Ηράκλειο: 23oC

7 εκατ. τουρίστες στην Κρήτη: Τα επίσημα στοιχεία του ΕΟΤ για ξενοδοχεία, Airbnb και νέες επιχειρήσεις

27.11.2025, 13:27

Ο τουρισμός σε αριθμούς – Τα πραγματικά στοιχεία του τουρισμού και όσα αποκαλύπτει ο Γιώργος Αλεξάκης για το μέλλον του νησιού

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με το cretaone, ο Προϊστάμενος Τουρισμού της Κρήτης, κύριος Αλεξακης, παρουσιάζει τη δυναμική του νησιού, από τις εκατομμύρια αφίξεις μέχρι τις νέες μορφές τουρισμού που διεκδικούν ρόλο στην επόμενη ημέρα.

Η εικόνα του τουρισμού στην Κρήτη αποτυπώνεται συχνά σε γενικές εντυπώσεις και πρόχειρα σχόλια. Όμως, πίσω από αυτό το τεράστιο κύμα επισκεπτών που γεμίζει παραλίες, δρόμους και αεροδρόμια, υπάρχει μια πραγματικότητα με αριθμούς, υποδομές και ρυθμούς ανάπτυξης που δύσκολα συναντάται αλλού στη Μεσόγειο. Αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα ξεδίπλωσε, με εντυπωσιακή λεπτομέρεια, ο κ. Γιώργος Αλεξάκης, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τουρισμού της Κρήτης (ΕΟΤ) σε μια συζήτηση που περισσότερο έμοιαζε με ζωντανό μάθημα χαρτογράφησης του τουριστικού τοπίου παρά με τυπική συνέντευξη.

Ξενοδοχείο

Ξενοδοχεία, καταλύματα, Airbnb: Η πραγματική δυναμικότητα της Κρήτης

Από την πρώτη στιγμή ξεκαθάρισε πως η Κρήτη δεν είναι απλώς ένας δημοφιλής προορισμός. Είναι μια ολόκληρη «βιομηχανία φιλοξενίας» με χιλιάδες επιχειρήσεις που ανανεώνονται και πολλαπλασιάζονται χρόνο με τον χρόνο. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο νησί λειτουργούν σήμερα 1.763 ξενοδοχεία, ένας αριθμός που από μόνος του θα μπορούσε να χωρέσει μια μικρή ευρωπαϊκή πόλη. Μαζί τους, χιλιάδες ενοικιαζόμενα δωμάτια, επιπλωμένες κατοικίες και βίλες συμπληρώνουν ένα συνεχώς διογκωμένο δίκτυο καταλυμάτων, το οποίο εξακολουθεί να επεκτείνεται. Ο ίδιος μάλιστα επιβεβαιώνει ότι η Κρήτη μετρά πάνω από 85 χιλιάδες δωμάτια και σχεδόν 182 χιλιάδες κλίνες μόνο στα ξενοδοχεία, αριθμοί που ανεβαίνουν εντυπωσιακά όταν προστεθούν οι χιλιάδες χώροι βραχυχρόνιας μίσθωσης, τους οποίους υπολογίζει -με τη δέουσα προσοχή- σε 50 έως 70 χιλιάδες κρεβάτια.

Ο κ. Αλεξάκης παραθέτει για πρώτη φορά συγκεντρωτικά όλα τα επίσημα στοιχεία αδειοδότησης:

Ξενοδοχεία

  • 1.763 μονάδες
  • 85.079 δωμάτια
  • 181.797 κλίνες

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

  • 5.172 επιχειρήσεις
  • 49.444 δωμάτια
  • 119.052 κλίνες

Αυτοεξυπηρετούμενα / επιπλωμένες κατοικίες & επαύλεις

  • 3.546 επιχειρήσεις
  • 4.369 δωμάτια
  • 26.218 κλίνες

Βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb)

Εδώ δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία καθώς αυτά συλλέγονται από την ΑΑΔΕ και όχι από τον ΕΟΤ. Η εκτίμηση του κ. Αλεξάκη είναι κυμαίνονται μεταξύ 50.000 – 70.000 κλίνες.

Η συνολική εικόνα επιβεβαιώνει αυτό που βιώνουν επιχειρηματίες και επισκέπτες, ότι η Κρήτη έχει πολύ μεγάλη τουριστική χωρητικότητα, και συνεχίζει να αναπτύσσεται.

Η συζήτηση δεν έμεινε σε αυτά. Ο κ. Αλεξάκης ανέδειξε ένα ακόμη μεγάλο κεφάλαιο της τουριστικής μηχανής, τις μεταφορές. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην Κρήτη δραστηριοποιούνται πάνω από 1.800 εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, με στόλο που αγγίζει τα 95.000 οχήματα – ένα μέγεθος που επιβεβαιώνει το πόσο ευέλικτος είναι ο τουριστικός ιστός του νησιού. Και φυσικά, η εικόνα συμπληρώνεται από εκατοντάδες επιχειρήσεις ενοικίασης μοτοσικλετών, αλλά και τα mini van που χρησιμοποιούνται στις οργανωμένες μεταφορές μικρών group, ως αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης εμπειρίας.

Ο κ. Αλεξάκης παρουσιάζει έναν ολόκληρο χάρτη επιχειρήσεων:

Τουριστικά γραφεία: 1.221

Ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα

  • 1.851 επιχειρήσεις με στόλο 95.000 οχήματα

Μηχανές – δίτροχα, τρίτροχα, τετράτροχα (ATV)

  • 329 επιχειρήσεις με στόλο 2.500 οχήματα

Mini van (9θέσια)

  • 651 μέσω Rent a Car
  • 579 μέσω τουριστικών γραφείων

«Τα mini van χρησιμοποιούνται κυρίως για μετακινήσεις ομάδων, VIP, μικρών group. Η ζήτηση είναι αυξημένη και τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει σημαντική κινητικότητα», αναφέρει.

Κάμπινγκ, hostels, επισκέψιμα οινοποιεία & ελαιοτριβεία

Η Κρήτη διαθέτει:

  • 14 κάμπινγκ
  • 12 hostels
  • 17 επισκέψιμα οινοποιεία
  • 4 επισκέψιμα ελαιοτριβεία
  • 7 αγροτουριστικές μονάδες

Το τελευταίο στοιχείο -μόλις επτά αγροτουριστικές μονάδες σε ολόκληρη την Κρήτη- είναι χαρακτηριστικό της ανεκμετάλλευτης δυναμικής.

Οι μορφές τουρισμού που μπορούν να αλλάξουν το μέλλον της Κρήτης

«Ο αγροτουρισμός είναι κρίμα να μην αξιοποιείται. Η Κρήτη είναι ένας τόπος με πλούτο παραγωγής αλλά παρόλα αυτά η τουριστική αξιοποίηση βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα», τονίζει ο κ. Αλεξάκης.

Από την καρδιά των υποδομών, μεταφερθήκαμε στον κόσμο των αφίξεων. Εκεί ο αριθμός μιλά από μόνος του και είναι αφάνταστα αισιόδοξο ότι οι επισκέπτες άγγιξαν φέτος τα 7 εκατομμύρια. Πέντε εκατομμύρια από αυτούς φτάνουν αεροπορικώς στα τρία αεροδρόμια της Κρήτης, ενώ το υπόλοιπο κύμα μοιράζεται ανάμεσα σε ακτοπλοΐα και κρουαζιέρες. Κυρίαρχη αγορά παραμένει η Γερμανία, που καλύπτει περίπου το 20% των αφίξεων, ενώ ακολουθούν ισχυρές αγορές από όλη την Ευρώπη και το Ισραήλ. Η εικόνα, όπως την περιγράφει, δεν είναι απλώς δυνατή αλλά αποκαλυπτική για το πόσο βαθιά έχει πια ριζώσει η Κρήτη στον διεθνή τουριστικό χάρτη.

Όμως εκεί που ο κ. Αλεξάκης πραγματικά άναψε σπίθα ήταν όταν η συζήτηση έφτασε στις ειδικές μορφές τουρισμού. Ήταν εμφανές ότι εδώ βρίσκεται το προσωπικό του ενδιαφέρον και ίσως η μεγαλύτερη προσδοκία για το μέλλον του τόπου.

«Η Κρήτη δεν μπορεί να μείνει μόνο στην παραλία», και συνέχισε περιγράφοντας έναν ολόκληρο ανεξερεύνητο κόσμο, από τον αγροτουρισμό και τον γαστρονομικό τουρισμό, μέχρι τον θαλάσσιο και τον καταδυτικό, με ιδιαίτερη αναφορά στην ιστορική παρουσία του Ζακ-Υβ Κουστώ στο νησί τη δεκαετία του ’70. Η αναφορά του στον πλούτο των υποθαλάσσιων τοπίων, στα ναυάγια, αλλά και στη δυναμική των 18 καταδυτικών κέντρων της Κρήτης, έδωσε έναν άλλο τόνο στη συζήτηση μας.

