Ηράκλειο: 13oC

Μερική μείωση τιμών τον Ιούνιο στα σούπερ μάρκετ

07.07.2024, 7:24

Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, σημειώθηκε μεσοσταθμική μείωση κατά 1,92% στον «πληθωρισμό τροφίμων»

Μειωμένες κατά μέσο όρο 1,92% καταγράφονται οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Για τον ίδιο μήνα οι 13 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας, καταγράφουν μείωση.

Αναλυτικότερα, η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του 1,92% (έναντι -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-10,66%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,13%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-5,05%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-4,91%), αυγά και βούτυρα (-4,33%). Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.

Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα. Σημαντική ωστόσο είναι η καταναλωτική τάση προς προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (για χαρτικά, απορρυπαντικά και είδη υγιεινής), που μείωσαν την αξία.

Πού αυξήθηκαν οι τιμές

Συνεχίζεται ωστόσο η αύξηση τιμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες όπως ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+6,46%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,02%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+4,25%), τρόφιμα παντοπωλείου (+3,51%), οινοπνευματώδη ποτά (+2,77%). Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής. Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.

Οι λόγοι, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες έχουν μειώσει τις τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.

Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).

Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.

Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Διαβάστε επίσης:

Τέλη κυκλοφορίας: Τι σχύει για πληρωμή με τον μήνα στα οχήματα με ακινησία

πριν από 12 λεπτά
Υγεία

Ποιοι είναι οι «πρωινοί» υδατάνθρακες που βοηθούν στην απώλεια βάρους

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 ώρες
Αθλητικά

Conference League: Άλωσε την Φλωρεντία η ΑΕΚ και φουλάρει για πρόκριση

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 ώρες
Αθλητικά

Europa League: Νίκησε τη Στουρμ και βλέπει 8άδα ο Παναθηναϊκός

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Υγεία

Καρκίνος του εντέρου: Ποιο ρόφημα μειώνει τον κίνδυνο σχεδόν κατά 20%

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Style

Αυτά τα 2 ζώδια είναι καρμικό να επιτύχουν στη ζωή τους

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Αθλητικά

Ένταση στη Φλωρεντία μεταξύ οπαδών της ΑΕΚ και της αστυνομίας (βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Πολιτική

Γεωργιάδης για Novartis: «Αλέξη μήπως στην επανέκδοση της Ιθάκης θα ήθελες να μας ζητήσεις συγγνώμη;»

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Style

Κλήρωση Τζόκερ 27/11/2025: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν 2.200.000 ευρώ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Πολιτική

«Πυρά» Κωνσταντοπούλου: Εγκληματική οργάνωση στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 ώρες
Κρήτη

Πολάκης για ΟΠΕΚΕΠΕ: «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη εκδικείται τους πραγματικούς αγροτοκτηνοτρόφους – Στην Κρήτη ξεσηκώνονται ξανά»

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →