Ποιοι είναι υπόχρεοι και τι πρέπει να ελέγξουν πριν από την οριστικοποίηση της δήλωσης
Η αντίστροφη μέτρηση για την υποβολή του Πόθεν Έσχες 2026 έχει ξεκινήσει, με τους υπόχρεους να έχουν περιθώριο έως τις 3 Νοεμβρίου για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα άνοιξε στις 3 Αυγούστου, όμως, όπως επισημαίνει μιλώντας στο cretaone.gr ο πρόεδρος των Φοροτεχνικών Ηρακλείου Νίκος Λειβαδιωτάκης, το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των στοιχείων αντλείται αυτόματα δεν σημαίνει ότι η δήλωση μπορεί να υποβληθεί χωρίς έλεγχο.
«Μέσα από τους κωδικούς Taxisnet στο Πόθεν Έσχες αντλούνται αυτόματα δεδομένα, όπως από τη φορολογική δήλωση, τράπεζες, επενδύσεις και άλλα στοιχεία», εξηγεί ο κ. Λειβαδιωτάκης, τονίζοντας ότι το κρίσιμο σημείο είναι ο έλεγχος και η διασταύρωση των στοιχείων πριν από την οριστικοποίηση.
Σύμφωνα με τον κ. Λειβαδιωτάκη, στις κατηγορίες των υπόχρεων περιλαμβάνονται πολιτικά πρόσωπα, όπως ο πρωθυπουργός, υπουργοί, υφυπουργοί, βουλευτές, γενικοί και ειδικοί γραμματείς, αλλά και πρόσωπα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως περιφερειάρχες, δήμαρχοι, πρόεδροι και μέλη περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων.
Επίσης, υποχρέωση υποβολής έχουν επίσης δικαστικοί λειτουργοί, στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες διευθυντικές ή διοικητικές θέσεις σε φορείς του Δημοσίου. Στους υπόχρεους περιλαμβάνονται ακόμη δημοσιογράφοι και πρόσωπα που συνδέονται με Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανάλογα με την ιδιότητα και τη θέση τους.
Πώς θα κάνετε τη δήλωση
1. Η είσοδος γίνεται μέσω της ιστοσελίδας (εδώ) με τους κωδικούς Taxisnet.
2. Μόλις συνδεθείτε, δίνεται η επιλογή για την αυτόματη άντληση των στοιχείων. ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο υπόχρεος θα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά αν έχουν αντληθεί τα στοιχεία από όλες τις τράπεζες με τις οποίες συνεργάζεται και ότι είναι σωστά τα στοιχεία.
3. Κατά την επαλήθευση των στοιχείων, ο υπόχρεος ελέγχει όλα τα προσυμπληρωμένα πεδία. Αν λείπουν στοιχεία πρέπει να συμπληρωθούν. Αν υπάρχουν λάθος στοιχεία πρέπει να διορθωθούν σε αυτό το στάδιο, πριν την οριστικοποίηση.
Ξεχωριστή δήλωση και από τον/τη σύζυγο
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται και στην υποχρέωση που αφορά τους συζύγους, καθώς πλέον δεν πρόκειται για μία κοινή δήλωση, αλλά για δύο ξεχωριστές δηλώσεις. «Αυτός που είναι υπόχρεος θα πρέπει να κάνει και το ζευγάρι του αντίστοιχο Πόθεν Έσχες», σημειώνει ο κ. Λειβαδιωτάκης στο cretaone.gr.
Οι υπόχρεοι έχουν ήδη ενημερωθεί από την υπηρεσία τους, ενώ έχουν αποσταλεί και σχετικές ειδοποιήσεις μέσω email. Η υποβολή πραγματοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ΠΟΘΕΝ, με τους υπόχρεους να εισέρχονται με τους προσωπικούς τους κωδικούς Taxisnet.
Στο σύστημα αντλούνται αυτόματα διαθέσιμα στοιχεία από διαφορετικές πηγές. Ωστόσο, ο έλεγχος από τον ίδιο τον υπόχρεο είναι απαραίτητος, καθώς θα πρέπει να διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία που εμφανίζονται ανταποκρίνονται στην πραγματική περιουσιακή κατάσταση.
Μεγάλη προσοχή στις μεταβολές περιουσίας
Μείζονος σημασίας έχει και ο έλεγχος των μεταβολών σε σχέση με την προηγούμενη δήλωση. «Στην ουσία το Πόθεν Έσχες βλέπει την προηγούμενη δήλωση που έχει γίνει, προσθέτει διαφορετικά εισοδήματα της χρήσης και βλέπει αν είναι σωστή η μεταβολή και δεν υπάρχουν επιπλέον εισοδήματα που δεν δικαιολογούνται», αναφέρει ο πρόεδρος των Φοροτεχνικών Ηρακλείου.