Ο θησαυρός της ενδοχώρας και το «ανεκμετάλλευτο» στοίχημα της παραγωγής

Η ενδοχώρα, τα τοπικά προϊόντα, τα ελαιοτριβεία, τα τυροκομεία, τα οινοποιεία που μπορούν να μετατραπούν σε επισκέψιμα σημεία πολιτισμού, όλα αυτά, για τον κ. Αλεξάκη, είναι ένας πλούτος που ακόμη δεν έχει αποδοθεί όπως του αξίζει. «Εδώ υπάρχει πολύ ψωμί», εννοώντας ότι η Κρήτη έχει τεράστιο πρωτογενή τομέα, αλλά ελάχιστη οργανωμένη αγροτουριστική αξιοποίηση. Μόλις επτά αδειοδοτημένες αγροτουριστικές μονάδες σε ένα νησί αυτού του μεγέθους είναι σχεδόν ….παράδοξο.

Φυσικά, το ζήτημα της προβολής δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Με μια απόλυτα ρεαλιστική τοποθέτηση, εξήγησε ότι το brand «Κρήτη» αποτελεί αρμοδιότητα της Περιφέρειας, ενώ ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού έχουν διαφορετικούς ρόλους. Το μεν Υπουργείο στον σχεδιασμό δράσεων και ο ΕΟΤ στην επίβλεψη και υλοποίηση των δράσεων. Δεν άφησε όμως καμία αμφιβολία για το τι χρειάζεται ώστε να γίνει η Κρήτη premium προορισμός 365 ημερών. «Χρειάζεται πιο στοχευμένη, πιο εμπεριστατωμένη προβολή και μια συνολική επανεκκίνηση που θα αναδείξει όσα πραγματικά ξεχωριστά διαθέτει το νησί».

Η σταθερή άνοδος των επιχειρήσεων και η αγάπη των Κρητικών για τον τουρισμό

Κλείνοντας τη συζήτηση, ο κ. Αλεξάκης σημείωσε κάτι που ίσως είναι και το κλειδί της κρητικής τουριστικής ταυτότητας: η αγάπη των ανθρώπων του νησιού για τον τουρισμό.

«Ελάχιστοι κλείνουν τις επιχειρήσεις τους. Οι περισσότεροι συνεχίζουν, ανανεώνονται, δημιουργούν», είπε χαρακτηριστικά, επιβεβαιώνοντας ότι η αύξηση νέων τουριστικών επιχειρήσεων κατά 3–5% κάθε χρόνο είναι η ζωντανή απόδειξη ενός τόπου που επενδύει διαρκώς στον ίδιο του τον εαυτό.

Η Κρήτη, όπως αποτυπώθηκε στη συνομιλία μας, δεν είναι μόνο ο πιο δημοφιλής ελληνικός προορισμός. Είναι ένας οργανισμός που μεγαλώνει, εξελίσσεται και αναζητά ήδη την επόμενη ημέρα του. Και όπως όλα δείχνουν, αυτή η επόμενη ημέρα έχει πολλές περισσότερες δυνατότητες από όσες ακόμη έχουμε φανταστεί.

Γραμβούσα

πριν από 1 λεπτό
Ηράκλειο

Ηράκλειο: Ένα πεζοδρόμιο που δεν χωράει… ούτε πεζό – Θα το ζήλευε και ο… Αμαζόνιος (φωτογραφίες)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 λεπτό
Ελλάδα

Καρδίτσα: Στα μπλόκα την Κυριακή αγρότες, κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 λεπτά
Αθλητικά

Διεθνής αθλητική ομοσπονδία αίρει το εμπάργκο στους Ρώσους αθλητές

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 λεπτά
Αθλητικά

Η Betsson Μεγάλη Χορηγός του Super Cup

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 λεπτά
Πολιτική

Βουλή: Μια ημέρα νωρίτερα θα ξεκίνησει η συζήτηση για τον προϋπολογισμό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 9 λεπτά
Ηράκλειο

7 εκατ. τουρίστες στην Κρήτη: Τα επίσημα στοιχεία του ΕΟΤ για ξενοδοχεία, Airbnb και νέες επιχειρήσεις

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 9 λεπτά
Style

Πέγκυ Ζήνα: Μετά την εγκυμοσύνη μου, άκουγα σχόλια από συναδέλφους ότι πάχυνα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 12 λεπτά
Κρήτη

Δήμος Αποκορώνου: Προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού για πρόσβαση ΑμεΑ σε ακτές

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 13 λεπτά
Style

Σπιτικά μελομακάρονα ή έτοιμα; – Ποιά είναι πιο οικονομικά

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 18 λεπτά
Ελλάδα

Μύκονος: Καλαμάρια «γίγας» μήκους ενός μέτρου και βάρους 17 κιλών έπιασε πολίτης

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →