Ηράκλειο: 30oC

Τέλος εποχής για τον πρωινό μπουφέ στα ξενοδοχεία; Τι θα τον αντικαστήσει

01.09.2025, 12:19

Εναλλακτικά και έξυπνα τρικ

Ίσως ήρθε η στιγμή να επανεξετάσουμε τον παραδοσιακό ξενοδοχειακό μπουφέ. Μήπως η σύγχρονη πολυτέλεια δεν κρύβεται πλέον στην ποσότητα, αλλά στην ποιότητα, τη συνειδητή κατανάλωση και τη βιωσιμότητα;

Ο πρωινός μπουφές, κάποτε πανηγυρικό σύμβολο φιλοξενίας και πολυτέλειας, βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο ενός διαρκούς προβληματισμού, σύμφωνα με το αναλυτικό και εκτενές άρθρο του BBC. Οι πρωινοί μπουφέδες των ξενοδοχείων ανέκαθεν υπόσχονταν αφθονία, αλλά η πραγματικότητα αποδείχθηκε πιό σκληρή: αυτό το «πάντρεμα» εγκατέλειψης και κατανάλωσης επιφέρει τεράστιο κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος.

Σύμφωνα με την Έκθεση για τον Δείκτη Σπατάλης Τροφίμων 2024 του ΟΗΕ, 1,05 δισεκατομμύρια τόνοι φαγητού χάνονται κάθε χρόνο και το 28 % προέρχεται από υπηρεσίες εστίασης. Οι πρωινές μπουφέδες των ξενοδοχείων είναι από τους χειρότερους υπαίτιους· ο μέσος επισκέπτης απορρίπτει περίπου 300 γραμμάρια φαγητού, σχεδόν διπλάσιο από ένα απλό, τυπικό μενού (~130 γρ.) – χώρια το ότι όταν τα υπολείμματα καταλήγουν σε χωματερές, παράγουν αέρια θερμοκηπίου, επιβαρύνοντας το περιβάλλον.

Η εξέλιξη της έννοιας της «πολυτέλειας»

Αυτή η εξαντλητική σπατάλη δεν μπορεί πια να δικαιολογείται. H chef Pichaya “Pam” Soontornyanakij περιγράφει σωστά την εξέλιξη της έννοιας της «πολυτέλειας»: άλλοτε συνεπαγόταν αφθονία, σήμερα απαιτεί ποιότητα, μετριοπάθεια και φροντίδα – για τον επισκέπτη αλλά και για τον πλανήτη. Ειδικοί στη συμπεριφορά καταναλωτών επισημαίνουν το φαινόμενο της “ποικιλίας” («variety effect»): όσο περισσότερες επιλογές και πιάτα, τόσο μεγαλύτερη η κατανάλωση και η απώλεια – κι όλα αυτά σε μια αίσθηση «διακοπών» που μειώνει την αίσθηση ενοχής.

Η απάντηση δεν βρίσκεται σε δραστικές ακυρώσεις, αλλά σε εναλλακτικά και έξυπνα τρικ. Ήδη ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν αρχίσει να πειραματίζονται: στη Scandic Hotels, μειώθηκαν τα μεγέθη στα γλυκά και κρουασάν, αλλά προσφέρουν δυνατότητα για επανάληψη. Το Ibis χρησιμοποιεί μικρότερα πιάτα ώστε να «σπάσει» η ψευδαίσθηση της υπερβολής. Στο Hilton Frankfurt, πολλά προϊόντα όπως γιαούρτι και φρούτα σερβίρονται σε ατομικές μερίδες, ενώ στο Novotel Bangkok Sukhumvit τοποθετήθηκαν ευγενικές υπενθυμίσεις όπως «Πάρτε μόνο ό,τι μπορείτε να φάτε».

Ταυτόχρονα, μεγάλοι πάροχοι όπως η Hilton Worldwide δεσμεύτηκαν να μειώσουν τα απορρίμματα προς χωματερή κατά 50 % έως το 2030, ευθυγραμμισμένοι με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Στους ταξιδιώτες, η πίεση για βιώσιμη διαμονή γίνεται καθοριστική. Έρευνα της Booking.com από το 2024 δείχνει ότι το 84 % των ταξιδιωτών νοιάζεται για τη βιωσιμότητα και προτιμά επιλογές που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Μια ταξιδιώτρια από την Ινδία περιέγραψε στο BBC ότι πλέον αποφεύγει τον μπουφέ, επειδή «σε μπερδεύει, σε κάνει να χάνεις τον έλεγχο της ποσότητας, και πάντα νιώθω ενοχές μετά».

