Από τον Πειραιά μέχρι τη Βοστώνη, η Ελλάδα χαράζει ρότα στην πυρηνική τεχνολογία της ναυτιλίας
Ελληνική υπογραφή φέρει το πρώτο εγχειρίδιο για την πυρηνική ασφάλεια σχεδίασης πολιτικών πυρηνοκίνητων πλοίων, που παρουσίασε το Πανεπιστήμιο MIT στη Βοστώνη, ανοίγοντας νέο κεφάλαιο στη ναυτιλία και στην πράσινη ενέργεια.
Επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας είναι Έλληνες καθηγητές του ΜΙΤ, μεταξύ των οποίων ο Θεμιστοκλής Σαψής, ο οποίος δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Το εγχειρίδιο αυτό αποτελεί ένα βασικό εργαλείο που στηρίζει τις προσπάθειες υιοθέτησης της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία».
Ένα διεθνές εγχείρημα με ελληνική ηγεσία
Το νέο εγχειρίδιο αποτελεί ορόσημο για τη διεθνή ναυτιλία, καθώς καλύπτει ένα μεγάλο θεσμικό και τεχνικό κενό: μέχρι σήμερα δεν υπήρχε ενιαίο δημόσιο έγγραφο που να καθορίζει τα πρωτόκολλα ασφάλειας, τις τεχνικές προδιαγραφές και τις διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου για πολιτικά πυρηνοκίνητα πλοία.
Η ομάδα του ΜΙΤ συνεργάστηκε με διεθνείς οργανισμούς ναυτικής τεχνολογίας και ενέργειας, δημιουργώντας ένα επιστημονικό πλαίσιο αναφοράς που συνδυάζει τη ναυπηγική μηχανική με την πυρηνική φυσική και την τεχνητή νοημοσύνη.
Προς μια νέα εποχή “καθαρής ενέργειας” στη ναυτιλία
Η αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας για την πρόωση πλοίων θεωρείται ένα από τα πιο τολμηρά βήματα απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου.
Το εγχειρίδιο του ΜΙΤ δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε η μετάβαση αυτή να γίνει με απόλυτη ασφάλεια, σε μια εποχή που η ναυτιλία αναζητά εναλλακτικά καύσιμα και βιώσιμες λύσεις.
Όπως σημειώνει ο καθηγητής Σαψής, «η τεχνολογία υπάρχει – εκείνο που έλειπε ήταν ο κώδικας ασφάλειας. Και τώρα τον έχουμε».
Η ανακοίνωση του πανεπιστημίου, αναφέρει: «η εμπορική ναυτιλία ευθύνεται για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Καθώς ο κλάδος προσπαθεί να μειώσει το αποτύπωμά του και να κινηθεί προς ένα μέλλον χωρίς άνθρακα, η πυρηνική ενέργεια, που εδώ και δεκαετίες χρησιμοποιείται για την κίνηση στρατιωτικών πλοίων, θεωρείται μια ιδιαίτερα ελκυστική λύση».
Όπως διαβάσουμε στο protothema.gr, το Maritime Consortium του Πανεπιστημίου ΜΙΤ τελεί υπό την ηγεσία των Ελλήνων καθηγητών Θεμιστοκλή Σαψή και Φωτεινής Χριστιά. Μεταξύ των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που συμμετέχουν ως ιδρυτικά μέλη στην κοινοπραξία είναι η Capital Clean Energy Carriers Corp. και η Delos Navigation LTD. Επίσης, συμμετέχουν ως μέλη καινοτομίας οι Navios Maritime Partners L.P. και Dorian LPG.
Το εγχειρίδιο χωρίζεται σε κεφάλαια που καλύπτουν τομείς όπου συναντώνται οι αποφάσεις σχεδίασης πυρηνικής και ναυτιλιακής ασφάλειας. Στόχος είναι η διαμόρφωση μιας ολιστικής προσέγγισης που λαμβάνει υπόψη την ανάγκη εξισορρόπησης μεταξύ τεχνικών, πρακτικών και πολιτικών παραμέτρων, ώστε να τεθούν τα θεμέλια για την ασφαλή ανάπτυξη της πυρηνικής πρόωσης στη ναυτιλία.
Ο καθηγητής Μηχανολογίας και Θαλάσσιας Μηχανικής και συνδιευθυντής του MIT Maritime Consortium, Θεμιστοκλής Σαψής σημειώνει ότι «το εγχειρίδιο αυτό αποτελεί ένα βασικό εργαλείο που στηρίζει τις προσπάθειες υιοθέτησης της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε μια στέρεη βάση για την ασφάλεια σε κρίσιμους τομείς που θα χρειαστούν ερευνητική και ρυθμιστική υποστήριξη τα επόμενα χρόνια, ώστε η ναυτιλιακή βιομηχανία να προετοιμαστεί για την πυρηνική πρόωση».
Η καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών και συνδιευθύντρια του MIT Maritime Consortium, Φωτεινή Χριστιά αναφέρεται στο πρόσφατο Μνημόνιο Κατανόησης που υπέγραψαν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως τονίζει, «ο ναυτιλιακός διάδρομος ΗΠΑ-Ηνωμένου Βασιλείου για πυρηνικά πλοία αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία συνεργασίας με τους νομοθέτες, ώστε να δημιουργηθεί το πλαίσιο που θα επιτρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες να επενδύσουν ξανά σε εμπορικά πυρηνοκίνητα πλοία, μια εξέλιξη που θα αναζωογονήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία».
Η Ναυτιλία στο MIT
Τα προγράμματα του MIT Maritime Consortium, όπως το νέο εγχειρίδιο, συνδέονται άμεσα με τις εθνικές προσπάθειες αναζωογόνησης της αμερικανικής ναυπηγικής και εμπορικής ναυτιλίας.
Το Consortium, το οποίο ιδρύθηκε το 2024, φέρνει κοντά το ΜΙΤ και ηγετικές εταιρείες του κλάδου για να εξερευνήσουν λύσεις βασισμένες στα δεδομένα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών, τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών των πλοίων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Όπως αναφέρει ο Θεμιστοκλής Σαψής, «μία από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες μας είναι η ανάπτυξη τεχνολογιών, πολιτικών και κανονισμών που θα καταστήσουν την πυρηνική πρόωση στα εμπορικά πλοία πραγματικότητα. Το τελευταίο έτος συγκροτήσαμε μια διεπιστημονική ομάδα από καθηγητές και φοιτητές του ΜΙΤ. Ένα από τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς είναι αυτό το αναλυτικό έγγραφο που εξηγεί πώς μπορεί να υλοποιηθεί η προσπάθεια αυτή με ασφάλεια».
Σύνοψη άρθρου
- Το πρώτο εγχειρίδιο πυρηνικής ασφάλειας πλοίων από το ΜΙΤ καθορίζει πρωτόκολλα ασφάλειας και τεχνικές προδιαγραφές για πυρηνοκίνητα πλοία.
- Το εγχειρίδιο δημιουργήθηκε υπό την ηγεσία Ελλήνων καθηγητών και υποστηρίζει την υιοθέτηση της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία.
- Η πρωτοβουλία αυτή θεωρείται κρίσιμη για τη μείωση των εκπομπών αερίων και την προώθηση βιώσιμων λύσεων στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
- Το MIT Maritime Consortium συγκεντρώνει ακαδημαϊκούς και βιομηχανικούς ηγέτες για την ανάπτυξη τεχνολογιών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας.

Δημοφιλή
Όταν ο δήμαρχος είναι του χεριού σου, δεν παραιτείσαι!
ΟΠΕΚΕΠΕ: Σφραγίδα Δήμου στην Κρήτη στα χέρια δημοτικού συμβούλου με ΚΥΔ
Τραγικό τροχαίο στη Μεσαρά: Ανείπωτος πόνος για τον Κωστή που άφησε την τελευταία του πνοή στο ΠΑΓΝΗ
Πένθος στο Λασίθι: Έφυγε από τη ζωή η Καλλιόπη Φραγκάκη
Συντάξεις Νοεμβρίου: Πάνε ταμείο σήμερα οι συνταξιούχοι - Τι ώρα θα μπουν τα λεφτά
Αλλάζει όψη η παραλιακή, τουριστική «βιτρίνα» της Κρήτης - Δημοπρατήθηκε η μεγάλη ανάπλαση (βίντεο, φωτο)
Νέες δυναμικές κινητοποιήσεις από τον αγροτοκτηνοτροφικό κλάδο στην Κρήτη - Ο Λευτέρης Τριανταφυλλάκης στο Cretaone
Κορωπί: Σε κρίσιμη κατάσταση η 40χρονη μητέρα - Την χτυπούσε με μανία μπροστά στα παιδιά τους μέχρι που έπεσε αναίσθητη
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: «Πέφτουν από τα σύννεφα» στη Μεσαρά για τον 36χρονο γεωπόνο - «Αποκλείεται να δρούσε μόνος»