Ηράκλειο: 19oC

Αύξηση 1,59% τον Μάρτιο στις τιμές των σούπερ μάρκετ

04.04.2025, 23:06

Αυξήσεις ύψους 1,59% σημειώθηκαν τον Μάρτιο στις τιμές των σούπερ μάρκετ. Τι παρουσιάζει ο δείκτης εξέλιξης τιμών το τελευταίο δωδεκάμηνο.

Αύξηση 1,59% στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Μάρτιο σε σχέση με τον Μάρτιο του 2024, διαπιστώνει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Αναλυτικά, από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προέκυψε ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του +1,59% τον Μάρτιο 2025 σε σχέση με τον Μάρτιο 2024.

Συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Απρίλιος 2024-Μάρτιος 2025) καταγράφει μείωση -0,27%, ενώ το Α’ τρίμηνο 2025 καταγράφει αύξηση +0,76%.

Σημειώνεται ότι οι τιμές του Μαρτίου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Φεβρουάριο 2025 καταγράφονται μειωμένες κατά -0,19%.

Η αυξητική τάση που καταγράφεται τον Μάρτιο 2025 σε σχέση με τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους, παρά τη μείωση του σχετικού δείκτη οφείλεται στη χαμηλή βάση σύγκρισης του προηούμενου έτους.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,66%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: –3,65%
  • Τρόφιμα παντοπωλείου: -2,58%
  • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,99%
  • Έτοιμα γεύματα: -0,31%

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

  • Μεγαλύτερες αυξήσεις στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες:
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +12,20%
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +6,96%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,99%
  • Είδη πρωινού και ροφήματα: +5,77%
  • Φρέσκα κρέατα: +5,67%

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα θαλασσινά, είναι αποτέλεσμα της προφοράς και της ζήτησης, με την αλίευση ανοιχτής θαλάσσης και τις ιχθυοκαλλιέργειες να επαρκούν οριακά για την κάλυψη της ζήτησης. Σε σχέση με τα φρέσκα κρέατα πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη λόγω της μείωσης στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, στις τροφές για κατοικίδια και στα τρόφιμα παντοπωλείου λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 5 κατέγραψαν μείωση, οι 16 αύξηση και δύο ήταν αμετάβλητες. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δωδεκάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής-τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν αύξηση από τα μέσα του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι εντονότερη.

Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Τον Μάρτιο μπαίνει σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

•Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

•Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

•Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Πηγή: ot.gr

πριν από 17 λεπτά
Style

Συνταγή για μακαρονοσαλάτα με σολομό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 47 λεπτά
Υγεία

Αυτή η συνήθεια βοηθά στην απώλεια βάρους μετά τα 50

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Κόσμος

Έκρηξη σε εργοστάσιο στο Τενεσί: «Δεν υπάρχουν επιζώντες», ανακοίνωσε η αστυνομία

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Style

Καταγγελία σε βάρος γνωστής Ελληνίδας influencer – Δεν επιστρέφει ρούχα αξίας 2.500 ευρώ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Υγεία

Καρκίνος παχέος εντέρου: Τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Κρήτη

Χανιά: Στο «σκοτάδι» παραμένουν οι κάτοικοι στον Γαλατά – Χωρίς ρεύμα στους δρόμους

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Ελλάδα

Σοκαριστική μαρτυρία 14χρονου που έπεσε θύμα bullying στο σχολείο – «Ήταν 7 άτομα κι εγώ μόνος μου» (Βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Ταξίδια

Οι νέοι κανόνες που ισχύουν για τα ταξίδια από αύριο Κυριακή 12/10

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Κρήτη

Κρήτη: Συνελήφθη 32χρονος ως ο διακινητής των 13 μεταναστών που εντοπίστηκαν νότια της Γαύδου

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 1 ώρα
Ελλάδα

Κλήρωση ΛΟΤΤΟ 2665: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →