Πού τοποθετούνται οι «έξυπνες» κάμερες
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για 2.000 «έξυπνες» κάμερες – ακόμα και με τεχνητή νοημοσύνη – σε βασικούς άξονες της Αττικής και της Θεσσαλονίκης πρόκειται να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση.
Οι νέες κάμερες θα εντοπίζουν αυτόματα παραβάσεις – όπως χρήση κινητού στο τιμόνι, μη χρήση ζώνης ή κράνους, κίνηση/στάση σε λεωφορειολωρίδες και υπέρβαση ταχύτητας – και θα αποστέλλουν ηλεκτρονικές κλήσεις απευθείας στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Πού τοποθετούνται οι «έξυπνες» κάμερες
Οι πρώτες κάμερες εγκαθίστανται σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, με βάση τον κυκλοφοριακό φόρτο και τα στατιστικά ατυχημάτων.
Στην Αθήνα, οι δοκιμαστικές τοποθετήσεις γίνονται στις εξής διασταυρώσεις:
Πανεπιστημίου & Βασ. Σοφίας
Μεσογείων & Χαλανδρίου
Μαραθώνος & Φλέμινγκ
Συγγρού & Μ. Αλεξάνδρου
Συγγρού & Εφέσσου
Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
Ακόμα, στη Θεσσαλονίκη, οι κάμερες τοποθετούνται στη Λεωφόρο Μ. Αλεξάνδρου — μεταξύ Φιλίππου Νίκολου και Κοσμά Αιτωλού — καθώς και στο ύψος του Κήπου της Μνήμης.
Η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη τοποθετήσει τις πρώτες κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, στο ύψος του Αλίμου, ενώ προγραμματίζεται η εγκατάσταση συνολικά 388 τέτοιων καμερών έως το 2026.
Παράλληλα, 10 ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΣΥ διαθέτουν δοκιμαστικές κάμερες που καταγράφουν παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες και παράνομη στάθμευση, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που προβλέπει την τοποθέτηση 500 συστημάτων καταγραφής μέχρι το 2026.
Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου
Επισημαίνεται ότι τ νομοσχέδιο με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας» εισάγει ένα ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης παραβάσεων ΚΟΚ, προβλέπει ψηφιακή επίδοση κλήσεων και τη σύσταση Επιχειρησιακού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας. Επιπλέον, δημιουργείται Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας για την παρακολούθηση των δεικτών ατυχημάτων. Τα έσοδα από τα πρόστιμα θα επανεπενδύονται σε έργα οδικής ασφάλειας.
Το σύστημα θα είναι διασυνδεδεμένο με την ΑΑΔΕ, το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕΠ) και την ΕΛ.ΑΣ., επιτρέποντας στους πολίτες να υποβάλλουν ενστάσεις ηλεκτρονικά ή να επικοινωνούν με τις Αρχές μέσω τηλεδιάσκεψης. Η διαδικασία θα περιλαμβάνει αυτόματη καταγραφή παράβασης, ηλεκτρονική έκδοση κλήσης, ψηφιακή πληρωμή και ενημέρωση για ποινές και βαθμούς στο point system (ΣΕΣΟ). Σε παραβάσεις που προβλέπεται αφαίρεση άδειας οδήγησης, αυτή θα γίνεται αυτόματα και ηλεκτρονικά.
Η προμήθεια για τις κάμερες θα γίνει μέσω σύμβασης 11 ετών, αξίας 93,8 εκατομμυρίων ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από τα βεβαιωμένα πρόστιμα και άλλες νόμιμες πηγές. Το σχέδιο προβλέπει 2.000 σταθερές κάμερες για παραβιάσεις όπως κόκκινο φανάρι, ταχύτητα ή λεωφορειολωρίδα και 500 κινητές κάμερες σε οχήματα και λεωφορεία για καταγραφή πινακίδων σε πραγματικό χρόνο. Η πλήρης υλοποίηση και λειτουργία του συστήματος σε όλη τη χώρα αναμένεται εντός του 2026.
Οι νέες «έξυπνες» κάμερες διαθέτουν λογισμικό που αναγνωρίζει με ακρίβεια τη χρήση κινητού τηλεφώνου, είτε για ομιλία είτε για περιήγηση στο διαδίκτυο, καθώς και την απουσία ζώνης ή κράνους. Καταγράφουν φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, αναγνωρίζοντας το όχημα, το χρώμα, τον τύπο και τη στάση του οδηγού. Για τις παραβάσεις που επιφέρουν διοικητικά πρόστιμα, το σύστημα αποστέλλει αυτόματα τη βεβαίωση, ενώ σε πιο σοβαρές περιπτώσεις – όπως χρήση κινητού – πραγματοποιείται ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.