Αυτό που κάποτε ήταν αφθονία γίνεται εμπειρία

Αντιθέτως, εντυπωσιάστηκε από ένα πρωινό σερβιρισμένο σε φάσεις: φρούτα, ομελέτα με φρέσκα μυρωδικά και ένα μικρό κέικ. Το ένιωσε «στοχευμένο», «συνειδητό» και όχι σπαταληθέν.

Παράλληλα, ξενοδοχεία πολυτελείας αναδιαμορφώνουν την πρωινή εμπειρία προς πιο στοχευμένη απόλαυση: στα resorts Six Senses σερβίρουν chef-market-to-table πρωινό, στα Anantara φιλοξενούν pastry chefs ή coffee roasters και στο Aman συνδυάζουν πρωινό με yoga και διαλογισμό. Αυτό που κάποτε ήταν αφθονία γίνεται εμπειρία.

 Ωστόσο, δεν εγκαταλείπουν όλοι τον μπουφέ. Ξενοδοχεία όπως τα Sonesta και εα IHG τον επαναφέρουν με πιο προσεκτικές διαρρυθμίσεις, touchless μηχανισμούς και τοπικά προϊόντα. Επιτρέπουν τεράστια ποικιλία αλλά με αποτελεσματικότητα και χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Στον αντίποδα, αλυσίδες όπως η Hyatt Place αφαιρούν το δωρεάν πρωινό από πολλά καταλύματα, αντικαθιστώντας το με επιλογές πληρωμής ή άλλα προνόμια. Η Marriott, αντίστοιχα, το αντικατέστησε με πόντους ή εκπτώσεις σε κάποια άλλα καταλύματα της φίρμας. Ωστόσο έρευνες όπως της CBRE δείχνουν ότι τα ξενοδοχεία με δωρεάν πρωινό απολαμβάνουν σημαντικά υψηλότερα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο – περισσότερο από διπλάσιο από αυτά που το αφαιρούν, υποδεικνύοντας ότι η παροχή αυτή εξακολουθεί να αποτελεί ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Το μήνυμα πάντως είναι σαφές: Ο μπουφές ως ύψος πολυτέλειας δείχνει να φεύγει, όμως η ιδέα του πρωινού ως τελικό αίσθημα φροντίδας παραμένει ζωτική. Κάθε πιατέλα με περιττό τρόφιμο αντιπροσωπεύει χάσιμο πόρων και ευθύνη που βαραίνει τη φύση. Η μετάβαση προς μικρές, σκεπτόμενες επιλογές, είτε plated είτε ψημένα κατόπιν παραγγελίας, ανοίγει έναν νέο ορίζοντα: τον πρωινό 21ου αιώνα, όπου πολυτέλεια σημαίνει επιλογή, προσοχή και σεβασμός.

Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να αποχαιρετήσουμε τον παραδοσιακό μπουφέ του ξενοδοχείου, αναρωτιέται το BBC; Και συμφωνεί, επισημαίνοντας εμφατικά ότι πολλές ενδείξεις δείχνουν πως η πραγματική πολυτέλεια πια δεν βρίσκεται στην αφθονία, αλλά στην ποιότητα, στη συνειδητοποίηση και στη βιωσιμότητα…

Πηγή: iefimerida.gr

πριν από 1 λεπτό
Style

Τέλος εποχής για τον πρωινό μπουφέ στα ξενοδοχεία; Τι θα τον αντικαστήσει

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 6 λεπτά
Style

Η Σίντι Λόπερ στην τελευταία συναυλία της στη σκηνή με τις Τζόνι Μίτσελ, Cher και SZA

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 λεπτά
Style

Εύκολο μπισκοτογλυκό με τρία μόλις υλικά

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 15 λεπτά
Ελλάδα

Βουλή: Στις 15 Σεπτεμβρίου η εξεταστική για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 15 λεπτά
Αθλητικά

Κάτοικος Σεβίλλης θα γίνει ο Σάντσες

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 25 λεπτά
Οικονομία

Επίδομα παιδιού: Τελευταία ημέρα για τις αιτήσεις

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 27 λεπτά
Style

«Chad Powers»: Κωμωδία των αδελφών Μάνινγκ με πρωταγωνιστή τον Γκλεν Πάουελ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 27 λεπτά
Υγεία

Eμβόλια κατά του κορωνοϊού: Ποια η σχέση τους με εγκεφαλικά και καρδιακά επεισόδια

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 28 λεπτά
Πολιτική

Στο Πεκίνο ο Γιώργος Παπανδρέου

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 36 λεπτά
Αθλητικά

Επιστροφή Αντονι στην Μπέτις- Τέλος από την Γιουνάϊτεντ

Διαβάστε περισσότερα