Προβλήματα που καταγράφονται ως σημαντικά είναι η αβεβαιότητα του ευρύτερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις δηλώνουν ότι έχουν κενές θέσεις εργασίας το φετινό καλοκαίρι, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έρευνα τάσεων στελεχών λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG (ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών) που διενήργησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η ίδια έρευνα αναδεικνύει ως τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις πλην της εύρεσης και διατήρησης προσωπικού, τα αυξημένα κόστη αλλά και την κλιματική αλλαγή.
Μεγάλο πρόβλημα η εύρεση προσωπικού
Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2025, το βασικό πρόβλημα που καταγράφουν τα στελέχη της αγοράς είναι τα αυξημένα κόστη λειτουργίας, κάτι που διαχρονικά προβληματίζει, ενώ εξίσου σημαντικός είναι και ο προβληματισμός σε σχέση με το κόστος προμήθειας προϊόντων και πρώτων υλών σε ποσοστό 96%. Αυτό που καταγράφεται αυξημένο σαν πρόβλημα είναι η εύρεση και ανάπτυξη προσωπικού σε ποσοστό 89%, με το 65% να το θεωρούν μεγάλο πρόβλημα, κάτι που δείχνει τις δυσκολίες στην προσέλκυση εργαζομένων ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Άλλα προβλήματα που καταγράφονται ως σημαντικά είναι η αβεβαιότητα του ευρύτερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η χαμηλή κερδοφορία και η κλιματική αλλαγή.
Προκαλεί προβληματισμό ότι μόλις το 23% των επιχειρήσεων – 1 στις 4 – δηλώνει πως δεν υπάρχουν κενές θέσεις προσωπικού, ενώ το υπόλοιπο 77% αναγνωρίζει ελλείψεις, με το 31% να αναφέρει 1-25 κενές θέσεις, το 7% 25-100 κενές θέσεις, το 5% 100- 200 κενές θέσεις, το 11% 200-500 κενές θέσεις και το 5% πάνω από 500 θέσεις. «Αν και δεν είναι εφικτό να γίνει σαφής υπολογισμός του πλήρους αριθμού κενών θέσεων εργασίας, είναι σαφές ότι πρόκειται για αρκετές χιλιάδες. Αυτή η τάση ειδικά το καλοκαίρι οφείλεται στις αυξημένες ανάγκες των επιχειρήσεων λόγω της τουριστικής περιόδου και του ανταγωνισμού προσέλκυσης εποχιακού προσωπικού με άλλους κλάδους της οικονομίας (τουρισμός, εστίαση κτλ.)», σημειώνει η έρευνα.
Λειτουργικό κόστος και Τεχνητή Νοημοσύνη
Με δεδομένη την ανάγκη για μείωση του λειτουργικού κόστους και αποδοτικότερης αξιοποίησης του προσωπικού, αναδεικνύεται το ερώτημα αν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Η πλειοψηφία (54%) των επιχειρήσεων δηλώνει ότι έχει υιοθετήσει σχετικές εφαρμογές, το 33% εξακολουθεί να τις αγνοεί ή να τις απορρίπτει, ενώ μόλις το 14% δηλώνει άγνοια. Ακόμη πιο αποκαλυπτική είναι η κατανομή των πεδίων εφαρμογής: η πλειονότητα περιορίζεται στη χρήση εργαλείων για data analytics και business intelligence με 67% λόγω του μεγάλου όγκου δεδομένων που διαχειρίζονται, ακολουθούν η γραμματειακή υποστήριξη με 47%, η πρόβλεψη ζήτησης με 37% λόγω της σημασίας της για τη σωστή διαχείριση της παραγγελιοληψίας, η εφοδιαστική αλυσίδα με 33% και η εξυπηρέτηση πελάτων με 30%. Η εικόνα που διαγράφεται δείχνει ότι αν και γίνονται σοβαρά βήματα, υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος προτού η τεχνητή νοημοσύνη απαντήσει στα ουσιαστικά προβλήματα του κλάδου.
Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας
Όσον αφορά τον τρίτο πυλώνα των προτεραιοτήτων των επιχειρήσεων του κλάδου, την κλιματική αλλαγή, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων εστιάζει στην ενέργεια, με 2 στις 3 επιχειρήσεις να δίνουν προτεραιότητα στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κυρίως λόγω υψηλού κόστους (αποτελεί άλλωστε την δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία κόστους μετά το μισθολογικό στον τομέα του λιανεμπορίου) και 2 στις 5 στις επενδύσεις παραγωγής ενέργειας.
«Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι τα προβλήματα δεν είναι μεμονωμένα αλλά διασυνδεδεμένα: το αυξημένο κόστος λειτουργίας, η αδυναμία προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού και η αναγκαιότητα ψηφιακού και βιώσιμου μετασχηματισμού συνθέτουν ένα πεδίο που απαιτεί συνολική στρατηγική επανατοποθέτηση. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι πρακτικές ESG προσφέρουν σημαντικά εργαλεία, όμως η μέχρι τώρα εφαρμογή τους είναι είτε αποσπασματική είτε περιορισμένη, γεγονός που επιβάλλει την ανάγκη για βαθύτερη ενσωμάτωσή τους στις βασικές επιχειρησιακές λειτουργίες. Το μέλλον του κλάδου θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να μετασχηματιστούν στυο αναδυόμενο ευμετάβλητο περιβάλλον», σημειώνεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
Πηγή: ot.gr
Σύνοψη άρθρου
- Το 77% των σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζει έλλειψη προσωπικού, με τις κενές θέσεις να κυμαίνονται από 1 έως και πάνω από 500 ανά επιχείρηση.
- Η εύρεση και διατήρηση προσωπικού αποτελεί σημαντική πρόκληση, παράλληλα με τα αυξημένα κόστη λειτουργίας και την κλιματική αλλαγή.
- Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται κυρίως για ανάλυση δεδομένων και βελτίωση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας, αν και η εφαρμογή της παραμένει περιορισμένη.
- Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων δίνει προτεραιότητα στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας λόγω υψηλού κόστους και επενδύει στην παραγωγή ενέργειας.
Δημοφιλή
Χειροπέδες σε Ελληνες ιδιοκτήτες πλοίου - Μετέφεραν 4,5 τόνους κοκαΐνης
Νεκρή ανασύρθηκε γυναίκα γιατρός απο θάλασσα της Λαμίας
Στήριξη από τον αδερφό της η Μουρτζούκου: «Η Πόπη ευθύνεται για τα εγκλήματα της Ειρήνης»
Στο «φως» της δημοσιότητας τα πρόσωπα των Ρομά που κατηγορούνται για τον βιασμό της 14χρονης στον Πειραιά
Σοκ στο Ηράκλειο: 15χρονος έκανε «βουτιά» από το 2ο όροφο - Νοσηλεύεται στο ΠΑΓΝΗ
Κρήτη: Σφοδρή καταγγελία από πολίτη για παράνομη χρήση αιγιαλού και ηχορύπανση από γνωστό beach bar
Έπεσε πάνω σε σπίτι με τρακτέρ 31 τόνων επειδή οδηγούσε υπό την επήρεια κοκαΐνης! - Δείτε βίντεο
Άμα έχεις ακόμα αυτό το παιχνίδι ξεχασμένο στο σπίτι μπορεί και να έχεις ξεχάσει 800 ευρώ!
Ηράκλειο: Φορτηγό παρέσυρε 4χρονο έξω από το ΠΑΓΝΗ - Σοβαρός ο τραυματισμός της