Πώς βαθμολόγησαν την τουριστική εμπειρία ανά Περιφέρεια
Από τη μία, ο πολιτισμός και οι εμπειρίες που είναι το μεγάλο ατού της χώρας λαμβάνοντας τα περισσότερα θετικά σχόλια κι από την άλλη τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τα φυσικά φαινόμενα που επηρεάζουν αρνητικά τους τουρίστες σχετικά με τη φήμη της Ελλάδας ως προορισμού.
Για το φετινό καλοκαίρι οι πυρκαγιές στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, οι καύσωνες που οδήγησαν στο κλείσιμο της Ακρόπολης, οι διακοπές δρομολογίων πλοίων λόγω ανέμων καθώς και οι πλημμύρες σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά ήταν μερικά από τα θέματα που κυριάρχησαν στις διαδικτυακές συζητήσεις για την Ελλάδα ως τουριστικού προορισμού την περίοδο του καλοκαιριού. Ακριβώς λόγω κυρίως των φυσικών και καιρικών φαινομένων παρατηρήθηκε το φετινό γ’ τρίμηνο σημαντική κάμψη στη διαδικτυακή φήμη της χώρας.
Στον αντίποδα στις θετικές ιστορίες περιλαμβάνονται αφηγήσεις που αναδεικνύουν εμβληματικά αξιοθέατα και τοπικές εμπειρίες στην Ελλάδα: Ειδικότερα, οι διαδικτυακές αφηγήσεις ανέδειξαν την επίσκεψη στην Ακρόπολη σε συνδυασμό με τη ζωντάνια της πόλης, τα μοναστήρια των Μετεώρων, τη φυσική ομορφιά της Αστυπάλαιας και της Κεφαλονιάς. Εμπειρίες όπως η συμμετοχή στη συγκομιδή ελιάς στην Πελοπόννησο, η οινογευσία στη Σαντορίνη, η πεζοπορία στο Φαράγγι Ρούβα της Κρήτης, η παρατήρηση θαλάσσιων χελωνών στη Ζάκυνθο και η συμμετοχή σε εθελοντικά προγράμματα παράλληλα με τις διακοπές, ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της Ελλάδας για ταξιδιώτες που αναζητούν τοπικές εμπειρίες και σύνδεση με τους κατοίκους.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την τελευταία μελέτη για τη «Φήμη της Ελλάδας και της κάθε Περιφέρειας στα κοινωνικά δίκτυα και τις ιστοσελίδες ταξιδιών» του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές. Το ΙΝΣΕΤΕ συνεργάζεται με την εταιρεία TCI Research (που πλέον αποτελεί τμήμα της εταιρείας MMGY) σχετικά με τη συλλογή big data για την Ελλάδα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία) επιτρέποντας τη σύγκριση της συνολικής εικόνας της χώρας και της Αθήνας με τον ανταγωνισμό.
Η έκθεση περιλαμβάνει στοιχεία και για τις 13 Περιφέρειες της χώρας (με διαχωρισμό του Ν. Αιγαίου σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα), που αποτυπώνουν την τουριστική εμπειρία ως προς την εστίαση και τα αξιοθέατα. Στα πλαίσια της ανάλυσης έχουν αξιολογηθεί 196 χιλ. σχόλια για αξιοθέατα (attractions) και 123 χιλ. για εστιατόρια / bar στην Ελλάδα και 6,7 εκατ. και 11 εκατ. αντίστοιχα για ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Για το σύνολο του τρίτου τριμήνου (Iούλιος 2025- Σεπτέμβριος 2025) και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
Λόγω κυρίως φυσικών και καιρικών φαινομένων, όπως οι πυρκαγιές, οι σεισμοί, η διακοπή των δρομολογίων των πλοίων λόγω κακοκαιρίας και οι πλημμύρες στην Κεφαλονιά και τη Ζάκυνθο, παρατηρείται σημαντική κάμψη στη διαδικτυακή φήμη της χώρας το γ’ τρίμηνο.
