Ηράκλειο: 27oC
CretaOne Radio 102,3 Δείτε Ζωντανά
Ακούστε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3
Δείτε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3

Τα έλαια που μειώνουν τη χοληστερόλη και προστατεύουν καρδιά και ήπαρ

11.01.2024, 6:38

Το μικροφύκος Schizochytrium, μια εξαιρετική πηγή του λιπαρού οξέος DHA ή αλλιώς δοκοσαξεξανοϊκού οξέος, θα μπορούσε να γίνει ο νέος σύμμαχος για την καρδιά, σύμφωνα μελέτη ερευνητών από το νορβηγικό Πανεπιστήμιο Nord.

Τα DHA είναι μια από τις σημαντικότερες ομάδες ω-3 λιπαρών οξέων για την καρδιαγγειακή υγεία χάρη στην ιδιότητά τους να μειώνουν την «κακή» LDL χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια. Η εξασφάλιση αυτών των θρεπτικών συστατικών από την κύρια πηγή τους, τα λιπαρά ψάρια, θα μπορούσε να γίνει εύλογα η κίνηση-ματ για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου, της πρώτης αιτίας θανάτου παγκοσμίως. Εντούτοις, όπως σημειώνει ο ερευνητής Adnan Gora, «αν όλος ο κόσμος πρόκειται να καλύψει τις ανάγκες του σε ωμέγα-3 έλαια από ιχθυέλαια, σύντομα θα υπάρξει σημαντική έλλειψή τους».

«Στο Πανεπιστήμιο Nord εργαζόμαστε με βιοενεργά συστατικά από μικροοργανισμούς, όπου αναζητούμε επίσης εναλλακτικές λύσεις για τα ιχθυέλαια. Στόχος μας είναι να μελετήσουμε πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τέτοια προϊόντα για τη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων» δήλωσε ο ερευνητής με αφορμή τα πρόσφατα ευρήματα που επιβεβαίωσαν ότι έλαια παρασκευασμένα από τον θαλάσσιο μικροοργανισμό βελτίωσαν δείκτες καρδιαγγειακής υγείας σε ψάρια-ζέβρα (ή Danio rerio κατά την επιστημονική τους ονομασία), αγαπημένο οργανισμό των επιστημόνων λόγω του γονιδιώματός τους που παρουσιάζει υψηλή ομοιότητα με του ανθρώπου, σε ποσοστά 70% έως 80%.

Όπως εξηγεί ο Gora, εξέτασαν εκατοντάδες διαφορετικά λιπίδια στο αίμα των ψαριών-ζέβρα καθώς είναι ιδανικά για προσομοίωση των ανθρώπινων πρώιμων καρδιαγγειακών συμπτωμάτων όσο και για τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας διαφόρων φαρμάκων για την πρόληψη ασθενειών στον άνθρωπο.

Περισσότερη «καλή» χοληστερόλη, λιγότερα τριγλυκερίδια

Οι ερευνητές σχημάτισαν τρεις ομάδες ψαριών: μία ομάδα διατροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε διαιτητική χοληστερόλη, μια δεύτερη ομάδα με ίδια διατροφή και επιπλέον συμπλήρωμα ελαίου από Schizochytrium και μια ομάδα ελέγχου (συνηθισμένη διατροφή χωρίς συμπληρώματα).

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το συμπλήρωμα:

  • μετρίασε τις επιπτώσεις της υψηλής σε χοληστερόλη διατροφής
  • μείωσε τα επίπεδα της χοληστερόλης όσο και των τριγλυκεριδίων στο αίμα -το «ιδανικό σενάριο» όπως σχολίασε ο Gora αφού έρευνες σε ανθρώπους δείχνουν ότι δεν αρκεί η αύξηση της «καλής» HDL χοληστερόλης χωρίς ταυτόχρονη μείωση των τριγλυκεριδίων
  • προκάλεσε αλλαγές στο λιπιδαιμικό προφίλ παρόμοιες με αυτές που συντελούνται από τη χρήση ιχθυελαίων, «κάτι δύσκολο να επιτευχθεί σε τέτοια πειράματα, [που] δείχνει την ικανότητα του ελαίου από τον μικροοργανισμό να επηρεάζει τις μοριακές διεργασίες στα ψάρια», σύμφωνα με τον Gora
  • μείωσε την LDL χοληστερόλη στα ψάρια με διατροφή υψηλή σε διαιτητική χοληστερόλη σε παρόμοια επίπεδα με αυτά των ψαριών που δεν είχαν ακολουθήσει αντίστοιχη διατροφή.

«Διακόπτης» γονιδίων

Για ακριβέστερη εικόνα σχετικά με τους μηχανισμούς πίσω από την επίδραση του ελαίου στη συνολική χοληστερόλη, οι ερευνητές εξέτασαν τον τρόπο που αντέδρασαν τα γονίδια των ψαριών ανά διαφορετική δίαιτα. Σύμφωνα με τον Gora, διαπίστωσαν ότι η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε διατροφική χοληστερόλη έκανε τα ψάρια να απενεργοποιούν γονίδια που κανονικά βοηθούν στην παραγωγή χοληστερόλης από τον οργανισμό (ενδογενής).

«Η σύνθεση χοληστερόλης γίνεται μόνο όταν υπάρχει έλλειμμα χοληστερόλης. Έτσι, όταν το σώμα ανιχνεύει πλεόνασμα, σταματά την παραγωγή της. Όταν προσθέσαμε το έλαιο στη διατροφή, αυτά τα γονίδια ενεργοποιήθηκαν ξανά. Αυτό δείχνει ότι η επίδραση της υψηλής χοληστερόλης δεν ήταν πλέον παρούσα», εξήγησε ο Gora. Επιπλέον, τα στοιχεία έδειξαν ότι τα γονίδια που συμβάλλουν στην παραγωγή της «καλής» χοληστερόλης ενεργοποιήθηκαν με τη λήψη του συμπληρώματος.

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης την αντίδραση του ήπατος σε κάθε περίπτωση διατροφής και παρατήρησαν ότι η δίαιτα με υψηλή χοληστερόλη σχετίστηκε με περισσότερα κενοτόπια λίπους στα ηπατοκύτταρα -κυστίδια που περιέχουν ένα υδατώδες υγρό- σε αντίθεση με τα ψάρια που έλαβαν το συμπλήρωμα. Η παρουσία τέτοιων κενοτοπίων στα ηπατοκύτταρα συνδέονται με τη στεάτωση, συσσώρευση δηλαδή λίπους.

Πηγή: ygeiamou.gr

Προσθέστε το cretaone.gr ως προτιμώμενη πηγή στο Google
πριν από 3 λεπτά
Ηράκλειο

Πρόγνωση Κολυδά: Θυελλώδεις άνεμοι το Δεκαπενταύγουστο – Έως 126 χλμ. οι ριπές στο Κρητικό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 λεπτά
Ελλάδα

Ταυτοποιήθηκε ο οδηγός του βυτιοφόρου που έκανε επικίνδυνη προσπέραση σε τυφλό σημείο στη Λίμνη Πλαστήρα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 5 λεπτά
Ηράκλειο

Πρόβλημα στις τηλεφωνικές γραμμές της ΕΛ.ΑΣ. στο Ηράκλειο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 6 λεπτά
Ελλάδα

Εύβοια: Χειροβομβίδα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εντοπίστηκε σε παλιά αποθήκη

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 13 λεπτά
Ελλάδα

Νέο ρεκόρ για τη Fraport Greece: Στα 6,9 εκατομμύρια οι επιβάτες τον Ιούλιο (+5,4%)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Κρήτη

Χανιά: Μασκοφόρος λήστεψε 85χρονο ιδιοκτήτη καντίνας μέσα στο σπίτι του

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 22 λεπτά
Ελλάδα

Εξαφανίστηκε 70χρονος στη Λαμία: Σε κίνδυνο η ζωή του – Πάσχει από άνοια

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 23 λεπτά
Κρήτη

Χανιά: Ελεύθερος με περιορισμούς όρους ο 21χρονος φοιτητής για τα ναρκωτικά σε δέματα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 30 λεπτά
Ελλάδα

Φωτιά στο Βαρθολομιό Ηλείας: Επιχειρούν ισχυρές πυροσβεστικές δυνάμεις – Μήνυμα του 112

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 31 λεπτά
Κόσμος

Έκρηξη στο λιμάνι του Ρότερνταμ: Ένας νεκρός και πολλοί τραυματίες

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →