Ηράκλειο: 18oC

Συναγερμός για τον στόλο οχημάτων: «Τελειώνουν» σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα στην Ελλάδα

02.11.2025, 13:44

Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί «απειλούν» τα παλαιά οχήματα – Ποιοί οδηγοί θα επηρεαστούν πρώτοι

Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια κρίσιμη μεταβατική εποχή για την αυτοκίνηση, καθώς σχεδόν το 45% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα είναι ηλικίας άνω των 10–12 ετών και κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν «μη βιώσιμα» υπό τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα για εκπομπές ρύπων και οδική ασφάλεια. Με τις Βρυξέλλες να αυστηροποιούν το ρυθμιστικό πλαίσιο και την πράσινη μετάβαση να επιταχύνεται, ένα μεγάλο μέρος οδηγών βρίσκεται αντιμέτωπο με τον κίνδυνο περιορισμών, επιπλέον κόστους – αλλά και αναγκαστικής αντικατάστασης οχήματος στο κοντινό μέλλον.

Το πρόβλημα δεν είναι απλώς ποσοτικό αλλά δομικό και με την κλιματική κρίση να χτυπάει και την Ελλάδα, όπως βλέπουμε τόσο με τις πυρκαγιές, όσο και με τα αποθέματα νερού. Ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. στην Ελλάδα αγγίζει περίπου 17,5 έτη – ο υψηλότερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση – όταν ο μέσος πανευρωπαϊκά βρίσκεται γύρω στα 12–13 χρόνια. Η μεγάλη αυτή διαφορά σημαίνει ότι τα ελληνικά οχήματα τυπικά έχουν μεγαλύτερη φθορά, πληρούν παλαιότερα πρότυπα εκπομπών, υπόκεινται σε υψηλότερο ρίσκο τεχνικών προβλημάτων και καθίστανται πιθανό «δακτυλοδεικτούμενο» στο πλαίσιο καταπολέμησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία προωθεί πλέον με αποφασιστικότητα το πλαίσιο για τις ζώνες χαμηλών εκπομπών (ZBE), τα κριτήρια εισόδου σε αστικά κέντρα, όσο και την επιβολή αυστηρότερων ορίων για τα μικροσωματίδια (PM 10, NO₂) έως το 2030. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν δεν υπάρχει κεντρικό «κούρεμα» αυτής της στιγμής για όλα τα παλαιά οχήματα στην Ελλάδα, στην πράξη θα οδηγηθούμε σε κατάργηση της ελεύθερης και απεριόριστης κυκλοφορίας τους. Οδηγοί που διαθέτουν οχήματα προδιαγραφών Euro 4 και πιο παλιά, τα οποία στις ελληνικές συνθήκες αντιπροσωπεύουν μεγάλο ποσοστό, θα βρεθούν να αντιμετωπίζουν είτε περιορισμούς, είτε πολύ υψηλότερο κόστος χρήσης, είτε σταδιακή απαξίωση.

Η διαδικασία θα είναι σταδιακή αλλά αναπόφευκτη

Ένα όχημα δεν «ξηλώνεται» από την κυκλοφορία με διάταγμα, αλλά του αφαιρείται βαθμιαία η δυνατότητα να κινηθεί όπως πριν. Υπάρχουν τρεις βασικοί άξονες που θα ενεργοποιηθούν: α) Η επιβολή εισόδων/περιορισμών σε περιοχές υψηλής κυκλοφορίας. β) Οικονομικά αντικίνητρα (π.χ. αυξημένα τέλη κυκλοφορίας, επιβολή ειδικών φόρων ή χαρατσιών σε παλιά οχήματα). γ) Ενίσχυση ελέγχων -τεχνικών και εκπομπών – μέσω των ΚΤΕΟ και άλλων μηχανισμών. Για την Ελλάδα, το ζήτημα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα, δεδομένου ότι η γήρανση του στόλου συνδυάζεται με δυσκολία πολλών νοικοκυριών να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους άμεσα.

