Ηράκλειο: 28oC

Ηράκλειο: Τα πάνω-κάτω στην Παλιά Πόλη με την νέα κυκλοφοριακή μελέτη

21.10.2024, 17:05

Πως διαμορφώνεται ο νέος  κυκλοφοριακός χάρτης στο κέντρο του Ηρακλείου 

Τα πάνω-κάτω έρχονται προσεχώς στο Ηράκλειο και συγκεκριμένα στην Παλιά Πόλη , με μονοδρομήσεις της Γιαμαλάκη και της Καλοκαιρινού αλλά και κατάργηση του κυκλικού κόμβου στην πλατεία 18 Αγγλων καθώς και η νέα δημοτική αρχή Ηρακλείου δηλώνει αποφασισμένη να εφαρμόσει άμεσα στο σύνολο της πλέον την νέα κυκλοφοριακή μελέτη , την οποία παρέλαβε ως »παρακαταθήκη», από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Το στίγμα της πολιτικής βούλησης για την εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης που προβλέπει  σημαντικές πεζοδρομήσεις και μονοδρομήσεις και μεγάλες αλλαγές σε βασικούς κόμβους, όπως αυτός της πλατείας 18 Άγγλων, δόθηκε σε σημερινή σύσκεψη που είχαν ο δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιώργος Σισαμάκης με τον μελετητή, για την ακρίβεια επικεφαλής της μελετητικής ομάδας  Απόστολο Πρόιο.

Η κυκλοφοριακή μελέτη της Παλιάς Πόλης έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε ένα βαθμό με τις νέες μεγάλες αλλαγές που προβλέπονται εφεξής να κεντρίζουν το ενδιαφέρον, εγείροντας όμως ταυτόχρονα και πολλή συζήτηση και προβληματισμό.

Στα βασικά σημεία ξεχωρίζει  η πλήρης ανατροπή του κυκλοφοριακού σκηνικού στην πλατεία 18 Άγγλων, στην παραλιακή με τη δημιουργία ισόπεδου αντί για του σημερινού κυκλικού κόμβου, καθώς επίσης και η δημιουργία 4 νέων κυκλικών κόμβων: ο 1ος στο σύμπλεγμα των οδών Δημοκρατίας, Ανεμογιάννη, Αβέρωφ και Πεδιάδος, ο 2ος στη συμβολή των οδών Γεωργιάδη, Παπανδρέου, Κνωσού και πλατείας Κύπρου, ο 3ος στη διασταύρωση των οδών Δημοκρατίας και Γερωνυμάκη και ο 4ος στη συμβολή των οδών Ανθεμίου, Αναλήψεως και Δημοκρατίας.

Ξεχωρίζουν επίσης μεγάλες αλλαγές με μονοδρομήσεις στην «καρδιά» του Ηρακλείου όπως η προωθούμενη μονοδρόμηση της  λεωφόρου Καλοκαιρινού (από το ύψος της συμβολής της με την Αγίου Μηνά ως τη Χανιώπορτα), αλλά και ο οδικός άξονας Κυρίλλου Λουκάρεως- Αγίου Μηνά- Γιαμαλάκη, με προτεινόμενη μονή κατεύθυνση προς την παραλιακή.

κυκλοφοριακή μελέτη Παλιά Πόλη 2

Η σύσκεψη με τον μελετητή

Η κυκλοφοριακή μελέτη της Παλιάς Πόλης Ηρακλείου καθώς και το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας, βρέθηκαν στο επίκεντρο σύσκεψης που συγκάλεσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, με τη συμμετοχή του Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων Γιώργου Σισαμάκη, του μελετητή του έργου καθώς και στελεχών της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η κυκλοφοριακή μελέτη της Παλιάς Πόλης η οποία έχει ολοκληρωθεί και για την οποία αναμένονται οι τελικές εγκρίσεις προκειμένου να ξεκινήσει η σταδιακή εφαρμογή της. Οι προτεινόμενες «έξυπνες» κυκλοφοριακές παρεμβάσεις οι οποίες θα υλοποιηθούν σταδιακά, αναμένεται να διευκολύνουν την κυκλοφορία και να προωθήσουν την βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη.

Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη αφορά το τμήμα της πόλης που βρίσκεται εντός των Ενετικών Τειχών και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων προτάσεις για τον καθορισμό μονόδρομων, οδών διπλής κατεύθυνσης, πεζοδρομήσεων, δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, προτάσεις για τη διαχείριση των θέσεων στάθμευσης και της κυκλοφορίας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς καθώς και προτάσεις για νέες διαμορφώσεις κόμβων και δικτύου ποδηλατοδρόμων. Στόχος της Δημοτικής Αρχής είναι η μελέτη να συνδεθεί αρμονικά με άλλους συναφείς σχεδιασμούς, όπως είναι η δημιουργία δικτύου διαδρομών πεζής μετακίνησης, δίκτυο το οποίο, σε πρώτη φάση, θα ενώνει κομβικά σημεία των συνοικιών με το κέντρο της πόλης.

Τη συζήτηση απασχόλησε επίσης το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και στοχεύει σε ένα προσβάσιμο αστικό χώρο για όλους χωρίς αποκλεισμούς. Το Σχέδιο προβλέπει την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των υπαίθριων κοινόχρηστων χώρων, συμπεριλαμβανομένων των δικτύων πεζής μετακίνησης, των οδεύσεων διαφυγής, χώρων εκτόνωσης, σημείων προσωρινής περίθαλψης και σημείων καταφυγής των πολιτών.

Στη συνάντηση συμμετείχαν τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ηρακλείου Στέλιος Μικράκης, Πελαγία Χαιρέτη, Μανόλης Μανουσάκης, ο Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Σπύρος Δοκιανάκης καθώς και ο μελετητής Απόστολος Πρόϊος.

Κυκλοφοριακή Μελέτη Παλιά Πόλη 3

Οι αλλαγές στο β’ στάδιο της Κυκλοφοριακής Μελέτης

Σε ό,τι αφορά τις προτεινόμενες κομβικής σημασίας μονοδρομήσεις, στο σχεδιασμό με βάση την β’ φάση της αναθεωρημένης Κυκλοφοριακής Μελέτης της Παλιάς Πόλης  προτείνονται τα εξής:

– Μονοδρόμηση του οδικού άξονα Κυρίλλου Λουκάρεως- Αγίου Μηνά- Γιαμαλάκη (μέχρι τη διασταύρωση με την οδό 1878) με φορά κατεύθυνσης προς την παραλιακή. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα υφιστάμενα παραπάνω προβλήματα, σε συνδυασμό με την πρόταση υλοποίησης ποδηλατοδρόμου, προτείνεται η μονοδρόμηση του οδικού άξονα Κυρίλλου Λουκάρεως (από πλατεία Κορνάρου)- Αγίου Μηνά- Γιαμαλάκη μέχρι το ύψος της οδού 1787 με φορά κατεύθυνσης προς την παραλιακή οδό. Η μονοδρόμηση της οδού προτείνεται να γίνει με δημιουργία λωρίδας πλάτους 3-3,20 μ., συνδυαστικά με τη δημιουργία λωρίδας αμφίδρομης κίνησης ποδηλάτων, την επέκταση των πεζοδρομίων και τη δημιουργία εσοχών στάθμευσης όπου είναι εφικτό.

Με την αλλαγή της διατομής λόγω της προτεινόμενης μονοδρόμησης καταργείται ένα μεγάλο μέρος της διαμπερούς κίνησης στο εσωτερικό της ΠΠΗ, αλλάζει ο ρόλος του οδικού άξονα Λουκάρεως- Αγίου Μηνά- Γιαμαλάκη, μειώνονται οι εμπλεκόμενες κινήσεις στους κόμβους και κατά συνέπεια οι ουρές οχημάτων και οι καθυστερήσεις ειδικά στους κόμβους με φωτεινή σηματοδότηση, και συνεπώς αποφορτίζεται σε σημαντικό βαθμό όλη η περιοχή. Ταυτόχρονα δημιουργείται ένας οδικός άξονας που “συνδέεται” καλύτερα πλέον με την οδό Αβέρωφ, δίχως να την αλλάζει και αυτήν, με ενιαία ροή καθόδου από την πλατεία Ελευθερίας προς την παραλιακή.
Με την παραπάνω μονοδρόμηση μειώνεται σημαντικά ο κυκλοφοριακός φόρτος του τμήματος της οδού Έβανς από την πλατεία Κορνάρου μέχρι τη λεωφ. Νικολάου Πλαστήρα, στο ρεύμα ανόδου, το οποίο σήμερα είναι ιδιαίτερα φορτισμένο και δημιουργείται ουρά μεγάλης αναμονής, η οποία ξεκινά από τον σηματοδοτούμενο κόμβο Έβανς- Ν. Πλαστήρα- Πεδιάδος και πολλές φορές φτάνει μέχρι την πλατεία Κορνάρου. Με την προτεινόμενη μονοδρόμηση της Λουκάρεως προς την παραλιακή, ο εξερχόμενος φόρτος από την οδό Έβανς προς τη Νέα Πόρτα θα φορτίζεται μόνο με οχήματα που θα έρχονται από την Αβέρωφ. Έτσι, το επίπεδο εξυπηρέτησης του σηματοδοτούμενου κόμβου Έβανς- Νικ. Πλαστήρα- Πεδιάδος θα βελτιωθεί σημαντικά.

