Ηράκλειο: 23oC

Generation X: Η «σιωπηλή δύναμη» πίσω από την κατανάλωση στην Ελλάδα

30.09.2025, 10:51

Οι Έλληνες καταναλωτές αυτής της γενιάς ευθύνονται για περίπου το 25% της συνολικής κατανάλωσης

Η Γενιά Χ, όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1965 και 1980, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς κατανάλωσης παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της NielsenIQ (NIQ) σε συνεργασία με το World Data Lab (WDL).

Η έκθεση με τίτλο «The XFactor: Πώς η Γενιά Χ οδηγεί αθόρυβα τρισεκατομμύρια σε καταναλωτικές δαπάνες» αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αυτής της γενιάς ευθύνονται για περίπου το 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο (24%). Σε διεθνές επίπεδο, η Γενιά Χ διαχειρίζεται αγοραστική δύναμη 15,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδόν διπλάσια από τη συνολική κατανάλωση της Κίνας, με την ετήσια δαπάνη τους να προβλέπεται ότι θα φτάσει τα 23 τρισεκατομμύρια έως το 2035.

Οι καταναλωτικές τάσεις της Γενιάς Χ στην Ελλάδα

Την επόμενη πενταετία, οι δαπάνες της Γενιάς Χ στη χώρα μας αναμένεται να αυξηθούν σε τρεις βασικούς τομείς:

  • Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά
  • Προϊόντα ομορφιάς
  • Αλκοολούχα ποτά

Σύμφωνα με τον Βάιο Δημοράγκα, διευθύνοντα σύμβουλο της NIQ για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, «η Γενιά Χ στην Ελλάδα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην καταναλωτική οικονομία. Πολλοί εξισορροπούν τις ανάγκες των παιδιών και των ηλικιωμένων γονιών τους, ενώ συνεχίζουν να δαπανούν τόσο σε βασικά όσο και σε lifestyle προϊόντα».

Αντίστοιχα, ο Wolfgang Fengler, συνιδρυτής και CEO του World Data lab, υπογράμμισε ότι η συγκεκριμένη γενιά λειτουργεί ως «CFO τριών γενιών, της δικής τους, των παιδιών τους και των γονιών τους, διαχειριζόμενη τρισεκατομμύρια σε δαπάνες».

Στάση απέναντι στις μάρκες και στα οικονομικά

Η έρευνα καταγράφει χαμηλή πίστη σε μεγάλα brands:

  • Μόνο το 30% των Ελλήνων καταναλωτών (συμπεριλαμβανομένης της Γενιάς Χ) δηλώνει ότι προτιμά γνωστές μάρκες.
  • Το 40% αγοράζει απλώς αυτό που χρειάζεται, χωρίς έμφαση στη μάρκα.
  • Το 17% επιλέγει μικρότερα brands, ποσοστό υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο (13%).

Στα οικονομικά τους, οι Έλληνες της Γενιάς Χ εμφανίζονται ιδιαίτερα συντηρητικοί:

  • Το 66% δηλώνει ότι διαθέτει χρήματα μόνο για τα βασικά (έναντι 46% παγκοσμίως).
  • Μόνο το 3% αισθάνεται ότι μπορεί να ξοδεύει ελεύθερα (11% παγκοσμίως).
  • Είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν premium προϊόντα σε σχέση με άλλες γενιές.

Τεχνολογία και ψηφιακή ιδιωτικότητα

Η Γενιά Χ στην Ελλάδα είναι πιο επιφυλακτική απέναντι στην τεχνολογία συγκριτικά με την υπόλοιπη ΕΕ:

  • Μόνο το 13% χρησιμοποιεί «έξυπνες» συσκευές για αυτόματες παραγγελίες (35% παγκοσμίως).
  • Το 20% κάνει χρήση wearables για παρακολούθηση της συμπεριφοράς του (38% παγκοσμίως).
  • Το 59% αποφεύγει να μοιράζεται προσωπικά δεδομένα online, λόγω ανησυχιών για την ιδιωτικότητα.

Παρά την επιφυλακτικότητα, η γενιά αυτή αποτελεί σημαντική ευκαιρία για τις εταιρείες τεχνολογίας και διαρκών αγαθών, με προϋπόθεση την έμφαση στην αξιοπιστία, τη διαφάνεια και την προστασία δεδομένων.

Το συμπέρασμα

Όπως επισημαίνει ο κ. Δημοράγκας, «παρά τη θετική μακροοικονομική πορεία της Ελλάδας, οι καταναλωτές της Γενιάς Χ παραμένουν προσεκτικοί και στρατηγικοί. Επηρεάζουν τις αγορές πολλών γενεών και είναι ενεργοί στο omnichannel εμπόριο. Η πίστη τους δεν κερδίζεται εύκολα, απαιτεί συνέπεια, εμπιστοσύνη και απτή αξία».

Η Γενιά Χ μπορεί να μην κάνει «θόρυβο», αλλά αποδεικνύεται η πιο σταθερή δύναμη στην κατανάλωση, με επιρροή που ξεπερνά τα σύνορα μιας μόνο γενιάς.

Πηγή Ertnews.gr

Σύνοψη άρθρου

  • Η Γενιά Χ στην Ελλάδα ευθύνεται για το 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, ελαφρώς πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
  • Οι δαπάνες της Γενιάς Χ αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά σε τρόφιμα, προϊόντα ομορφιάς και αλκοολούχα ποτά τα επόμενα χρόνια.
  • Η πίστη σε μεγάλα brands είναι χαμηλή, με το 40% να αγοράζει μόνο ό,τι χρειάζεται χωρίς έμφαση στη μάρκα.
  • Η Γενιά Χ δείχνει επιφυλακτικότητα απέναντι στην τεχνολογία και προστατεύει τα προσωπικά της δεδομένα online.
πριν από 3 λεπτά
Κόσμος

Τελεσίγραφο Τραμπ σε Χαμάς: «Μέχρι 4 μέρες για να απαντήσετε. Αλλιώς το Ισραήλ θα κάνει ό,τι πρέπει»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 λεπτά
Οικονομία

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ανατροπή με τις πληρωμές των αγροτών – Δεν πρόκειται να καταβληθούν στα μέσα Οκτωβρίου

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 5 λεπτά
Κόσμος

Όχημα γλίτωσε την κλήση γιατί… δεν είχε οδηγό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 9 λεπτά
Ελλάδα

Η Ελλάδα πληρώνει ακριβά την κλιματική αλλαγή

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 11 λεπτά
Καιρός

Καιρός: Προειδοποιούν για έντονα φαινόμενα τρεις μετεωρολόγοι

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 14 λεπτά
Ελλάδα

Εγκρίθηκαν οι πρώτες 20.000 προσλήψεις για το 2026

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 19 λεπτά
Ελλάδα

Γιάννης Ξανθούλης για Μαρινέλλα: «Δυστυχώς δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Ελλάδα

Αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες στο κέντρο της Τρίπολης

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 29 λεπτά
Πολιτική

Σωκράτης Φάμελλος: «Ανάγκη συνεργασίας των προοδευτικών δυνάμεων για την ανατροπή της κυβέρνησης Μητσοτάκη»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 29 λεπτά
Ηράκλειο

Κρήτη: Πως αλλάζει ο χάρτης των έργων μετά το μεγάλο deal στον κατασκευαστικό τομέα

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →