Σε τροχιά υλοποίησης ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης
Τέλος εποχής για τις Πολεοδομίες όπως τις ξέραμε μέχρι τώρα καθώς εγκρίθηκε το σχετικό κονδύλι ύψους 6,2 εκατ. ευρώ για τις αναγκαίες προετοιμασίες και ξεκινά η μεταφορά τους από τους δήμους στο Κτηματολόγιο.
Μια εξέλιξη, η οποία έρχεται βεβαίως στον απόηχο των ηχηρών αποκαλύψεων για την εξάρθρωση κυκλώματος διαφθοράς στις Υπηρεσίες Δόμησης στην Αττική…Μια πολύκροτη υπόθεση η οποία συνοδεύτηκε και από παραιτήσεις Γενικών Γραμματέων.
Με απόφαση που υπογράφει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου εγκρίθηκε η ένταξη του έργου «Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο των Υπηρεσιών Δόμησης» στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας 2026-2030. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 6.200.000 ευρώ και η χρηματοδότηση δίνεται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Ουσιαστικά έχουμε το «εναρκτήριο λάκτισμα» για την μεταφορά των Πολεοδομιών, ή Υπηρεσιών Δόμησης, όπως λέγονται τα τελευταία χρόνια, από τους ΟΤΑ στο Κτηματολόγιο. Αυτό βεβαίως υπό την… αίρεση τυχόν δικαστικών εμπλοκών και ανατροπών, καθώς οι αυτοδιοικητικοί, τόσο κατά μόνας όσο και μέσω του επίσημου οργάνου τους, της ΚΕΔΕ, έχουν προειδοποιήσει για προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η αρχική εξαγγελία Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ
Η εξέλιξη-«βόμβα» για τις Πολεοδομίες, η για την ακρίβεια Υπηρεσίες Δόμησης όπως αποκαλούνται πλέον τα τελευταία χρόνια, είχε αρχικώς «σκάσει» από πλευράς κυβέρνησης τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προαναγγείλει την μεγάλη αλλαγή με την μεταφορά μέρους της λειτουργίας των Πολεοδομιών, εκείνου δηλαδή που αφορά σε οικοδομικές άδειες και ελέγχους κατασκευών στο Κτηματολόγιο.
Στα τέλη Νοεμβρίου ο σχεδιασμός της μετάβασης αποκαλύφθηκε στην πλήρη του μορφή. Τότε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.κ. Σταύρος Παπασταύρου και ο αείμνηστος -δυστυχώς πια- υφυπουργός Νίκος Ταγαράς καθώς και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου είχαν παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο το πλαίσιο για τον νέο «Εθνικό Οργανισμό Κτηματολογίου και Ελέγχου Δόμησης» (ΕΟΚΕΔ).
Ουσιαστικά σχηματίζεται ένας νέος εθνικός φορέας, ο οποίος με βάση τις κυβερνητικές εξαγγελίες, θα αξιοποιήσει το δίκτυο των κτηματολογικών γραφείων σε όλη τη χώρα και θα πάρει στα χέρια του τις διαδικασίες που συνδέονται με τις άδειες δόμησης: από τις βεβαιώσεις όρων και τις προεγκρίσεις έως την τελική έγκριση και τον έλεγχο των κατασκευών, καθώς και την τήρηση της πολεοδομικής νομοθεσίας. Στις «μεταφερόμενες αρμοδιότητες» περιλαμβάνονται η έκδοση οικοδομικών αδειών και οι έλεγχοι κατασκευών (προεγκρίσεις, βεβαιώσεις όρων δόμησης, δειγματοληπτικοί έλεγχοι, καταγγελίες, έλεγχοι νομιμότητας, διακοπές εργασιών ή ανακλήσεις όπου απαιτείται, καθώς και ενέργειες για αυθαίρετα/επικίνδυνες κατασκευές). Η μετάβαση προβλέπει φυσικά, πέραν της αρμοδιότητας και την μεταφορά ανθρώπινου δυναμικού, υπαλλήλων δηλαδή από τις Υπηρεσίες Δόμησης των δήμων στο νέο αυτό φορέα.
Εξαρχής υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από πλευράς της αυτοδιοίκησης που εκφράστηκαν και δια στόματος δημάρχων και δια του επίσημου θεσμικού τους οργάνου, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ). Πέραν των διαδικαστικών και τεχνικών ζητημάτων, οι αυτοδιοικητικοί ήταν επόμενο κι αναμενόμενο να βγουν στα «κάγκελα» για ένα βασικό, πολιτικής ή για την ακρίβεια υπαρξιακής φύσεως λόγο: Η μεταφορά έστω και εν μέρει των Πολεοδομιών από τους δήμους σε έναν εθνικό φορέα υπό την «ομπρέλα» του Κτηματολογίου συνιστά… «χτύπημα» αποδυνάμωσης και απαξίωσης για την τοπική αυτοδιοίκηση που διεκδικεί ακριβώς το αντίθετο: Αλλαγές και τομές που θα την δυναμώσουν θεσμικά.
φωτό: pexels
Εκκίνηση με 6,2 εκατ. ευρώ για την μεταφορά των Πολεοδομιών στο Κτηματολόγιο
Εν’ αναμονή των όποιων κινήσεων από πλευράς ΚΕΔΕ και τοπικής αυτοδιοίκησης, με πιθανή την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το κυβερνητικό επιτελείο σφυρίζει το εναρκτήριο λάκτισμα για την «μετακόμιση» των Υπηρεσιών Δόμησης από τους δήμους στο Κτηματολόγιο.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, υπέγραψε την απόφαση, η οποία εκκινεί τις διαδικασίες για τη δημιουργία του νέου φορέα «Εθνικός Οργανισμός Κτηματολογίου και Ελέγχου Δόμησης» (ΕΟΚΕΔ) και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από τις ΥΔΟΜ των Δήμων στο Κτηματολόγιο.
Η απόφαση προβλέπει την ένταξη του έργου «Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο των Υπηρεσιών Δόμησης» στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας 2026-2030. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 6.200.000 ευρώ με πλήρη χρηματοδότηση από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Σύμφωνα με την απόφαση, αντικείμενο του Έργου αποτελεί η ενσωμάτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο των Υπηρεσιών Δόμησης, η οποία στοχεύει στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης που αφορά τη δημιουργία νέων κέντρων δόμησης εντός του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα οποία θα αναλάβουν τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχων κατασκευών, μεταφέροντας τις σχετικές αρμοδιότητες από τους Δήμους όπου λειτουργούν σήμερα.
Όπως επισημαίνεται στην Υπουργική Απόφαση (ΟΠΣ 5228639), η εν λόγω ενσωμάτωση αρμοδιοτήτων αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πολεοδομικές μεταρρυθμίσεις η οποία στοχεύει:
α) Στην τοποθέτηση του πολίτη στο επίκεντρο, μετατρέποντας μια συχνά περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία της έκδοσης οικοδομικών αδειών σε μια διαφανή, δίκαιη και εύχρηστη εμπειρία,
β) στη διασφάλιση ενιαίας εφαρμογής της πολεοδομικής νομοθεσίας, ώστε η νομοθεσία να εκτελείται με συνέπεια, σαφήνεια και χωρίς περιθώρια διαφορετικών ερμηνειών.
γ) Στην πληρέστερη αξιοποίηση ψηφιακών χαρτών και στην αναβαθμισμένη εκπαίδευση των υπαλλήλων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ενιαία εφαρμογή των πολεοδομικών ρυθμίσεων, μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτητα στη διεκπεραίωση, καθώς και αυξημένη αποδοτικότητα των υπηρεσιών.
δ) Στον κεντρικό συντονισμό που θα διασφαλίζει τον ορθολογικό καταμερισμό πόρων, ώστε να αποφεύγονται σημεία συμφόρησης και καθυστερήσεις ως προς την έκδοση οικοδομικών αδειών και τον έλεγχο αυθαιρέτων, εξασφαλίζοντας εν τέλει ποιοτικότερη εξυπηρέτηση για πολίτες και επαγγελματίες του χώρο,
ε) Στην πλήρη ψηφιακή διαλειτουργικότητα συστημάτων του Ελληνικού Κτηματολογίου και των νέων Κέντρων Δόμησης.
- Εγκρίθηκε κονδύλι 6,2 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης από τους δήμους στο Κτηματολόγιο.
- Η μεταφορά στοχεύει στην απλοποίηση και διαφάνεια της διαδικασίας έκδοσης οικοδομικών αδειών.
- Υπάρχουν αντιδράσεις από την τοπική αυτοδιοίκηση, με πιθανές προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
- Η αλλαγή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση και τον κεντρικό συντονισμό.

Δημοφιλή
Ηράκλειο: Τροχαίο ατύχημα στην Παναστασίου - Δείτε φωτογραφία
Θλίψη στο Ηράκλειο για τον πρόωρο χαμό του Θανάση
Σάλος σε βάφτιση στο Ηράκλειο - Ο παππάς έδιωξε τους νονούς από την εκκλησία
«Βρωμούσε και ζωντανή»: Αρνείται την παράνομη σχέση του καθ' ομολογία δράστη με τη Σταυρούλα Λεβεντάκη η σύζυγός του
Έφυγε από τη ζωή ο Κωνσταντίνος Κουβαράς
Νέες ταυτότητες: Τι θα συμβεί αν δεν έχετε εκδώσει μέχρι τις 3 Αυγούστου
Η τελευταία φωτογραφία της Σταυρούλας πριν την άγρια δολοφονία της, με ψώνια στο χέρι κινείται προς το σπίτι του καθ΄ ομολογία
Θλίψη στα Χανιά για τον θάνατο του γνωστού οδοντιάτρου - Την Τετάρτη το τελευταίο «αντίο»
Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Τρίτη 23 Ιουνίου 2026