Πώς θα βεβαιώνεται το πρόστιμο
Οι οδηγοί που εντοπίζονται να παραβαίνουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), θα λαμβάνουν ειδοποίηση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ή την Τροχαία Αττικής με το μήνυμα: «Ελέγχεστε για παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
Η βεβαίωση θα αποστέλλεται στη θυρίδα του gov.gr, ενώ το σύστημα θα ενημερώνει το point system και θα αποθηκεύει την παράβαση στο ηλεκτρονικό μητρώο του οδηγού. Αν η παράβαση έχει καταγραφεί από ηλεκτρονική συσκευή, σύμφωνα με το άρθρο 104 του ΚΟΚ, το πρόστιμο επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα ένστασης, υπό την προϋπόθεση ότι θα κατονομαστεί ο πραγματικός οδηγός.
Ολοκληρωμένο δίκτυο με 3.000 κάμερες έως το 2026
Το νέο ψηφιακό σύστημα οδικής ασφάλειας θα είναι πλήρως λειτουργικό έως το πρώτο τρίμηνο του 2026. Με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, θα εντοπίζει τις παραβάσεις και θα τις βεβαιώνει αυτόματα, αποστέλλοντας SMS στους οδηγούς και τη φωτογραφία της παράβασης στη θυρίδα τους στο gov.gr.
Οι 2.000 νέες κάμερες θα συνδεθούν με τις 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής (για παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη) και τις 500 που θα τοποθετηθούν σε λεωφορεία και τραμ. Ήδη λειτουργούν δοκιμαστικά έξι κάμερες στην Αθήνα και δύο στη Θεσσαλονίκη, ενώ η Περιφέρεια έχει ενεργοποιήσει τις πρώτες δύο στη Λεωφόρο Ποσειδώνος.
Στις αρχές του νέου έτους αναμένεται η ολοκλήρωση της προμήθειας, της διασύνδεσης και της πλήρους λειτουργίας του συστήματος. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θεωρείται μία από τις πιο ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα τα τελευταία χρόνια. Στόχος της είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς μέσα από την τεχνολογία και την αυτόματη εποπτεία.Το έργο υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη και λειτουργεί συμπληρωματικά με τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο με κλιμακωτά πρόστιμα και αυστηρότερες ποινές για υποτροπές.
Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πληροφοριακό σύστημα και των προμηθειών, το έργο θα αναπτυχθεί πανελλαδικά. Έτσι, μέχρι το 2026, η χώρα θα διαθέτει πάνω από 3.000 κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη, συνδεδεμένες σε ένα ενιαίο δίκτυο οδικής ασφάλειας. Στόχος είναι η άμεση μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, η αλλαγή της κουλτούρας οδήγησης και η βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς των Ελλήνων οδηγών μέσα από την τεχνολογία και τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο.
Πηγή: ieidiseis.gr
Σύνοψη άρθρου
- Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχεδιάζει την τοποθέτηση 2.000 «έξυπνων» καμερών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
- Οι κάμερες θα εντοπίζουν παραβάσεις όπως η χρήση κινητού, μη χρήση ζώνης ή κράνους, και θα αποστέλλουν ηλεκτρονικές κλήσεις στους οδηγούς.
- Η πλήρης υλοποίηση του συστήματος αναμένεται το 2026, με ένα δίκτυο 3.000 καμερών στην Ελλάδα, που θα διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τις παραβάσεις.
- Το σχέδιο περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης παραβάσεων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και τη διασύνδεση με άλλους φορείς για την άμεση ειδοποίηση των οδηγών.
Δημοφιλή
Κατ’ οίκον περιορισμός 13,5 ετών για τον Γιάννη Ξυδάκη – Ένοχος για απόπειρα ανθρωποκτονίας
Τραγωδία στην Κρήτη: Νεκρός 47χρονος σε φρικτό τροχαίο στην Κάντανο
Χανιά: Βαρύ πένθος για τον τραγικό θάνατο γνωστού επιχειρηματία που πέθανε σε δυστύχημα
Γνωστός ηθοποιός παντρεύτηκε με πολιτικό γάμο τη σύντροφό του
Δημήτρης Αλεξάνδρου: «Σφόδρα ενοχλημένος» με την εμφάνιση της Ιωάννας Τούνη με το νέο σύντροφό της και τον γιο τους αγκαλιά
Θλίψη στα Χανιά: Πέθανε αγαπητός γιατρός και πρώην Διευθυντής ΕΣΥ
Θλίψη για γνωστό έμπορο του Ηρακλείου
Στα Χανιά προσγειώθηκε το πρωί της Δευτέρας (13/10) το «Air Force»
Κρήτη: Έφυγε από την ζωή αστυνομικός