγωδία
Ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει:
Πρόστιμα 1.000 έως 4.000 ευρώ
Αφαίρεση διπλώματος έως 10 χρόνια
Ακινητοποίηση και φύλαξη οχήματος
Ποινική δίωξη για σοβαρές περιπτώσεις
Ζώνη και κράνος: από επιλογή σε υποχρέωση
Στην Ελλάδα, μόνο το 71% των οδηγών φορά ζώνη, ενώ στην ΕΕ το ποσοστό αγγίζει το 93%
Οι συνεπιβάτες δικύκλων είναι ακόμη πιο εκτεθειμένοι, με μόλις 65,5% να φορά κράνος
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
Πρόστιμα και για οδηγούς και για συνεπιβάτες
Αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο στη δεύτερη υποτροπή
Η ασφάλεια δεν είναι προσωπική υπόθεση, είναι ζήτημα συλλογικής ευθύνης
Ταχύτητα χωρίς όρια, κόστος ζωής
Το 2024, καταγράφηκαν πάνω από 338.000 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας
Ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει:
Όριο 30 χλμ./ώρα σε αστικά κέντρα
Στέρηση διπλώματος σε υποτροπές ή «κόντρες»
Πρόστιμα έως 8.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για οδήγηση άνω των 200 χλμ./ώρα
Παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ: όχι μόνο αντικοινωνική, αλλά και επικίνδυνη
Το 30-35% των ετήσιων κλήσεων αφορά θέσεις ΑμεΑ, διαβάσεις και γωνίες
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
Πρόστιμο έως 2.000 ευρώ
Αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής
Όταν μπλοκάρεις μια ράμπα, στερείς το δικαίωμα κάποιου άλλου στη μετακίνηση
Προτεραιότητα στα μέσα μεταφοράς: για μια λειτουργική πόλη
Ενίσχυση της αξιοπιστίας λεωφορείων και δικτύων
Αυστηροποίηση προστίμων για παραβίαση λεωφορειολωρίδων
Ρητή απαγόρευση κυκλοφορίας ακόμη και για ταξί, εκτός εξαιρέσεων
Η αποτελεσματική δημόσια συγκοινωνία είναι βασική προϋπόθεση για βιώσιμες πόλεις
Η τεχνολογία σύμμαχος στη μάχη για πρόληψη
Χρήση καμερών και ψηφιακών μητρώων για τον έλεγχο παραβάσεων
Αναβάθμιση της κυκλοφοριακής εκπαίδευσης
Στόχος η καλλιέργεια κουλτούρας συμμόρφωσης, όχι απλώς φόβου για τις ποινές
Η μεγάλη πρόκληση
Το πραγματικό στοίχημα δεν είναι η ψήφιση του νέου ΚΟΚ, αλλά η εφαρμογή του
Η ασφάλεια στους δρόμους αφορά όλους: κράτος, αστυνομία, αλλά κυρίως κάθε οδηγό
Όπως τονίζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:
«Δεν τιμωρούμε, προλαμβάνουμε. Γιατί η ανθρώπινη ζωή δεν μετριέται σε ευρώ, αλλά σε πράξεις, σεβασμό και υπευθυνότητα»
Δημοφιλή
Ηράκλειο: Βαρύ το πένθος για την οικογένεια Σκουλά
Αντώνης Σαμαράς: Πέθανε σε ηλικία 34 ετών η κόρη του πρώην πρωθυπουργού
Μητσοτάκης: «Η ξαφνική και τόσο άδικη απώλεια της Λένας Σαμαρά μάς συγκλονίζει όλους»
Ηράκλειο: Φωτιά σε δύσκολα προσβάσιμη περιοχή - Πάνω από 20 οχήματα της Πυροσβεστικής
«Έκρηξη» τύχης για 4 ζώδια τις επόμενες εβδομάδες
Κρήτη: Απίστευτη καραμπόλα 3 οχημάτων στον ΒΟΑΚ – Μεγάλες καθυστερήσεις (Φωτογραφίες)
ΟΠΕΚΕΠΕ: Ποιος είναι ο Χρήστος Μαγειρίας που δηλώνει «καθαρός» για τις επιδοτήσεις ύψους 2.500.000€
Η συγκινητική στιγμή που πατέρας ανακοινώνει στον γιο του πως έγινε εκατομμυριούχος στη λοταρία μετά από μάχη με τον καρκίνο - Δείτε βίντεο
Ξέσπασε η Στέλλα Μιζεράκη: «Έχω χάσει τον άνθρωπό μου με μηχανή και αυτό που κάνεις δεν αξίζει»