Ως εκ τούτου η Ελλάδα και η Αθήνα κατέλαβαν, στο τρίτο τρίμηνο, τις τελευταίες θέσεις με Net Sentiment Index (NSI) — έναν δείκτη που χρησιμοποιείται κυρίως στην ανάλυση δεδομένων στο διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αποτυπώσει το «ισοζύγιο» θετικών και αρνητικών σχολίων γύρω από έναν προορισμό — 15 και 16 αντίστοιχα, έναντι 59 της Κροατίας, 37 της Πορτογαλίας, 36 της Ιταλίας και 20 της Ισπανίας. Υπήρξε όμως αξιοσημείωτη ανάκαμψη τον Σεπτέμβριο, δηλαδή με την λήξη των έντονων καιρικών φαινομένων στη χώρα, με το NSI της Αθήνας να ανακάμπτει στο 37 και της Ελλάδας στο 34, οριακά χαμηλότερα από την Ιταλία (40), οριακά υψηλότερα από Ισπανία (31), και υψηλότερα από Πορτογαλία (18). Την υψηλότερη βαθμολογία τον Σεπτέμβριο έλαβε η Κροατία (62).
Οι διαδικτυακές συζητήσεις
Οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν με 33.089 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας, ενώ φιλοξενία και γαστρονομία ακολούθησαν ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες.
Σύμφωνα με τις κυλιόμενες έρευνες TCI Research, οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις – κυρίως δημόσιες, αλλά και ιδιωτικές -σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις, καθώς και για κάλυψη αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων. Επιπλέον, φέτος οι εντάσεις μεταξύ Ισραηλινών τουριστών και ντόπιων επηρέασαν περαιτέρω το αρνητικό κλίμα, κρατώντας την προσοχή στραμμένη σε ζητήματα ασφάλειας και περιβάλλοντος.
Freepik
Η αξιολόγηση της εμπειρίας
Με βάση τις αξιολογήσεις σε σχέση με την εμπειρία των επισκεπτών σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κλπ.), Το επίπεδο ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό (9,1) και υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,7). Σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες, η Ελλάδα διατήρησε την υψηλότερη βαθμολογία εμπειρίας (9,1) έναντι Κροατίας (9,0), Πορτογαλίας (8,8), Ιταλίας (8,8) και Ισπανίας(8,7). Συνολικά, τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της τουριστικής εμπειρίας στην Ελλάδα. Το επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε υψηλό σε ολόκληρη τη χώρα, καθώς είναι ίσο ή μεγαλύτερο από 9,0 στην πλειονότητα των Περιφερειών.
Ειδικότερα η κατάταξη των Περιφερειών έχει ως εξής: Δυτική Μακεδονία (9,6), Δυτική Ελλάδα (9,4), Θεσσαλία (9,4), Αττική (9,2), Ήπειρος (9,2), Στερεά Ελλάδα (9,1), Κυκλάδες (9,1), Πελοπόννησος (9,1), Ιόνια Νησιά (9,1), Κεντρική Μακεδονία (9,1), Δωδεκάνησα (9,0), Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (9,0), Κρήτη (8,9), Βόρειο Αιγαίο (8,8).
Η υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από λιγότερο τουριστικά αναπτυγμένες Περιφέρειες όπως η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα αναδεικνύει τις δυνατότητες που υπάρχουν για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της χώρας.
Η καταγεγραμμένη υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών και σε ώριμους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Αττική, οι Κυκλάδες, η Κεντρική Μακεδονία και τα Ιόνια Νησιά, τεκμηριώνει την ικανότητα της χώρας να ανταποκρίνεται με συνέπεια και αξιοπιστία στις προσδοκίες της διεθνούς τουριστικής ζήτησης την υψηλή τουριστική περίοδο.
pexels
Η τουριστική εμπειρία ανά Περιφέρεια
Το top-5 των αγορών -που συνεισέφερε το 53,1% των τουριστικών εσόδων το 2024 και το 52,3% κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2025 — αξιολόγησε την εμπειρία στην Ελλάδα με ιδιαίτερα υψηλές βαθμολογίες: Ηνωμένες Πολιτείες 9,4, Ηνωμένο Βασίλειο 9, Γερμανία 8,7, Γαλλία 8,5 και Ιταλία 8,4.
Ως προς την τουριστική εμπειρία ανά Περιφέρεια, στον πολιτισμό, η Θεσσαλία και η Δυτική Ελλάδα (και οι δύο με 9,5) σημείωσαν την υψηλότερη ικανοποίηση, ακολουθούμενες από τις Κυκλάδες (9,4) και την Πελοπόννησο (9,2), αναδεικνύοντας την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρεί ζωντανές την κληρονομιά και την παράδοση.
Στην εμπειρία στη θάλασσα, η Πελοπόννησος και η Ήπειρος (9,4) προσέφεραν τις καλύτερες εμπειρίες, ενώ το Βόρειο Αιγαίο (8,2) υστέρησε σε αυτή τη διάσταση της τουριστικής εμπειρίας.
Στη γαστρονομία, η Δυτική Ελλάδα (9,3), τα Ιόνια Νησιά και η Κρήτη (9,2) βρέθηκαν στην κορυφή. Η Δυτική Μακεδονία ξεχώρισε με 9,6, αν και με περιορισμένο όγκο αξιολογήσεων.
Στον τομέα της φιλοξενίας, η Δυτική Ελλάδα, η Θεσσαλία και η Αττική (όλες 9,5) επιβεβαίωσαν τη δύναμη της Ελλάδας στην εξυπηρέτηση, ενώ τα Ιόνια Νησιά (9,6) πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία. Το Βόρειο Αιγαίο (8,5) βελτιώθηκε ελαφρώς, αλλά παρέμεινε κάτω από τον μέσο όρο.
Ως προς τη σχέση ποιότητας -τιμής, η Δυτική Μακεδονία (10,0), η Δυτική Ελλάδα (9,3) και η Στερεά Ελλάδα (9,3) ηγήθηκαν, ενώ στη Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (8,2) υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Στο κομμάτι της βιωσιμότητας, η Δυτική Μακεδονία (10) και η Δυτική Ελλάδα (9,3) ξεχώρισαν στη θετική στάση απέναντι στα βιώσιμα ταξίδια, με την Ήπειρο (9,1) να ακολουθεί. Αντίθετα, η Θεσσαλία (7,3), η Κρήτη (7,7) και η Στερεά Ελλάδα (7,9) δείχνουν περιορισμένη πρόοδο.
Στην υγιεινή, η Δυτική Ελλάδα (9,3), το Βόρειο Αιγαίο (8,7) και η Κεντρική Μακεδονία (8,7) σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις. Τα Ιόνια Νησιά (7,1) και η Στερεά Ελλάδα (7,3) υποαπέδωσαν πιθανόν λόγω εποχικής πίεσης.
«Η ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων με περιβαλλοντική πιστοποίηση συνιστά κρίσιμο βήμα για τη διαμόρφωση μιας πιο υπεύθυνης και βιώσιμης τουριστικής εμπειρίας σε εθνικό επίπεδο, ικανής να προσελκύσει τις νεότερες και περισσότερο ευαισθητοποιημένες γενιές ταξιδιωτών. Ιδιαίτερη σημασία έχει το ζήτημα της περιβαλλοντικής πιστοποίησης των ξενοδοχείων, καθώς η Ελλάδα συγκαταλέγεται σήμερα στις χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό πιστοποιημένων μονάδων σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές της», σχολιάζεται στη μελέτη.
Πηγή: newmoney.gr

Δημοφιλή
Βορίζια: Μαρτυρία σοκ από άνδρα που δέχτηκε επίθεση από τον Φανούρη Καργάκη και τον γαμπρό του - «Μου έσπασε το κρανίο»
Βορίζια: Στο Βενιζέλειο το μόλις 15 ημερών μωρό της οικογένειας Φραγκιαδάκη
Σοκ στο Αιγάλεω: Πατέρας μαχαίρωσε την 19χρονη κόρη του στο λαιμό
Παραμένουν οι αντιδράσεις για τη μετονομασία της Οδού Κονίτσης σε Οδό Φαίδωνα Βαρδαβά στον Πόρο
Τζόκερ: Ξύπνησε πλουσιότερος κατά 2,3 εκατ. ευρώ - Πού παίχτηκε το τυχερό δελτίο
Αρκάς: Η «Καλημέρα» του για τους πολιτικούς και τις δύο δολοφονίες στα Βορίζια!
Βορίζια: Νέο ντοκουμέντο φέρεται να δείχνει τα όπλα που χρησιμοποιήθηκαν και την απομάκρυνσή τους
Μακελειό στα Βορίζια: Αυτός είναι ο ξάδερφος του 43χρονου γαμπρού του Καργάκη που συνελήφθη
Τραγωδία στην άσφαλτο: Ένας νεκρός από σύγκρουση φορτηγού με Ι.Χ.