Ειδικά σε περιπτώσεις αγοραπωλησιών ή άλλων σημαντικών μεταβολών, θα πρέπει να ελεγχθεί αν αυτές αποτυπώνονται σωστά στη δήλωση και αν δικαιολογούνται από τα διαθέσιμα εισοδήματα και στοιχεία.
Τι πρέπει να ελέγξουν πριν την οριστικοποίηση
Παρότι τα στοιχεία αντλούνται σε μεγάλο βαθμό αυτόματα, οι υπόχρεοι θα πρέπει να ελέγξουν:
τραπεζικούς λογαριασμούς και υπόλοιπα,
επενδύσεις, μετοχές και λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα,
ακίνητα,
οχήματα,
εταιρικές συμμετοχές,
τραπεζικές θυρίδες και
σημαντικές μεταβολές της περιουσιακής τους κατάστασης.
Όσα στοιχεία δεν έχουν μεταφερθεί αυτόματα θα πρέπει να καταχωριστούν χειροκίνητα, ενώ τυχόν λάθη ή παραλείψεις πρέπει να διορθωθούν πριν από την οριστικοποίηση.
Τι ισχύει για τα πρόστιμα
Η καθυστέρηση στην υποβολή μπορεί να επιφέρει ηλεκτρονικό παράβολο, το ύψος του οποίου εξαρτάται από την κατηγορία του υπόχρεου και το διάστημα της καθυστέρησης.
Για τον λόγο αυτό, ο έλεγχος των στοιχείων και η έγκαιρη οριστικοποίηση της δήλωσης είναι ιδιαίτερα σημαντικά, ώστε να αποφευχθούν λάθη αλλά και επιβαρύνσεις από εκπρόθεσμη υποβολή.
Ο κ. Λειβαδιωτάκης εφιστά την προσοχή των υπόχρεων, καθώς η αυτόματη συμπλήρωση της δήλωσης δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται έλεγχος. Τα στοιχεία θα πρέπει να διασταυρωθούν προσεκτικά και να επιβεβαιωθούν τυχόν μεταβολές στην περιουσιακή κατάσταση, ώστε να διορθωθούν εγκαίρως πιθανές παραλείψεις ή λάθη. Η προθεσμία για την οριστικοποίηση του Πόθεν Έσχες 2026 λήγει στις 3 Νοεμβρίου.
- Η προθεσμία για την υποβολή του Πόθεν Έσχες 2026 λήγει στις 24 Οκτωβρίου.
- Οι υπόχρεοι περιλαμβάνουν πολιτικά πρόσωπα, δικαστικούς λειτουργούς, στρατιωτικούς και δημοσιογράφους.
- Παρά την αυτόματη άντληση στοιχείων, απαιτείται προσεκτικός έλεγχος και διασταύρωση πριν την οριστικοποίηση.
- Η καθυστέρηση στην υποβολή μπορεί να επιφέρει πρόστιμα, ανάλογα με το διάστημα της καθυστέρησης.

Δημοφιλή
100 ελαιόδεντρα: Πόσα χρήματα μπορούν πραγματικά να αφήσουν σε έναν παραγωγό
Αν αδειάζαμε τη Μεσόγειο, τι θα βλέπαμε ανάμεσα στην Κρήτη και την Αφρική;
Χερσόνησος: Ακρωτηριάστηκε τελικά ο 25χρονος μετά το σοβαρό τροχαίο (εικόνες)
Σοβαρό τροχαίο τώρα στην Χερσόνησο με πιθανό ακρωτηριασμό - Στο σημείο σπεύδει το ΕΚΑΒ
Πώς να φορτίσετε το κινητό σας χωρίς ρεύμα στο σπίτι
Πότε συμφέρει έναν παραγωγό να μαζέψει νωρίς τις ελιές και πότε να περιμένει
Ηράκλειο: Σήμερα το τελευταίο «αντίο» στα δυο παιδιά που «έσβησαν» στην άσφαλτο
Ηράκλειο: «Λουκέτο» έβαλαν οι μαθητές σε σχολεία - Δείτε ποια τελούν σήμερα υπό κατάληψη
Τραγωδία στην Πετρούπολη: Νεκρός 24χρονος μετά από σύγκρουση με μηχανή που επέβαιναν δύο 17χρονοι