Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ζήτησε από τον ΟΣΕ να λάβει άμεσα διορθωτικά μέτρα
Τα σοβαρά κενά στην εκπαίδευση από τον ΟΣΕ των σταθμαρχών της ίδιας σειράς με τον μοιραίο σταθμάρχη Λάρισας στην τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς επιβεβαιώνει με αδιάψευστο τρόπο η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Με απόφασή της, επέβαλε στον ΟΣΕ πρόστιμο συνολικού ύψους 1.040.000 ευρώ για σειρά παραβάσεων στη διαδικασία εκπαίδευσης, κρίνοντας ότι υπήρξαν παραλείψεις που έθεταν σε κίνδυνο τη δημόσια ασφάλεια.
Όπως αναφέρει το ethnos.gr, η απόφαση εκδόθηκε χθες Τετάρτη (12/11) από την Ολομέλεια της Αρχής, σε συνέχεια της προηγούμενης απόφασης του Μαρτίου 2023, λίγες ημέρες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Παρακάμφθηκε το πρόγραμμα σπουδών – Ελλιπής κατάρτιση
Σύμφωνα με τη ΡΑΣ, ο ΟΣΕ παρέκαμψε το εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών, παραλείποντας κρίσιμα στάδια εκπαίδευσης και μη τηρώντας τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία.
Μάλιστα, η Αρχή διαπίστωσε ότι σταθμάρχες τοποθετήθηκαν σε υπηρεσία χωρίς να έχει τεκμηριωθεί η ολοκλήρωση της θεωρητικής και πρακτικής τους εκπαίδευσης, ακόμη και μετά τη ρητή απαγόρευση που είχε επιβάλλει η προηγούμενη διοίκηση της ΡΑΣ από τον Μάρτιο του 2023.
Η έρευνα αφορά 75 σταθμάρχες, για τους οποίους από το 2023 δεν προσκομίστηκαν έγγραφα που να αποδεικνύουν την ολοκλήρωση του Β΄ κύκλου εκπαίδευσης (177 ωρών), ενώ εντοπίστηκαν σημαντικές διαφοροποιήσεις και ελλείψεις στα παρουσιολόγια και στα φύλλα αξιολόγησης.
Ανεπαρκή στοιχεία και «χαμένοι» σταθμάρχες
Η ΡΑΣ διαπίστωσε σοβαρές αντιφάσεις και κενά στα έγγραφα που παρουσίασε ο ΟΣΕ: σε αρκετές περιπτώσεις, η εκπαίδευση φαίνεται να ολοκληρώθηκε σε 143 αντί για 177 ώρες, χωρίς υπογραφές εκπαιδευομένων ή επιβεβαιωμένα ημερολόγια πρακτικής.
Ενδεικτικά, στα φύλλα αξιολόγησης εντοπίστηκαν στοιχεία μόνο για 66 από τους 77 σταθμάρχες, ενώ απουσιάζουν βαρδιόλογια και υπογραφές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιβεβαιωθεί ο τόπος και ο χρόνος εκπαίδευσης.
Προσωπικό «δύο ταχυτήτων»
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον διαχωρισμό προσωπικού από τον ΟΣΕ, ο οποίος εφάρμοσε διαφορετικό καθεστώς εκπαίδευσης για μόνιμους υπαλλήλους και εργαζόμενους με σύμβαση παροχής υπηρεσιών (μπλοκάκι), παρότι εκτελούσαν τα ίδια καθήκοντα.
Σύμφωνα με την Αρχή, ο Οργανισμός «παράτυπα και δίχως κανένα νομικό έρεισμα, διαχωρίζει το προσωπικό κυκλοφορίας (που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα για την ασφάλεια) σε μόνιμο ή σε προσωπικό με παροχή ανεξάρτητων υπηρεσιών, προκειμένου να ισχυριστεί κατά ανορθόδοξο τρόπο, ότι οι σταθμάρχες που απασχολούνται από αυτόν και συνδέονται με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών ουσιαστικά αποτελούν προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα για την ασφάλεια καθήκοντα αλλά για το οποίο υφίσταται άλλο νομικό καθεστώς εκπαίδευσης, ελέγχου επάρκειας προσόντων κλπ, σε σχέση με το μόνιμο προσωπικό που εκτελεί τα ίδια κρίσιμα καθήκοντα, καταλήγοντας ουσιαστικά στο φαινόμενο της ύπαρξης προσωπικού (που εκτελεί κρίσιμα καθήντα) δύο ταχυτήτων».
Η ΡΑΣ χαρακτηρίζει αυτή την πρακτική παράνομη και αβάσιμη, σημειώνοντας ότι αντιβαίνει στις διατάξεις του ευρωπαϊκού κανονισμού και του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του Οργανισμού.
Παραβίαση απαγόρευσης και ενεργή υπηρεσία
Από τα σημαντικότερα ευρήματα είναι ότι, παρά την απαγόρευση χρήσης μη πιστοποιημένου προσωπικού, ο ΟΣΕ τοποθέτησε σταθμάρχες χωρίς ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε κρίσιμες θέσεις.
Το διάστημα 22–31 Μαρτίου 2023, οι εργαζόμενοι αυτοί υπηρετούσαν ως μοναδικοί υπεύθυνοι βάρδιας σε σταθμούς όπως Ικόνιο, Πάτρα, Άγιος Ανδρέας, Θεσσαλονίκη και Σίνδος, κατά παράβαση της απόφασης της ΡΑΣ (24/2023).
Το πρόστιμο και οι εντολές συμμόρφωσης
Η ΡΑΣ επέβαλε πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ, δηλαδή 100.000 ευρώ ανά ημέρα απασχόλησης για δέκα ημέρες και επιπλέον 40.000 ευρώ για λοιπές διοικητικές παραβάσεις.
Παράλληλα, η Αρχή ζήτησε από τον ΟΣΕ να λάβει άμεσα διορθωτικά μέτρα, μεταξύ των οποίων:
Τήρηση αναλυτικών και ενυπόγραφων παρουσιολογίων, ωρολογίων προγραμμάτων και ημερολογίων εκπαίδευσης.
Συγκρότηση Τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης με ανεξαρτησία και εμπειρία.
18μηνη δοκιμαστική περίοδος για σταθμάρχες και κλειδούχους.
Έκδοση βεβαιώσεων επιτυχούς εκπαίδευσης και εκθέσεων απόδοσης.
Η ΡΑΣ προειδοποιεί ότι, εάν δεν υπάρξει πλήρης συμμόρφωση, θα επιβληθούν νέα πρόστιμα ή αυστηρότερα μέτρα.
Σύνοψη άρθρου
- Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων επέβαλε πρόστιμο 1.040.000 ευρώ στον ΟΣΕ για παραλείψεις στην εκπαίδευση σταθμαρχών.
- Διαπιστώθηκαν σοβαρά κενά και παραβιάσεις στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια ασφάλεια.
- Ο ΟΣΕ τοποθέτησε προσωπικό χωρίς ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε κρίσιμες θέσεις, παραβιάζοντας απαγορεύσεις.
- Η ΡΑΣ ζήτησε από τον ΟΣΕ άμεσα διορθωτικά μέτρα και προειδοποίησε για επιπλέον πρόστιμα αν δεν υπάρξει συμμόρφωση.

Δημοφιλή
Κρήτη: Κλειστός αύριο Πέμπτη 13/11 ο ΒΟΑΚ λόγω εργασιών
Κρήτη: Έφυγε από την ζωή γνωστός Χανιώτης επιχειρηματίας
Βορίζια: Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια της 56χρονης πριν ξεψυχήσει
Ηράκλειο: Απίστευτο τροχαίο στην Λ. Καλοκαιρινού - Αυτοκίνητο «καρφώθηκε» στην βιτρίνα καταστήματος
Βορίζια: Βίντεο και κινητό «έκαψαν» τον 23χρονο ανιψιό του Φανούρη Καργάκη
Η Κρητικοπούλα που «μάγεψε» με τον χορό της - Δείτε το βίντεο
Ηράκλειο: Η νέα τάση που ανθίζει για τους νέους - Από τον Covid-19... στο φτηνό «ξεσάλωμα»!
Τραγικός θάνατος 49χρονης σε φούρνο: Έμπλεξαν τα μαλλιά της στο ζυμωτήριο
Με αίμα βάφτηκαν ξανά οι δρόμοι της Κρήτης: Νεκρός 48χρονος άνδρας που παρασύρθηκε από μηχανή