Τι έδειξε επιστημονική έρευνα
Η έρευνα που δημοσιεύθηκε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα στο περιοδικό Nature Food, αξιολόγησε τα δεδομένα υγείας σχεδόν μισού εκατομμυρίου κατοίκων της Βρετανίας, των οποίων οι διατροφικές συνήθειες έχουν καταγραφεί στο πλαίσιο της μελέτης UK biobank.
Οι ερευνητές ομαδοποίησαν 467.354 συμμετέχοντες με βάση τις διατροφικές τους συνήθειες και παρατήρησαν πώς αυτές μεταβλήθηκαν με την πάροδο του χρόνου.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες είτε ως μέτριοι και ανθυγιεινοί καταναλωτές, είτε ως άτομα που πρόσεχαν γενικά τη διατροφή τους είτε σε άτομα των οποίων η διατροφή αντιστοιχούσε σε αυτό που οι ερευνητές ονόμασαν «δίαιτα μακροζωίας».
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ο πληθυσμός του Ηνωμένου Βασιλείου έχει προσδόκιμο ζωής κατά τη γέννηση περίπου 84 έτη για τις γυναίκες και 80 έτη για τους άνδρες.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν και άλλους παράγοντες που συμβάλλουν στο προσδόκιμο ζωής, όπως το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ και η σωματική δραστηριότητα, η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι άνθρωποι ηλικίας 40 ετών που άλλαξαν τη διατροφή τους σε μια πιο υγιεινή, και τήρησαν αυτό το πρόγραμμα, κέρδισαν έως και 10 χρόνια στο προσδόκιμο ζωής.
«Χρησιμοποιώντας δεδομένα παρατήρησης μιας ομάδας ατόμων με κοινά χαρακτηριστικά από τη βρετανική βιοτράπεζα, δείχνουμε ότι η διαρκής αλλαγή της διατροφής από τα ανθυγιεινά διατροφικά πρότυπα στις διατροφικές συστάσεις των ειδικών συνδέεται με κέρδος 8,9 και 8,6 ετών στο προσδόκιμο ζωής για 40χρονους άνδρες και γυναίκες, αντίστοιχα», έγραψαν οι επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και εκείνοι από το Πανεπιστήμιο του Μπέργκεν στη Νορβηγία.
«Στον ίδιο πληθυσμό, η αλλαγή της διατροφής από ανθυγιεινά σε διατροφικά πρότυπα που σχετίζονται με τη μακροζωία συνδέεται με κέρδος 10,8 και 10,4 ετών στο προσδόκιμο ζωής σε άνδρες και γυναίκες, αντίστοιχα», προσέθεσαν.
Οι ερευνητές τόνισαν ότι μεγαλύτερα κέρδη στο προσδόκιμο ζωής είχαν όσοι άλλαξαν τη διατροφή τους και κατανάλωναν περισσότερα δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς και φρούτα και λιγότερα ζαχαρούχα ποτά και επεξεργασμένα κρέατα.
Εκείνοι που αρχικά ακολουθούσαν μια μέση διατροφή και αργότερα άλλαξαν σε πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες βρέθηκε ότι είχαν μικρότερα κέρδη στο προσδόκιμο ζωής.
«Όσο μεγαλύτερες είναι οι αλλαγές που γίνονται προς πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες, τόσο μεγαλύτερα είναι τα αναμενόμενα κέρδη στο προσδόκιμο ζωής», εξήγησαν οι ερευνητές.
Τα κέρδη στο προσδόκιμο ζωής φάνηκε, επίσης, να είναι μικρότερα όταν η αλλαγή της διατροφής ξεκίνησε σε μεγαλύτερες ηλικίες, αλλά ακόμη και τότε τα αποτελέσματά της είναι σημαντικά και θετικά, λένε οι επιστήμονες. Για παράδειγμα, ακόμη και 70χρονοι μπορούν να καταφέρουν να παρατείνουν το προσδόκιμο ζωής τους κατά 4 ή 5 χρόνια, αν κάνουν μια αλλαγή στη διατροφή τους και παραμείνουν σταθεροί σε αυτή.

Δημοφιλή
Η ελπίδα επιστρέφει για αυτά τα 3 ζώδια – «Τώρα είναι η ώρα να κυνηγήσετε όσα ονειρεύεστε»
ΟΠΕΚΑ: Πότε ανοίγουν οι αιτήσεις για το επίδομα των 600€ - Η βασική προϋπόθεση για να τα πάρεις
Θρήνος στο ελληνικό ποδόσφαιρο - Πέθανε ο Νίκος Παπαδόπουλος
Σφοδρό τροχαίο στην Ηρακλείου - Μοιρών: Δύο άτομα στο νοσοκομείο
Πέντε ζώδια προσελκύουν χαρά και αγάπη έως τις 10 Σεπτεμβρίου
ΔΕΔΔΗΕ: Σε ποιες περιοχές της Κρήτης θα κοπεί σήμερα Πέμπτη 13/8 το ρεύμα
Ηράκλειο: Τρεις συλλήψεις για 1,7 κιλά κοκαΐνης και χιλιάδες αναβολικά
Τραγωδία στον Πειραιά: Νέα ευρήματα για την 24χρονη από την Κρήτη και τον 28χρονο δικηγόρο
Το «μαύρο χρυσάφι» της Κρήτης που κάποτε έσωζε οικογένειες από την πείνα – Σήμερα επιστρέφει στα τραπέζια μας