Διαβάστε παρακάτω
Από τα καύσιμα και τη συντήρηση, μέχρι τα τέλη κυκλοφορίας, τα νεότερα αυτοκίνητα πλεονεκτούν σημαντικά σε οικονομία και αξιοπιστία. Παρακάτω παρουσιάζουμε μια δομημένη σύγκριση, με στοιχεία και αριθμούς, για ένα μικρομεσαίο μοντέλο 1.600 κ.εκ. του 2005 έναντι ενός σύγχρονου 1.000 κ.εκ. του 2025. Θα δούμε πόσα χρήματα ξοδεύει μια οικογένεια το χρόνο για το καθένα και πόσο καλύτερο οικονομικά αποδεικνύεται το νέο αυτοκίνητο.
Σημειώστε πως συνολικά, τα οχήματα ηλικίας άνω των 20 ετών υπολογίζονται σε περίπου 1 εκατομμύριο ή και περισσότερα σε απόλυτο αριθμό στην Ελλάδα.
Κατανάλωση καυσίμου & ετήσιο κόστος βενζίνης
Τα νεότερα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν προηγμένες τεχνολογίες (turbo μικρού κυβισμού, αποδοτικότερη καύση, start/stop κλπ.) που μειώνουν δραστικά την κατανάλωση καυσίμου. Ενα σύγχρονο μοντέλο μπορεί να επιτύχει έως και 40% χαμηλότερη κατανάλωση συγκριτικά με παλαιότερα μοντέλα. Για παράδειγμα, αν ένα αυτοκίνητο του 2005 καταναλώνει περίπου 8 – 9 λίτρα/100km, το αντίστοιχο μοντέλο του 2023 μπορεί να καίει γύρω στα 5 – 6 λίτρα/100km – μια σημαντική διαφορά, ιδιαίτερα με τις σημερινές υψηλές τιμές των καυσίμων.
Στο ετήσιο κόστος, αυτή η μειωμένη κατανάλωση μεταφράζεται σε μεγάλη εξοικονόμηση για την οικογένεια. Αν θεωρήσουμε χρήση 15.000 km το χρόνο (τυπική απόσταση για έναν μέσο οδηγό στην Ελλάδα) και τιμή βενζίνης 1,90 €/L, τότε:
Αυτοκίνητο 2005 (8–9l/100km): Θα καταναλώσει 1.200–1.350 λίτρα το χρόνο. Το κόστος καυσίμου υπολογίζεται περίπου σε 2.300–2.570 € ετησίως. Για παράδειγμα, με κατανάλωση 7l/100km το κόστος βενζίνης φτάνει 2.000 € το χρόνο, οπότε με 9 l/100km ανεβαίνει κοντά στα 2.500+ €.
Αυτοκίνητο 2025 (5–6 l/100km): Θα καταναλώσει πολύ λιγότερο, περίπου 750–900 λίτρα το χρόνο. Το ετήσιο κόστος καυσίμου εκτιμάται γύρω στα 1.400–1.700 €.
Δηλαδή, μια οικογένεια με νέο αυτοκίνητο πληρώνει έως και 800–1.000 € λιγότερα σε βενζίνη το χρόνο σε σχέση με το παλιό μοντέλο, χάρη στην μειωμένη κατανάλωση.
Κόστος συντήρησης και επισκευών
Τα παλιά αυτοκίνητα όπως είναι λογικό απαιτούν περισσότερη συντήρηση και παρουσιάζουν συχνότερες βλάβες λόγω φθοράς. Ένα αυτοκίνητο 20 ετών έχει πολλά εξαρτήματα (κινητήρας, μετάδοση, ανάρτηση, ηλεκτρικά) που έχουν υποστεί κόπωση και μπορεί να χρειαστούν αλλαγές ή επισκευές. Αντίθετα, ένα καινούριο αυτοκίνητο είναι στην αρχή του κύκλου ζωής του, με ελάχιστες φθορές και συνήθως συνοδεύεται από εργοστασιακή εγγύηση που καλύπτει απρόβλεπτες βλάβες.
Πιο αναλυτικά, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο έχει αραιά διαστήματα service – πολλές μάρκες απαιτούν σέρβις μόνο μία φορά ανά διετία (ή 15-20.000 km) και μάλιστα ό,τι προκύψει καλύπτεται από εγγύηση. Το κόστος για ένα βασικό ετήσιο service (λάδια, φίλτρα, έλεγχος) είναι σχετικά μικρό, περίπου 70–100 € το χρόνο για ένα μικρομεσαίο (με μέση χρήση 15.000 km).
Αντίθετα, ένα παλαιότερο αυτοκίνητο απαιτεί συχνότερο service (συνήθως κάθε χρόνο) και ενδέχεται να χρειάζεται και πρόσθετες εργασίες (π.χ. μπουζί, ιμάντες, ρυθμίσεις) λόγω ηλικίας. Το κόστος συντήρησης σε ένα παλιό Ι.Χ. μπορεί εύκολα να φτάσει αρκετές εκατοντάδες ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ετήσιο κόστος για service/συντήρηση κυμαίνεται από 300 € έως και 1.500 € ανάλογα με τις ζημιές – με τα πολύ παλιά οχήματα να βρίσκονται συχνά στο επάνω άκρο αυτού του φάσματος.
Στατιστικά, τα ηλικιωμένα αυτοκίνητα εμφανίζουν πολύ περισσότερες βλάβες. Σε στοιχεία οδικής βοήθειας, το 58% των περιστατικών ακινητοποίησης αφορούν αυτοκίνητα 16–25 ετών (ενώ μόνο 27% αφορούν οχήματα έως 5ετίας). Αυτό σημαίνει ότι ένα παλιό αυτοκίνητο είναι πολύ πιο πιθανό να παρουσιάσει σοβαρή μηχανική βλάβη, προκαλώντας όχι μόνο ταλαιπωρία αλλά και αυξημένο κόστος επισκευών για τον ιδιοκτήτη. Για παράδειγμα, η ανάγκη για αλλαγή συμπλέκτη, επισκευή συστήματος ψύξης, ηλεκτρολογικές βλάβες ή διαρροές λαδιού είναι πολύ πιο συνήθεις σε ένα 25ετίας απ’ ό,τι σε ένα καινούριο. Αυτές οι έκτακτες επισκευές μπορεί να προσθέσουν εκατοντάδες ευρώ επιπλέον στον ετήσιο προϋπολογισμό.
Εγγύηση νέου αυτοκινήτου: Σημαντικό πλεονέκτημα των νέων οχημάτων είναι ότι συνήθως καλύπτονται από εγγύηση τουλάχιστον 2 και έως 7 ετών. Αυτό πρακτικά μηδενίζει το κόστος οποιασδήποτε σοβαρής βλάβης εντός της περιόδου αυτής – αν κάτι χαλάσει, η επισκευή γίνεται χωρίς χρέωση. Έτσι, τα πρώτα χρόνια ένα νέο αυτοκίνητο απαιτεί μόνο τα βασικά (λάδια/φίλτρα) και τίποτα επιπλέον, σε αντίθεση με ένα 20+ ετών που κάθε σοβαρή ζημιά πληρώνεται από τον ιδιοκτήτη.
Συνολικά, το ετήσιο κόστος συντήρησης ενός αυτοκινήτου 25ετίας μπορεί εύκολα να είναι πολλαπλάσιο από ενός καινούριου. Ενώ ένα καινούριο ίσως περιορίζεται στα 200–300 € το χρόνο (service και μικροπράγματα) αν δεν προκύψει κάτι εξαιρετικό, ένα παλιό μπορεί να απαιτήσει 500, 800 ή και 1.000+ € το χρόνο μόνον σε service/επισκευές, ειδικά καθώς μεγαλώνει η ηλικία του. Αυτή η διαφορά είναι τεράστια και κάνει την κατοχή γηραιού οχήματος ολοένα και πιο ασύμφορη.
Τέλη κυκλοφορίας και φορολογία με βάση τους ρύπους
Η φορολόγηση των αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχει διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια, δίνοντας μεγάλο πλεονέκτημα στα νέα, χαμηλών ρύπων οχήματα. Συγκεκριμένα, για αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά την 1/11/2010 τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται βάσει των εκπομπών CO₂, ενώ για τα παλαιότερα (πρώτη ταξινόμηση έως 31/10/2010) βάσει κυβισμού.
Παλιό αυτοκίνητο 1.600 κ.εκ. (έτος 2000): Επειδή ταξινομήθηκε πριν το 2010, τα τέλη του είναι σταθερά ανάλογα με τα κυβικά. Για 1.549–1.738 κ.εκ., το ετήσιο τέλος κυκλοφορίας είναι περίπου 250 €. Αυτά τα παλιά οχήματα επίσης συνήθως εκπέμπουν αρκετά υψηλά CO₂ (π.χ. >170 g/km), αλλά επειδή υπάγονται στο παλιό καθεστώς, μετράνε μόνο τα κυβικά – πάντως το ποσό παραμένει σημαντικό.
Νέο αυτοκίνητο 2023 (χαμηλών ρύπων): Τα μοντέλα τελευταίων ετών έχουν πολύ μειωμένες εκπομπές ρύπων χάρη στις νέες τεχνολογίες. Επιπλέον, η νομοθεσία ευνοεί τα καθαρά αυτοκίνητα: Οχήματα ταξινομημένα από 1/1/2021 και μετά με εκπομπές CO₂ έως 122 g/km πληρώνουν ΜΗΔΕΝ (€0) τέλη κυκλοφορίας.
Αυτό σημαίνει ότι πολλά μικρομεσαία αυτοκίνητα σύγχρονου τύπου (ιδίως με αποδοτικούς turbo κινητήρες 1.0–1.2 λίτρων ή υβριδικά) απαλλάσσονται εντελώς από τα τέλη! Ακόμα κι αν οι εκπομπές τους ξεπερνούν ελαφρώς το όριο, ο φόρος είναι μικρός: π.χ. για 130 g/km CO₂, τα τέλη είναι περίπου 0,64 € ανά γραμμάριο, δηλαδή 83 € το χρόνο. Γενικά, τα περισσότερα καινούρια αυτοκίνητα πληρώνουν πολύ χαμηλά τέλη – συχνά κάτω από 100 € ή και μηδενικά, σε αντίθεση με τα παλιά.
Ασφάλεια και ΚΤΕΟ
Πέρα από καύσιμα, συντήρηση και τέλη, δύο ακόμα σταθερές δαπάνες για κάθε αυτοκίνητο είναι η ασφάλιση και ο τεχνικός έλεγχος (ΚΤΕΟ):
Ασφάλιση: Η ασφάλεια αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι υποχρεωτική. Το κόστος βασικής ασφάλισης (αστικής ευθύνης) για ένα Ι.Χ. ξεκινά περίπου από 100–120 € το χρόνο για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, ανάλογα με τον οδηγό και το όχημα. Αυτό το ποσό ισχύει σχεδόν ανεξάρτητα από την ηλικία του αυτοκινήτου – ένα παλιό 25ετίας και ένα καινούριο ίδιου κυβισμού θα έχουν παρόμοιο κόστος βασικής ασφάλισης. Ωστόσο, πολλοί ιδιοκτήτες νέων αυτοκινήτων επιλέγουν μικτή ασφάλιση (που καλύπτει και ίδια ζημιά/κλοπή), η οποία ανεβάζει σημαντικά το κόστος (ενδεικτικά από 160–180 € το χρόνο και άνω για μικτή κάλυψη νέου οχήματος). Στην παρούσα σύγκριση θα υποθέσουμε ότι και στις δύο περιπτώσεις μια οικογένεια επιλέγει την απλή υποχρεωτική ασφάλιση 100 € ετησίως (για να έχουμε κοινή βάση).
ΚΤΕΟ: Τα καινούρια αυτοκίνητα απαλλάσσονται από ΚΤΕΟ για τα πρώτα 4 χρόνια κυκλοφορίας τους. Μετά τον 4ο χρόνο, πρέπει να περνούν τεχνικό έλεγχο κάθε 2 χρόνια. Το κόστος ΚΤΕΟ για Ι.Χ. είναι περίπου 50 € ανά έλεγχο, δηλαδή ~25 € τον χρόνο σε μέση βάση. Ένα αυτοκίνητο του 2000 φυσικά υπόκειται σε αυτή την υποχρέωση εδώ και πολλά χρόνια, άρα η οικογένεια πληρώνει τακτικά αυτό το ποσό. Ένα αυτοκίνητο του 2023 δεν θα χρειαστεί ΚΤΕΟ μέχρι το 2027, οπότε τα πρώτα χρόνια γλιτώνει και αυτό το μικρό κόστος. Μακροπρόθεσμα όμως, και το νέο όχημα θα έχει το ίδιο περίπου έξοδο (25 €/έτος). Συνεπώς η διαφορά είναι αισθητή μόνο στα πρώτα 4 χρόνια (περίπου 100 € συνολικά εξοικονόμηση την πρώτη τετραετία υπέρ του νέου). Σε ετήσια βάση πάντως, αυτό το ποσό είναι μικρό συγκριτικά με τα υπόλοιπα έξοδα.
Συνολική σύγκριση ετήσιου κόστους
Συγκεντρώνοντας όλα τα παραπάνω, ας υπολογίσουμε ένα συνολικό ετήσιο κόστος χρήσης για τα δύο αυτοκίνητα, ώστε να δούμε πόσα χρήματα χαλάει μια οικογένεια τον χρόνο σε κάθε περίπτωση:
Αυτοκίνητο 1.6lt του 2000-2005:
Καύσιμα: 2.500 € ετησίως (με βάση 15.000 km, κατανάλωση 8–9λ/100km, βενζίνη 1,9 €/λτ).
Τέλη Κυκλοφορίας: 250 € ετησίως.
Συντήρηση & Βλάβες: 600 € ετησίως (υποθέτοντας ένα service 150–300 € + έκτακτες επισκευές, μέσος όρος).
Ασφάλεια: 120 € τον χρόνο (βασική αστική ευθύνη).
ΚΤΕΟ: 25 € τον χρόνο.
Σύνολο εκτιμώμενων ετήσιων εξόδων: 3.500 € το χρόνο χωρίς κάποια σοβαρή μηχανική ζημιά.
Αυτοκίνητο 1.0lt του 2023 και μετά (καινούριο):
Καύσιμα: 1.500–1.700 € ετησίως (15.000 km, κατανάλωση 5–6λ/100km, βενζίνη 1,9 €/λτ).
Τέλη Κυκλοφορίας: 0 € (εφόσον οι εκπομπές CO₂ ≤122 g/km, όπως ισχύει για πολλά νέα μοντέλα). (Αν το συγκεκριμένο μοντέλο εκπέμπει λίγο παραπάνω, π.χ. 130 g, το κόστος θα ήταν μικρό,80 €.)
Συντήρηση & Βλάβες: 200 € ετησίως (ένα σέρβις ή λάδια/φίλτρα – οι μεγάλες βλάβες καλύπτονται από εγγύηση, άρα μηδενικό κόστος τα πρώτα χρόνια).
Ασφάλεια: 120 € τον χρόνο (βασική ασφάλιση ίδιας τάξης μεγέθους). (Αν επιλεγεί μικτή ασφάλεια, το ποσό θα ήταν αρκετά υψηλότερο, αλλά εδώ συγκρίνουμε ίδιου τύπου ασφάλιση).
ΚΤΕΟ: 0 € (τα πρώτα χρόνια δεν απαιτείται έλεγχος).
Σύνολο εκτιμώμενων ετήσιων εξόδων: 1.800 € το χρόνο ακόμα και με σοβαρή μηχανική ζημιά, για το νέο αυτοκίνητο (με μηδενικά τέλη). Ακόμα και αν πλήρωνε κάποιο ελάχιστο τέλος ή είχε λίγο μεγαλύτερη κατανάλωση, δύσκολα θα ξεπερνούσε τα 2.000 € το χρόνο.
Διαφορά κόστους: Από την παραπάνω ανάλυση, προκύπτει ότι το +20ετίας αυτοκίνητο κοστίζει σχεδόν τα διπλάσια χρήματα ετησίως σε σχέση με ένα καινούριο αντίστοιχης κατηγορίας. Μια οικογένεια μπορεί να εξοικονομεί 1.500 € ή και περισσότερα ευρώ κάθε χρόνο με τη χρήση ενός νέου οικονομικού αυτοκινήτου αντί για ένα παλιό που “καίει” πολλά χρήματα σε βενζίνη και συνεργεία. Σε βάθος χρόνου, αυτή η εξοικονόμηση είναι τεράστια – σε 5 χρόνια, για παράδειγμα, μπορεί να φτάσει τα 7–8 χιλιάδες ευρώ λιγότερα έξοδα για το νέο όχημα. Και όλα αυτά εφόσον δεν συμβεί στο παλιό αυτοκίνητα κάποια σοβαρή μηχανική ζημιά
Για μια οικογένεια, η μετάβαση από ένα παλιό αυτοκίνητο σε ένα νέο μοντέλο μπορεί να μειώσει σχεδόν στο μισό τα ετήσια έξοδα κίνησης. Παρά το αρχικό κόστος αγοράς, το νέο αυτοκίνητο προσφέρει σαφώς οικονομικότερη χρήση και λιγότερους πονοκεφάλους, καθιστώντας το συνολικά μια πολύ καλύτερη επιλογή από πλευράς κόστους και απόδοσης. Και όλα αυτά οδηγώντας ένα καλύτερο, ασφαλέστερο και σύγχρονο αυτοκίνητο…
Με πληροφορίες του newsauto.gr
Δημοφιλή
Σάλος στη Ζάκυνθο: Έκαναν διαγωνισμό στοματικού σεξ σε νυχτερινό μαγαζί – Δείτε το προκλητικό βίντεο
Βγήκαν τα όπλα σε beach bar - Τρεις τραυματίες μετά από καβγά με πυροβολισμούς
Κρήτη: Το θερμόμετρο «τρελάθηκε» - 44 °C η θερμοκρασία σήμερα στην Μεσαρά
EKTAKTO: Το πρώτο περιστατικό θερμοπληξίας - Στη ΜΕΘ 51χρονος
Κρήτη: Έφυγε από τη ζωή η Ειρήνη Επιτροπάκη
Βάσεις 2025: «Ετοιμάζουν βαλίτσες για το Πανεπιστήμιο» - Πώς 5 νέοι πέτυχαν το όνειρο τους στην Κρήτη (βίντεο)
Νέα ανείπωτη τραγωδία: Νεκρός άνδρας που καταπλακώθηκε από οικοδομικά υλικά
Διαζύγιο «βόμβα» στον πολιτικό κόσμο
Συντάξεις Αυγούστου: Τι ώρα θα δείτε τα χρήματα στους λογαριασμούς σας