Κατά μήκος του άξονα που προτείνεται για μονοδρόμηση υφίστανται πολλά εμπορικά καταστήματα, καθώς αποτελεί σημαντικό τμήμα του εμπορικού κέντρου της ΠΠΗ. Υπάρχουν πολλά σημεία με πολύ στενά πεζοδρόμια και εμπόδια στη διέλευση των πεζών, ειδικά στο τμήμα της οδού Γιαμαλάκη. Με την πρόταση της μονοδρόμησης θα βελτιωθεί το επίπεδο εξυπηρέτησης των πεζών, καθώς ελευθερώνεται χώρος για την ανάπλαση και διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και επιτυγχάνεται η αισθητική και ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής, προσδίδοντας τον απαραίτητο χώρο στον πεζό και στην ανάπτυξη της εμπορικής κίνησης.Εφαρμόζοντας τη μονοδρόμηση με κατεύθυνση προς την παραλιακή δημιουργείται μια φυσική ροή εκτροπής του φόρτου κυκλοφορίας από το κέντρο προς την παραλιακή, καθώς καλλιεργείται σταδιακά η νοοτροπία για αποφυγή άσκοπης εισόδου με Ι.Χ. στην καρδιά του κέντρου της παλιάς πόλης.

– Πρόταση μονοδρόμησης οδού Καλοκαιρινού (από Αρχ. Μακαρίου μέχρι Αγίου Μηνά).

Παράλληλα με τη μονοδρόμηση του εσωτερικού δακτυλίου, προτείνεται και η μονοδρόμηση της οδού Καλοκαιρινού στο τμήμα που βρίσκεται μεταξύ των οδών Αρχ. Μακαρίου και Αγίου Μηνά με φορά κατεύθυνσης προς την οδό Αρχ. Μακαρίου. Σήμερα από την οδό διέρχεται σημαντικός όγκος λεωφορειακών γραμμών που πραγματοποιούν είσοδο και έξοδο από τη Χανιώπορτα. Με τη μονοδρόμηση της οδού προτείνεται εναλλακτική διαδρομή για τη διεξαγωγή των λεωφορειακών διαδρομών.

Συνεπώς, για την εφαρμογή της μονοδρόμησης της οδού Καλοκαιρινού στο τμήμα μεταξύ των οδών Αρχ. Μακαρίου και Αγ. Μηνά, προτείνεται η υλοποίηση μελέτης σκοπιμότητας, στην οποία θα καταγραφούν αναλυτικά στοιχεία κυκλοφοριακού φόρτου μετά τη μονοδρόμηση του εσωτερικού δακτυλίου, θα γίνει διερεύνηση σε τοπογραφικά υπόβαθρα για την εφικτότητα της εκτέλεσης των στρεφουσών κινήσεων των λεωφορείων και θα προταθεί η αντίστοιχη εναλλακτική διαδρομή των λεωφορειακών γραμμών.

Πού θα τοποθετηθούν οι νέοι κυκλικοί κόμβοι

Οι νέοι κυκλικοί κόμβοι θα γίνουν στα εξής σημεία:

– Κόμβος 1 (Δημοκρατίας, Ανεμογιάννη, Αβέρωφ, Πεδιάδος): Αποτελεί βασική θέση εισόδου στην παλιά πόλη, βρίσκεται στο νότιο άκρο της πλατείας Ελευθερίας, είναι τετρασκελής τύπου σταυρού και η ρύθμιση των κινήσεων γίνεται με κατακόρυφη σήμανση καθορισμού προτεραιότητας.

– Κόμβος 2 (πλ. Κύπρου, Γεωργιάδη, Παπανδρέου, Κνωσού):

Αποτελεί έναν σημαντικό κόμβο πριν την είσοδο στην ΠΠΗ από την Πύλη επί της οδού Έβανς, ο οποίος παρουσιάζει υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους. Αποτελείται από 4 σκέλη με τα εξής χαρακτηριστικά:

– Κόμβος 3 (Δημοκρατίας- Γερωνυμάκη):

Αποτελεί έναν σημαντικό κόμβο με υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους, ο οποίος συνδέει δύο κεντρικές αρτηρίες της πόλης και βρίσκεται παραπλεύρως του πάρκου Γεωργιάδη.

– Κ5: Λεωφόρος Δημοκρατίας- Αναλήψεως- Ανθεμίου

Ο κόμβος Κ5 αποτελεί έναν σημαντικό κόμβο με υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους και βρίσκεται παραπλεύρως του πάρκου Γεωργιάδη και κοντά στην πλατεία Ελευθερίας.

καλοκαιρινου καταστηματα

Καταργείται ο κυκλικός κόμβος στη 18 Άγγλων

Προτείνεται η κατάργηση της κυκλικής πορείας στο ύψος της πλατείας 18 Άγγλων και η δημιουργία κεντρικής νησίδας και διαβάσεων, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η διαμόρφωση εσοχών για τη στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων και των ταξί. Η οδός Ι. Μητσοτάκη θα παραμείνει μονής κυκλοφορίας και θα υπάρχει δυνατότητα αριστερής στρέφουσας κίνησης προς τη Σοφ. Βενιζέλου, ενώ η πιάτσα ταξί οροθετείται αποκλειστικά εντός ορίων της οδού σε ειδικά διαμορφωμένες θέσεις στάθμευσης.
Η κυκλική νησίδα που υφίσταται στην πλατεία 18 Άγγλων θεωρείται ότι δεν εξυπηρετεί την κυκλοφορία των οχημάτων και αντίθετα δημιουργεί συνθήκες συμφόρησης και περιττών μετακινήσεων στην περιοχή, επιβαρύνοντας την κεντρικότερη περιοχή της πόλης με επιπλέον οχήματα, άσκοπες μετακινήσεις, παράνομη στάθμευση, που συνεπάγεται όχληση της περιοχής, περιβαλλοντική και αισθητική.

-Δημιουργία νέου κόμβου στην Πύλη Ιησού και κατάργηση των φαναριών και της αριστερής στροφής από Έβανς προς Πλαστήρα.

 

 

πριν από 1 ώρα
Πολιτισμός

Τι σημαίνει η λέξη «άτμητος»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 ώρες
Πολιτική

Μητσοτάκης: «Η ξαφνική και τόσο άδικη απώλεια της Λένας Σαμαρά μάς συγκλονίζει όλους»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 ώρες
Ελλάδα

Αντώνης Σαμαράς: Πέθανε σε ηλικία 34 ετών η κόρη του πρώην πρωθυπουργού

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Οικονομία

ΑΤΜ: Από Δευτέρα οι αλλαγές στις αναλήψεις μετρητών – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Αγνοείται Τούρκος επιχειρηματίας στο ταξίδι προς τη Μύκονο – Η σχέση του με Ελληνίδα και η εταιρεία σκαφών

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Τεχνολογία

Συνεργασία Apple-Samsung: Ποιο είναι το κρυμμένο μήνυμα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Style

«Έκρηξη» τύχης για 4 ζώδια τις επόμενες εβδομάδες

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Style

Γιατί μας παίρνει ο ύπνος πιο εύκολα στον καναπέ και όχι στο κρεβάτι; Οι επιστήμονες λύνουν το μυστήριο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Κόσμος

Απατεώνες τον έπεισαν να αγοράσει συνδρομές για… 300 χρόνια σε γυμναστήριο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 ώρες
Ελλάδα

Νέο κόλπο στα σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα αλλάζουν τιμή ενώ ψωνίζεις

Διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε επίσης