Ηράκλειο: 20oC

Ερυθρά Θάλασσα: Αυξάνονται καθημερινά τα πλοία που εκτρέπονται

30.01.2024, 23:06

Έφτασαν τα 100 τα τάνκερ

Αυξάνεται από μέρα σε μέρα ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που εκτρέπονται από τον Ερυθρά Θάλασσα, σε μεγαλύτερες διαδρομές προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι και την κλιμακούμενη ένταση στην περιοχή.

Έτσι, σύμφωνα με την έκθεση της Oil Brokerage, από την προηγούμενη εβδομάδα ο αριθμός των πλοίων που εκτρέπονται γύρω από την Αφρική, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, έχει αυξηθεί σε 100, από 69 που ήταν, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, στις 24 Ιανουαρίου. Πρόκειται δηλαδή για μια αύξηση της τάξης του 45%.

Πρόκειται για τάνκερ που μεταφέρουν περίπου 56 εκατομμύρια βαρέλια αργού και προϊόντων πετρελαίου.

Οι αποστολές καθαρών προϊόντων πετρελαίου —όπως καυσίμου τύπου ντίζελ— μέσω του στενού Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν στα 625.000 βαρέλια την ημέρα την περασμένη εβδομάδα, έναντι 2 εκατομμυρίων που ήταν το σύνηθες υπό κανονικές συνθήκες.

Μακριά από το Σουέζ και τα containerships

Σύμφωνα, άλλωστε, με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΟΗΕ τις προηγούμενες μέρες, ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δύο μήνες,

Σχολιάζοντας την εξέλιξη ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, εξέφρασε τη βαθιά ανησυχία του οργανισμού για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα (CNUCED), που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με την CNUCED, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι, που εξώθησαν μεγάλες ναυτιλιακές να αναστείλουν τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα και να στέλνουν τα πλοία τους να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, ο όγκος του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δυο μήνες.

Ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Δεδομένου, μάλιστα ότι τα containerships που εκτρέπονται είναι και τα μεγαλύτερης χωρητικότητας, η μείωση της ποσότητας των εμπορευματοκιβωτίων είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας…) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.

Προβλέψεις για μακράς διάρκειας αναταραχή

Οι ναυτιλιακές εταιρείες προβλέπουν πως η αναταραχή θα διαρκέσει μήνες ή και περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία που στέλνει εμπορεύματα έχει περισσότερα αποθέματα δεσμευμένα στη διαμετακόμιση και χρειάζεται ακόμη περισσότερα σε περίπτωση που τα εμπορευματοκιβώτια λιγοστέψουν.

Οι πελάτες των ναυτιλιακών προσπαθούν να προσαρμοστούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Volvo και η Tesla ανακοίνωσαν ότι αναστέλουν την παραγωγή σε εργοστάσιο στην Ευρώπη, επικαλούμενες την αδυναμία να προμηθευτούν εξαρτήματα από προμηθευτές στην Ασία.

Οι βρετανικές εταιρείες λιανικής Tesco και Marks & Spencer έχουν επισημάνει τον κίνδυνο υψηλότερου κόστους.

Η Maersk, η νούμερο 2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι οι διαταραχές θα διαρκέσουν για μερικούς μήνες τουλάχιστον. Αν και πολλές εταιρείες λένε ότι δεν έχουν ακόμη αισθανθεί τις επιπτώσεις, όσο περισσότερο διαρκεί η αναταραχή, τόσο ευρύτερες είναι οι οικονομικές επιπτώσεις.

Το πετρέλαιο

Σε ό, τι αφορά το πετρέλαιο, οι αναλυτές δίνουν τη δική τους εκτίμηση, και κυρίως μετά την επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος που σκότωσε τρεις αμερικανούς στρατιώτες στην Ιορδανία, αλλά και μια πυραυλική επίθεση σε δεξαμενόπλοιο στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Mizuho Bank, Vishnu Varathan, δήλωσε στο Bloomberg ότι η αγορά πετρελαίου «έχει εκτεθεί σε μια σειρά κινδύνων από την πλευρά της προσφοράς» και προβλέπει ότι «ακόμη και με την όποια χαλάρωση παρατηρούμε στη ζήτηση, η γεωπολιτική διαμορφώνεται έτσι ώστε οι τιμές του πετρελαίου να έχουν περισσότερο ανοδικό κίνδυνο».

Σε αντίστοιχο μήκος κύματος η Vandana Hari, ιδρύτρια της εταιρείας Vanda Insights με έδρα τη Σιγκαπούρη, είπε: «Το ερώτημα είναι γιατί δεν έχουμε δει το Brent να ανεβαίνει προς τα 90 δολάρια ή υψηλότερα; Εάν υπάρξει άμεσο πλήγμα σε ένα φορτίο πετρελαίου στη Μέση Ανατολή ή σε υποδομή παραγωγής πετρελαίου, θα εκτοξευθούν οι τιμές».

πριν από 3 ώρες
Υγεία

Χάστε 4 κιλά και ρίξτε χοληστερόλη και σάκχαρο σε λιγότερο από 2 μήνες

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 6 ώρες
Style

Συνταγή για μακαρονοσαλάτα με σολομό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Υγεία

Αυτή η συνήθεια βοηθά στην απώλεια βάρους μετά τα 50

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Κόσμος

Έκρηξη σε εργοστάσιο στο Τενεσί: «Δεν υπάρχουν επιζώντες», ανακοίνωσε η αστυνομία

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Style

Καταγγελία σε βάρος γνωστής Ελληνίδας influencer – Δεν επιστρέφει ρούχα αξίας 2.500 ευρώ

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Υγεία

Καρκίνος παχέος εντέρου: Τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 7 ώρες
Κρήτη

Χανιά: Στο «σκοτάδι» παραμένουν οι κάτοικοι στον Γαλατά – Χωρίς ρεύμα στους δρόμους

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Ελλάδα

Σοκαριστική μαρτυρία 14χρονου που έπεσε θύμα bullying στο σχολείο – «Ήταν 7 άτομα κι εγώ μόνος μου» (Βίντεο)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Ταξίδια

Οι νέοι κανόνες που ισχύουν για τα ταξίδια από αύριο Κυριακή 12/10

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 8 ώρες
Κρήτη

Κρήτη: Συνελήφθη 32χρονος ως ο διακινητής των 13 μεταναστών που εντοπίστηκαν νότια της Γαύδου

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →