Σφοδρή κριτική με φόντο την αποζημίωση για τις καθυστερήσεις στο έργο
Θύελλα αντιδράσεων έχει προκληθεί στον απόηχο της ηχηρής αποκάλυψης του cretaone.gr για τα έξτρα 21 εκατομμύρια ευρώ που θα καταβάλλει ως αποζημίωση στον ανάδοχο εργολάβο του έργου Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του νέου ΒΟΑΚ το δημόσιο επειδή τον καθυστερεί!
Πρόκειται για τις λεγόμενες σταλίες, δηλαδή χρήματα που δίνονται ως αποζημίωση από την πολιτεία στον ανάδοχο όχι για εργασίες που έχει εκτελέσει αλλά επειδή το δημόσιο αναγνωρίζει ότι κωλυσιεργεί και δεν επιτρέπει στον εργολάβο να υλοποιεί τις εργασίες βάσει χρονοδιαγραμμάτων!
Ήδη από πλευράς αντιπολίτευσης εξαπολύονται δριμεία «πυρά» κατά της κυβέρνησης ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται το τι ενδεχομένως θα πει για το ζήτημα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, ο οποίος θα βρεθεί στα τέλη της εβδομάδας εδώ στο Ηράκλειο, προγραμματίζοντας και μια επίσκεψη στο εργοτάξιο του υπό κατασκευή νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας.
Όπως αποκαλύψαμε τις προάλλες εδώ στο cretaone.gr,αποζημίωση πολλών εκατομμυρίων ευρώ, συγκεκριμένα 20.100.000 ευρώ θα δοθεί στον ανάδοχο του έργου Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του νέου ΒΟΑΚ από το ελληνικό δημόσιο λόγω των καθυστερήσεων που έχουν προκληθεί από το δημόσιο στην πορεία των κατασκευαστικών εργασιών!
Το Υπουργείο Υποδομών έκανε αποδεκτό το αίτημα αποζημίωσης που κατέθεσε ο ανάδοχος για θετικές ζημιές λόγω υπερημερίας του κυρίου του έργου για το χρονικό διάστημα από 17-02-2023 έως 03-07-2025. Και έτσι θα αποζημιώσει την ανάδοχο εταιρεία με το ποσό των 21,1 εκατ. ευρώ λόγω αδυναμίας εκτέλεσης εργασιών, με υπαιτιότητα του κυρίου του έργου, δηλαδή του Υπουργείου Υποδομών.
Η σχετική απόφαση υπογράφτηκε ήδη από τον Υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα, με την πλευρά του Υπουργείου να κάνει μάλιστα εν μέρει αποδεκτό το αίτημα. Ο ανάδοχος είχε αρχικά αιτηθεί μεγαλύτερη αποζημίωση για τις λεγόμενες θετικές ζημίες λόγω υπερημερίας , ύψους συγκεκριμένα 31 εκατ. ευρώ. Οι αρμόδιες υπηρεσίες έκαναν αποδεκτές κάποιες, όχι όλες τις αιτιάσεις εκ μέρους του αναδόχου επί των καθυστερήσεων στην πρόοδο του έργου με ευθύνη του δημοσίου. Τελικά, με απόφαση του Υπουργού εγκρίθγκε μικρότερη αποζημίωση της τάξης των 21,1 εκατ. ευρώ. Ποσό φυσικά που είναι διόλου αμελητέο…
φωτό: google maps
Παράταση σχεδόν 1 χρόνου για το έργο Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του νέου ΒΟΑΚ
Θυμίζουμε ότι η σύμβαση για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ ύψους 169 εκατ. ευρώ που κατασκευάζεται ως αμιγώς δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, υπογράφτηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2022, με χρόνο αποπεράτωσης του έργου τους 36 μήνες, δηλαδή μια 3ετία.
Εξαρχής βεβαίως υπήρχε η σκέψη στο μυαλό όλων ότι θα ήταν ανέφικτο να τηρηθούν τα αρχικά χρονοδιαγράμματα. Κι αυτό γιατί υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν σημαντικά «αγκάθια» που όπως αποδεικνύεται, πηγαίνουν πιο πίσω το κατασκευαστικό κομμάτι. Τέτοια «αγκάθια» είναι πρωτίστως οι απαλλοτριώσεις και οι μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφελείας καθώς επίσης και η αναθεώρηση που πρέπει να γίνει σε επίπεδο μελετών.
Αυτοί ήταν και οι λόγοι που ο ανάδοχος του έργου Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του νέου ΒΟΑΚ, ο όμιλος AKTOR, χωρίς υπαιτιότητά του, αιτήθηκε προ μηνών παράταση διάρκειας σχεδόν 11 μηνών που έγινε αποδεκτή από το υπ. Υποδομών-Μεταφορών.
Ν.Ε ΠΑΣΟΚ Λασιθίου: «Πληρώνουμε το τίμημα από τις φιέστες και ανέξοδες υποσχέσεις της κυβέρνησης»
Για 21 εκατ. ευρώ σε «αδικαιολόγητες» αποζημιώσεις για τον ΒΟΑΚ κάνει λόγο η Ν.Ε ΠΑΣΟΚ Λασιθίου που αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση της:
«Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει όσα καταγγέλλουμε εδώ και καιρό:
H κυβέρνηση προχωρά σε φιέστες και υπογραφές, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις υλοποίησης (απαλλοτριώσεις, μελέτες, δίκτυα ΟΚΩ κ.λπ.), αφήνοντας το έργο να «κάθεται» και σήμερα να πληρώνουμε το τίμημα.
Τα πραγματικά δεδομένα:
• Η σύμβαση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο 2022 με προϋπολογισμό 169 εκ. € και χρόνο ολοκλήρωσης 36 μήνες.
• Ο ανάδοχος ζήτησε αρχικά αποζημίωση 31 εκ. €, τελικά εγκρίθηκαν 21 εκ. €.
• Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος: το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου στο μισό κόστος του έργου Γέφυρα Φρουζή – Παχιά Άμμος.
• Οι καθυστερήσεις προκλήθηκαν από:
• μη έγκαιρη παράδοση απαλλοτριωμένων εκτάσεων
• καθυστερήσεις σε μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφελείας
• παρεμβάσεις αρχαιολογικών αρχών
• προβλήματα σε μελετητικά στάδια και αδειοδοτήσεις
Κρίσιμα ερωτήματα:
1. Ποιοι ευθύνονται για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στην τεράστια αποζημίωση;
2. Υπάρχουν και άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ που κινδυνεύουν με αντίστοιχες αποζημιώσεις;
3. Τι μέτρα θα ληφθούν για να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία από «σταλίες»;
4. Πότε, επιτέλους, θα δούμε πραγματική πρόοδο και όχι μόνο προεκλογικές φιέστες;
Δεν ξεχνάμε: πριν από 3 χρόνια η κυβέρνηση παρουσίασε ως «έναρξη έργου» ένα εργοτάξιο–φάντασμα που έμεινε αδρανές για μεγάλο διάστημα. Τώρα, ο λογαριασμός αυτής της προχειρότητας ανέρχεται σε 21 εκατομμύρια ευρώ και τον πληρώνουν οι πολίτες.
Καλούμε την κυβέρνηση:
• Να παρουσιάσει πλήρη και διαφανή στοιχεία για το πώς προέκυψαν οι ζημιές.
• Να αποδώσει ευθύνες — πολιτικές και ποινικές — όπου υπάρχουν.
• Να εξασφαλίσει ότι τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ στο Λασίθι θα προχωρήσουν άμεσα και με σχέδιο.
• Να σταματήσει την «κοροϊδία υποδομών» στην Κρήτη.
Η Κρήτη δεν αντέχει άλλες υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Έχει ανάγκη από ασφαλείς οδικούς άξονες, έργα με συνέπεια και υπευθυνότητα. Και πάνω απ’ όλα: να πάψει να πληρώνει τα λάθη της κυβέρνησης».
Φωτογραφία Αρχείου
Αντιδράσεις και «βολές» προς την κυβέρνηση για την έξτρα αποζημίωση των 21 εκατ. ευρώ στον εργολάβο του ΒΟΑΚ
Για σκανδαλώδη αποζημίωση προς τον ανάδοχο εργολάβο κάνει λόγο σε αιχμηρή ανακοίνωση της η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ, διαμηνύοντας πως θα αναζητήσει ευθύνες.
«Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών που αναρτήθηκε στο «Διαύγεια» στις 24/09/2025 (ΑΔΑ: Ψ8Ε7465ΧΘΞ-9Δ1), αποδεικνύεται η παντελής ανικανότητα και αδιαφορία της κυβέρνησης της ΝΔ ως προς την υλοποίηση του έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύει το εξωφρενικό ποσό των 21.000.000 ευρώ για την αποζημίωση του αναδόχου λόγω «θετικών ζημιών» – δηλαδή λόγω καθυστερήσεων από υπαιτιότητα του Δημοσίου! Πρόκειται ουσιαστικά για σταλίες, δηλαδή για πληρωμές που καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο στον εργολάβο, όχι για εργασίες που εκτελέστηκαν, αλλά για το γεγονός ότι το έργο δεν προχωράει με ευθύνη του Δημοσίου.
Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι στα λίγα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ διανύθηκε απόσταση 30 και πλέον χρόνων. Παραλαμβάνοντας το έργο ήδη στη δεύτερη φάση διαγωνιστικής διαδικασίας, από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν προχώρησε ούτε ένα βήμα. Έξι ολόκληρα χρόνια αδράνησε. Τελικά έρχεται να εφαρμόσει ακριβώς το σχέδιο που βρήκε και κατηγορούσε ως «πρόχειρο γονατογράφημα», με μόνη διαφορά τον διπλασιασμό του κόστους και την επιβολή διοδίων, πριν καν ολοκληρωθεί το έργο!» αναφέρει η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίζει:
«Το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που η Νέα Δημοκρατία παρουσίαζε ως «έργο-προτεραιότητα» και «σημαία» για την Κρήτη, όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο.
Αντί να προχωρήσει η υλοποίηση, η κυβέρνηση:
• Καθυστέρησε τραγικά τις απαλλοτριώσεις και τις μελέτες,
• Δεν διασφάλισε τις απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις και εγκρίσεις εγκαίρως,
• Άφησε τον ανάδοχο σε αναμονή, οδηγώντας σε δημιουργία τεράστιων οικονομικών απαιτήσεων.
Σήμερα, οι φορολογούμενοι πολίτες καλούνται να πληρώσουν 21.000.000 ευρώ επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε τη δουλειά της, αφήνοντας το έργο να βαλτώνει.
Ως ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. με συνεχείς παρεμβάσεις μας στην Βουλή και στα αρμόδια όργανα, είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει για τον τεράστιο κίνδυνο των σταλιών και της οικονομικής αιμορραγίας που θα προέκυπτε από την κυβερνητική αδιαφορία.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση αδιαφόρησε, και σήμερα αποκαλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα: Πληρώνουμε εκατομμύρια όχι για την πρόοδο του ΒΟΑΚ, αλλά για τις καθυστερήσεις και τις αποτυχίες του Υπουργείου Υποδομών.
Ας μας απαντήσουν οι κύριοι της κυβέρνησης:
1. Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν σε αυτήν την αποζημίωση – μαμούθ;
2. Υπάρχουν κι άλλες αντίστοιχες αποζημιώσεις σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ;
3. Ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να προστατευθούν τα δημόσια χρήματα και να σταματήσει η αιμορραγία των σταλιών;
Το Λασίθι δεν αντέχει άλλο κοροϊδία!
Οι Κρητικοί έχουν ακούσει αμέτρητες εξαγγελίες, φιέστες και υποσχέσεις για τον ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι μία: Η κυβέρνηση της ΝΔ αποδεικνύεται ανίκανη να υλοποιήσει το έργο. Αντί να βλέπουμε την ολοκλήρωση του έργου, βλέπουμε αποζημιώσεις εκατομμυρίων που πληρώνονται για να καλύψουν τα λάθη, τις παραλείψεις και την ανευθυνότητα της κυβέρνησης.
Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, θα αναδείξουμε το σκάνδαλο αυτό σε όλα τα επίπεδα, θα φέρουμε το θέμα στη Βουλή και θα απαιτήσουμε να αποδοθούν ευθύνες και να υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Η Κρήτη δικαιούται έναν σύγχρονο, ασφαλή ΒΟΑΚ, όχι μια κυβέρνηση που πληρώνει εκατομμύρια για να καλύπτει τις δικές της αποτυχίες».
Χάρης Μαμουλάκης: Πληρώνουμε εκατομμύρια ευρώ όχι για την πρόοδο αλλά για τις καθυστερήσεις του ΒΟΑΚ
Για τεράστιο σκάνδαλο 21 εκατ. ευρώ κάνει λόγο ο τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Χάρης Μαμουλάκης, επισημαίνοντας:
«Σήμερα, οι φορολογούμενοι πολίτες καλούνται να πληρώσουν 21.000.000 ευρώ επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε τη δουλειά της, αφήνοντας το έργο να βαλτώνει. Ως βουλευτής και με συνεχείς παρεμβάσεις μου στη Βουλή και στα αρμόδια όργανα, είχα έγκαιρα προειδοποιήσει για τον τεράστιο κίνδυνο των σταλιών και της οικονομικής αιμορραγίας που θα προέκυπτε από την κυβερνητική αδιαφορία» τονίζει ο Χάρης Μαμουλάκης και προσθέτει:
«Δυστυχώς, η κυβέρνηση αδιαφόρησε, και σήμερα αποκαλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα: Πληρώνουμε εκατομμύρια όχι για την πρόοδο του ΒΟΑΚ, αλλά για τις καθυστερήσεις και τις αποτυχίες του Υπουργείου Υποδομών».
Σύνοψη άρθρου
- Η αποκάλυψη για την αποζημίωση 21 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο του ΒΟΑΚ προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων κατά της κυβέρνησης.
- Το Υπουργείο Υποδομών ενέκρινε την αποζημίωση λόγω καθυστερήσεων που προκάλεσε το δημόσιο, μειώνοντας το αρχικό αίτημα των 31 εκατ. ευρώ.
- Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για αστοχίες και καθυστερήσεις που οδήγησαν στην οικονομική αιμορραγία του έργου.
- Η κατάσταση αυτή προκαλεί ερωτήματα για την υπευθυνότητα και την διαχείριση των υποδομών στην Κρήτη.
Δημοφιλή
Δεν άντεξε την απώλεια του γιού του και «έφυγε» λίγες μέρες μετά ο Αντώνης Μακαρώνας!
Ασύλληπτη τραγωδία: Νεκρός 49χρονος που καταπλακώθηκε από τρακτέρ
Στην Κρήτη εντοπίστηκε η σύζυγος του Πολωνού τουρίστα- Έφυγαν άρον-άρον από το νησί
Κρήτη: Θλίψη για τον μεγάλο επιχειρηματία που έφυγε από την ζωή
Τροχαίο ατύχημα «με το καλημέρα» στη Λεωφόρο Κνωσού - Δείτε φώτο
Ηράκλειο: Έχασε τη γυναίκα του στο αεροδρόμιο λίγο μετά την αποβίβαση - Το περίεργο μήνυμα στο κινητό του
Συναγερμός στο Ρέθυμνο: Ανετράπη εκσκαφέας σε κεντρικό δρόμο
Αιματηρό επεισόδιο στη Μεσαρά: Πατέρας και γιος παραδόθηκαν στις Αρχές
Σοβάρο τροχαίο στην Κρήτη - Μητέρα και κόρη παρασύρθηκαν από μηχανή (φωτο)