Από την πλευρά του κράτους και των φορέων, η ανανεωμένη στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχευμένα μέτρα: επιδοτήσεις για την απόσυρση ή αντικατάσταση παλαιών οχημάτων, ευνοϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία για ασθενέστερα νοικοκυριά, κοινωνική μίσθωση οχημάτων χαμηλών εκπομπών, αλλά και ενεργή ενημέρωση και υποστήριξη των πολιτών. Η έλλειψη τέτοιων ενεργών πολιτικών θα μετακυλήσει το κόστος σε ομάδες που δεν έχουν δυνατότητα αλλαγής — κάτι που θα δημιουργήσει κοινωνική διάσταση στο ζήτημα.

Η κατάλληλη στιγμή δράσης είναι τώρα. Όσο αργεί η αλλαγή, τόσο μεγαλύτερο θα γίνει το «ταβάνι» της αναπροσαρμογής: τα κόστη θα συσσωρεύονται, η απαξίωση θα επιταχύνεται, ενώ παράλληλα η χώρα επισύρει κινδύνους κυρώσεων από τις ευρωπαϊκές αρχές για υπερβάσεις ρύπων — με τις συνέπειες να επιβαρύνουν δημόσιο ταμείο και πολίτες. Οι κάτοχοι οχημάτων που δεν θα λάβουν υπόψη τους αυτή την τάση ενδέχεται να βρεθούν μπροστά σε δυσάρεστες εξελίξεις, όπως η απόσυρση της διέλευσης από περιοχές, υψηλότερα κόστη χρήσης ή υποχρεωτική αντικατάσταση.

Για τον οδηγό στην Ελλάδα σημαίνει πρακτικά πως η επιλογή δεν είναι πλέον το «αν» αλλά το «πότε»: δεν θα αναγκαστεί με ημερομηνία-κλειδί για τη διακοπή κυκλοφορίας όλων των παλαιών αυτοκινήτων, αλλά η χρήση τους θα γίνει όλο και περισσότερο δυσχερής και ακόμα περισσότερο οικονομικά ασύμφορη. Αν δεν κινηθεί η πολιτεία με ισχυρά αλλά δίκαια εργαλεία, η ελληνική κοινωνία θα αναγκαστεί να επωμιστεί το κόστος της μετάβασης — περιβαλλοντικά, ασφάλειας και οικονομικά.

Πηγή: newsauto.gr

Σύνοψη άρθρου

  • Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων απειλούν το 45% των οχημάτων στην Ελλάδα που είναι άνω των 10-12 ετών.
  • Η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο μέσο όρο ηλικίας οχημάτων στην Ε.Ε., γεγονός που αυξάνει τους κινδύνους περιβαλλοντικής ρύπανσης και τεχνικών προβλημάτων.
  • Οι οδηγοί παλαιότερων οχημάτων θα αντιμετωπίσουν περιορισμούς, αυξημένα κόστη και απαξίωση, καθώς η νομοθεσία επιβάλλει ζώνες χαμηλών εκπομπών και αυστηρότερους ελέγχους.
  • Απαιτούνται στοχευμένα μέτρα και επιδοτήσεις από το κράτος για την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων, ώστε να αποφευχθούν κοινωνικές ανισότητες και οικονομικές επιβαρύνσεις.
πριν από 2 ώρες
Κρήτη

Το λιμενικό εντόπισε και διέσωσε 56 αλλοδαπούς νότια της Κρήτης

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Κόσμος

Δάσκαλος σχεδίασε πρόσθετο χέρι για ΑμεΑ μαθητή με κόστος… 30 δολάρια

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Style

Ποια είναι τα πιο σέξι ζώδια και ποιο το πιο ξενέρωτο;

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Δολοφονία Γιάννη Λάλα: Το τηλεφώνημα – παγίδα και οι δύο εκτελεστές

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Η νέα εμφάνιση της Κίμπερλι Γκιλφόιλ στην Αθήνα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Style

Κλήρωση Τζόκερ σήμερα: Οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν 1.700.000 ευρώβ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Ζάκυνθος: Καταγγελίες στην πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr για μαθητή Δημοτικού

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Style

Eurovision 2026: Ποιοι κατέθεσαν τραγούδι για τον εθνικό τελικό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ηράκλειο

Φονικό στα Βορίζια: Η βεντέτα που μετατράπηκε σε πόλεμο ανάμεσα στις δύο οικογένειες του χωριού

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Πόθεν Έσχες: Πότε λήγει η προθεσμία για τις δηλώσεις

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →