Ηράκλειο: 27oC
CretaOne Radio 102,3 Δείτε Ζωντανά
Ακούστε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3
Δείτε Ζωντανά CretaOne Radio 102,3

Το τρόφιμο που θωρακίζει τον εγκέφαλο των παιδιών

25.08.2025, 11:18

Μια φορά την εβδομάδα αρκεί

Εγγύηση για την υγιή νευροανάπτυξη του παιδιού αποτελεί η κατανάλωση ψαριών, σύμφωνα με μελέτη ερευνητών από το Κολέγιο Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια (Penn State) που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Microorganisms. Αρκεί μία φορά την εβδομάδα για την πρόληψη καθυστερήσεων στην ανάπτυξη των κινητικών και διανοητικών δεξιοτήτων του παιδιού μέσω της διατροφική παρέμβασης.

«Παρότι κάποιες νευροαναπτυξιακές διαταραχές έχουν γονιδιακό υπόστρωμα, νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι περιβαλλοντικοί και κοινωνικοί παράγοντες της υγείας μπορεί να αλληλεπιδρούν με τα γονίδια και να επηρεάσουν τη νευροανάπτυξη» ανέφερε η Terrah Keck-Kester, Επίκουρη Καθηγήτρια Παιδιατρικής στο Penn State, επισημαίνοντας ότι η διατροφή και δη η κατανάλωση ψαριών, διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών.

Το μικροβίωμα και δύο ένοχα βακτήρια

Η ομάδα αξιολόγησε τη διατροφή 142 βρεφών στην ηλικία των 6 και 12 μηνών μέσα από την έρευνα “Infant Feeding Practices II Survey”, ένα τυποποιημένο ερωτηματολόγιο από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) και τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), συλλέγοντας επιπλέον δείγματα σάλιου από τα βρέφη στους 6 μήνες για ποιοτικές και ποσοτικές μετρήσεις σχετικά με το μικροβίωμα της στοματικής κοιλότητας.

«Επιλέξαμε το σάλιο λόγω της ευκολίας συλλογής κατά τις παιδιατρικές επισκέψεις ρουτίνας, της μικρής απόστασής του από τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο και επειδή το στόμα αποτελεί ένα από τα πρώτα σημεία μικροβιακής επαφής για τα βρέφη που εξερευνούν τον φυσικό τους κόσμο» δήλωσε ο υπεύθυνος για την αλληλογραφία συγγραφέας Steven Hicks, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδιατρικής στο Penn State.

Οι ερευνητές αξιοποίησαν επιπροσθέτως τις απαντήσεις γονέων στην Έρευνα για την Παιδική Ευημερία (Survey of Wellbeing in Young Children), ένα εργαλείο διαλογής αναγνωρισμένο από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, για να προσδιορίσουν αν τα παιδιά είχαν αργή νευροανάπτυξη στην ηλικία 18 μηνών, καθυστέρηση δηλαδή στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως το τρέξιμο, η ομιλία και η κοινωνική αλληλεπίδραση.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι νευροαναπτυξιακές καθυστερήσεις στην ηλικία των 12 μηνών σχετίστηκαν με μη κατανάλωση ψαριών, καθώς και αυξημένη δραστηριότητα δύο βακτηρίων της στοματικής μικροχλωρίδας, των Candidatus Gracilibacteria και Chlorobi.

Ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες

Η έρευνα συμπεριέλαβε την εξέταση παραγόντων καθοριστικών για την υγεία όπως το μητρικό άγχος, το οικογενειακό εισόδημα, η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη όσο και δημογραφικών μεταβλητών όπως η φυλή και η εθνικότητα, στοιχεία που υποδεικνύουν τη δυνατότητα συμπερίληψης των ψαριών στη διατροφή, εξήγησε η Keck-Kester.

Αν και επιβεβαιώθηκε η επίδραση ορισμένων μεταβλητών όπως η εθνικότητα, με ορισμένους πληθυσμούς πιο ευπαθείς στην καθυστερημένη ανάπτυξη, η κατανάλωση ψαριού μία φορά την εβδομάδα αποδείχθηκε προστατευτική για το σύνολο των παιδιών, με τη μικροβιακή ποικιλομορφία να ενισχύει τα οφέλη. «Τα αποτελέσματά μας υποδηλώνουν ότι η μικροβιακή ποικιλομορφία μπορεί να είναι σημαντική για τον μεταβολισμό και την αξιοποίηση βασικών θρεπτικών συστατικών, όπως τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα μακράς αλύσου, που σχετίζονται με την κατανάλωση ψαριών» δήλωσε ο Hicks.

Πηγή: ygeiamou.gr

  • Η κατανάλωση ψαριών μία φορά την εβδομάδα συμβάλλει στην υγιή νευροανάπτυξη των παιδιών, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια.
  • Οι νευροαναπτυξιακές καθυστερήσεις σχετίζονται με τη μη κατανάλωση ψαριών και την αυξημένη δραστηριότητα δύο συγκεκριμένων βακτηρίων.
  • Η έρευνα έδειξε ότι η κατανάλωση ψαριών είναι προστατευτική ανεξάρτητα από κοινωνικοοικονομικούς και δημογραφικούς παράγοντες.
  • Η μικροβιακή ποικιλομορφία μπορεί να ενισχύσει τα οφέλη της κατανάλωσης ψαριών, συμβάλλοντας στην αξιοποίηση βασικών θρεπτικών συστατικών.
Προσθέστε το cretaone.gr ως προτιμώμενη πηγή στο Google
πριν από 1 λεπτό
Ηράκλειο

Πρόγνωση Κολυδά: Θυελλώδεις άνεμοι το Δεκαπενταύγουστο – Έως 126 χλμ. οι ριπές στο Κρητικό

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 2 λεπτά
Ελλάδα

Ταυτοποιήθηκε ο οδηγός του βυτιοφόρου που έκανε επικίνδυνη προσπέραση σε τυφλό σημείο στη Λίμνη Πλαστήρα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 3 λεπτά
Ηράκλειο

Πρόβλημα στις τηλεφωνικές γραμμές της ΕΛ.ΑΣ. στο Ηράκλειο

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 4 λεπτά
Ελλάδα

Εύβοια: Χειροβομβίδα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εντοπίστηκε σε παλιά αποθήκη

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 11 λεπτά
Ελλάδα

Νέο ρεκόρ για τη Fraport Greece: Στα 6,9 εκατομμύρια οι επιβάτες τον Ιούλιο (+5,4%)

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 18 λεπτά
Κρήτη

Χανιά: Μασκοφόρος λήστεψε 85χρονο ιδιοκτήτη καντίνας μέσα στο σπίτι του

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Ελλάδα

Εξαφανίστηκε 70χρονος στη Λαμία: Σε κίνδυνο η ζωή του – Πάσχει από άνοια

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 20 λεπτά
Κρήτη

Χανιά: Ελεύθερος με περιορισμούς όρους ο 21χρονος φοιτητής για τα ναρκωτικά σε δέματα

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 27 λεπτά
Ελλάδα

Φωτιά στο Βαρθολομιό Ηλείας: Επιχειρούν ισχυρές πυροσβεστικές δυνάμεις – Μήνυμα του 112

Διαβάστε περισσότερα
πριν από 29 λεπτά
Κόσμος

Έκρηξη στο λιμάνι του Ρότερνταμ: Ένας νεκρός και πολλοί τραυματίες

Διαβάστε περισσότερα

CretaOne TV

Δείτε όλα τα βίντεο του CretaOne TV εδώ

Παρακολουθήστε τώρα →