Το νέο αεροδρόμιο αρχίζει και παίρνει την πλήρη του μορφή για να «απογειωθεί» το 2027
Βίντεο: Άκης Αποστολογιωργάκης
Στα «άδυτα» του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδας που ετοιμάζεται πυρετωδώς για «απογείωση» και τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις το 2027 βρέθηκε το cretaone.gr, και φέρνει στο «φως» για 1η φορά εντυπωσιακές εικόνες από τα…«έγκατα» του υπό κατασκευή αερολιμένα!
Στο πλαίσιο ξενάγησης που διοργανώθηκε από την εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον ΔΑΗΚ (Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης) για τους δημοσιογράφους από όλη τη χώρα, το cretaone.gr βρέθηκε στο επιβλητικό εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου. Και σας ξεναγεί σήμερα, σε όλους τους χώρους, εσωτερικά, εξωτερικά και περιμετρικά του υπό κατασκευή αερολιμένα που μπαίνει πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης, ερχόμενο να αλλάξει ριζικά τον χάρτη των αερομεταφορών όχι μόνο στην Κρήτη και στην Ελλάδα αλλά στην Μεσόγειο.

Άλλωστε με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και μέσα λειτουργίας (από τα πλήρως αυτοματοποιημένα συστήματα αποσκευών και τους ταινιόδρομους για τις βαλίτσες μέχρι τα data centers τελευταίας γενιάς) , θα αποτελέσει ένα αεροδρόμιο τεχνολογικής αιχμής συνολικά για τον χώρο της Μεσογείου.
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδας αναμένεται να υποδεχθεί περίπου 11,5 εκατομμύρια επιβάτες κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας του, σε μια συντηρητική πρόβλεψη είναι βεβαίως η αλήθεια, αν αναλογιστεί κανείς πως ο προκάτοχος του αερολιμένας, δηλαδή το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» θα κλείσει τη φετινή χρονιά ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία του τα 10 εκατομμύρια επιβατών!
Η προβολή στην ολοκλήρωση της 30ετούς περιόδου λειτουργίας για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι ανέρχεται στους 17,8 εκατ. επιβάτες, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει 18 με 20 εκατ. επιβάτες, με πρόβλεψη περαιτέρω επέκτασης, τόσο του αεροσταθμού όσο και των κρίσιμων υποδομών. Οι εγκαταστάσεις θα διπλασιάσουν και την υφιστάμενη δυναμική ως προς τις κινήσεις των αεροσκαφών, οι οποίες εκτιμάται ότι από 22 ανά ώρα σήμερα θα ξεπεράσουν τις 40 κινήσεις ανά ώρα.

Απογειώνονται οι κατασκευαστικές εργασίες στο νέο αεροδρόμιο Καστελίου
Σύμφωνα με τα στοιχεία προόδου, που έδωσαν στη δημοσιότητα στο πλαίσιο της ξενάγησης προς τους δημοσιογράφους, ο κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, CEO ΤΕΡΝΑ, ο κ. Βαγγέλης Μασούρας, αντιπρόεδρος ΤΕΡΝΑ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ, κ. Νίκος Αναστασίου και ο Γενικός Τεχνικός Διευθυντής του ΔΑΗΚ Αλέξανδρος Νούτσος, αυτή τη στιγμή το έργο κατασκευής του νέου αεροδρομίου και των οδικών συνδέσεων έχει φτάσει σε ένα επίπεδο υλοποίησης της τάξης του 65%.
Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του αεροσταθμού, όπως και της πλειονότητας των υπολοίπων κτηρίων έχουν ολοκληρωθεί…Το μεγάλο Terminal των 7 επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ., έχει φτάσει σε επίπεδο υλοποίησης το 60%.

Η τελική διάστρωση του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης, μήκους 3.200 μέτρων, καθώς και των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 96%. Απομένουν οι τελευταίες πινελιές και μέσα στις επόμενες 15 ημέρες αναμένεται να είναι τα πάντα έτοιμα.
Σημειώνεται ότι ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων είναι κατηγορίας ICAO 4E, ικανός να εξυπηρετήσει μεγάλα αεροσκάφη. Επίσης, προβλέπεται παράλληλος τροχόδρομος ίδιου μήκους και πλήθος συνδετήριων τροχοδρόμων που θα εξασφαλίζουν υψηλή λειτουργικότητα. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα μπορεί να φιλοξενήσει τόσο αεροσκάφη κατηγορίας Ε όσο και μικρότερα, προσφέροντας σημαντική ευελιξία, ενώ έχουν προβλεφθεί θέσεις και για ελικόπτερα.


Εντυπωσιακή είναι η πρόοδος των εργασιών στον Πύργο Ελέγχου. Ο επιβλητικός Πύργος Ελέγχου των 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μέτρων έχει ήδη κατασκευαστεί σε ένα ποσοστό 60%. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσαν τα στελέχη της ΤΕΡΝΑ, ο πύργος θα είναι έτοιμος και αναμένεται να παραδοθεί στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την προσεχή άνοιξη του 2026, ώστε να τοποθετηθούν τα συστήματα αεροναυτιλίας και ο υπόλοιπος απαραίτητος εξοπλισμός.

Δέκα συνολικά εξειδικευμένες εγκαταστάσεις θα εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες του αεροδρομίου, όπως πυροσβεστικός σταθμός, αστυνομία, εγκαταστάσεις συντήρησης, υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας, βιολογικός καθαρισμός και υπόγειο σύστημα καυσίμων τύπου Hydrant.
Με βάση την ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους, ο σχεδιασμός για το σημαντικό ζήτημα της στάθμευσης προβλέπει χώρους στάθμευσης για 1.378 οχήματα, 206 μοτοσυκλέτες, 168 ταξί και 96 λεωφορεία…

Έτοιμες σε 85% οι οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου Καστελλίου- Δεν επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα η σήραγγα των 3 χλμ
Σε πολύ προχωρημένο κατασκευαστικό στάδιο βρίσκονται οι βασικές οδικές συνδέσεις του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδας.
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται ένας νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος μήκους 18 χιλιομέτρων που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ στη Χερσόνησο, μια αρτηρία μήκους 6 χιλιομέτρων προς την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννου, την περιμετρική οδό του Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. καθώς και η αναβάθμιση 20 χιλιομέτρων υφιστάμενων οδών.
Όπως γνωστοποίησε η ΤΕΡΝΑ, η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται στο 85 %. Από τα συνολικά 18 χιλιόμετρα, τα 15 χλμ. έχουν κατασκευαστεί και απομένει η τελική ασφαλτόστρωση.

Για το τμήμα μήκους 3 χιλιομέτρων όπου έχουμε αλλαγή σχεδιασμού με την εντολή από το Υπουργείο Υποδομών για αλλαγή χάραξης και κατασκευή μιας μεγάλης δίδυμης σήραγγας, μήκους 2.950 μέτρων, βρισκόμαστε στη φάση εκκίνησης των εργασιών. Αυτή τη στιγμή έχουν ήδη διανοιχθεί κοντά στα 500 μέτρα της σήραγγας ενώ το επιμέρους έργο του διπλού τούνελ αναμένεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να ολοκληρωθεί σε μια 3ετία από σήμερα. Δηλαδή το Φθινόπωρο του 2028.
Πάντως, όπως ξεκαθάρισαν τόσο o Βαγγέλης Μασούρας, αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ, κ. Νίκος Αναστασίου, το επιμέρους έργο του τούνελ που προέκυψε στην πορεία και ανατέθηκε πριν από λίγους μήνες, δεν επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα έναρξης λειτουργίας του νέου αερολιμένα. Όπως εξήγησαν, το αεροδρόμιο μπορεί να ξεκινήσει να λειτουργεί χωρίς να είναι έτοιμο το τμήμα με το τούνελ, με «επιστράτευση» προσωρινά εναλλακτικών οδικών συνδέσεων, όπως π.χ μέσω Αρκαλοχωρίου.
Η πρόοδος στο εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου Καστελλίου με αριθμούς
Το νέο αεροδρόμιο αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%). Κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
# Σε ό,τι αφορά την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι κύριες κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου, το οποίο θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να ξεπερνάει το 65% έως την 31/10/2025. Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του Αεροσταθμού, καθώς και της πλειονότητας των υπολοίπων κτιρίων έχουν ολοκληρωθεί.

Επίσης:
Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 96%.
Ο Πύργος ελέγχου έχει ολοκληρωθεί κατά 60 %
To Terminal 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ. έχει ολοκληρωθεί κατά 60%
Τα καταστρώματα του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E και του τροχόδρομου εμφανίζει ποσοστό προόδου 96%
Η κατασκευή των οικοδομικών & ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην πλειονότητα των κτιρίων.
Η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται στο 85 % (εκτός του τμήματος 3+800 – 7+020 για το οποίο δόθηκε εντολή κατασκευή σήραγας 3,0 χλμ).





Οι πρώτες πτήσεις το 2027- Σε μια νύχτα θα μεταφερθεί η λειτουργία από το παλιό στο νέο αεροδρόμιο
Με βάση τα σημερινά δεδομένα προόδου των εργασιών και τον σχεδιασμό, οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στο νέο αεροδρόμιο Καστελλίου αναμένεται να ξεκινήσουν το 2027 για να ακολουθήσει η εμπορική πλέον λειτουργία του. Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα, υπό μια αίρεση. Η αίρεση δεν αφορά στο επιμέρους έργο του τούνελ των 3 χιλιομέτρων, καθώς αυτό όπως ξεκαθαρίζει η εταιρεία δεν επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα. Αφορά στο ζήτημα της χωροθέτησης του ραντάρ στον λόφο Παπούρα και τις νομικές εκκρεμότητες, μετά τον δικαστικό αγώνα που έχει ξεκινήσει ο δήμος Μινώα Πεδιάδας με στόχο από τη μεριά του- την προστασία και ανάδειξη των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στο σημείο.
Σε συνάρτηση με αυτό βρίσκεται και το ζήτημα της εγκατάστασης συστημάτων αεροναυτιλίας, αρμοδιότητας της Υπηρεςσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΑΗΚ, υπάρχει επαρκής χρόνος αλλά και εναλλακτικές λύσεις για την έγκαιρη εγκατάσταση του ραντάρ, προκειμένου το αεροδρόμιο να τεθεί σε εμπορική λειτουργία μέσα στο 2027.

Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι το πως θα γίνει η μεταφορά από το παλιό στο νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Θα γίνει σε μια νύχτα! Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Γενικός Τεχνικός Διευθυντής του ΔΑΗΚ Αλέξανδρος Νούτσος, το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου θα ανοίξει σε ένα βράδυ. Γύρω στα δύο χρόνια θα διαρκέσει η προετοιμασία αλλά η μεταφορά λειτουργίας θα γίνει σε ένα βράδυ . Βέβαια, όπως σημείωσε, θα κλείσουν οι δρόμοι όπως έγινε με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» των Αθηνών όταν ξεκίνησε να λειτουργεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Το προφίλ του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδας
Το έργο κατασκευής του νέου αερολιμένα στο Καστέλλι Πεδιάδας και των οδικών του συνδέσεων θα περιλαμβάνει:
1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E *
1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους *
8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (ή 10 κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις κατηγορίας C και 2 κατηγορίας C (ή 1 θέση κατηγορίας Ε), 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και 3 θέσεις για ελικόπτερα *

Κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ.
Πύργο Ελέγχου 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μ.
10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης 1.378 οχημάτων, 206 μοτοσυκλετών, 168 Ταξί και 96 Λεωφορείων.
Χώρο ανάπτυξης Εμπορικής Ζώνης επιφάνειας 400 στρεμμάτων
Κλειστό αυτοκινητόδρομο σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου, μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
Αρτηρία σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
Περιμετρική οδό Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.
Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.


Δημοφιλή
«Βόμβα μεγατόνων» στο Βενιζέλειο
Κρήτη: Η μαντινάδα που τραγούδησε ο Σαμόλης «έλιωσε» το Tik Tok
Τραγωδία στον Βόλο: Δεν άντεξε το θάνατο της συζύγου του και αυτοκτόνησε
Βαρύ το κλίμα στο Γάζι: 40 ημέρες χωρίς τον Βασίλη Βίστη (Μπιστοβασίλη)
Η Κρητικοπούλα που «μάγεψε» με τον χορό της - Δείτε το βίντεο
Βορίζια: Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια της 56χρονης πριν ξεψυχήσει
Μακελειό στα Βορίζια: Αυτός είναι ο 58χρονος που φέρεται να έκρυψε τα όπλα - Δείτε βίντεο
Κρήτη: Θλίψη στα Καλέσα - Έφυγε από τη ζωή ο αγαπητός Νικόλαος
Τραγωδία στο Λασίθι: Έχασε τη ζωή του ενώ μάζευε ελιές