«Εγώ δεν είχα ιδέα από την Κρήτη»
«Αυτό το οποίο χτιζόταν μέσα στις σχολικές αίθουσες στα Βορίζια, μπορούσε εύκολα να ακυρωθεί στο σπίτι», λέει, μεταξύ άλλων, η Ιωάννα Μαλέσκου για την εμπειρία που είχε αποκομίσει όταν εργάστηκε ως δασκάλα στο χωριό της Κρήτης, το οποίο βάφτηκε στο αίμα.
Η Ιωάννα Μαλέσκου, μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Άνω Κάτω» του Open αργά χθες (05.11.2025) το βράδυ, για τα Βορίζια, το χωριό της Κρήτης, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο μίας φονικής βεντέτας περιέγραψε με λόγια συγκινητικά όσα έζησε, τους ανθρώπους και τη δύσκολη καθημερινότητα εκεί.
Αρχικά, η Ιωάννα Μαλέσκου αναφέρθηκε στην πρώτη εικόνα που αντίκρισε μετά τον διορισμό της: «Το βασικό για μένα ήταν ότι ήταν η πρώτη φορά. Η πρώτη επαφή που είχα με την Κρήτη ήταν στο χωριό αυτό, στο Δημοτικό σχολείο. Ήταν η πρώτη μου χρονιά που δίδαξα σαν δασκάλα. Εγώ δεν είχα ιδέα από την Κρήτη. Είναι ένα χωριό το οποίο έχει ζωντάνια, έχει πολλά νέα παιδιά, πολλά παιδιά, κάνουν πολλά παιδιά, οικογένειες. Κυρίως όμως έχει αυτό τον νέο κόσμο που βλέπετε… Είναι ευγενές σαν εικόνα και σαν συναίσθημα».
Και πρόσθεσε: «Όταν είσαι ξένος, δεν μπορείς να αντιληφθείς τον τρόπο ζωής. Αν θέλετε την κουλτούρα, τις αρχές, τον αξιακό κώδικα, τους άγραφους κανόνες… όσο ψήνεσαι με τις συνθήκες και συναναστρέφεσαι με τον κόσμο, το καταλαβαίνεις. Το πρώτο πράγμα που εντόπισα ήταν ότι υπήρχε μια δυσπιστία… Αν δεν είσαι από το μέρος αυτό, αν δεν μιλάς και την ντοπιολαλιά, κάπως σε βάζουν σε απόσταση μέχρι να κερδίσεις το σεβασμό».
Σύνοψη άρθρου
- Η Ιωάννα Μαλέσκου περιγράφει την πρώτη της εμπειρία ως δασκάλα στο χωριό Βορίζια της Κρήτης, όπου αντιμετώπισε την τοπική κουλτούρα και τις προκλήσεις της καθημερινότητας.
- Παρουσίασε τις δυσκολίες που συνάντησε ως ξένη στο χωριό, αναφέροντας την αρχική δυσπιστία των κατοίκων προς αυτήν και την προσπάθειά της να ενσωματωθεί.
- Τόνισε τη σημασία της παιδείας και της καλλιέργειας, παρά τις αντίξοες συνθήκες και την παραβατική συμπεριφορά που συναντά σε όλες τις ηλικίες.
- Εξέφρασε την απογοήτευση της για το πώς οι προσπάθειες που γίνονται μέσα στις σχολικές αίθουσες μπορούν να ακυρωθούν από τις επιρροές στο σπίτι.
