Τι παροχές μπορούν να προσφέρουν οι ΟΤΑ και σε ποιους εργαζόμενους
Με την υποστελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών να μαστίζει εδώ και πολλά χρόνια τις ορεινές περιοχές της Κρήτης,(όπως συνολικά της χώρας) αιρετοί και τοπικές κοινωνίες βλέπουν μια «αχτίδα φωτός» μέσα από τα ειδικά κίνητρα-«ανάσα» από τους δήμους προς τους εργαζόμενους…
Τα κίνητρα αφορούν σε ειδικές παροχές σίτισης, διαμονής, ακόμα και οικονομικής ενίσχυσης που μπορούν να θεσπίζουν με αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων οι ορεινοί δήμοι, όχι μόνο σε δικούς τους εργαζομένους αλλά και σε μια ευρύτερη γκάμα εργαζομένων, όπως γιατροί, νοσηλευτές, αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, σώματα ασφαλείας κτλ.
Η υποστελέχωση των υπηρεσιών σε ορεινές περιοχές της ενδοχώρας κι εδώ στο νησί μας, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι πολλοί που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι και προσλαμβάνονται μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ ζητούν τη μετάθεσή τους στον τόπο συμφερόντων τους μετά τη διετή υποχρεωτική δόκιμη απασχόλησή τους, αφήνοντας εκ νέου κενές τις θέσεις που προκηρύχθηκαν μέχρι τον επόμενο διαγωνισμό!
Τοι πρόβλημα είναι οξύ σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες, όπως βεβαίως και στους ίδιους τους δήμους που προσπαθούν είτε μέσω προγραμματικών συμβάσεων είτε μέσω εξωτερικών συνεργασιών να αγοράσουν ουσιαστικά υπηρεσίες, κάτι βεβαίως που έχει έντονα αρνητικό αποτύπωμα στα οικονομικά των ΟΤΑ.
Εγκύκλιος που εκδόθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εσωτερικών παρέχει σημαντικές διευκρινήσεις ως προς την παροχή κινήτρων σε εργαζομένους που υπηρετούν σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές επιχειρώντας να αντιμετωπίσει ένα διαχρονικό πρόβλημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: τη δυσκολία προσέλκυσης και διατήρησης προσωπικού σε περιοχές με αυξημένες κοινωνικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες.
Η εγκύκλιος ισοδυναμεί ουσιαστικά με μια αναλυτική εξειδίκευση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, αποσαφηνίζοντας κρίσιμες παραμέτρους: Όπως π.χ το ποιοι εργαζόμενοι μπορούν να επωφεληθούν από παροχές όπως η δωρεάν σίτιση και η κάλυψη εξόδων διαμονής, αλλά και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορούν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να προχωρήσουν στη χορήγησή τους.
Δικαίωμα παροχής των συγκεκριμένων κινήτρων έχουν οι ορεινοί δήμοι, οι νησιωτικοί δήμοι, καθώς και δήμοι με πληθυσμό έως 30.000 κατοίκους, εφόσον τουλάχιστον το 50% των δημοτικών τους κοινοτήτων χαρακτηρίζονται ως ορεινές, σύμφωνα με το επίσημο μητρώο της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και τα νομικά πρόσωπα των δήμων αυτών, καθώς και οι ΟΤΑ β’ βαθμού στην εδαφική περιφέρεια των οποίων ανήκουν. Σημειωτέον, ο υπολογισμός του πληθυσμού βασίζεται αποκλειστικά στα στοιχεία μόνιμου πληθυσμού της τελευταίας απογραφής.

Η εγκύκλιος για τις παροχές ορεινών δήμων σε εργαζομένους
Σύμφωνα με την εγκύκλιο που εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών:
«1. Οι ορεινοί δήμοι του άρθρου 1 του ν. 3852/2010, οι δήμοι με πληθυσμό έως 30.000 κατοίκους, των οποίων τουλάχιστον το 50% των δημοτικών κοινοτήτων χαρακτηρίζονται ως ορεινές στο Μητρώο Δήμων, Κοινοτήτων και Οικισμών της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι νησιωτικοί δήμοι, τα νομικά πρόσωπα αυτών, καθώς και οι Ο.Τ.Α. β` βαθμού στην εδαφική περιφέρεια των οποίων ανήκουν οι προαναφερόμενοι δήμοι, μπορούν να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής:
α) στους υπάλληλους τους, μονίμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δίκαιου, ορίστου ή ορισμένου χρόνου,
β) στο παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των κέντρων υγείας και των δημόσιων νοσοκομείων, στο προσωπικό του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.),
γ) στο ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και του Πυροσβεστικού Σώματος και
δ) στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), οι οποίοι παρέχουν υπηρεσία στις περιοχές δικαιοδοσίας τους.
Η παροχή του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να χορηγείται και σε υπαλλήλους που αποσπώνται στους δήμους αυτούς για τη στελέχωση των Υπηρεσιών τους. Ο υπολογισμός του πληθυσμού γίνεται σύμφωνα με τα στοιχεία μόνιμου πληθυσμού της τελευταίας απογραφής.
Η παροχή του πρώτου εδαφίου επιτρέπεται να καταβάλλεται σε είδος και με τη μορφή χρηματικού επιδόματος προς κάλυψη της σχετικής δαπάνης των δικαιούχων.
Με την απόφαση του οικείου δημοτικού, περιφερειακού ή Διοικητικού Συμβουλίου της παρ. 2, εξειδικεύεται ο τρόπος παροχής της σίτισης και του καταλύματος διαμονής
και καθορίζεται το ύψος του χρηματικού επιδόματος. Το συνολικό ύψος της παροχής, σε είδος και σε χρήμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τη δαπάνη των δικαιούχων.».
Για τις συγκεκριμένες παροχές λαμβάνεται απόφαση από το οικείο Δημοτικό ή Διοικητικό Συμβούλιο, με την οποία εξειδικεύονται οι κατά περίπτωση παροχές και το
χρονικό διάστημα ισχύος αυτών, κατόπιν βεβαίωσης της ύπαρξης ανάλογων πόρων από την οικονομική υπηρεσία του Ο.Τ.Α. Συνεπώς, η έγκριση καταβολής κινήτρου στους ανωτέρω δικαιούχους εναπόκειται αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του οικείου ΟΤΑ, στο πλαίσιο και των οικονομικών του δυνατοτήτων. Ειδικά ως προς το τελευταίο, διευκρινίζεται επιπροσθέτως, ότι δεδομένης της δυνητικότητας της παροχής, δύνανται οι οικείοι ΟΤΑ να εξειδικεύουν περαιτέρω τα κριτήρια που θέτουν για την επιλογή των δικαιούχων, προκειμένου να γίνεται ορθολογικότερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων τους.

Η μορφή των παροχών από τους ΟΤΑ στους εργαζομένους
Οι Ο.Τ.Α. μπορούν να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής, είτε σε είδος είτε με τη μορφή χρηματικού επιδόματος, αποκλειστικά για την κάλυψη πραγματικών δαπανών των δικαιούχων. Το συνολικό ύψος της παροχής δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το πραγματικό κόστος που βαρύνει τον εργαζόμενο.
Η έγκριση και εξειδίκευση των παροχών γίνεται με απόφαση του αρμόδιου συλλογικού οργάνου (Δημοτικού, Περιφερειακού ή Διοικητικού Συμβουλίου), κατόπιν βεβαίωσης ύπαρξης επαρκών πιστώσεων από την οικονομική υπηρεσία.
Τα α χρηματικά επιδόματα σίτισης και στέγασης δεν υπόκεινται σε ασφαλιστικές κρατήσεις υπέρ e-ΕΦΚΑ ή ΤΕΚΑ, καθώς δεν αποτελούν τακτικές αποδοχές. Ωστόσο, για τους μετόχους του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων προβλέπεται κράτηση 2% υπέρ ΜΤΠΥ.
Όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο του ΥΠΕΣ, οι πληρωμές πρέπει να διενεργούνται αποκλειστικά μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής (ΕΑΠ). Τυχόν πληρωμές εκτός ΕΑΠ θεωρούνται μη νόμιμες και επισύρουν σοβαρές πειθαρχικές και οικονομικές κυρώσεις τόσο για τα φυσικά πρόσωπα όσο και για τους ίδιους τους Ο.Τ.Α.

Δημοφιλή
Σοβαρό τροχαίο στον ΒΟΑΚ: Εκτοξεύτηκε από το αυτοκίνητο ο κινητήρας - Οικογένεια με παιδί επέβαινε στο όχημα (φωτογραφίες)
Γαμήλιες χαρές στον ΣΥΡΙΖΑ - Με ποια βουλευτή παντρεύεται ο Γιάννης Ραγκούσης
Ματωμένα Χριστούγεννα: Νεκρός 20χρονος σε τροχαίο δυστύχημα
Συνέβη και αυτό στην Κρήτη: Κατάστημα κερνούσε ... ρακές σε οδηγούς που είχαν κολλήσει στην κίνηση - Δείτε βίντεο
Θρίλερ με την εξαφάνιση του 33χρονου γιατρού: «Περιμένουμε σήμερα να μάθουμε αν είναι ζωντανός» λέει ο πατέρας του
Σοβαρό επεισόδιο μεταξύ ζευγαριού στο Ηράκλειο – Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ.
Όταν ο πασίγνωστος αγροτοσυνδικαλιστής έδινε συνεντεύξεις ως... «πολυεκατομμυριούχος»
Από το μηδέν οι έρευνες για τον εντοπισμό του Αλέξη Τσικόπουλου: «Δεν ήταν αυτός στο βίντεο» λέει ο πατέρας του
Βγήκε από το νοσοκομείο ο Λευτέρης Πανταζής: «Μόνο η κόρη μου ήταν δίπλα μου»