Στο επίκεντρο της συζήτησης στην Ευρώπη βρίσκονται τα ηλικιακά όρια
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει νέες ρυθμίσεις για τους οδηγούς άνω των 65 ετών, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Αν και δεν υπάρχει προς το παρόν γενική απαγόρευση, στο τραπέζι βρίσκονται μέτρα όπως αυστηρότερες ιατρικές εξετάσεις, περιορισμοί στο ωράριο και ενδεχόμενοι γεωγραφικοί περιορισμοί για συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών. Η πρόκληση είναι να επιτευχθεί ισορροπία ανάμεσα στη διατήρηση της αυτονομίας των πολιτών και στην ασφάλεια στο οδικό δίκτυο.
Η Ιταλία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τέτοιας προσέγγισης, καθώς οι οδηγοί άνω των 68 ετών δεν μπορούν να ανανεώσουν τις άδειες για φορτηγά, λεωφορεία ή οχήματα με ρυμουλκούμενα. Αν κι η συγκεκριμένη απαγόρευση δεν είναι καινούρια, αφού εφαρμόζεται από το 1992, ήρθε ξανά στο προσκήνιο έπειτα από τη διάδοση συγκεχυμένων ειδήσεων σε διεθνή μέσα.
Μάλιστα πέρυσι είχε συζητηθεί ακόμα και η αύξηση του ορίου στα 70 έτη για να αντιμετωπιστεί η τεράστια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν είναι μόνο ιταλικό.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), στη Γερμανία μόλις το 2,6% των οδηγών φορτηγών είναι κάτω των 25 ετών, ενώ το 45% έχει ξεπεράσει τα 55. Συνολικά, σε 35 χώρες, οι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν μόλις το 6,5% του συνόλου, ενώ η IRU εκτιμά την παγκόσμια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών στα 3,6 εκατομμύρια.
Στην Ιταλία, η νομοθεσία επηρεάζει τις άδειες κατηγορίας C και D, που απαιτούνται για τη μεταφορά επιβατών και βαρέων φορτίων. Από τα 65 έτη απαιτούνται πιο αυστηροί ιατρικοί έλεγχοι, αλλά στα 68 η ανανέωση καθίσταται σχεδόν αδύνατη, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο με ειδική ιατρική γνωμάτευση. Σημαντικό είναι πως η απαγόρευση δεν αγγίζει τις άδειες κατηγορίας Β, οπότε οι άνω των 68 μπορούν να συνεχίσουν να οδηγούν Ι.Χ.
Τι ισχύει στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα υπάρχουν αντίστοιχα όρια. Σύμφωνα με το άρθρο 41 του νόμου 4850/2021, εκτός εξαιρέσεων, η ανώτατη ηλικία για την άσκηση του επαγγέλματος του οδηγού φορτηγού ή λεωφορείου, είτε δημόσιας είτε ιδιωτικής χρήσης, ορίζεται στα 67 έτη, ενώ η ανώτατη ηλικία για την άσκηση του επαγγέλματος του οδηγού σχολικού λεωφορείου, καθώς και τουριστικού λεωφορείου που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά μαθητών, ορίζεται στα 65 έτη.
Τα παραπάνω ηλικιακά όρια έχουν θεσπιστεί με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αφού η οδήγηση επαγγελματικών οχημάτων που μεταφέρουν επιβάτες (και ειδικά παιδιά) φέρει αυξημένη ευθύνη. Οι περιορισμοί αυτοί λειτουργούν προληπτικά, χωρίς να υπονοούν ότι όλοι οι οδηγοί αυτών των ηλικιών είναι αυτομάτως ακατάλληλοι.
Πηγή: carandmotor.gr
Σύνοψη άρθρου
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει νέες ρυθμίσεις για οδηγούς άνω των 65 ετών για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
- Στην Ιταλία, οι οδηγοί άνω των 68 δεν μπορούν να ανανεώσουν άδειες για φορτηγά και λεωφορεία, με αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους από τα 65.
- Στην Ελλάδα, η ανώτατη ηλικία για οδηγούς φορτηγών ή λεωφορείων είναι τα 67 έτη, ενώ για σχολικά και τουριστικά λεωφορεία τα 65 έτη.
- Οι περιορισμοί αυτοί αποσκοπούν στην προστασία της ανθρώπινης ζωής και λειτουργούν προληπτικά, χωρίς να δηλώνουν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι ακατάλληλοι.

Δημοφιλή
Βορίζια: Μαρτυρία σοκ από άνδρα που δέχτηκε επίθεση από τον Φανούρη Καργάκη και τον γαμπρό του - «Μου έσπασε το κρανίο»
Αρκάς: Η «Καλημέρα» του για τους πολιτικούς και τις δύο δολοφονίες στα Βορίζια!
Μακελειό στα Βορίζια: Αυτός είναι ο ξάδερφος του 43χρονου γαμπρού του Καργάκη που συνελήφθη
Δυναμική παρουσία των Nana Hotels στην World Travel Market London 2025
Βίντεο ντοκουμέντο: Κατά ριπάς έπεφταν οι μπαλωθιές στον γάμο του Φανούρη Καργάκη στα Βορίζια
«Ήταν θέμα χρόνου;» – Η μαρτυρία παλιού κατοίκου για το αιματοκύλισμα στα Βορίζια
Νέο τροχαίο ατύχημα με τραυματία - Τούμπαρε ΙΧ
Η συγκλονιστική κίνηση της μητέρας της Ευαγγελίας Φραγκιαδάκη μετά την κηδεία - ΒΙΝΤΕΟ
Βορίζια: Για ανθρωποκτονία από πρόθεση κατηγορείται ο γαμπρός του Φανούρη Καργάκη - Τι θα υποστήριξει στην απολογία του