Ηράκλειο: 25oC

Πανελλήνιες 2025 – ΕΠΑΛ: Απαντήσεις & σύντομος σχολιασμός στα θέματα των Νέων Ελληνικών

31.05.2025, 10:40

Οι ερωτήσεις αφορούσαν βασικό κομμάτι της θεωρίας

Με το μάθημα των Νέων Ελληνικών ξεκινούν σήμερα, Σάββατο 31 Μαΐου 2025, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ.

Το cretaone.gr, σε συνεργασία με τα Φροντιστήριο Ολοκλήρωση, θα δημοσιεύει άμεσα θέματα και απαντήσεις, με αναλυτικό σχολιασμό.

Δείτε τα θέματα που έπεσαν στο μάθημα Νέα Ελληνικά

Σύντομος σχολιασμός

Την αξία της μουσικής κλήθηκαν σήμερα να ερμηνεύσουν και να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων των ΕΠΑΛ στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Στους υποψήφιους δόθηκαν 2 κείμενα νεοελληνικής γλώσσας. Ένα διαδικτυακό άρθρο της Κυριακοπούλου Άννας κι ένα ποιήμα του Τάσου Λειβαδίτη, στα οποία θα βασίζονταν για να αναπτύξουν τις σκέψεις τους σχετικά με τη προσφορά της μουσικής στον άνθρωπο.

Οι ερωτήσεις αφορούσαν βασικό κομμάτι της θεωρίας, ωστόσο εμφανίζουν αυξημένη δυσκολία, αφού διαφέρουν ως προς τις εκφωνήσεις των προηγούμενων χρόνων.

Βέβαια, ένας συνεπής και προετοιμασμένος μαθητής μπορούσε να απαντήσει στα θέματα και να διαπραγματευτεί το θέμα της έκθεσης.

@cretaone.gr Πανελλήνιες 2025 – ΕΠΑΛ: Απαντήσεις & σύντομος σχολιασμός στα θέματα των Νέων Ελληνικών #panellinies2025 #panelladikes #apantiseis #oloklirosi #cretaonegr #cretaonetv ♬ original sound – cretaone.gr

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Α1.α. Στο απόσπασμα τονίζεται η αξία της μουσικής ως ένας σημαντικός τρόπος έκφρασης ανθρώπινων σκέψεων και συναισθημάτων, ενώ, λόγω της ποικιλομορφίας της καταφέρνει να καλύψει το σύνολο αυτών. Παράλληλα, αποτελεί καθολικό κώδικα επικοινωνίας όλων των λαών. Τέλος, η εκφραστικότητά της ξεπερνά και τη δύναμη του ίδιου του λόγου, αγγίζοντας πιο αποτελεσματικά τα συναισθήματα.  

Α1.β.

Επίκληση στη Λογική με τεκμήρια:

Αναφορά σε ιστορικά δεδομένα:

Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε πολιτισμός έχει δημιουργήσει μουσική. Οι  αρχαίοι  Έλληνες  είχαν  συνειδητοποιήσει  σε  τέτοιο  βαθμό  τη  σημαντικότητα  της  μουσικής,  που  στο  δωδεκάθεο  είχαν  έναν  θεό,  τον 

Απόλλωνα,  ως  αποκλειστικό  θεό  της  μουσικής.  Μουσικά  όργανα 

Αναφορά σε επιστημονικές μελέτες:

Επιστημονικές μελέτες έχουν αποκαλύψει  ότι  η μουσική επηρεάζει  πολλά  μέρη  του  εγκεφάλου  μας  σε  μεγάλο  βαθμό  και  δημιουργεί  πολλαπλά  επίπεδα  μνήμης.  Ακόμη  και  τα  μικρά  παιδιά,  που  δεν  έχουν 

Επίκληση στο συναίσθημα

Φρήση ρητορικών ερωτημάτων ως μέσο πειθούς:

Θα  μπορούσαμε  άραγε  να  φανταστούμε  μία  ημέρα  στην 

καθημερινότητά  μας  χωρίς  έστω  και  τον  τυχαίο  ήχο  ενός  τραγουδιού, χωρίς έστω και τις φευγαλέες νότες από το ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο ή  από την τηλεόραση; Πώς θα ήταν άραγε οι σχέσεις των ανθρώπων, αν δεν  υπήρχε  ένα  τραγούδι  για  να  τις  εκφράσει,  να  εκφράσει  τον  έρωτα  για  παράδειγμα ή την απογοήτευση;

Επίσης κυριαρχεί το α΄πληθυντικό πρόσωπο (μπορούσαμε) και η υποτακτική έγκλιση (να  φανταστούμε).

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Α2.α. Μεταφορικός τίτλος:

Η μουσική «φάρμακο» για τη ψυχή.

Α2.β. Η τελευταία παράγραφους του κειμένου αναπτύσσεται με συνδυασμό μεθόδων. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται η αιτιολόγηση και τα παραδείγματα. Η αιτιολόγηση κυριαρχεί σε όλο το απόσπασμα καθώς η αρθογράφος προσπαθεί να αιτιολογήσει τη σημαντικότητα της μουσικής για τον άνθρωπο (Η  μουσική,  λοιπόν,  είναι  σημαντική  γιατί η  μουσική  δημιουργείται  από τον άνθρωπο για τον άνθρωπο και γιατί υπάρχει για να εκφράσει όλα  μας τα θέλω, τα πρέπει, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις καταστάσεις που  μας  χαρακτηρίζουν.) Στην αιτιολόγηση συντείνουν και οι συνδετικές λέξεις «γιατί», «γι’ αυτό». Επιπλέον, τεκμηριώνει τη ποικιλομορφία της μουσικής με τη χρήση παραδειγμάτων (Είναι συνάμα μία γλώσσα τόσο πλούσια που έχει πληθώρα «διαλέκτων», τζαζ, ποπ, ροκ, σόουλ, φάνκυ, μπλουζ, παραδοσιακή, συρτάκι…)

γ. Πολλαπλής επιλόγης

  1. β) μία γλώσσα τόσο πλούσια, ώστε να καλύπτει όλο το εύρος αυτών
  1. β) Μουσικά όργανα εντοπίζονται ως αρχαιολογικά ευρήματα σε όλους τους αρχαίους πολιτισμούς
  1. α) Ακόμη και  τα  μικρά  παιδιά,  που  δεν  έχουν  συγκροτήσει ολοκληρωμένο λόγο

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Α3. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΑΡΘΡΟΤ

Σίτλος:   «Η μουσική ως δίαυλος επικοινωνίας των λαών»

Α΄ ζητούμενο: Προσφορά της μουσικής στον άνθρωπο

  1. Πνευματικό επίπεδο: ενισχύει τη δημιουργικότητα, διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες, εκφράζει σκέψεις και ιδέες.
  2. Χυχικό επίπεδο: ψυχαγωγία, έκφραση συναισθημάτων, χαλάρωση, μείωση άγχους.
  3. Ανθρώπινες σχέσεις: σύσφιξη ανθρωπίνων σχέσεων μέσω της συμμετοχής σε μουσικά δρώμενα.

Β΄ ζητούμενο: Παγκοσμιότητα της μουσικής 

  1. Ενώνει τους λαούς μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς (όπως η Eurovision).
  2. Προβάλει και θίγει κοινωνικά θέματα σε παγκόσμιο επίπεδο (αντιπολεμικά μηνύματα, κοινωνικές ανισότητες, εξάλλειψη στερεοτυπικών αντιλήψεων).
  3. Αγγίζει τη ψυχή όλων των λαών ανεξαρτήτου φυλής, καταγωγής, γλώσσας ή κοινωνικής τάξης.

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Β1. Τα πρόσωπα της ιστορίας είναι το ποιητικό υποκείμενο και οι συνομήλικοί του ενώ εμφανίζεται και ένας άγνωστος διαβάτης. Ο χώρος στον οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία είναι ένας κήπος που ίσως να έχει αλληγορική σημασία. Ο χρόνος είναι το παρελθόν – που μάλλον σχετίζεται με την παιδική, εφηβική, νεανική ηλικία των ηρώων. Το κεντρικό γεγονός αφορά στα όνειρα και στις ελπίδες των ηρώων για ένα καλύτερο μέλλον, για ένα καλύτερο αύριο τα οποία ίσως να μην εκπληρώθηκαν ποτέ, μέχρι που ο χρόνος πέρασε αμείληκτα. Όλα αυτά τα ανεκπλήρωτα όνειρα και οι επιθυμίες έρχονται ξανά στο μυαλό και τη ψυχή του ποιητικού υποκειμένου σαν ανάμνηση που γεννήθηκε μέσα από το τραγούδι του αγνώστου της νύχτας. Το ποιήμα τελειώνει άδοξα αφού όλα χάνονται μαζί με το τραγούδι.

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Β2.α. 

Α΄ πληθυντικό: «κρυβόμαστε», «βγαίναμε», «αγκαλιάσαμε». Μέσω της χρήσης του πρώτου πληθυντικού εκφράζεται η συλλογικότητα και η ομαδικότητα των παιδιών, ενώ προσδίδεται ζωντάνια, αμεσότητα και γλαφυρότητα στο λόγο.

Α΄ ενικό: «κοιτάζω», «υπήρξα». Εξομολογητικό ύφος με αφήγηση της ιστορίας και του βιώματος της ιστορίας του ποιητικού υποκειμένου.

Β΄ ενικό: «δε θυμάσαι», «στέκεσαι». Συνομιλητικό – διαλογικό ύφος.

Διάθεση για επικοινωνία με τον ενήλικο εαυτό του και με τον αναγνώστη.  

Β2.β. Σχήματα λόγου:

  • Εικόνα: Τα κάγκελα του κήπου υγρά απ’ τη βροχή / Ώσπου μια νύχτα ένας διαβάτης περνάει στο δρόμο τραγουδώντας.
  • Μεταφορά: ένα άστρο συνηγορεί / η σιωπή κάνει τον κόσμο πιο μεγάλο
  • Παρομοίωση: σαν τους φτωχούς που τους αφήνουν έξω / σα μαγεμένος

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Β3. Στην 3η δραστηριότητα ο μαθητής καλείται να απαντήσει αφορμώμενος από το κείμενο σχετικά με τις σκέψεις και τα συναισθήματα που βιώνει. Ενδεικτικά μπορεί να αναφερθεί κανείς:

  1. Ελπίδα και αισιοδοξία για ένα καλύτερο παγκόσμιο αύριο (αλλά καθώς βραδιάζει ένα φλάουτο κάπου ή ένα άστρο συνηγορεί για όλη την ανθρωπότητα)
  2. Αίσθηση νοσταλγίας και αναπόλησης για το παρελθόν (σαν ήμασταν παιδιά κρυβόμαστε κάτω απ’ τη σκάλα / Κι όμως η νοσταλγία όλων όσων ονειρεύτηκες τρέμει μες στο τραγούδι.)
  3. Θλίψη και απογοήτευση για τα χαμένα όνειρα (άχαρες μέρες που φύγατε κι όμως αφήσατε μια ανάμνηση συγκινητική)
  4. Ματαιότητα (Όλα χάνονται. Ησυχία. Και τώρα τι θα κάνεις😉 Επιμέλεια απαντήσεων:

Σωμαράκη Ελένη

Τσιρώνη Στέλλα

Σωπασής Νίκος

Πετράκη Χριστίνα

Χριστοδουλάκης Κωνσταντίνος

Πανελλήνιες 2025: Πρόγραμμα ημερήσιων και εσπερινών ΕΠΑΛ

  • ΣΑΒΒΑΤΟ (31-5-2025): ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
  • ΤΡΙΤΗ (3-6-2025): ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Άλγεβρα)
  • ΠΕΜΠΤΗ (5-6-2025): ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II
  • ΠΕΜΠΤΗ (5-6-2025): ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΑΟΘ)
  • ΠΕΜΠΤΗ (5-6-2025): ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
  • ΠΕΜΠΤΗ (5-6-2025): ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
  • ΣΑΒΒΑΤΟ (7-6-2025): ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ 2
  • ΣΑΒΒΑΤΟ (7-6-2025): ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
  • ΣΑΒΒΑΤΟ (7-6-2025): ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ-ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ-ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
  • ΣΑΒΒΑΤΟ (7-6-2025): ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
  • ΤΡΙΤΗ (10-6-2025): ΥΓΙΕΙΝΗ
  • ΤΡΙΤΗ (10-6-2025): ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
  • ΤΡΙΤΗ (10-6-2025): ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΑΟΔ)
  • ΤΡΙΤΗ (10-6-2025): ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
  • ΠΕΜΠΤΗ (12-6-2025): ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
  • ΠΕΜΠΤΗ (12-6-2025): ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΜΠΤΗ (12-6-2025): ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ – ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (13-6-2025): ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (13-6-2025): ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (13-6-2025): ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ II (ΜΕΚ ΙΙ)
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (13-6-2025): ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
  • ΔΕΥΤΕΡΑ (16-6-2025): ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
  • ΔΕΥΤΕΡΑ (16-6-2025): ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ
  • ΔΕΥΤΕΡΑ (16-6-2025): ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, για το οποίο η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις (4) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ.

Πέρα από το βασικό πρόγραμμα των εξετάσεων, οι υποψήφιοι οφείλουν να γνωρίζουν αναλυτικά και τις λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία υποβολής των μηχανογραφικών, τις ημερομηνίες ανάρτησης των αποτελεσμάτων, αλλά και τις δυνατότητες ενστάσεων και επανεξέτασης βαθμολογιών.

Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν μαζί τους δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο, δελτίο εξεταζομένου, στυλό μπλε ή μαύρου χρώματος, γεωμετρικά όργανα (όπου απαιτείται), γόμα, ξύστρα, ένα μπουκαλάκι με νερό ή χυμό και ένα απλό ρολόι χειρός (όχι smartwatch). Απαγορεύεται η χρήση βιβλίων, τετραδίων, σημειώσεων, διορθωτικού (blanco), κινητών τηλεφώνων, υπολογιστικών μηχανών και άλλων μέσων επικοινωνίας.