Ηράκλειο: 34oC

Ολοκληρώθηκαν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS στα τρένα

26.04.2025, 20:29

Σε ποιες περιπτώσεις ενεργοποιήθηκε η αυτόματη πέδηση

Πραγματοποιήθηκαν επιτυχώς τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS στον ελληνικό σιδηρόδρομο, έπειτα από πολυετείς προσπάθειες, που αναμένεται να κάνει τα δρομολόγια των τρένων ασφαλέστερα, αποτρέποντας τυχόν ατυχήματα.

Τα δοκιμαστικά δρομολόγια πραγματοποιήθηκαν χθες, Παρασκευή 25 Απριλίου, αλλά και σήμερα, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα.

Όπως αποτυπώνει το βίντεο που ανάρτησε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο Χ, όταν το τρένο παραβίασε κάποια στιγμή το ανώτερο επιτρεπτό όριο ταχύτητας – για εκείνο το σημείο της γραμμής- το σύστημα αυτόματης πέδησης ενεργοποιήθηκε και μείωσε σταδιακά την ταχύτητα.

Με αυτόν τον τρόπο, το τρένο συνεχίζει υποχρεωτικά με την ανώτερη επιτρεπτή ταχύτητα για κάθε τμήμα της γραμμής.

«Μου κόβει την ταχύτητα, δεν μου σταματάει εντελώς, αφήνει περιθώριο. Μόλις φτάσει στο όριο που έχει δώσει, ξαναρχίζει να πέφτει, μου λασκάρει την πέδη μου και με αφήνει να συνεχίσω με την ταχύτητα των 48 χλμ», λέει ο οδηγός.

«Όταν το τρένο βρεθεί μεταξύ πορτοκαλί και ερυθρού σηματοδότη, το σύστημα ξανακάνει πέδη, καθώς φτάνει στο σημείο που πρέπει να μηδενίσει ταχύτητα», συνεχίζει ο οδηγός του τρένου.

Αυτό σημαίνει πως, φτάνοντας στον ερυθρό σηματοδότη, η αμαξοστοιχία ακινητοποιείται πλήρως, ακόμα και εάν ο μηχανοδηγός επιχειρήσει να επιταχύνει ή επιχειρήσει να παραβιάσει το κόκκινο φανάρι.

Σε περίπτωση παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη, το σύστημα επιτρέπει στον οδηγό να προχωρήσει σε πολύ μικρή ταχύτητα και μόλις λίγα μέτρα μετά το φανάρι, προτού ο συρμός ακινητοποιηθεί πλήρως.

Σε ποιες περιπτώσεις ενεργοποιήθηκε η αυτόματη πέδηση

Η σημερινή δοκιμή του συστήματος αυτόματης πέδησης αφορούσε περιπτώσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και παραβίασης κόκκινου σηματοδότη, σε τηλεδιοικούμενα τμήματα σιδηροδρομικής γραμμής. Η αυτόματη πέδηση ενεργοποιήθηκε στις εξής περιπτώσεις:

Πρώτη περίπτωση: Όταν η αμαξοστοιχία υπερέβη το καθορισμένο όριο ταχύτητας που προβλέπεται για το κάθε τμήμα της γραμμής.

Δεύτερη περίπτωση: Όταν η αμαξοστοιχία έφτασε σε προειδοποιητικό σηματοδότη (πορτοκαλί φανάρι) ενεργοποιήθηκε η σταδιακή αυτόματη πέδηση (επιβράδυνση). Όταν ο μηχανοδηγός επιχείρησε να υπερβεί τα όρια ταχύτητας της ελεγχόμενης πέδησης, η αμαξοστοιχία επιβράδυνε περισσότερο έως την ακινητοποίηση.

Τρίτη περίπτωση: Στη συνέχεια, ο μηχανοδηγός επανεκκίνησε και επιχείρησε να παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη. Αμέσως μετά την παραβίαση, ενεργοποιήθηκε η ακαριαία πέδη και η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε πλήρως.

Τέταρτη περίπτωση (λειτουργούσε ήδη, χωρίς το ETCS): Σε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης καθηκόντων από μεριάς του μηχανοδηγού, υπάρχει ήδη ενεργό σύστημα αυτόματης πέδησης, 20 δευτερόλεπτα μετά την απώλεια επαφής με το πηδάλιο της καμπίνας.

Τι είναι το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών

Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) είναι ένα σύστημα προστασίας αμαξοστοιχίας που σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τα πολλά ασύμβατα συστήματα που χρησιμοποιούνται από τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους και τους σιδηροδρόμους εκτός Ευρώπης.

Το ETCS αποτελεί το σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS).

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, μιλώντας στην εκπομπή του Mega «Buongiorno», μίλησε μεταξύ άλλων για την κατάσταση στον ΟΣΕ και γενικότερα στον σιδηρόδρομο ανέφερε πως νοσεί βαθιά και πως χρειάζονται μεγάλες αποφάσεις και αλλαγές.

Πηγή: protothema.gr

Advertisment