Τι φέρνει το μέλλον με το brake-by-wire
Το BbW είναι η φυσική μετεξέλιξη του συστήματος πέδησης που για πάνω από έναν αιώνα βασιζόταν σε μηχανικά και υδραυλικά μέσα – και τώρα ετοιμάζεται να γίνει πλήρως ηλεκτρονικό. Τι οφέλη, όμως, θα προσφέρει;
Μπορεί οι τεχνολογικές εξελίξεις να προχωρούν με ιλιγγιώδη ρυθμό, όμως ορισμένες βασικές αρχές της αυτοκίνησης παραμένουν σχεδόν απαράλλακτες εδώ και δεκαετίες. Τα υδραυλικά φρένα, για παράδειγμα, παρουσιάστηκαν στις ΗΠΑ αμέσως μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και από τότε εξελίχθηκαν εντυπωσιακά: καλύτερα υλικά, πιο αποδοτικός σχεδιασμός, συστήματα υποβοήθησης και φυσικά ABS.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη ZF Friedrichshafen -η οποία παρήγαγε πάνω από τρία δισεκατομμύρια εξαρτήματα φρένων μέσα σε μόλις τρία χρόνια- η εποχή των υδραυλικών φρένων οδεύει προς το τέλος της.
Η άνοδος των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, των ηλεκτρικών κινητήριων συνόλων και ο γενικότερος ψηφιακός «διάλογος» μεταξύ των επιμέρους μηχανικών μονάδων οδηγεί, κατά τη ZF, σε μια αναπόφευκτη μετάβαση στο brake-by-wire (BbW).
Η λεγόμενη «στεγνή» τεχνολογία φρεναρίσματος κάνει ήδη την εμφάνισή της τόσο σε ολοκληρωμένα συστήματα όσο και σε υβριδικές διατάξεις που συνδυάζουν BbW και υδραυλικά φρένα, κυρίως για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Στο BbW, η πίεση που απαιτείται για να σφίξουν τα τακάκια πάνω στους δίσκους δεν παράγεται πια μηχανικά μέσω του πεντάλ, αλλά ηλεκτρικά από μοτέρ μέσα σε κάθε δαγκάνα. Ένα ηλεκτρονικό πεντάλ μετρά τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός και στη συνέχεια τα ηλεκτρομηχανικά φρένα ενεργοποιούνται άμεσα.
Η ZF υποστηρίζει ότι αυτά τα συστήματα είναι πιο άμεσα σε δυναμικές καταστάσεις -όπως έντονο φρενάρισμα ενώ το αυτοκίνητο στρίβει- και παράλληλα βελτιώνουν την ανάκτηση ενέργειας στα ηλεκτρικά μοντέλα. Με τα σύγχρονα αυτοκίνητα να γίνονται ολοένα και βαρύτερα, η ταχύτητα με την οποία «χτίζεται» η πίεση στο κύκλωμα πέδησης είναι κρίσιμη, και εκεί το BbW υπερέχει.
Υπάρχουν κι άλλα πλεονεκτήματα: μειωμένη συντήρηση, αφού δεν υπάρχει υγρό φρένων που αλλοιώνεται ή πρέπει να αντικατασταθεί, ούτε κίνδυνος για διαρροές από γηρασμένους κυλίνδρους ή σωληνάκια.
Επίσης, το φαινόμενο του «residual drag torque» -η ελάχιστη αλλά υπαρκτή τριβή των τακακιών πάνω στους δίσκους όταν δεν έχουν αποσυρθεί πλήρως- μειώνεται σχεδόν στο μηδέν. Αυτό το «αόρατο» φρένο που κουβαλούν τα παλιά αυτοκίνητα επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση καυσίμου και, στα EV, την αυτονομία. Επιπλέον, το υγρό φρένων είναι βρώμικο, διαβρωτικό για τα χρώματα και απορροφά υγρασία με τον χρόνο.
Η ZF εξελίσσει δύο λύσεις: πλήρη BbW για επιβατικά αυτοκίνητα και υβριδικά συστήματα για την αγορά των ΗΠΑ, ειδικά για πιο βαριά pick-up και ελαφρά επαγγελματικά. Στις υβριδικές διατάξεις, οι πίσω τροχοί φρενάρουν με EMB, ενώ οι εμπρός λειτουργούν υδραυλικά.
Σε βαρύτερα οχήματα, τα συνηθισμένα ηλεκτρικά χειρόφρενα συχνά δεν έχουν την απαιτούμενη δύναμη για να κρατήσουν με ασφάλεια το όχημα σταθερό. Αντίθετα, τα ηλεκτρομηχανικά φρένα των BbW συστημάτων μπορούν να προσφέρουν αυτή τη δύναμη, ενώ το πίσω EMB αναλαμβάνει διπλό ρόλο: και για κανονικό φρενάρισμα και ως αποτελεσματικό χειρόφρενο.
Πηγή: carandmotor.gr

Δημοφιλή
Χανιά: Ένοχος ο ιδιοκτήτης της κατοικίας στη Λάρισα για τον θάνατο του φοιτητή Νίκου Μπιτσάκη
Και η οικογένεια Σεμερτζίδου είχε κερδίσει σε τυχερά παιχνίδια - Αλλά το... ξέχασε
Θρήνος στην Κρήτη: Σπαρακτικά μηνύματα για τον 19χρονο Ραφαήλ στα social: «Ζήλεψε ο Χάρος»
Ο Κρητικός που παράτησε την πόλη και ζει 40 χρόνια μόνος στο βουνό
Χανιά: Είδε στο καφενείο τον πατέρα του και τον... μαχαίρωσε 50 φορές!
Ισχυρός σεισμός ταρακούνησε την Κρήτη
Κρήτη: Αγοραστής με 1.300.000 ευρώ για το παραθαλάσσιο πρώην ξενοδοχείο που στέγαζε τον...ΕΟΜΜΕΧ!
Έπεσε στο οδόστρωμα το λάδι της χρονιάς! Πάνω από 40 κιλά ελαιόλαδο κλαίει παραγωγός - Δείτε εικόνες
ΟΠΕΚΕΠΕ: Ξεκινά σήμερα το απόγευμα η πληρωμή των επιδοτήσεων - Τι είπε ο υφυπ. Αγροτικής Ανάπτυξης